Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
#1101789
Smuldier kip is wel een aardige tip!
Ik zou natuurlijk ook 50% CB voor de kat, 25% smuldier kip en 25% gesneden spiervlees kunnen geven.
ALS ze willen kauwen en daar vrees ik voor.... ze "kunnen" alleen maar likken hier en dan moet het gemalen zijn.
De enigen die echt graag en goed kauwden zijn helaas overleden.
Door Borke
#1101839
koekje schreef: ik weet niet zo snel of je met die hoeveelheden/percentages genoeg orgaan hebt.
Mmmm je hebt daar wel een punt daar alleen in de CB orgaan zit en we geen idee hebben hoeveel omdat CB dat niet wil vertellen....

Ik denk dat ik maar eens ga experimenteren met het afhouden van delen van het (Barf)eten van de honden en eerst eens kijken wat de kritische dames wel believen te eten... dat kon nog wel eens tegenvallen :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1101846
ik denk dat een benadering ook wel mogelijk is, en dat je aan de hand daarvan een soort gemalen menuutje maakt, zonder zelf te malen.
Door Borke
#1101860
koekje schreef: ik denk dat een benadering ook wel mogelijk is, en dat je aan de hand daarvan een soort gemalen menuutje maakt, zonder zelf te malen.
Jij begrijpt mij helemaal, dat is inderdaad waar ik naartoe wil gaan, niet zelf malen en toch compleet.

Tja nu heb ik 2 honden die voor 2 Euro per dag 1 kg eten en aan de katten ben ik zowat het dubbele kwijt voor de helft aan eten... en dan eten de honden niet eens goedkoop omdat het deels biologisch is.
Door YaYa
#1101899
Borke schreef: Even terug anar het oorspronkelijke topic... goedkope kvv voor katten?
ik geef nu Bandit nierdieet, is een dure hobby dus zodra de voorraad op is wil ik overstappen op wat anders.
Ik gaf altijd CB lam en rijst en heb daar nog een kilo of 8 van liggen.
Lam en rijst gaf ik echter ivm een dame met voedselintolerantie, maar helaas is onze Franny overleden en de 3 dames die ik nu nog hebben mankeren op dit moment voor zover bekend helemaal niets.
Ik overweeeg dus tzt terug te gaan naar Carnibest en dan een goedkopere variant, mar geen idee welke.

Kan iemand mij helpen aan de grootverbruiktarieven van Carnibest, ik heb hier alleen een oude lijst liggen.
Ik heb weliswaar een Porkert met grove zeef, maar denk in eerste instantie niet aan zelf gaan malen.
Wel overweeg ik te kijken of ik de katten deels kvv en deels Barf kan geven.
Ik vrees echter dat ze niet zullen willen kauwen en daar ik niet wil malen...

Iemand nog andere suggesties voor goed en goedkoop diepvries kvv?
Ik kan op zich groot inkopen, heb er een hele vrieskist voor staan, maar 100 kg voor 3 katten die ca 500 gram per dag eten lijkt me wat veel?
De prijzen vanaf 100 kg kan ik je zo wel vertellen. De lam is 3,80 en alle overige smaken zijn 3 euro. Ik heb thuis nog wel een lijst liggen en die kan ik je vanavond wel doorsturen. Wat is je email-adres?
Door flin
#1103511
Borke schreef: Bedankt voor het meedenken, maar dat is honden kvv en ik zoek iets voor katten :-\
waar zie jij precies 't verschil tussen hond en kat kvv?

afgezien van pens misschien, wat katzels hier wèl lekkur vinden?
Door Ollie
#1103633
Mijn katten eten hier gewoon de hondenvarianten.. ook de pens dus, verder krijgen ze ook zelf samengestelde maaltijden.
Door flin
#1104085
flin schreef: waar zie jij precies 't verschil tussen hond en kat kvv?

afgezien van pens misschien, wat katzels hier wèl lekkur vinden?
Borke schreef: Hier hoef ik niet met pens aan te komen zetten bij de katten...
nee, ok, maar afgezien van de pens dan?
niet in elke honden kvv zit pens?
of bedoel je 't fijner gemalen?
Door brie
#1104188
Misschien dat je er niet veel aan hebt, maar ik heb hier 3 dagen per week voor de katten een "herby-mengsel"
Eens per 4 weken sta ik van alles te mengen. Herby botmix 1 (2 soorten bot) mix ik dan met spiervlees (meestal ook 2 andere soorten, kalkoen en struis doen het hier goed) en ook gooi ik dan 3 soorten orgaan in mn blendertje.

Ik hou dan de verhoudingen als volgt aan per 120 gram, dat is 1 portie per kat:

botmix 1 60 gram
spiervlees 40 gram
orgaan 20 gram

dan heb je al met al aardig wat variatie en alles is goed te kauwen voor de poezels, ze kunnen het bij wijze van spreken zo naar binnen zuigen.
een visdag/ een eendagskuikensdag en een kwarteldag en je zit goed voor een week..
Eten ze ook geen eendagskuikens of kwartels?
Door flin
#1104205
brie schreef: Misschien dat je er niet veel aan hebt, maar ik heb hier 3 dagen per week voor de katten een "herby-mengsel"
Eens per 4 weken sta ik van alles te mengen. Herby botmix 1 (2 soorten bot) mix ik dan met spiervlees (meestal ook 2 andere soorten, kalkoen en struis doen het hier goed) en ook gooi ik dan 3 soorten orgaan in mn blendertje.

Ik hou dan de verhoudingen als volgt aan per 120 gram, dat is 1 portie per kat:

botmix 1 60 gram
spiervlees 40 gram
orgaan 20 gram

dan heb je al met al aardig wat variatie en alles is goed te kauwen voor de poezels, ze kunnen het bij wijze van spreken zo naar binnen zuigen.
een visdag/ een eendagskuikensdag en een kwarteldag en je zit goed voor een week..
Eten ze ook geen eendagskuikens of kwartels?
hoeveel kaaal bot geef je dan ? als je dit narekend in je dagmenu?
of hoe je 't wilt noemen: bevleesd bot? half vlees, half bot?
Door brie
#1104215
flin schreef: hoeveel kaaal bot geef je dan ? als je dit narekend in je dagmenu?
of hoe je 't wilt noemen: bevleesd bot? half vlees, half bot?


de botmix bestaat voor 70% uit kaal bot en voor 30% uit spiervlees.

stel dat je dan 100 gram botmix heb heb je dus 70 gram bot en 30 gram spier.
vul je dat aan met 50 gram spiervlees heb je ongeveer de verhouding 50/ 50.
Misschien een beetje krom gerekend, maar ik vul dus het percentage spiervlees in de botmix aan tot de hoeveelheid kaal bot in de mix zodat je uiteindelijk op ong 50/50 uitkomt.

bij 60 gram botmix, 40 gram spiervlees kom je eindelijk uit op:

42 gram kaal bot+ 18 gram spiervlees (van de botmix) + 40 gram spiervlees.

Maar dat neem ik echt heel ruim, het is echt niet altijd afgemeten 40 gram spiervlees wat ik erbij doe, maar ik zorg wel altijd dat ik ruimer in mn spiervlees zit dan in het kale botpercentage.

Snap je m nog?
Door flin
#1104247
brie schreef: de botmix bestaat voor 70% uit kaal bot en voor 30% uit spiervlees.
jup
stel dat je dan 100 gram botmix heb heb je dus 70 gram bot en 30 gram spier.
vul je dat aan met 50 gram spiervlees heb je ongeveer de verhouding 50/ 50.
Misschien een beetje krom gerekend, maar ik vul dus het percentage spiervlees in de botmix aan tot de hoeveelheid kaal bot in de mix zodat je uiteindelijk op ong 50/50 uitkomt.
klopt
bij 60 gram botmix, 40 gram spiervlees kom je eindelijk uit op:

42 gram kaal bot+ 18 gram spiervlees (van de botmix) + 40 gram spiervlees.
klopt ook;

dan heb je 't zogenoemde vleesbot gecreëert:

dat betekend dat als dit je menu is 't uit 35 % kaal bot bestaat!
dat = ongeveer 70 % vleesbot...
wat je (denk ik) vergeet is:

de helft van je menu hoort uit vleesbot te bestaan...(bij benadering dan hé)
dat wil dus zeggen:
bovenstaande botmix: 60 gr + 40 gr spiervlees = 100 gr vleesbot ( half bot en half vlees) (= half menu) = 50%
+ 20 % orgaan + 30 % vlees (= samen andere helft menu)

toch? :)
Laatst gewijzigd door flin op wo 26 nov 2008, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door