Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1492381
Hai hai :),

Nog eentje even voor mijn zus. Haar 2 katers zijn brokken gewend en af en toe blik. Nu wil ze graag over op bijv. CB of een ander merk, maar de katten trekken hun neuzen ervoor op. Ze heeft het al gemengd met wat blik, maar wederom een nee... Ze eten dan gewoonweg niet. Nu weet ik dat je niet mag vasten met een kat ivm leververvetting, dus op een zeker moment moet je wel weer iets geven wat ze eten, maarja.. liefst natuurlijk vers.

Ik heb al wat ideeen gegeven zoals eerst blik met heeeel klein beetje vers en dat steeds opvoeren, kokend water over het verse voer om net even geur vrij te laten komen, kippenboullion eroverheen....

Maar heeft iemand hier misschien nog andere tips? Of makkelijkere tips of iets?

Beide katers lusten wel heel veel verder, maar juist dit eten ze niet hahah... ?? :( :-\ ???
#1492517
EsdeVos schreef: Hai hai :),

Nog eentje even voor mijn zus. Haar 2 katers zijn brokken gewend en af en toe blik. Nu wil ze graag over op bijv. CB of een ander merk, maar de katten trekken hun neuzen ervoor op. Ze heeft het al gemengd met wat blik, maar wederom een nee... Ze eten dan gewoonweg niet. Nu weet ik dat je niet mag vasten met een kat ivm leververvetting, dus op een zeker moment moet je wel weer iets geven wat ze eten, maarja.. liefst natuurlijk vers.

Ik heb al wat ideeen gegeven zoals eerst blik met heeeel klein beetje vers en dat steeds opvoeren, kokend water over het verse voer om net even geur vrij te laten komen, kippenboullion eroverheen....

Maar heeft iemand hier misschien nog andere tips? Of makkelijkere tips of iets?

Beide katers lusten wel heel veel verder, maar juist dit eten ze niet hahah... ?? :( :-\ ???
Moeilijk is dat he! Met Tammy hebben we verleden jaar dezelfde 'strijd' gehad. We kregen met heel veel moeite af en toe een hapje naar binnen. Wij hebben alle trucjes ook geprobeerd met blik, kokend water etc. Vers en dan zeker gemalen vond hij gewoon niks en als ergens ook maar een klein hapje doorheen zat at hij het niet meer. Hij bleek echter wel kipfilet heel lekker te vinden en kuikens. Maar gemalen kip vond hij dan weer niks, laat staan een ander dier of orgaan van welke soort dan ook. Wel is het een echte kuikenjunk geworden.

Verleden maand moesten we onverwacht een week weg. Hij heeft toen alleen droge brokken gekregen, terwijl hij normaal altijd wel iets lekkerders erbij kreeg op de dag. Toen we terug kwamen vond ik dat een goed moment om het weer eens te proberen. Toen at hij gelukkig wel opeens carnibest. Hij moest schijnbaar eerst wennen aan vers in een vorm die hij wel lekker vond. Ik kan niet zeggen dat hij het nu super lekker vindt, maar hij eet het wel op. Wel lust hij nog maar 1 smaak.

Mocht je zus er voor open staan dan zou ze dus wel eens wat grotere stukjes kunnen proberen, een stukje kipfilet of zo. Mocht ze geen bezwaar hebben tegen kuikens dan is dat misschien ook een idee. Mogelijk zijn ze daarna wat makkelijker over te zetten.

Wellicht vinden ze ook een andere smaak lekkerder? Zijn het echte vlees of viseters?

Tammy is een echte viseter. Als hij nu weer eens met een afkeurende blik wegloopt van zijn bak strooi ik er soms wat gedroogde vis over van beaphar. Dat heeft een hele sterke geur en volgens mij blijft de smaak ook wel even in zijn bekje hangen terwijl hij gewoon carnibest eet ;D.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
#1492795
Een van de katten heeft (is sinds kort bekend) heel ietsje verhoogde nierwaarden. Het is nog niet hoog en de afgelopen weken kennelijk weer ietsje gedaald ook, maar CNF/PKD is dus wel geconstateerd.

Nu gaf ik onze Nicky destijds CB en daardoor wat rundervet (ook rauw, geraspt wat het eiwitgehalte naar beneden bracht) en wat kipfilet (om de verhouding orgaan iets te verlagen in de CB ivm teveel vit. A anders), maar heeft iemand ook ervaring met het dieetvoer van CB en andere verse dieet voeders die zij zou kunnen gebruiken?

Sinds hij aan de Hills dieetbrokken is, is namelijk de waarde wel ietsje verlaagd. (ik weet uiteraard niet of dat direct daardoor komt, maar kans is wel aanwezig).

Zij wil natuurlijk zeker weten dat waar ze ook op over stapt, ook voor hem echt het beste is en meest gezond en minst slecht voor de niertjes.

Nat is uiteraard sowieso beter dan droge brok voor de niertjes, dat weet ik, maar alle verdere tips zijn erg welkom voor haar!
#1493589
wendy hostyn schreef: mijn katten zijn drie volle dagen in hongerstaking geweest. dan maar even voet bij stuk houden en toch blijven aanbieden... de vierde dag zijn ze volledig vers beginnen eten.
Hai hai,

Het probleem is dat je een kat niet mag laten vasten... Een hond mag dat evt. wel een dag, maar katten kunnen dan schijnbaar al snel leverbeschadiging (leververvetting) krijgen namelijk. Verder heeft 1 van haar katten dus ietwat verhoogde nierwaardes en beginnende CNF/PKD... dus die niet laten eten is helaas al helemaal geen optie.

Maar wel bedankt voor je reactie :)

Liefs
#1493679
EsdeVos schreef: Hai hai,

Het probleem is dat je een kat niet mag laten vasten... Een hond mag dat evt. wel een dag, maar katten kunnen dan schijnbaar al snel leverbeschadiging (leververvetting) krijgen namelijk. Verder heeft 1 van haar katten dus ietwat verhoogde nierwaardes en beginnende CNF/PKD... dus die niet laten eten is helaas al helemaal geen optie.

Maar wel bedankt voor je reactie :)

Liefs
nee idd, dat weet ik en dat is ook het moeilijke eraan. ze kregen elke dag eten voorgeschoteld, maar ze beslisten zelf om het niet te eten. als ik op zo'n moment hun brokken weer bovenhaal maken ze nooit de overstap naar versvoer
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door