Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#985310
koekje schreef: het lijkt erop dat ze dezelfde smaak als Sien hebben. misschien ook eens duif proberen, hier vinden ze dat alle2 erg lekker. Ik pluim hem gedeeltelijk, de grootste veren haal ik eruit, ook tegen extra haarballen. Sien eet ook best graag konijnenonderdelen. Poten en koppen vind ik te hard, maar ribbenkast en nek gaan goed.
muisjes gaan altijd goed in Ot, maar ik kom voorlopig niet in de buurt van Carré. En als ik wel die richting uitga, zal dat niet buiten kantoortijden zijn. dus als iemand anders ze ook wilt, is dat ook goed.
Ik doe nog niet aan kantoortijden ;) nog eventjes heb ik het genot van studentenflexibiliteit :)

Waar haal jij je duif vandaan? Dan ga ik dat als ik door mijn voorraadje heen ben ook eens halen, en dat gaat best in een aardig tempo op het moment. Mijn voorkeur gaat geloof ik wel uit naar al gepluimde beesten, verkopen ze dat ook?
Ik heb nog een half konijn in de vriezer, dacht daar morgen het meest eetbare stuk van te geven, maar die kop inderdaad :o dat gaat ze nooit lukken.. Maar goed, die stel ik uit tot het laatst als ze nog beter geoefend zijn en ga dan toch even kijken wat ze ermee doen, je weet maar nooit.
#985312
NoRo schreef: Wat goed dat jij ook succes hebt! Ben jij ook aan het uitvogelen wat ze lusten?
Ja, alleen lusten ze dus nog niet veel. Het zijn echte brokkeneters geweest al die jaren dus de overstap gaat nogal moeizaam. De cb gaat er uitstekend in. Er zijn er 2 die kuiken lusten. De helft lust kipfilet. Een paar anderen lusten ook nog wel soepvlees, rundergehakt en rundertartaar en kippennekken.
En ben dus nu bezig met kwartel. Ik heb nu ontdekt dat ze de meeste dingetjes eigenlijk wel eten (en dan goed fijngehakt) als ik ze maar door blikvis roer. En dan is vooral tonijn favoriet (niet bij mij, liever een andere vis) maar goed, het is wel een middeltje om ze aan het eten te krijgen.
#985324
NoRo schreef: Ik doe nog niet aan kantoortijden ;) nog eventjes heb ik het genot van studentenflexibiliteit :)

Waar haal jij je duif vandaan? Dan ga ik dat als ik door mijn voorraadje heen ben ook eens halen, en dat gaat best in een aardig tempo op het moment. Mijn voorkeur gaat geloof ik wel uit naar al gepluimde beesten, verkopen ze dat ook?
Ik heb nog een half konijn in de vriezer, dacht daar morgen het meest eetbare stuk van te geven, maar die kop inderdaad :o dat gaat ze nooit lukken.. Maar goed, die stel ik uit tot het laatst als ze nog beter geoefend zijn en ga dan toch even kijken wat ze ermee doen, je weet maar nooit.
Duif heb ik laatst bij Lupa besteld, en prooidier.nl heeft ze ook. ik heb alleen nog maar hele duiven met veren gehad. Herby heeft een tijdje geleden een 1malige aanbieding van duifkarkasjes met ingewanden gehad, en daar had ik er toen 2 van. die karkasjes gingen er heel goed in.
Ergens op de Albert Cuijp staat een gevogeltekraam, waar iig ook iets van kwartel verkocht wordt, misschien dat deze ook duif heeft. ik hoop deze week ergens naar duikelman te gaan (voor een vleesmolen voor de konijnenkoppen te malen), en dan wil ik eigenlijk ook wel langs die gevogeltekraam. Ik ben er nog nooit geweest, dus weet niet wat ze precies verkopen en voor welke prijsjes.

mocht er niemand anders voor de muisjes zijn, dan wil ik ze wel. ik weet alleen niet wanneer, aangezien ik bezigheden heb deze en volgende week, en niet zoveel in amsterdam zal zitten. kan ik trouwens wel goed met de tram bij jou komen? fietsen is in dat gebied nicht im frage voor mij.
#987440
Probleem met die bestellingen is dat er ineens een heleboel besteld moet worden. Ik ga op de markt mijn ogen en oren openhouden voor duif en ander lekkers, albert cuijp is een goeie.
Laat maar weten als je de muisjes op wilt halen, die passen nog wel even in het vreisvakje  :) Moest het toch neit lukken, dan kijk ik of de honden van de paardenstal ze lusten. Je kunt hier heel makkelijk komen, tram 7 en 10 bij weesperplein, en er komen ook trams bij waterloopplein (14 in elk geval). Das ist keine probleme.

De poezels zijn echt goed aan het eten hier! Roosje verbaasd me keer op keer. Orgaanvlees waar Norath niks van moet hebben smikkelt zij heerlijk naar binnen: lamshart, konijnennieren en -lever. Te gek gewoon. Dat Norath een beetje zeurt vind ik niet zo erg, die blijft mmoi stevig van de lucht volgens mij (hij eet wel wat hoor maar vrij weinig). De konijnenkarkas ging er trouwens ook goed in!

Ik ben me aan het bezighouden met een menuutje, maar heb nog wel een paar vragen. Hoe doen jullie het met de vlees en bot verhouding? Ik voer nu eigenlijk meestal stukken waar zowel bot en vlees aanzit, is het beter om hiernaast ook alleen vlees zoals filet of gehakt te voeren? Ik heb begrepen dat kuiken niet volledig is, waar valt het dan onder? En wat voeren jullie als 'overig'? Ik heb gister yoghurt gegeven (vinden ze heerlijk) en ik heb weleens iets van ei gelezen...
Mijn lijstje ziet er als volgt uit:
80% vlees en bot
15% orgaan
5% overig
Ik dacht om ze samen ongeveer 1500 gram per week te geven, waarvan 100 gram compleet per dag (kvv, hele vis, ...), dus dan wordt het voor de overige 800 gram als volgt:
640 g vlees en bot
120 g orgaan
40 g overig

Eerste menuconcept:
Maandag:  120 gram v/b (eend)
                  100 gram kvv
Dinsdag:    70 gram v/b (kip)
                  40 gram o (nier)
                  100 gram kvv
Woensdag: 120 gram v/b (eend)
                  125 gram halve kwartel met ingewanden
Donderdag: 70 gram v/b (parelhoen)
                  40 gram o (hart)
                  100 gram kvv
Vrijdag:      120 gram v/b (kip)
                  100 gram vis
Zaterdag:  70 gram v/b (rund: tartaar, gehakt of soepvlees)
                  40 gram o (lever)
                  100 gram kvv
Zondag:      70 gram v/b (konijn)
                  40 gram overig (yoghurt, ei ?)
                  100 gram kvv

Is dit wat?
#987468
ik kan begin volgende week een gaatje maken om voor de muisjes te komen. ik geloof dat tram 7 ook vlakbij mij rijdt, en anders is de halte van tram 10 niet zo heel ver lopen.
zal ik dan een kopie van Sien haar basismenu meenemen?
de ingredienten voor het basismenu zijn volledig op de dappermarkt te halen.

het menu is voor 1 sien (kleine 5 kilo) voor 1 week. Sien eet kuikens als ontbijt, en daarmee heb ik rekening gehouden in het menu. aangezien kuikentjes arm zijn in calcium, is de hoeveelheid vleesbot iets royaler dan de gebruikelijke 50% die ik normaal aanhou.

ik denk niet in kaal bot, omdat je dat niet kan zien. ik zie een kippenvleugel (hele of halve) als ideaal vleesbot; 50-50.
de percentages zijn idealiter voor Sien als volgt:
50% vleesbot
20% orgaan
30% spiervlees
overige dingen doe ik eigelijk niet aan. ik eet zelf amper yoghurt en zuivel, en wat ze daarvan hier krijgen is te verwaarlozen. Ot krijgt soms een beetje kattenmelk, om de kvv tot pap te roeren.

de eendenruggen van herby hebben veel vlees, en weinig bot. de eendenvleugels van herby hebben wat meer bot en minder vlees. De ene dag krijgt Sien dan een stuk eendenrug, en de andere dag een eendenvleugel. kwartels reken ik als heel, en ze krijgen er 1 per dag per kat. duif doen ze met zn 2en 2 dagen mee, een hele dan. die duifkarkasjes die ik eens van herby had, heb ik als kwartelvervanging gegeven, aangezien ze ongeveer net zo groot waren.

je conceptmenu, is dat voor 2 katten? voor 1 lijkt het me nogal veel. hier eten ze per kat zo'n 150 gram per dag. sien kuikenontbijt en barf, ot ook kuikens als ontbijt of een knaagdiertje en 100 gram kvv. Soms krijgt ot een weekendrat, en soms krijgen ze alle2 een kwartel of duif.
#987655
Bedankt voor je antwoorden koekje!
Het menu is inderdaad voor de 2 katten samen. Ik reken tussen de 200 en 250 gram per dag voor 2 katten.
Ik begrijp dat je apart vleesbot geeft en spiervlees... dus niet als een soort 2 in 1, ik wist al niet goed hoe ik dat moest aanpakken. Ik zal dus naast het karkas en ander vlees met bot spul ook dingen moeten inslaan die alleen bestaan uit vlees.
Goed om te weten hoe het nu zit met het niet compleet zijn van de kuikens. Ik ga ze weer inslaan als ik langs de dierenwinkel kom, want ze zijn er gek op hier, vooral Norath.
Een kopie van het menu voor sien zou ik graag hebben  :) Ik zal de hoeveelheden dan waarschijnlijk wat aanpassen want mijn katten zijn iets kleiner, maar zeker het feit dat het allemaal te vinden is op de dappermarkt, is wel erg aantrekkelijk.
Eten jouw katten samen van 1 dier, of hak je het zodat elk een eigen portie heeft?

Hoe doen anderen het met een zogenaamde 'overig' categorie?
#987689
als 'k 't zo nareken; volgens je concept menu...
je BARF is 765gr + vis =865 gr + 120 hart/nier/lever = totaal 985 gr
en je kvv is 500gr, kom je op totaal 1485 gr = 106 gram per dag per kat

wat 'k niet helemaal kan opmaken uit je menu, is geef je karkas, of geef je 'hele' dieren, maar dan zonder ingewanden?
je kunt er  vanuit gaan dat een heel prooitje ongeveer  15-25% kaal bot bevat, en daarvan uitgaande kun je miss inschatten, wat er nog op 'n karkas aan vlees hoort te zitten,
dus,: òf 20-25% kaal bot berekenen,(van prooi) òf 50% vleesbot,(van karkas) wat grofweg op 't zelfde neerkomt....

hier krijgen ze grofweg genomen 15% ingewanden, en verder vooral hele dieren zonder ingewanden, waarvan ze 't bot dus wel allemaal van op kunnen eten , zoals klein kipje, duif, kwartel, af en toe nijn
en verder complete hamster, pens eten ze graag, kuikens, 'n ei, wat vette vis, en met uitzondering (lees: aanbieding) oa rund en paardvlees..
als we zelf iets van gekookte worteltjes of broccolie hebben gegeten, schuif ik de restjes naar de katten, mjummie...
#990622
Flin, begrijp ik goed dat jouw katten groenten eten? Hhmm daar heb ik niet aan gedacht, doe je dat gewoon omdat ze het zo lekker vinden of zit er een theorie achter? (Ik wil alles weten  ;))

Mijn menuutje was inderdaad een beetje onvolledig. Ik geef ondertussen voor met zijn tweetjes tussen de 250 en 300 gram per dag. Het menu wat ik hier postte vul ik dan aan met kuikens en puur vlees zoals rundergehakt of -tartaar. Ze doen het er erg goed op heb ik het idee. Ik ga binnenkort nog eens naar het menu kijken en het even deftig in elkaar zetten. Eerst mijn laatste opleidingsweek die erg druk is afronden...
In elk geval is het vlees dat erop staat karkas, rug, soepvlees (ik denk dijen),... best veel bot in elk geval. Alleen de kwartels waren volledig (wel gepluimd), ook met ingewanden.
Misschien alvast even voor de duidelijkheid, jullie geven grofweg 50% karkasachtig spul en 30% puur vlees zonder bot? En dan 15 of 20% orgaantjes...

Ik was nog op de AlbertCuijp dit weekend. Maarre, prijzig zeg!  :o Ik heb gekeken voor duif en kwartel. Dat waren schoon gemaakte beestjes voor mensenconsumptie dsu tja dan gaat de prijs ook wel wat omhoog. Ze hadden jammergenoeg geen restjes en het kippensoepvlees was op dus ik had geen succes bij de gevolgeltekraampjes.
Wel wat verse vis op de kop getikt. Twee sardienen meegenomen en wat koppen die ze nog hadden liggen. De sardien ging er goed in! Vooral Norath kon het wel waarderen, een echte waterkat  :), en Roosje kreeg even later ook de smaak te pakken. Ik vond de prijs ook goed meevallen, 70 cent.

Koekje, kom je de muisjes nog halen?
#990762
NoRo schreef: Flin, begrijp ik goed dat jouw katten groenten eten? Hhmm daar heb ik niet aan gedacht, doe je dat gewoon omdat ze het zo lekker vinden of zit er een theorie achter? (Ik wil alles weten ;))

Mijn menuutje was inderdaad een beetje onvolledig. Ik geef ondertussen voor met zijn tweetjes tussen de 250 en 300 gram per dag. Het menu wat ik hier postte vul ik dan aan met kuikens en puur vlees zoals rundergehakt of -tartaar. Ze doen het er erg goed op heb ik het idee. Ik ga binnenkort nog eens naar het menu kijken en het even deftig in elkaar zetten. Eerst mijn laatste opleidingsweek die erg druk is afronden...
In elk geval is het vlees dat erop staat karkas, rug, soepvlees (ik denk dijen),... best veel bot in elk geval. Alleen de kwartels waren volledig (wel gepluimd), ook met ingewanden.
Misschien alvast even voor de duidelijkheid, jullie geven grofweg 50% karkasachtig spul en 30% puur vlees zonder bot? En dan 15 of 20% orgaantjes...

Ik was nog op de AlbertCuijp dit weekend. Maarre, prijzig zeg! :o Ik heb gekeken voor duif en kwartel. Dat waren schoon gemaakte beestjes voor mensenconsumptie dsu tja dan gaat de prijs ook wel wat omhoog. Ze hadden jammergenoeg geen restjes en het kippensoepvlees was op dus ik had geen succes bij de gevolgeltekraampjes.
Wel wat verse vis op de kop getikt. Twee sardienen meegenomen en wat koppen die ze nog hadden liggen. De sardien ging er goed in! Vooral Norath kon het wel waarderen, een echte waterkat :), en Roosje kreeg even later ook de smaak te pakken. Ik vond de prijs ook goed meevallen, 70 cent.

Koekje, kom je de muisjes nog halen?
hi,hi, ja, die eten af en toe groente, niet als hele maaltijd (want ernaast)
ze vinden 't vooral lekkur, en 'k denk dat ze daar ook nog wel wat pitamientjes uit kunnen halen, vooralsnog blijft 't bij de genoemde groentes, de rest trekken ze de neus voor op.....

en nee, ik geef helemaal geeeen karkasachtig spul ::) , want helaas heb 'k maar 'n ieniemienie vriezer, en dus kan 'k niet groot bestellen.....
wat ze hier krijgen is hoofdzakelijk :1/4 kip, kwartel, duif, en soms konijn ...dus met al't vlees er op en aan...(zonder ingewanden)
dat wordt door mij weer aangevuld met hart, lever, nier, maag, (van kip, rund, lam) is't weer een hele prooi...(wat 'n omweg, niet?)

daarnaast krijgen ze dan nog kuiken of eitje, vis, hele hamster, en af en toe uit 'n aanbieding een lappie paard of rund....of wat ik nog meer aan aanbiedingen kan krijgen

maar idd: 50% vleesbot, 35% vlees, 15% ingewanden (waarvan zo'n 4% lever) :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door