Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1724915
Ewald schreef: Ik kan mezelf heel goed vinden in het stuk geschreven door Wendy, hier op BP het iets aangepaste Prooidiermodel van Lonsdale:

CITAAT:
Dit is de methode waar wij ons persoonlijk het meest kunnen in vinden, alleen al om het feit dat het de meest natuurlijke methode is. Dit is dan ook waar "onze methode" op gebaseerd is:
3 tot max 5% lever (en eventueel wat niertjes of andere organen)
10% hart
10 à 15% bot
70 à 77% spiervlees
Zoals u ziet wijkt het percentage orgaanvlees (in totaal 13-15%) licht af van het prooidiermodel, omdat wij een hoger % aan hart voeren. We hebben hier bewust voor gekozen omdat hart rijk is aan taurine, en hoewel het een orgaan is, is het toch ook een spier (zij het van een andere soort dan hetgeen we standaard onder spiervlees verstaan bij de slager) en is het van een heel andere orde dan andere organen zoals lever, milt, nieren, ...

EINDE CITAAT.

het hele artikel heb ik hier vandaan: (Katten BARF artikelen door BP leden)
http://home.scarlet.be/muvadi/katten_vo ... ekeken.htm

Het is ook mijn bedoeling om zoveel mogelijk hele prooidieren (kippen, konijnen, kwartels, eenden) te gaan vermalen aangevuld met orgaan.

maar suggesties, en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom, daar leert men van. :)
taurine zit in alle delen van 'n prooidier/vlees , orgaan etc, 't 'probleem' is dat we niet exact weten hoeveel,
en daarnaast niet weten hoeveel een katzel aan taurine minimaal nodig zou hebben,
wèl weten we dat teveel taurine geen nadelige effecten zou veroorzaken, en tè weinig taurine serieuze problemen oplevert

er doen allerlei geruchten de ronde dat in hart meer taurine zit, (in verhouding dan) en in hersenen en ogen van dieren ook,
'k heb nog nooit 't bewijs gevonden: 'k kan 't nergens terugvinden in de nutritionele data en sites

... zelf geef 'k dus af en toe taurine bij, just in case, van Solgar...
#1724925
fem fatale schreef: Als je hele prooidieren hebt, waarom zou je die dan vermalen? Het knagen is hartstikke goed voor de tandjes en mijn dieren vinden het allemaal leuk om te doen.
met grotere prooien zou je een deel dier geven, als je 't maalt oid, dan kun je kleinere porties kompleet voer geven?

zelf maal 'k niet, maar een heel knijn chop ik, en hussel alles door elkaar,
zo hebben ze elke maaltijd kompleet, en ook wat te knagen
#1724952
fem fatale schreef: Als je hele prooidieren hebt, waarom zou je die dan vermalen? Het knagen is hartstikke goed voor de tandjes en mijn dieren vinden het allemaal leuk om te doen.
Hele tussen aanhalingtekens, en je moet ergens beginnen, als ik ze nu hele muizen ga voeren zitten ze me allemaal waterig aan te kijken, zo van "ja en nu wat mot ik hier mee"
beetje met poot ertegen tikken en weglopen.
Dus voorlopig blijf ik gewoon malen.
#1724976
Ewald schreef: Ik kan mezelf heel goed vinden in het stuk geschreven door Wendy, hier op BP het iets aangepaste Prooidiermodel van Lonsdale:

CITAAT:
Dit is de methode waar wij ons persoonlijk het meest kunnen in vinden, alleen al om het feit dat het de meest natuurlijke methode is. Dit is dan ook waar "onze methode" op gebaseerd is:
3 tot max 5% lever (en eventueel wat niertjes of andere organen)
10% hart
10 à 15% bot
70 à 77% spiervlees
Zoals u ziet wijkt het percentage orgaanvlees (in totaal 13-15%) licht af van het prooidiermodel, omdat wij een hoger % aan hart voeren. We hebben hier bewust voor gekozen omdat hart rijk is aan taurine, en hoewel het een orgaan is, is het toch ook een spier (zij het van een andere soort dan hetgeen we standaard onder spiervlees verstaan bij de slager) en is het van een heel andere orde dan andere organen zoals lever, milt, nieren, ...

EINDE CITAAT.

het hele artikel heb ik hier vandaan: (Katten BARF artikelen door BP leden)
http://home.scarlet.be/muvadi/katten_vo ... ekeken.htm

Het is ook mijn bedoeling om zoveel mogelijk hele prooidieren (kippen, konijnen, kwartels, eenden) te gaan vermalen aangevuld met orgaan.

maar suggesties, en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom, daar leert men van. :)

Tja. Ik vind dus 'natuurlijk voeren' iig de verhoudingen in een prooidier ongeveer aanhouden. En 2x zoveel hart als lever komt daar niet mee overeen.
Een echte prooi, en dan heb ik het dus niet over een plofkip, bevat minimaal 15% bot. Als je je aan die verhoudingen houdt zou je dus zeker niet onder de 15% moeten gaan. Hou er verder rekening mee dat niet alleen plofkippen hele andere verhoudingen hebben dan wilde prooien maar dat dat eigenlijk voor alle gekweekte prooien geldt. Kippen zijn extreem, veel en veel meer 'spier'vlees en vet, veel minder orgaan en bot. Maar ook slachtkonijnen hebben relatief iele botjes en veel vet, en ongebruikte spieren met alle nadelen van dien. Als je een slachtkonijnenhart vergelijk met dat van een wilde haas geloof je je ogen niet. Idem voor de kwaliteit van de botten en de spieren en het vergehalte.
#1725002
Mevroi Kruim schreef: Tja. Ik vind dus 'natuurlijk voeren' iig de verhoudingen in een prooidier ongeveer aanhouden. En 2x zoveel hart als lever komt daar niet mee overeen.
Een echte prooi, en dan heb ik het dus niet over een plofkip, bevat minimaal 15% bot. Als je je aan die verhoudingen houdt zou je dus zeker niet onder de 15% moeten gaan. Hou er verder rekening mee dat niet alleen plofkippen hele andere verhoudingen hebben dan wilde prooien maar dat dat eigenlijk voor alle gekweekte prooien geldt. Kippen zijn extreem, veel en veel meer 'spier'vlees en vet, veel minder orgaan en bot. Maar ook slachtkonijnen hebben relatief iele botjes en veel vet, en ongebruikte spieren met alle nadelen van dien. Als je een slachtkonijnenhart vergelijk met dat van een wilde haas geloof je je ogen niet. Idem voor de kwaliteit van de botten en de spieren en het vergehalte.
Oke duidelijk, zal er rekening mee houden

Maar wat jij nu schetst, wil je daarmee zeggen dat de mensen die alleen hele prooidieren voeren tekorten krijgen?
Want bijna alles wat je koopt is gekweekt, of je moet je prooidieren van een jager betrekken.
#1725398
Als je afwisselt denk ik dat je niet zo snel problemen krijgt met gekweekte prooidieren. Daarnaast zijn er wel degelijk wilde prooidieren te krijgen, haas bv is altijd wild, patrijs vaak ook, fazant halfwild, wilde konijnen, wilde eenden, wilde ganzen, ree ... als je goed zoekt is er wel aan te komen. Voer je uitsluitend hele gekweekte dieren dan zou ik zelf extra karkas en extra orgaan voeren en overdaad aan vet verwijderen. Kip zou ik al helemaal niet als prooidier beschouwen, daar zijn de verhoudingen dermate scheef ... afgezien van allerlei ongerief dat bij het vetmesten wordt toegevoegd als (al dan niet legale) AB en eenzijdige voeding. Daarnaast is een braadkip eigenlijk een braadkuiken, tegenwoordig zijn ze niet ouder dan 6 a 7 weken, wat betekent dat de botten nog niet verbeend zijn maar voor een aardig deel uit kalkarm kraakbeen bestaan.
Uitgelegde legkippen zijn een stuk gezonder, relatief gezien dan altijd.
#1725457
Voor mij de reden dat ik altijd iets van haas, wild nijn, wilde eend of ree in huis probeer te hebben naast de bio-industrievleesjes
[volledig biologisch is helaas niet haalbaar]
Houtduif wordt t project voor deze herfst, daar is goed aan te komen -ze moeten t alleen even gaan eten-
#1897263
Wat een handig topic zeg.

Vanmorgen heb ik bij En Garde een Westmark 10  vleesmolen besteld en wat toebehoren. En ga van het weekend misschien al naar die slagerij in Rdam toe om spullen te halen.
Eerst nog eens goed kijken naar een samen te stellen menu. Ben zo onwijs benieuwd of mijn katten dit gaan eten.
Poes sowieso, die is echt een vleesbeest. Sinds ik CB geef (afgelopen zaterdag voor het eerst daarmee begonnen) is ze al aardig goed aangekomen en vreet ze letterlijk het bakje leeg. Eerst vist ze de CB tussen het blikvoer uit haha.
Nu dus benieuwd naar het zelf maken. En dan misschien helemaal over op BARF of gedeeltelijk BARF en KVV

Bedankt voor de handige uitleg en foto's
#1902230
Verslag zelf vlees + bot + orgaan malen

Thunder is al enige tijd ziek en daarom malen we nu zelf zijn eigen menu.
Hierbij een verslag van het maal proces en de ingrediënten.

Ik heb 3 mixen gemaakt zoals aangegeven in het schema onderaan de pagina en van alles een foto gemaakt.

Ik gebruik geen lever in de mixen omdat Thunder verhoogde leverwaardes heeft, dus lever krijgt hij heel af en toe 'uit het vuistje'.

Ik gebruik een kenwood Excel Pro Vleesmolen MG700

Afbeelding

Foto mix 1
Gemalen kipkarkas, parelhoennekken, kalkoendlijvlees
Eendenvlees, lamsnier en biologische eendenhartjes

Foto mix 2
Gemalen Hazenvlees
Biologische rundernier, biologische eendenhartjes, kalkoendijvlees
Eendenvlees, kwartelkarkas, gemalen kipkarkas

Foto mix 3
Konijnenkarkas, gemalen kipkarkas, gemalen hertenvlees
Eendenvlees, Biologische eendenhartjes, konijnennieren, kalkoendijvlees

2 filmpjes van het malen, filmpje 1 en filmpje 2

Het resultaat, 3 x 16 bakjes
Afbeelding

En een filmpje van het Testpanel

Op deze pagina staat onderaan een tabel waarin je kunt zien welke verhouding ik precies heb gebruikt, het lukt me niet om de tabel hier te plaatsen.
Normaal zou ik dus ook zelf de kipkarkas, hert en haas vlees malen, maar ik ging vandaag voor 'makkelijk', vandaag dus al wat gemalen spul.
#2232065
Hallo,

Na een tijdje erover na te hebben gedacht heb ik toch besloten om ook zelf te gaan malen. Mijn ene kat is namelijk erg lastig en vertikt het om te kauwen. Daarom vond ik dit een goed alternatief totdat ik hem zo ver heb dat hij zelfs gaat kauwen. Dan weet ik tenminste wel precies wat hij binnen krijgt.

Na veel zoeken en prijs vergelijken kwam ik tot de conclusie dat ik veel duurder uit kwam.
Dit komt met name door de rundvleeslappen. Voor een kilo betaal ik 6,95.
En dit was dan ook echt het goedkoopste wat ik kon vinden.
In de supermarkt betaal ik zo 8 tot 10 euro voor een kilo.

Verder kan ik geen konijnkarkassen hier krijgen, kan ik deze gewoon vervangen door bijvoorbeeld kipkarkassen of eendkarkassen?

In mijn berekening kwam ik uit op de volgende bedragen:

240 gram kippenlever = €0,60
160 gram kippenmaagjes = €0,40
900 gram rundvleeslappen = €6,26
200 gram lamshart = €1,18
1,5 kilo karkassen = €3,43

Hierbij kwam ik op een totaal van €11,87

Een groot verschil als ik kijk naar jou €6.

Hoe kan dit?
Is het hier in de buurt gewoon een stuk duurder?
Ik woon in Zaandam.

Zijn er anders tips voor spiervlees wat ik ook kan gebruiken en wat goedkoper is?

Alvast bedankt!
#2232078
:o Dit komt dan omdat ws spul voor humane consumptie koopt, das wel heel luxe voor de katsels.
Had je de online diervoederleveranciers al gevonden?
Zijnde lupa, kiezebrink, herby, richard versvoer, gelukkig dier, caroba etc etc
(bij de laatste hoef je maar voor 25 euri te bestellen voor gratis levering)

En in de regio zaandam wordt ook regelmatig bij slagerij west besteld, scheelt ook behoorlijk.
En daar gaan ook regelmatig vervoerslijntjes die kant op, hou de vraag+aanvod/verzamelplaats gewoon goed in de gaten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door