Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#1617675
yup, en dan ga 'k met Kruim mee...

in die zin dat 'k zelfs elke maaltijd voor zo'n minie-mup kompleet zou willen maken:
en waarom? 's een razendsnel groeiend jong dier, wat evolutionair gezien elke hap kompleet eet

  't voeren van hele (kleine) prooitjes is niet voor iedereen weggelegd, en duzz aan ons om toch proberen een mooi pakketje te maken;
dwz een deel mooi vleesbot (perzoonlijk, denk ik:  liever geen karkas) met minimaal nog wat hart/lever erbij,
elke maaltijd dus, en daarnaast : blijf zo dicht mogelijk bij de prooitjes die ze zelf zouden kunnen vangen

(daar valt wat mij betreft niet direct een eendenek of parelhoen onder)

en ja, ik snap dat dit niet eenvoudig voeren is, maar wat hak-werk kan wonderen verrichten?  ;D

  wordt 'Mispel' op rauw-voer afgespeend? of ? dan ist misschien handig om voor 'n molen te kijken?

succes hoor!
Door Nadia
#1617868
Hu?? Mispel is de poes van iemand anders, niet van mij. Wat ik al eerder schreef, de kitten krijgt nu nog brok bij de fokker.
T gaat wel goed komen met dat orgaan.
Als ik een kalkoen hart en lever weeg zijn deze qua gewicht ongeveer gelijk??
Door flin
#1617946
oh, pardon:

òf 'k heb te veel in 1 keer vanalles  gelezen en dingen gehusseld,
òf 'k verzin dingen zelf....  :D

bij 'n muis =
hart: 0.56 %
lever: 4.33%
nier: 1.22%

je zou de fokkert van ...  wat Bibi/kvv oid kunnen brengen, om alvast wat te wennen?
Door Nadia
#1618296
Maakt niet uit ;) What's in a name ;)
Heb je een bron waar je deze % vandaan komen? Niet dat ik je niet geloof, maar in de hoop dat er nog meer dieren ' ontleed' staan.

Ik was er wel aan het denken om wat kvv te brengen. Maarja, dan moet ik wel voor alle poezels (kittens) kvv meebrengen. Je kunt niet de een wel en de ander niet geven.
Door flin
#1619434
dit is er 1:


Afbeelding

daarnaast zijn er wel meer analyses gedaan van 'klein' spul, (vooral voor roofvogels)
de meeste heb 'k overgeschreven, en staan in m'n kladboek..

of alle analyses heel precies zijn/kloppen, weet niemand natuurlijk,
maar om 'n indruk te krijgen voor mij wel waardevol
Door flin
#1619507
oh,(kleine toevoeging) en, 't zal verder niemand interesseren, maar:

zo'n muis met maar 5 % bot, bevat in verhouding zo'n 1.5 tot 2.4 calcium : 1 fosfor,

itt tot 'n kip, met zo'n 15 à 20 % bot: die zit tegen de 1.1 calcium : 1 fosfor
Door Nadia
#1628710
Ik zit even in de knup.. Hoeveel voer je aan een volwassen kat?? Als ze 4 kilo zou gaan wegen.. en als je dan 2% gaat voeren... Dan kom je op 80 gram per dag uit! Is dat niet een beetje weinig?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1628711
ik geloof dat de meeste volwassen katten eerder 3 tot 4% eten. Otje zit zelfs op bijna 4,5%. Sien wat minder percentueel, want die is al dik genoeg.
Door Nadia
#1628726
Oke oke.. Zeg nog een vraag.. Hoe doe jij dat met verdelen van orgaan en spiervlees?
Ik heb alles even opnieuw berekend. Als ik 3 dagen prooi voer en 4 dagen zelf samen stel. Dan zou ik van die 4 dagen 2x orgaan+bot en 2xspiervlees+bot willen geven. Om de porties wat groter te houden. Maar ik voer veel meer vlees dan orgaan. dus dat zou betekenen dat ze de ene dag 190 gram totaal te eten krijgen en de andere dag 115. Ze moeten 150 gram per dag krijgen. Is dit verschil te groot?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1628749
Ik probeer de dagelijkse porties zo egaal mogelijk te krijgen, dus ongeveer iedere dag dezelfde hoeveelheid eten. Honden kan je wat makkelijker de ene dag 200 gram geven en de volgende dag 400 (gemiddeld 300 gram), maar bij katten is dat iets minder makkelijk.
Ik geef ook bijna alle dagen vleesbot, en de ene dag orgaan erbij en de andere dag spiervlees. Stel de porties orgaan zijn dermate kleiner dat het verschil te groot wordt, probeer dan die dag een groter vleesbotje ofzo erbij te geven. Dus ipv 1 kippennek als vleesbot, een stukje karkas (is meestal groter).

Toen ik nog afwoog, waren de porties orgaan ongeveer 30 gram en de porties spiervlees 35 of 40. Dus dat verschil is niet groot en heeft Sien geen knagende honger.
Je kan dus ook minder dagen orgaan voeren, dan worden die porties ook vanzelf groter.
Door Nadia
#1628772
hmmm of het word dan 1 dag orgaan en 3 dagen spiervlees. ben wel bang dat dat gaat laxeren. Anders moet ik 4 dagen orgaan+4 dagen spiervlees doen. Wat een gedoe... Al het begin is lastig!
Hoe ziet jouw weekmenu eruit koekje? Zou je me eens een voorbeeld kunnen geven?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1628805
voor sien dan, ot eet iedere dag een zelfgemalen muffin en als ontbijt een kuikentje/muis/gerbil/ratje. soms een weekendrat voor de hele dag of het hele weekend.
dat ziet er ongeveer zo uit:

maandag:
- ontbijt: 1 kuiken
- spiervlees met vleesbot (meestal 1 stuk royaal bevleesd karkas, konijnvoorpoot ofzo)

dinsdag:
- ontbijt: kippennek
- maag (kip of eend) met grotere lap spiervlees (stuk koolvis bv)

woensdag:
- ontbijt: kuikentje
- portie hart (lam, kalkoen, eend) met kipnek

donderdag:
- ontbijt: stuk spiervlees (heel of half stuk koolvis bv, of een halve kipfilet ofzo)
- hele kippenvleugel met stukje (lams)nier

vrijdag:
- kleine hele vis; sardien of horstmakreel (als ik ze in huis heb), anders kuikentje of weer een kippennek of iets anders
- eendenvleugel met halve euroshopper zalmfilet

zaterdag:
- groot stuk karkas voor de hele dag (stuk parelhoenkarkas of eendenrug ofzo)

zondag:
- ontbijt: kippennek of iets vergelijkbaars
- hele lever (kip, eend of konijn) en stuk spiervlees

Sien eet geen ratten/muizen/gerbils. Kwartels eet ze wel, maar alleen kale van Herby/Richard. Daar kan ze een hele dag van eten. Zijn het dikke kwartels en zijn ot en sien die dag niet zo actief, eten ze samen 1 kwartel op 1 dag.
Sien lust wel duiven, maar alleen als ik die eerst pluim. Met 1 duif eten ze samen 2 dagen.
Sien eet naar verhouding niet zo veel orgaan en redelijk wat bot, want ze heeft snel zachte drollen. Per dag eet ze ook ongeveer 150 gram in totaal (kuikentje is rond de 35 gram, kipnek meestal ook of iets groter).
Sien heeft op dinsdag en zondag nog wel eens honger. Dan krijgt ze een reep gedroogd vlees van het een of ander. Ze mag ook best vaak het bakje van Ot uitlikken.
Door Hilde__
#1629195
Hier krijgen ze ongeveer 130g per dag en die van mij wegen 4,5-5kg. Op maandag + woensdag krijgen ze hart en op dinsdag + donderdag orgaan. Vrijdag kvv en in het weekend prooidier (kwartel/duif/kuiken). Oscar is diarree gevoelig dus grotere porties orgaan kan ik sowieso niet voeren en het gaat prima zo  :)
Laatst gewijzigd door Hilde__ op zo 23 mei 2010, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door