Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Saartje_H
#1072575
Ik kondig het menu aan en commentaar mag altijd, maar ja gebruik zoiezo al wel andere percentages dan hier.
Door flin
#1072834
Saartje_H schreef: Ik kondig het menu aan en commentaar mag altijd, maar ja gebruik zoiezo al wel andere percentages dan hier.
commentaar ga 'k zeker niet geven, :) vers is zowieso een goede keuze! :)
en je variatie kwa vleessoorten is natuurlijk helemaal geweldig in je menu...

wat ik me afvraag: wat is je motivatie betreft je huidige bot-percentage?

en had je miss aan vette vis gedacht?
Door Saartje_H
#1073231
De percentages heb ik van het forum voernatuurlijk.nl

Als ik zie van teveel bot, dan kan ik nog altijd wisselen, maar neem nu even het gemiddelde aan.
Door flin
#1073382
Saartje_H schreef: De percentages heb ik van het forum voernatuurlijk.nl

Als ik zie van teveel bot, dan kan ik nog altijd wisselen, maar neem nu even het gemiddelde aan.
'k begrijp je niet?
eigenlijk denk 'k dat je wat weinig bot geeft?
een gemiddelde van wat bedoel je? je geeft nu 30 % vleesbot, hier wordt 50% vleesbot aangeraden....en natuurlijk is't maar net waar je beessies 't goed op doen, je wilt geen tè harde keutels bijvoorbeeld, maar heb je dit al n's gelezen? :

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... rdseen#new

persoonlijk zou 'k kiezen voor 'n iets hoger bot % dan wat je nu wilt voeren....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1073478
de percentages kunnen verschillen omdat ze daar meestal in kaal bot rekenen, en hier vaak in bevleesd bot. en ik heb daar ook wel eens gelezen dat ze vinden dat katten minder bot nodig hebben dan honden. een duidelijke argumentatie daarvoor heb ik nog niet kunnen vinden.
misschien weet jij dat?
Door Saartje_H
#1073489
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe of wat, hier inderdaad meer bot, en daar heb ik dus mijn percentages gevonden en dan ook nog percentages met 70 % vlees, 15 % bot en 15 % orgaan.

Dus ik heb het middelste genomen.
Door Mevroi Kruim
#1073616
Het argument voor weinig bot is dat in de natuurlijk prooien van de kat ook weinig bot zit, relatief minder dan in grote prooien. Zit wat in natuurlijk. Ik zou gewoon uitproberen waar je kat het goed op doet.
Door flin
#1073691
Saartje_H schreef: Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe of wat, hier inderdaad meer bot, en daar heb ik dus mijn percentages gevonden en dan ook nog percentages met 70 % vlees, 15 % bot en 15 % orgaan.
Dus ik heb het middelste genomen.
koekje schreef: de percentages kunnen verschillen omdat ze daar meestal in kaal bot rekenen, en hier vaak in bevleesd bot.
da's nou precies de 'grap' : kaal bot 15 %, komt +/- overeen met 30 % vleesbot
kaal bot 25 %, komt +/- overeen met 50 % vleesbot

niet dat 't precies op de % moet hoor, maar om deze onduidelijkheid uit de weg te krijgen ;)
Door flin
#1073804
en dan wil 'k ook nog wel reageren op de NRV-percentages:
die zijn idd gelegen aan de natuurlijke prooien voor de kat:
vooral knaagdieren, muisjes, vogeltjes, en miss zelfs kikkers en slakken en insecten, een ei uit 'n nest.....
met elk diertje z'n eigen specifieke nutriënten
en zeker, als daar 't menu uit bestaat, denk 'k dat je hardstikke goed zit!

persoonlijk denk 'k dat 't zelf samenstellen met delen van iets grotere dieren;
zoals konijn, kip, kalkoen, eend toch andere % met zich meedraagt? want;
natuurlijk prima vlees met verschillende nutriënten, maar
niet al 't bot is verslindbaar voor 'n kat, en
weinig verschillende ingewanden,
in elk geval nooit zo mooi als in 'n klein prooitje

en dus toch afwijkend van 't originele katten menu?

daarnaast zijn veel (voedsel)dieren opgekweekt op/met 'n graan-basis,
dus 't vlees van die dieren bevat weinig omega-3, zoals ze dat uit 't 'wild' zouden kunnen halen (verschillende planten vooral)
en da's toch iets wat je katzels nodig hebben, (die planten niet, maar dus wel die omega 3) zeker als ze wat langer meegaan dan 'n gemiddelde vleeskoe of plofkip

daarnaast komt nog 't euvel 'vriezen' om de hoek kijken;
een aantal nutriënten worden naarmate ze langer opgeslagen zijn helaas toch minder,

't is echt niet te vergelijken met 'natuurlijk' , alhoewel we natuurlijk alles wel proberen na te bootsen.....
is't niet met wat vis, dan wel in berekende procenten.. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door