Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Fleetwood
#1140076
Ja, ik lijk er helemaal niet zoveel moeite mee te hebben. Michael zat nog vol verbazing te kijken hoe ik dat beest aan het ontleden was. Dat had ik nog nooit gedaan en ik vond het wel interessant om te zien wat er allemaal in zat  :P Michael had trouwens nog geholpen, toen ik die vacht niet zo goed eraf kreeg, hij heeft er ook helemaal geen moeite mee.

Van het vachtje is niet veel over. Ik ben er zelf nog in aan het knippen en snijden geweest (echt het goede gereedschap heb ik nog niet), en ik zie net nog een pootje met wat vacht voorbij komen. Hij was dus nog niet helemaal op, 1 is ervan aan het eten en 3 zitten er toe te kijken of ze ook nog iets mee kunnen pikken.

Omdat ze het zo goed gedaan hebben, heb ik de eendenkarkas al voor ze neergezet  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1140079
die zoekfunctie was hier in het begin ook niet altijd even handig. er staat hier op bp zoveel informatie, het duurt echt wel even voordat je dat allemaal hebt doorgelezen (en het snapt) en opgeslagen. en dan is ook nog eens het merendeel van de info voornamelijk voor honden en niet even goed in alle gevallen toepasbaar op kat.

wat je misschien kunt doen is menu's voor andere katten lezen en goed doornemen. en aan de hand daarvan een eigen menu maken, en een idee hoe jij dat met 9 katten gaat doen. 9 katten eten geven en het overzicht bewaren is een stuk moeilijker dan 1 of 2 (ik heb in september op 8 gepast, en was na 1 dag al snel het overzicht kwijt, en wilde gemalen prak gaan voeren). nu heb jij misschien het voordeel dat die van jou makkelijke eters zijn, maar niet iedereen zal altijd alles even lekker vinden. zowel qua diersoort als onderdeel (orgaan of vlees of bot).

als je zelf een menu en manier hebt die voor jou en je katten handig is, kan je dat natuurlijk altijd hier neerzetten voor reflectie en ter inzicht voor anderen.
er zijn hier wel wat meer mensen met een grote groep katten, maar het merendeel daarvan geeft volgens mij gemalen prak om het overzicht te behouden (iig yaya en spreeuw). ik ben zelf wel benieuwd hoe je het aan gaat pakken en wat handig is.
Door Fleetwood
#1140096
Nou, eigenlijk vind ik het zo wel lekker gaan. Eten wat de pot schaft en anders wacht je maar op het volgende wat je krijgt.
Er is geen beginnen aan om te kijken wat ieders voorkeuren zijn en daar dagelijks rekening mee te houden.

Ik heb best wat volledige prooidieren he!? Als ik die regelmatig geef krijgen ze toch gewoon alles binnen? Nu hebben ze alweer een heel konijn binnen, ik heb ook hele ratten (die geef ik morgen denk ik en hele kwartels), zo goed als hele kippen en daar zit volgens mij ook weer orgaan, spier en vleesbot aan toch? Die kuikens en muizen zijn dus niet volgroeid dus niet echt "genoeg" bot, dus leuk voor tussendoor...

Dus als ik maar genoeg afwissel krijgen ze toch gewoon alles binnen? Of hebben ze in ieder geval de optie om alles binnen te kunnen krijgen. Als ze het niet eten (wat volgens mij nog niet voorgekomen is), kiezen ze daar zelf voor.

Als ik een volgende keer weer eens ergens anders bestel (want ik wil die gerbils ook wel eens proberen), bestel ik misschien weer compleet andere dingen. Ook lam kan ik via Kiezebrink niet bestellen. Dan ziet het "menu" er weer compleet anders uit.

Als dit een goede werkwijze is, zou ik het wel zo wel vol willen houden...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1140118
als dit voor jou en de katten werkt, zou ik dat zeker zo doen. 'eten wat de pot schaft' is in mijn optiek ook de beste methode. maar je hebt vaak zeikstralen die daar anders over denken. daar heb jij gelukkig geen last van (ik met sien ook niet)  ;)

hoe groot waren je ratten? waren dat geen fuzzy's? fuzzy is baby, dus niet compleet. knaagdieren met staart zijn compleet vanaf maat regular, dan zijn ze volwassen (en hebben uitgeharde botjes). een volwassen rat is een weekendrat van ongeveer 200 gram. dat zijn best grote jongens. de rat in ot haar mond in mijn onderschrift is een weekendrat van zo'n 150 gram.
de kwartels en duiven die je hebt zijn iig compleet.
ik heb laatst 2 kilo gerbils besteld. die zijn allemaal volwassen, en wegen zo tussen de 50 en 80 gram per stuk.  ot vindt ze erg lekker. er zijn wel momenten dat ze moeilijk leverbaar zijn.
die kippen die je hebt. als dat hele kippen zijn, met alleen de veren en mogelijk de kop eraf, zijn die ook compleet. zolang er maar nog orgaantjes aan de binnenkant zitten (iig een hele lever en een heel hartje en heel maagje).

het is wel zo dat een volwassen muisje natuurlijk niet zo heel veel bot bevat. maar je geeft natuurlijk niet alleen muis, en misschien soms ook wat tussendoor als aanvulling of voor de gezelligheid.
even een lijstje van de diersoorten die je hebt (ik ga ervan uit dat ze alles eten)
- rat
- duif
- kwartel
- muis
- eend
- kip (incluus kuikens)
- koe
- paard
- konijn
dat zijn 9 diersoorten. das echt heel netjes! door zoveel mogelijk diersoorten te geven en af te wisselen, krijgen ze zeker genoeg vitamines (in hoeveelheid en variatie) binnen.
misschien dat je nog eens af en toe wat vette vis wilt geven.

door logisch na te denken (eventueel met boerenverstand) en kijken hoe je katten het er op doen, kom je echt al een heel end.

voor verschillende losse barfonderdelen (ook lam/schaap) kan je misschien eens bij herby of dogshape bestellen.
http://www.herbyvers.nl/bestellijst.html
http://www.dogshape.nl/barf_68.html (dogshape heeft lamssnippers en - hart, maar ook zalmsnippers)
als je zelf niet aan het minimum bestelbedrag komt (of geen verzendkosten wilt), kan je met mensen mee bestellen. via hier, maar ook via kattenplaza kan je wel aan meebestellers komen.
Laatst gewijzigd door koekje op di 06 jan 2009, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fleetwood
#1140121
Die ratten zijn inderdaad Fuzzy's ja! Dus jonkies.
Er stonden zoveel (voor mij) rare begrippen op die lijst zoals Fuzzy (leek mij een rattennaam of zoiets). Maar die worden zo stukje bij beetje ook duidelijker...

Ik denk dat ik bij Dogshape dan ook wel eens wil bestellen, maar eerst ff wachten op mijn belastingcentjes. Die gevulde vriezer was even niet zo goedkoop  ;)

Groetjes, Trudy
Door flin
#1140378
Fleetwood schreef:
Er is geen beginnen aan om te kijken wat ieders voorkeuren zijn en daar dagelijks rekening mee te houden.

Ik heb best wat volledige prooidieren he!? Als ik die regelmatig geef krijgen ze toch gewoon alles binnen?

Dus als ik maar genoeg afwissel krijgen ze toch gewoon alles binnen? Of hebben ze in ieder geval de optie om alles binnen te kunnen krijgen. Als ze het niet eten (wat volgens mij nog niet voorgekomen is), kiezen ze daar zelf voor.

Als dit een goede werkwijze is, zou ik het wel zo wel vol willen houden...
'k zou ook niet direct met ieders voorkeuren rekening houden, met 9 katten :o en met genoeg afwisseling kwa voer, zal dit geen probleem zijn

en ja, je hebt best wat 'hele prooidieren', maar;
katten kunnen natuurlijk nu dus zelf beslissen, wat ze opeten aan zo'n 'grote prooi'...(nijn, kip, duif)
laat misschien 1 kat elke keer de lever of hart buiten beschouwing, krijgt die kat miss toch een probleem op den duur,
itt tot kleine prooitjes, zoiets als muis, wat per kat naar binnen gaat als kompleet prooitje

ervan uitgaan dat katzel een optie heeft om iets al dan niet te eten,
en katzel dus kiest om dat standaard niet te doen....
(dan bedoel 'k dus vooral ingewanden)
lijkt me niet gewenst

maar, vooralsnog petje af, hoor!

Maddoc heeft ook 9 katzels en 2 doggies; 'k meen dat die cb en zelfgemalen en BARF voert... ;)
Door Fleetwood
#1140980
Maar waarom dat malen eigenlijk dan? Eten ze het anders niet?
Het enige voordeel dat dat in mijn geval zou hebben, is dat ze gemalen voer niet zo gemakkelijk het hele huis doorspelen en in mijn bed dumpen itt een eendenkarkas  ::)
Door Too
#1140992
Ze malen hun eigen "kvv" op die manier weet je precies wat je voert qua percentages en ingredienten Volgens mij had YaYa ook een paar die niet zo graag wilden kauwen ;D
Zo voorkom je ook dat er eentje is die altijd of nooooit orgaan of bot eet, met jou methode [een grote prooi voor allen] is dat nu niet zo makkelijk te controleren


Zat nog even te denken, misschien is t een raar idee maar dan wordt t wel afgeschoten ;) zou je niet 1-2x per week een orgaan hap kunnen aanbieden: hart,lever,maag ,nier
Laatst gewijzigd door Too op di 06 jan 2009, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1141034
Maar je hoeft orgaan toch niet perse te malen, alhoewel.... 9katten,9 bakjes  ;D ;D
Zou t heel erg misgaan als je 3 of meer bakken gemengde hap neerzet? Zouden ze dan ook selectief eten?

Ik heb t wel heel makkelijk met maar 2 poezens  ;)
Door maddoc
#1141068
[Maddoc heeft ook 9 katzels en 2 doggies; 'k meen dat die cb en zelfgemalen en BARF voert... ]

[Maar waarom dat malen eigenlijk dan? Eten ze het anders niet?]

Idd ik maal/verklein/meng en geef 'barf' en nog wat carnibest.

Voor de katten maal ik en ik probeer mijn restanten carnibest nog aan ze kwijt te raken.

Idd maal ik omdat ze (dat is de meesten van de 9 katten) het anders niet eten, of maar heel selectief een ietsje van het een en een pietsje van het ander.
Over welk ietsje van het een en welk pietsje van het ander zijn ze het dan ook nog niet eens onderling en qua geconsumeerde hoeveelheid en qua compleetheid voldoet dat absoluut niet.
Overigens zijn er 2 die wel goed van wanten weten en 1 die ook goed op weg was totdat ze de smaak van eendagskuikens leerde waarderen en nu kan er nog maar met moeite iets anders aan kwijt, deze alledrie zijn gewoon verslaafd aan eendagskuikens.

Ik ben begonnen met carnibest natuur=kip daar heb ik ze met heel veel moeite aan kunnen laten wennen, qua smaak maar ook qua lichamelijk verdragen, om daar een alternatief voor te krijgen ben ik mijn eigen kipmix (botmix kip/eend, kipvlees, konijn en eendorgaan) gaan samenstellen.
Kon ik dus weer overnieuw beginnen met wennen, maar dit ging veel sneller en werd veel meer gewaardeerd en heel belangrijk ook heel goed verdragen. Daarna nog weer eens carnibest rol laten ontdooien, voor het gemak en moet ook op; werd gelijk weer en masse geweigerd en er ook weer uitgegooid.

Ik wil idd een homogene mix maken omdat het beste werkt in routine qua ronddeel souplesse, vaste eigen eetplekken en eetmomenten en op die manier weet ik zeker dat het geheel gegeten word en dat iedere kat een kompleet maal krijgt, zekers ook qua verdeling van het orgaan.

Daarnaast krijgen degenen (2) die het eten ook gewoon barf en de rest bied ik dan ook wel eens aan maar daar komt nog maar weinig reactie op..
En eentje (de moeilijkste) die ik als eerste over heb gezet op de carnibest en die ook alleen puur dat maar wou eten, wil het nu absoluut niet meer (sinds de consistentie weer eens anders was) , maar ook de eigen mix niet en voor de rest ook haar favo en enigste gelustte blik maar zozo enz..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1141077
de meesten gaan volgens mij malen omdat de katten anders niet alles binnenkrijgen, of te selectief gaan eten. met een grote groep katten is die kans wel groter, want je hebt minder overzicht. gemalen prak doet weinig voor de tanden en rent sneller door de spijsvertering heen en geeft minder eetplezier, vandaar dat ik voorstander ben van zo groot mogelijk voeren.

otje eet geen hele vleesbotjes en tut vaak ook met lapjes spiervlees en orgaan. het risico is dan heel groot dat sien alles naar binnen schuift. dan heeft otje echt te weinig, en wordt sien helemaal moddervet. vandaar dat ik voor otje ben gaan malen, en met succes. cb vindt ze niet meer te eten.
voor de tanden en de gezelligheid krijgt otje wel hele kuikens en knaagdieren met staart. de knaagdieren met staart hebben als voordeel dat sien die uitermate vies vindt. daarvan weet ik zeker dat alleen ot ze eet.
Door maddoc
#1141098
nou,
dat eetplezier ligt er maar net aan wat de voorkeur en smaak van de desbetreffende kat is.
degenen die bij mij geen hele prak willen halen daar absoluut geen plezier uit als ik ze dat geef en eten zeer met smaak hun fijngemaakte prak.
Degenen die beiden willen worden wel veel feller van hele stukken en vooral ook van de eendagskuikens, dat wel.
Door flin
#1141108
Too schreef: Zat nog even te denken, misschien is t een raar idee maar dan wordt t wel afgeschoten ;) zou je niet 1-2x per week een orgaan hap kunnen aanbieden: hart,lever,maag ,nier
zo gebeurt 't hier ongeveer:
3 ochtenden in de week: een afgepaste hoeveelheid òf hart, òf lever, òf nier of maag

en dan vinden ze de lever (ongeacht van welk beessie) maar matig,
is dit niet netjes op, dan krijgen ze 't 's avonds nogmaals gehakt/gechopt/geprakt door iets anders...
en dat geldt voor alles wat ze mmmatig vinden (niet zeuren...vreten)

hart en maag vinden ze allemaal lekker...

en verder krijgen ze hier dus oa alles in de bijna oorspronkelijke (kale) vorm
en hamsters met bontmtsje, en krekels met sjirp... ;D ;D
Door maddoc
#1141117
Too schreef:
Zat nog even te denken, misschien is t een raar idee maar dan wordt t wel afgeschoten ;) zou je niet 1-2x per week een orgaan hap kunnen aanbieden: hart,lever,maag ,nier
nouuu, dat zou hier er dus niet ingaan ook niet in fijngeprakte vorm
en dan ook niet als je het weghaalt en later weer aanbiedt etc, daarbij heb ik er dan weer een dagtaak bij als ik dat er voor 9 moet gaan doen en bijhouden wie wat waar en aanbieden en zorgen dat het weg is wanneer ze er bij weggaan, maar dat doen er 6 of 7 of 8 tegelijk en de ene uitzondering vliegt dan van de ene bak naar de andere om je te snel af te zijn en die groeit dan dicht en krijgt van van alles teveel binnen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door