Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esthertjuh
#1386309
Ik zal eens gaan kijken voor een goed hakmes.

Is het verder misschien en idee om 1 dag in de week geen bot te geven en in de plaats daarvan bijv. een ei of kuiken?
Door ibbi
#1386457
mijn wildschaar van Ikea is al gesneuveld  :-X  maar het hakmes ( en aanscherp-geval ) zijn m'n beste vriendjes  :biggrin2:

je kunt wel een ei of kuiken ( ei op pootjes ) als extraatje geven hoor, maar niet ter vervanging van bot, tenzij het botpercentage te hoog is voor je katten? poepen ze moeilijk?
Door Esthertjuh
#1386474
ibbi schreef: mijn wildschaar van Ikea is al gesneuveld :-X maar het hakmes ( en aanscherp-geval ) zijn m'n beste vriendjes :biggrin2:

je kunt wel een ei of kuiken ( ei op pootjes ) als extraatje geven hoor, maar niet ter vervanging van bot, tenzij het botpercentage te hoog is voor je katten? poepen ze moeilijk?
Ze krijgen nu nog hoofdzakelijk HB.
Flin zij echter dat 50% bot misschien wat veel is, vandaar dat ik vroeg om dan misschien 1 botmaaltijd te vervangen door bijv. kuikens of een ei.
Op de verhoudingen van HB doen ze het overigens goed, ik weet alleen niet hoe de verhouding bot bij hen is omdat dat echt bot is en geen vleesbot.
Door flin
#1387938
'k meen dat Haaksbarf 15 % kaal bot aanhoud; dat zou ongeveer overeenkomen met 30 % mooi bevleesd vleesbot...

'k zou zelf iets minder vleesbot geven, en iets meer vlees (elke dag dus) en natuurlijk af en toe een ei, of 'n kuiken, of misschien 'n muis, of 'n hamster (dat vinden ze hier errug smakkelik, itt muisch...)

'k ga er zelf vanuit dat een prooidiertje voor 15 % uit bot bestaat, nu eten mijn katten niet alle botten (er blijft wel n's een stuk borstbeen, of achterpoot-been liggen van grotere prooien)
dus probeer 'k ze zo'n (15 à 20% bot van hele prooien) of 30- à 40 % vleesbot te geven, incluis losse nijnekoppen, en kwartelheads, zodat 't wat uitmiddeld, en niet onder die 15% bot komen..maar ook niet boven de 20 %....

hum, is dit nog duidelijk? :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#1388004
ik denk dat dat heel katafhankelijk is. als ik sien 40% of minder vleesbot zou geven, zit haar diarree om mijn oren. en op de bank en gestempel in bed. als ik hele wat grotere dingen voer, gaat dat meestal schoon op. van bv een duif ligt er dan alleen de kop en krop en een galblaas oid. botjes zijn allemaal weg.
ot daarentegen heeft duidelijk iets minder dan 50% vleesbot nodig. anders moet ze zo kreunen op de bak met poepen en dat vind ik dan weer zielig.

ik reken overigens niet in kaal bot. ik vind dat namelijk niet handig, want ik geef het ook als bevleesd bot en bereken dat zo in mijn menu.
#1398443
Ik heb zojuist ongeveer 20 kilo vlees/orgaan/bot bij Lupa gehaald om vanalles te proberen.
Nu is mijn diepvries een grote puinhoop, met Haaksbarf kon je alles veel beter ordenen :P
De Haaksbarf ligt nu overigens allemaal onderop, dat wordt dus iedere dag graaien omdat ik voorlopig nog even HB ga geven als ik moet werken.
Dan hoef ik tenminste niet zo te haasten als ze iets een keer niet lusten.

Maar nu wilde ik van al die kilo's dus wel vast porties gaan maken wat erg lastig is als het nog bevroren is.
Ik laat het nu iedere keer een paar uur in de koelkast liggen, maar dan nog is het bijna geen doen :-\
Mijn vraag is dus, hoe kan ik dit het beste doen en mag ik het ook wat verder laten ontdooien?
#1447351
Vandaag hebben de katten eendenkarkas gehad, maar daar zat nog een nier in geloof ik.
Het was in ieder geval orgaan.
Valt dat dan gewoon onder vleesbot, of hoe rekenen jullie dat?
Zo'n eendennier is natuurlijk wel groot als een totale maaltijd maar 50 gram bedraagt.
Volgens mij is de verhouding bot/spiervlees/orgaan dan compleet weg.
Laatst gewijzigd door Esthertjuh op zo 13 dec 2009, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#1447427
ik heb wel eens een eendenkarkas gehad met een maag er nog in. eendennieren zijn best mini hoor.
ik heb de maag er toen uitgehaald en gepeld en aan sien gegeven. aangezien deze niet gespoeld was, moest ze hem niet hebben. eendenmaagjes van de toko (ook gepeld, maar wel gespoeld) eet ze wel goed.
een eendenkarkas reken ik gewoon als vleesbot. mochten er nog veel organen inzitten, haal ik die er uit. ik kan ze dan gelijk geven of op een later moment.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door