Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#993660
Update:

Gisteravond heb ik meer succes gehad!
Ik heb nu liggen; kippenvleugeltjes, runderhart en zakjes natvoer om door de CB te mengen.

Vanwege de warmte had mijn kat weinig gegeten overdag dus ik heb zijn eten aangevuld tot de normale hoeveelheid en daarnaast een stukje runderhart er bij gelegd. Vanmorgen was het opgegeten!! Het zijn hele kleine stukjes (tussen de 10 en 20 gram ongeveer). Hoeveel mag een kat hier per keer van hebben denken jullie?

Voorlopige lijst van dingen die mijn kat lust:
- brokken, van allerlei merken
- kuikens
- runderhart (pas 1 keer geprobeert)

nog te testen (al in huis):
- kippenvleugels
- natvoer
- natvoer gemengt met CB

Voorlopig afgekeurd door de kat:
- CB natuurvoer puur
- rundergehakt

Nog te kopen:
- CB andere smaken
- kippennekken (de dierenwinkel wist nog niets  :()
- lapje rundvlees
- echt barf spul
#993840
volgens mij zijn je lekker op weg hoor!

zelf zou 'k die brokjes de deur uitwerken en allereerst kijken of die Carnibest (of andere kvv)
er, al dan niet gemengd met natvoer, er een beetje inwil...
..als dat lukt, zou'k pas dan proberen om wat andere spulletjes ernaast/bij/tussen te geven...

om  dus zeker te weten dat katzel niet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.....de kvv is in elk geval kompleet, dus dan hoef je je daar geen kopzorgen meer om te maken...
  aan de andere kant; als je dus eigenlijk helemaal wilt gaan BARF-en, zul je idd toch een beetje moeten weten wat je kat wil/kan eten,
(en wat voor spulletjes je kunt verkrijgen) om een menu'tje samen te stellen,
zodat je alweer zeker weet dat er genoeg voedingsstoffen/nutriënten binnenkomen...

en natuurlijk: zo'n overgangsfase kan effe rommelig zijn, en is helemaal niet erg!
't is niet dat zo dat als ze van de één op de andere dag te weinig verschillende voedingsstoffen binnen krijgen, ze gelijk omvallen...

maar: niet langer dan 24 uur laten vasten, alstie iets niet wil eten....daar kunnen ze flink beroerd van worden...
#993910
flin schreef:
maar: niet langer dan 24 uur laten vasten, alstie iets niet wil eten....daar kunnen ze flink beroerd van worden...
Daarom krijgt hij nu nog 1 keer per dag zijn normale brokken maaltijd. 's Morgens voor ik naar mijn werk heen ga krijgt ie gewoon brokken, 's avonds geef ik hem andere dingetjes.


Barf blijft voor mij nog steeds vooral om zijn tanden wat te doen te geven. En op dit moment wil ik gewoon graag dat hij de smaak van vers gaat waarderen zodat hij straks carnibest wil eten! Zodra ik zeker ben dat hij dat echt eet, wil ik hem daar op overschakelen. Vanavond krijgt hij natvoer dus en als dat er in wil, word er vanaf morgen carnibest doorheen gedaan.

Als dat een paar avonden goed gaat, kan ik het smorgens ook gaan geven. Dan zijn we van de brokken af en kan ik hopenlijk de CB langzaam gaan opbouwen! Leuk hoor zo een eigenwijs poekiebeest. ;)
#994038
Het begin is er!!
Hardstikke goed dat hart [in ieder geval 1 keer ] lekker is. Andere smaken kom je vanzelf achter..
Het zou idd ideaal zijn als hij kvv leert waarderen dan zou je er lekker kauwwerk naast kunnen geven, ideaal in de zin van zeker weten dat het voer compleet is en je ook wat voor z'n tandjes doet. Met een beetje gepuzzel gaat dat met BARF net zo simpel [er zijn hier een heleboel ervaringsdeskundigen voor al je vragen en 'studie-topics']

Je hebt vast wel gelezen dat veel anderen ook een tijd geworsteld hebben om hun poezels te overtuigen van het 'nut' van kvv dus heb geduld

Je zocht wat info over tandvriendelijk voeren.... voor je t weet zit je tot over je oren in de kuikens, kippenekken en brokken koe :D

Succes
#994317
Fred heeft me wederom verbaasd...

Tot nu toe was het een kat die graag de hele dag door hapjes neemt. Dit natvoer heeft hij gisteravond in 1 keer naar binnen geschrokt! Vanmorgen heb ik hem dus de rest maar gegeven van het zakje. Met dit succes zag ik geen reden om het overschakelen uit te stellen.

Op naar de carnibest nu!
#995307
Gisteravond ging het mengsel natvoer en CB wel naar binnen. Vanmorgen at hij een paar hapjes en liet hij het daarna staan.
Ik hoop dat als ik vanavond thuis kom hij van gedachten verandert is en toch alles opgegeten heeft, maar ik ben er bang voor. :(


Runderhart eet hij nog steeds (gisteren weer een stukje)
En de kippennekken zijn eindelijk bestelt, duurt nog wel lang voor het gelevert kan worden, maar dat hoort er bij blijkbaar. ;)

edit: Net thuis en zijn bakje was leeeeg!!
Laatst gewijzigd door Hekate op do 03 jul 2008, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#999144
En weer een update, ik houd dapper vol.  ;)


Over het KVV deel:
Momenteel krijgt Fred zo een 40 gram carnibest en 20 gram natvoer smorgens en s avonds. Zodra ik nu het natvoer verder terug dring weigert hij het te eten. :(

Denken jullie dat ik dit een tijdje vol moet houden zo? Of moet ik harder zijn en toch door gaan met afbouwen nat voer?

Over de stukjes BARF:
Hij eet nu ook kipfilet! Dus we zijn weer een stapje dichter bij kippenvleugeltjes/nekken.  :biggrin2:
#999230
Hekate schreef: En weer een update, ik houd dapper vol. ;)
:groupwave2: :groupwave2: :groupwave2:

Zodra ik nu het natvoer verder terug dring weigert hij het te eten. :(
Denken jullie dat ik dit een tijdje vol moet houden zo? Of moet ik harder zijn en toch door gaan met afbouwen nat voer?
gewoon zo op 't gemakje doorgaan...
Over de stukjes BARF:
Hij eet nu ook kipfilet! Dus we zijn weer een stapje dichter bij kippenvleugeltjes/nekken. :biggrin2:
stukkie rundvlees al geprobeert?
komt helemaal goed!
#1000164
Bedankt voor de aanhoudende steun Flin! Hier word ik echt super vrolijk van.  :rotflmao:

Voorlopig mijn poekiebeest maar even met rust laten dus op het huidige CB mengsel.
Kan ik er mooi extra dingetjes naast proberen nu.

Rundvlees heb ik nog niet geprobeerd (op het runderhart na dan). Ik ben bang dat met mijn huidige inkopen het toch testen gaat worden op een randje biefstuk de volgende keer dat het een beetje uitkomt. Weer eens tijd om Teri yaki te koken ofzo.
Morgen eerst maar eens een kippenvleugeltje geven, dat heb ik in de vriezer liggen, maar heeft hij nog niet geproeft.

Het zal mij benieuwen, zijn eerste aanvaring met echt bot! :nerves:
#1001000
Nou de volgende keer gaat er een mes, hamer en/of snoeischaar op gebruikt worden denk ik. (Aardig idee trouwens een snoeischaar dat zou ik zelf niet verzonnen hebben)

Fred vond de kippen vleugel erg "interessant". Hij heeft er een keer of 2 met zijn pootje tegenaan getikt. Hem afgelikt en daarna genegeert voor de rest van de avond. In plaats van er op aanvallen is hij bij mij komen zeuren om eten. Ik had duidelijk een foutje gemaakt door die rare ding in zijn bakje te leggen. Dat kon toch niet voor hem bedoeld zijn? Waar bleef het eten? :-\


*zucht*

Zou het kunnen dat hij het beter herkent als eten wanneer er geen vel om heen zit? Misschien lijkt de buitenkant meer op kipfilet dan?
#1005427
Update:

CB:
De nieuwe lading is binnen, ik heb nu de natuurmix, de vleesmix en de lamsmix. Natuur eet hij nu nog 2 dagen, daarna kan hij andere smaakjes gaan proeven!  ;D

De mengseltjes CB met een klein beetje blik leken dit weekend wat beter naar binnen te gaan dan voorheen. Zou hij eindelijk snappen dat ie brokken weliswaar hoort als ik hem uit de slaapkamer wil lokken ofzo, maar nooit meer te eten krijgt? ;)


Barf:
Zoals mijn vriend zei dit weekend: "Denk eens aan al die arme poezels in de derde wereld, die zouden een moord doen voor biefstuk!" Mijn kater haalt zijn neusje er voor op..  :-X Voorlopig nog geen runderlappen dus. Over een paar weken nog maar eens een reepje testen.

En als alles goed gaat, zijn de kippennekken vanavond binnen! Dus hopenlijk morgen weer een update. Moeten kippennekken nog plat geslagen of in stukken geknipt worden? Of vormen die juist een prima start voor een kat die kuikens wel snapt maar vleugeltjes niet?
#1005971
Hekate schreef: Update:

CB:
De nieuwe lading is binnen, ik heb nu de natuurmix, de vleesmix en de lamsmix. Natuur eet hij nu nog 2 dagen, daarna kan hij andere smaakjes gaan proeven! ;D

De mengseltjes CB met een klein beetje blik leken dit weekend wat beter naar binnen te gaan dan voorheen. Zou hij eindelijk snappen dat ie brokken weliswaar hoort als ik hem uit de slaapkamer wil lokken ofzo, maar nooit meer te eten krijgt? ;)


Barf:
Zoals mijn vriend zei dit weekend: "Denk eens aan al die arme poezels in de derde wereld, die zouden een moord doen voor biefstuk!" Mijn kater haalt zijn neusje er voor op.. :-X Voorlopig nog geen runderlappen dus. Over een paar weken nog maar eens een reepje testen.

En als alles goed gaat, zijn de kippennekken vanavond binnen! Dus hopenlijk morgen weer een update. Moeten kippennekken nog plat geslagen of in stukken geknipt worden? Of vormen die juist een prima start voor een kat die kuikens wel snapt maar vleugeltjes niet?

hi, hi,
zo had ik 'n stukkie lam voor de katzels, die hun neus ervoor optrokken,
achter me stond mijn man: "whaaat!!!, lam voor die r#tkatten, dat lust ik ook hoor!"

kippenekken kun je zo geven, vertrouwen je katten 't niet, kun je alsnog meppen?
(die nekken dan, hé... ;D ;D )
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door