Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoRo
#1210933
Die brokjes zou ik zeker weglaten als je ze ook bot geeft. Ik meen me uit mijn brok-barf-overstaptijd te herinneren dat er gezegd werd dat door brokjes het milieu in de maag te basisch wordt waardoor botjes niet goed meer verteerd kunnen worden. Dan zou er minstens 8 uur tussen de brokjes en de botjes eten moeten zittenzodat de maag weer zuur genoeg kan worden. Tis maar even een kantlijn-tip  ;)
Door flin
#1210989
En spiervlees: kopvlees en kipfilet, vinden ze ook heerlijk. Het schaapsvlees met vet vinden ze DRIE X niks, maar moeten ze toch eten van mij! Het moet tenslotte toch op
ist meer vet dan vlees? of zit er misschien erg veel vet aan?
Door Too
#1211004
wLindaw schreef: Ik heb trouwens, tot nu toe, de kippennekjes nog nooit voor-getimmerd..
Als ze aan t wisselen zijn zou je zo misschien een beetje kunnen 'voorkauwen', toen mijn snorren wisselden waren ze helaas nog van de brok maar zelfs toen zag/ merkte ik verschil in techniek..
Door Mevroi Kruim
#1211078
Ik zou ook de brokken wegzetten en niet meer geven, meestal wordt de overgang daar allene maar moeilijker van. Ze kunnen zich dan permitteren om te mutsen omdat ze toch wel weer de vertrouwde brokken krijgen.

Schapenvlees vinden ze hier ook echt goor. Nou ja, dat mag, ze hoeven niet helemaal alles te eten, het schaap/lam gaat dus naar de honden.
Eendenvleugels zijn idd behoorlijk hard.
Prooidieren voer ik ook niet standaard, af en toe een uitgevlogen duif of kwartels maar geen muizen en ratten enzo. Gewoon uit krenterigheid trouwens :-[ eendagskuikens eten ze hier wel graag, is ook voor d tandelozen goed te knagen.
Door IzMi
#1211205
ibbi schreef: eendenvleugel is harder ja, daarom blijft dat nu even in de vriezer ;)

Borre is van 9 okt. en weegt 3,5 kilo -

afgelopen week is hij niks aangekomen dankzij 't tandenwisselen :o ...
hij gaat iedere week op de weegschaal :-[
Verstandig! Ik ga binnenkort ook wat meer (be)vleesbot aanschaffen. Kan geloof ik aan eendenvleugel komen, kipkarkas, konijnkarkas, eendennek.
Dus dat moet goed komen!

Ik heb gisteren de bekjes geinspecteerd maar er viel me niets bijzonders op. Snijtanden zijn bijvoorbeeld wel gewisseld volgens mij, maar verder geen bijzonderheden voor zover ik kon zien.
Ze krijgen vanavond weer een kippennekje, eens zien hoe het gaat.

De oudste weegt nu 2,664 kg en de jongste weegt 2,7 nog iets (gisteren gewogen).
De lichtste van het stel is in vijf dagen tijd ongeveer 70 gram aangekomen en de zwaarste van het stel ongeveer 60 gram.
Dus dat verloopt ook allemaal wel prima!
Door IzMi
#1211207
NoRo schreef: Die brokjes zou ik zeker weglaten als je ze ook bot geeft. Ik meen me uit mijn brok-barf-overstaptijd te herinneren dat er gezegd werd dat door brokjes het milieu in de maag te basisch wordt waardoor botjes niet goed meer verteerd kunnen worden. Dan zou er minstens 8 uur tussen de brokjes en de botjes eten moeten zittenzodat de maag weer zuur genoeg kan worden. Tis maar even een kantlijn-tip ;)
Ow ja joh! Jeetje wist ik niet.
Enig idee of over dit soort dingen ook documentatie te vinden is?
Heb gezocht, maar niet gevonden.
Door IzMi
#1211208
flin schreef: ist meer vet dan vlees? of zit er misschien erg veel vet aan?
Klopt! Het is meer vet dan vlees..!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1211219
ot en sien eten heel graag lamsvlees. ik had laatst een kilo van dogshape (snippers waren t, er zaten 3 snippers in de kilozak  ;D )
er zat wel wat vet aan, maar niet extreem; laten we het op goed geaderd houden. de stukken met het meeste vet heb ik voor ot door de molen gehaald en de andere snipper voor sien geportioneerd.
Door flin
#1211334
wLindaw schreef: Klopt! Het is meer vet dan vlees..!
persoonlijk zou 'k dat vet eraf snijden;
een kat heeft geen overmatig vet nodig, er zitten meer/genoeg voedingsstoffen in vleesch...en daarnaast; veel vet kan zorgen voor dunne ontlasting, en pancreatitis...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door