Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bennie
#1489721
Too schreef: Volgens mij kan je gaan Alexanderen :)

Knagen de Jansjes zo af en toe een hapje visss met de honden mee?
Klopt, ze krijgen vis als de honden vis krijgen en voor de metenzondertjes zal ik daar de volgende keer rekening mee houden (heb nu geen vis in huis).
Voor Sibe maak ik nog een vleesvetmix, die wil ik dan om de paar dagen geven (moet ik nog even gaan rekenen) om de percentage bot en orgaan naar beneden te brengen ivm haar PKD. Haar waardes waren op basis van een jaar voornamelijk KVV en uiteindelijk ook BARFmix, zonder daar noemenswaardig rekening mee te houden, ietwat licht gestegen, dus dat wil ik op die fiets compenseren.
koekje schreef: 10 diersoorten, verhoudingen lijken ook wel oke (wel een beetje weinig niertjes), maar wat doe je ze aan; spruitjes!
arme poezekes!
May Linn heeft net het orgaan met 'haar handen in de aarde' (orgaandrek hihihi) onderzocht. In de fazant zit ook nier, bij de haas hebben we die niet met zekerheid teruggezien (in het konijnkarkas zitten ze ook nog), dus naar verhouding lijkt het mij wel te kloppen. Procentueel gezien zitten er overigens amper spruitjes in en spruitjes zijn heeeeerlijk volgens moeders :biggrin2:.
Door Too
#1489747
Naah dat van de vis was gewoon een nieuwsgierigheidje maar dat kan je er toch gewoon af en toe naast geven

Hier krijgen ze ca 50 gr vissigheid per week variërend van zalmgraat [=vleesbot] , een horsmakreeltje , sardien[=compleet] tot een stukje zalm oid [=spiervlees] van de baas
Maar ik ben niet zo heel 'streng in de leer'... soms 2x vis soms helemaal geen .. t is maar net waar t oog op valt als ik de la opentrek
Op t moment is t vaak zalmgraat [met veel vlees], de hors is veel te groot , hamsi vinden ze bijna altijd viesss en op t moment zijn ze ook niet gecharmeerd van sardien
#1489778
Too schreef: Naah dat van de vis was gewoon een nieuwsgierigheidje maar dat kan je er toch gewoon af en toe naast geven

Hier krijgen ze ca 50 gr vissigheid per week variërend van zalmgraat [=vleesbot] , een horsmakreeltje , sardien[=compleet] tot een stukje zalm oid [=spiervlees] van de baas
Maar ik ben niet zo heel 'streng in de leer'... soms 2x vis soms helemaal geen .. t is maar net waar t oog op valt als ik de la opentrek
Op t moment is t vaak zalmgraat [met veel vlees], de hors is veel te groot , hamsi vinden ze bijna altijd viesss en op t moment zijn ze ook niet gecharmeerd van sardien
Niet teveel op ideeën brengen hé ;)
hij wilde bijna de forel in de mix gooien die bedoelt was voor avondeten van ons :-X
Maar heb forel wel gered :biggrin2:
Door Too
#1489808
Tsssss forel... dat is geen kattenvoer >:( [VETTE vis Bennie, VETTE vis... je moet wel opletten]

Hou je ff lekker bij dit mixje en chop een keer een stukje van een hondenvis af, mik t in een bak, zet t de snor voor de neus..... klaar!
Door flin
#1489993
Bennie schreef: Om voorgaande blunder te voorkomen maar weer even een vooraf-check :P.
Vandaag gaan de volgende ingrediënten kennismaken met het Alexanderwerk-principe:

Bevleesd bot (5000gr): 1900gr kippenrug, 1300gr eendenrug, 1000gr konijnkarkas, 800gr parelhoenvleugeltjes
Spiervlees (3500gr): 1000gr hert, 1000gr geit, 1000gr rund, 500gr paard
Orgaan (1350gr): 900gr fazant, 400gr haas, 50gr konijnnenniertjes
Groentemix (150gr): wortel, courgette, witte kool, broccoli, witlof, spruitjes, zeewier
prachtig hoor! :P

(is dit niet errug veel kool in de groente-mix ?)

'k zou de Sibe-pkd-er geen zeewier geven; zout in combinatie met cysten en nierproblemen = no-no
pas dus ook op met zeevisch

je zou voor Sibe nog wat paardenbloemblad kunnen malen, da's een natuurlijke vochtafdrijver
en kunnen kiezen voor chlorella, da's een zoetwater-alg
Door Bennie
#1490204
Zo het zit er weer op, alleen hebben we maar voor 9kg vormpjes en heb ik er 13kg doorheen gejaagd :D. Dus morgen de rest weer even uit de vriezer en in de vormpjes proppen :P.

Ik heb totaal geen verstand van groentemix :biggrin2:, daar zal ik de volgende keer eens induiken, dus suggesties zijn welkom. Het is een soort halffabrikaat van de hondengroentemix, alles wat de katten niet mogen gaat er daarna pas doorheen, en voor de katten vries ik dan aparte blokjes in, die ik dan weer door de barfmix meng.
We hadden hier ook nog chlorella liggen, dus de zeewier is zeer beperkt gebleven, volgende keer zal ik hem uit de kattenmix laten. Dat paardenbloemblad is dat algeheel oke voor katten, of kan ik dat beter door de Sibe aanvulling mengen?
Door flin
#1490377
hmmm, weinig ervaring met groente-mix...
katzels krijgen hier de gekookte-groente-tafelrestjes, en wat ze lekker vinden zijn: bietjes, wortel, sperciebonen, taugé, en nog wat spruitgroenten
Bennie schreef: Dat paardenbloemblad is dat algeheel oke voor katten, of kan ik dat beter door de Sibe aanvulling mengen?
'k lees net dat paardenbloem wel goed zou zijn tegen cysten, maar weer niet zo goed voor slechte nieren...
:-\ ...ik weet 't niet

misschien dat Tannetje hier wat over kan zeggen?
#1490416
Paardebloem is stevig vochtafdrijvend, weet niet of dat een goed idee is. Een blaadje of 2 zal geen kwaad kunnen maar als je toch iets wilds wilt gebruiken is muur een betere optie. Of melde, maar dat groeit nu niet.
Door Too
#1490418
Ow nooit aan gedacht dat zeevis minder geschikt zou zijn voor PKD-ers... weer wat geleerd

Dan is t nóg simpeler... forelletje voor de mens, stukje vis inleveren door de hondjes... want Jans kauwt toch zelf  ;) en alle eventuele logé's moeten ook zelf knagen
Door Bennie
#1490767
Bedankt voor alle tips! Ik moet eerst nog even bijkomen van de spierpijn en dan gaan we weer vrolijk verder ;).
De Alexanderwerk spierpijn valt wel mee, maar het mengen met de boormachine was weer van een geheel nieuwe spierdiscipline hihihi.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door