Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1139973
ik zat me wat af te vragen nav het volgende.

otje krijgt geregeld knaagdieren met staart (muis, gerbil, rat) en zo goed als altijd blijft daar wel wat van liggen; het snuitje. voor zondagochtend had ik een dikke zwarte muis bij mn moeder uit de vries gehaald. deze heeft ot toen niet gegeten en toen zijn we gaan rijden. 's avonds kreeg ze cb en gister een kuiken als ontbijt en 's avonds de rest van de cb.
laat op de avond is de muis van zondag (ik had hem meegenomen en op het vreetkleedje nog laten liggen) alsnog naar binnen gegaan. nu ligt er nog een heel klein muizenneusje op het kleedje en het kuikenontbijt van vandaag is goed naar binnen gewerkt.

nu dacht ik bij gerbils en weekendratten dat ze de kop te hard zou vinden, want er zitten toch stevige kaken en tanden in. maar als ze zelfs een klein muizenneusje laat liggen, is het niet vanwege de hardheid. ot begint met eten bij de staart (zie onderschrift). ik denk dat ze die het lekkerst vindt, want staarten eet ze ook als ze echt goed vol zit. als ze eenmaal bij de kop is aangekomen, gaat het tempo drastisch omlaag. het gedeelte tussen nek en snorharen gaat ook nog wel naar binnen, maar dat duurt toch echt langer (soms een halve dag). als ze echt honger heeft, en er is niets anders is (ot zeurt niet snel om eten, en hier is het zo dat poezen die niet vragen worden overgeslagen), dan eet ze de kop met neus op (muv van tandjes van de weekendratten). vaak liggen er stukken kop van 2 tot 3 dagen oud uit te drogen in een hoekje van het vreetkleedje, en dan haal ik het echt wel weg.
als otje op 1 dag een gerbil en een rat krijgt, liggen er 's avonds vaak 2 neuzen naast elkaar, en heeft ze de rest gewoon helemaal goed opgegeten.

wie heeft dezelfde ervaring met neuzen en snuitjes? en hoe doen de katten dat die niet aan de achterkant of met de staart beginnen met eten?
Door Rianne145
#1140116
nee, hier begint er 1 altijd bij de kop, dus daar blijft niets liggen. De ander begint aan de achterkant, maar laat niets liggen. Alleen van kwartel slaan ze de maag eerst over, maar als ik het wegpak laat ik die gewoon liggen en die is binnen een uur ook weg.
Door Henkje
#1140236
Ik voer hier geen knaagdieren (vonden ze allemaal niet lekker), maar net kwam Frits binnen met een grote spitsmuis.
Hij begon er mee te gooien, terwijl er drie kleine hongerlapjes jaloers toekeken. En daarna begon hij bij de kop te eten. Alles is weg.
Vroeger liet hij de maagjes liggen van zelfgevangen spul, maar sinds hij helemaal op barf is, eet hij alles op.
Door Heloise
#1140452
Senna heeft hier dus pas weer het koppie van gerbil laten liggen. Deze keer heeft ze het wel gekraakt, dat was zelfs het eerste wat ze deed dus het was niet te hard. Maar ze begon vanaf de achterkant te eten. Terwijl ze bij de muizen en kleine ratjes altijd met de kop begint. En dan als laatste het kontje met staartje zo naar binnen zuigt.  ::)
Misschien heeft ze dan geen honger meer of is het net niet lekker genoeg?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door