Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1183870
Dat zou inderdaad wel handig zijn. Kan je ook van alles klein beetje om te proberen.
Gelijk een bestelling voor 60 euro is iets teveel van het goede.
Eerst maar even hier in de buurt het één en ander kopen en even een oproepje plaatsen :-)
Bedankt hoor!
Laatst gewijzigd door IzMi op vr 20 feb 2009, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
#1184583
Ik heb ze vandaag voor `t eerst een kippenkluifje gegeven....
Ze aten het vlees eraf, maar het bot lieten ze liggen.
Wat is jullie eerste ervaring?.. Is dit normaal? Is `t wennen...?
Ben benieuwd..
Laatst gewijzigd door IzMi op vr 20 feb 2009, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1184588
wLindaw schreef: Ik ze vandaag voor `t eerst een kippenkluifje gegeven....
Ze aten het vlees eraf, maar het bot lieten ze liggen.
Wat is jullie eerste ervaring?.. Is dit normaal? Is `t wennen...?
Ben benieuwd..
Onze kater deed dit ook in het begin..alsof ze door moeten krijgen dat ze hun tanden hebben gekregen om mee te kauwen ;D
wat bij hem hielp was het kippennekje/karkasje vast houden en maar blijven aanbieden. Op een gegeven moment gaat het kwartje wel vallen
Door Too
#1184602
Had je de kluif een knal met de hamer gegeven?? Dan is t bot al een beetje voorgekraakt.
Ik weet niet precies welk stukje een kluif is maar de eerste echte hele vleugel vonden ze hier ook wel heul veel werk itt de kleine vleugeluiteindjes.

Ze leren t vanzelf, ze hebben het knagen in ieder geval onder de knie!

Too is trouwens ook een keurige knager, als ze een botje echt veel te hard vindt [stukje konijn soms] dan knaagt ze t helemaal schoon en bewaart t om er midden in de nacht mee te gaan voetballen :-\
#1184765
wLindaw schreef: Ik ze vandaag voor `t eerst een kippenkluifje gegeven....
Ze aten het vlees eraf, maar het bot lieten ze liggen.
Wat is jullie eerste ervaring?.. Is dit normaal? Is `t wennen...?
Ben benieuwd..
Een kipkluifje is eigenlijk te hard voor een beginner. Misschien als je idd een paar enorme meppen geeft erop.
Door IzMi
#1184789
Ik (althans m`n lieftallige wederhelft) heeft met de broodplank een paar flinke knallen gegeven!!
Daardoor brak het bot.. maar echt verbrijzelen deed `t niet. Brak gewoon in kleinere stukken.
Morgen op de markt maar even kijken voor kippennekjes..

Het is iig een fijne gedachte dat `t kwartje wel een keer gaat vallen  ;D!
De tonijn smaakte vanmorgen overigens heerlijk, kregen ze voor `t eerst.
Het is toch wel leuk dat BARF-en, morgen maar eens kijken wat ze op de markt hebben.
Kijk uit naar de kippennekjes, misschien gaat dat wel in één keer op.. ben zo benieuwd  :D!
Laatst gewijzigd door IzMi op vr 20 feb 2009, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
#1189030
Aangezien ik geen nieuw topic wilde starten... De vraag past er tenslotte ook bij, doe ik het even zo   :)

Zijn jullie bekend met beendermeel? Wel eens gebruikt en/of (veel) verstand van.
Ik vraag me gewoon of het net zo goed is als gewoon (bevleesd) bot?

Groet Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 25 feb 2009, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#1194103
Volgens mij wordt beendermeel gemaakt van verhitte botten, het is dus niet te vergelijken met verse vleesbotten. In vleesbot zit ook nog merg dat nuttige voedingsstoffen bevat.
Je moet trouwens wel uitkijken want beendermeel wordt ook als meststof gebruikt in de tuinbouw  :D ik denk niet dat dat geschikt is voor consumptie.

En schaapsvet met vlees is spiervlees met vet.  Of vet met spiervlees  :D
Door IzMi
#1194224
Dankje!  Fijn dat het onder spiervlees valt, dat was namelijk bijna op! Ik heb inmiddels alle ingrediënten in huis om te beginnen. Ik moet `t orgaan nog beetje aanvullen heb nu hart van 3 verschillende dieren (voeg daar van de week nog maag en lever aan toe (van nog weer ander dier  ;D)) en dan kan ik orgaanpakketjes gaan maken. Vanmorgen heb ik ze voor het eerst een kippennekje gegeven en dat ging eigenlijk best goed! Veel beter dan `t kippenkluifje. De één heeft wat meer op dan de ander, maar het is uiteindelijk in het geheel  :) opgegaan..!! En dat voor de 'eerste' keer  :o!!
Heb vanmiddag koolvis gekocht in de supermarkt (goed geprijsd) iemand er ervaring mee?

Het wordt langzamerhand echt iets!!!  :D ;D
Groetjes Linda

Ps was trouwens niet van plan om beendermeel te gaan geven in plaats van.. was gewoon nieuwsgierig eigenlijk  :)
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 02 mar 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1194623
;) zo wprdt t steeds wat duidelijker, goed hoor!

Koolvis is meestal gewoon lekker, je telt t als spiervlees
Als je vis wilt voeren voor de omega's kun je beter een vette vissoort kiezen als sardien, haring [evt uit blik]
Door IzMi
#1195052
Onder spiervlees? Dat had ik niet verwacht..

Ik zat er over na te denken om een lijst te maken, of op te zetten die iedereen aan kan vullen?
Ik kan me voorstellen dat het voor beginde BARF-ers (zoals ik) echt heel handig is. Want op een gegeven moment weet je `t wel qua menu.
Maar dan moet je ook nog weten welke vis wel en welke niet, wat waar onder valt etc. Dat is mij nog niet echt duidelijk hoor!!

Trouwens vis uit blik, ik hoorde dat dat juist niet zo goed is. Omdat er teveel ijzer in zit of geldt dat alleen voor tonijn op olie/water basis?
Door Too
#1195110
Ach jee heb ik weer aan de onduidelijkheid bijgedragen... surry

Een stukje witvis is alleen maar t spiervlees van de vis en is vrij mager, voegt dus qua omega's niet zo heel veel toe
Een heel sardientje oid bevat meer dan dat..is om te beginnen een 'vette' vis [voor t gemak reken ik dat als 'compleet']
Vette vis uit blik [olie of water] is ook een bron voor omega's, zelf spoel ik t wel even onder de kraan.. of t helpt weet ik niet
Tonijn - een grote roofvis- bevat vaak veel zware metalen is daarom minder geschikt om vaak te geven
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door