Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annibal
#972760
Oh, ok, dank je wel!

Ennuhm, ik báál even als een gek: daarnet heb ik Max gehakt gegeven en daar heeft hij wél wat van opgepeuzeld dus ik was erg blij.. Maar nu gooit hij het er tóch allemaal weer uit :( Zucht..
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#972890
Wat vervelend voor Max (en voor jou natuurlijk)! Ik denkt dat je het bij Max nu even een stuk rustiger aan moet pakken... Mijn katten hadden dit probleem ook in het begin. Ze vonden de CB dan wel meteen lekker, maar gooiden het er ook binnen een kwartier weer uit. Ik heb ze toen eerst blikvoer gegeven van Almo Nature (dit is ook biologisch overigens  ;) ) met alleen vlees, kookvocht en maar 1% rijst en dus zonder andere troep (er zijn overigens ook merken die ook de rijst weglaten). Daarna eerst even gekeken welke smaak ze heel lekker vonden (de kip versie zou een goede optie kunnen voor Max kunnen zijn om de maag/darmen even wat rust te geven) en hierdoor een héél klein beetje CB gemengd en dit ook héél langzaam opgebouwd. De br*kken heb ik helemaal niet meer gegeven. De combinatie br*k-vers is namelijk niet zo'n goede voor het verteringsproces. Voor het verteren van het verse vlees hebben katten namelijk zuurder maagzuur nodig dan voor het verteren van granen (br*k).

Je moet je niet druk maken dat het geven van blik niet kan i.v.m. het blaasgruis. Ik ben van mening dat dit beter is dan br*k omdat hier véél meer vocht in zit. Dit is echt belangrijk en goed voor je blaasgruispatientje i.v.m. het doorspoelen. Je kan er eventueel zelf ook nog extra vocht aan toevoegen. Natuurlijk moet je niet te lang alleen dit soort blikvoeding voeren omdat absoluut geen complete voeding is zoals de kvv, maar voor de overschakelperiode (duurde bij mij ong. 2 weken) kan dit prima. Uiteraard moet je Max zijn kattebakgangen goed in de gaten blijven houden. Hij mag natuurlijk nooit verstopt raken. Hij moet goed en pijnloos plassen. Waarschijnlijk zal hij grotere hoeveelheden gaan plassen, maar dit is dus juist goed!

Ik hoop echt dat het snel wat beter met Max gaat!

O, en er bestaat wel Biologisch kvv hoor; Bandit is helemaal biologisch! (http://www.banditvoeding.nl/)
Door Mevroi Kruim
#972907
Jammer joh! Misschien is z'n maag nog geirriteerd, misschien heeft hij een virus, wie zal het zeggen? En misschien is z'n maagzuur nog niet zuur genoeg. Brokken weglaten vind ik sowieso een goed idee, aanmengen met blik wil vaak wel werken.

Als snoepje krijgen ze hier gedroogde visjes van de dsz, vinden ze heel lekker.
Door Annibal
#973155
el-grillo schreef: Wat vervelend voor Max (en voor jou natuurlijk)! Ik denkt dat je het bij Max nu even een stuk rustiger aan moet pakken... Mijn katten hadden dit probleem ook in het begin. Ze vonden de CB dan wel meteen lekker, maar gooiden het er ook binnen een kwartier weer uit. Ik heb ze toen eerst blikvoer gegeven van Almo Nature (dit is ook biologisch overigens ;) ) met alleen vlees, kookvocht en maar 1% rijst en dus zonder andere troep (er zijn overigens ook merken die ook de rijst weglaten). Daarna eerst even gekeken welke smaak ze heel lekker vonden (de kip versie zou een goede optie kunnen voor Max kunnen zijn om de maag/darmen even wat rust te geven) en hierdoor een héél klein beetje CB gemengd en dit ook héél langzaam opgebouwd. De br*kken heb ik helemaal niet meer gegeven. De combinatie br*k-vers is namelijk niet zo'n goede voor het verteringsproces. Voor het verteren van het verse vlees hebben katten namelijk zuurder maagzuur nodig dan voor het verteren van granen (br*k).

Je moet je niet druk maken dat het geven van blik niet kan i.v.m. het blaasgruis. Ik ben van mening dat dit beter is dan br*k omdat hier véél meer vocht in zit. Dit is echt belangrijk en goed voor je blaasgruispatientje i.v.m. het doorspoelen. Je kan er eventueel zelf ook nog extra vocht aan toevoegen. Natuurlijk moet je niet te lang alleen dit soort blikvoeding voeren omdat absoluut geen complete voeding is zoals de kvv, maar voor de overschakelperiode (duurde bij mij ong. 2 weken) kan dit prima. Uiteraard moet je Max zijn kattebakgangen goed in de gaten blijven houden. Hij mag natuurlijk nooit verstopt raken. Hij moet goed en pijnloos plassen. Waarschijnlijk zal hij grotere hoeveelheden gaan plassen, maar dit is dus juist goed!

Ik hoop echt dat het snel wat beter met Max gaat!

O, en er bestaat wel Biologisch kvv hoor; Bandit is helemaal biologisch! (http://www.banditvoeding.nl/)

Thnx voor je uitgebreide reaktie, El-Grillo! Wij hopen dat het ook snel weer beter zal gaan met ons lieve Max-je, want hij is er zo ongelukkig van.. Hij zeurt nu héél vaak om eten en probeert veel negatieve aandacht te trekken.

Ik heb in mijn pauze gebeld met mijn lief over jouw advies en we hebben besloten om inderdaad volledig te stoppen met brokjes en nu blikvoer te gaan geven, dat we steeds meer aan zullen maken met KVV. Omdat we nu nog even geen Bibi in huis hebben, hetgeen we wel heel graag bij hem willen proberen, én omdat we denken dat het misschien kalmerend voor hem is om even een paar daagjes rust te hebben qua eten, zetten we hem vandaag en morgen op enkel blikvoer, waarna we woensdag kunnen beginnen met het toevoegen van een theelepeltje KVV. Ik ben na mijn werk langs dríe bio-winkels gefietst, maar geen van allen had helaas het merk blikvoer in de schappen dat jij noemde. Ze hadden allemaal Yarra ofzo, en daarop stond heel blij vermeld dat het 'maarliefst' 50 % (gemiddeld dan, sommige smaakjes hadden meer, anderen minder) vlees/vis bevat.. Dat vond ik echt een grote domper, want de andere helft van de inhoud stond nauwelijks gespecificeerd. Er stond in elk geval wel bij dat er granen in zaten, dus toen heb ik ter plaatse maar besloten dat als hij dan tóch blik met granen gaat krijgen gedurende zijn overgang, hij dán net zo goed blaasgruisdieet-blikjes kan eten.

Daarna ben ik dus naar de DA gefietst (ik stonk ondertussen een uur in de wind van al dat gefiets, bah!) en heb ze daar voorgelegd dat hij zijn maaltijdzakjes niet lustte, maar ik wel heel graag nat voer wilde geven. Ze hadden verschillende merken blikjes staan, en de assistente heeft me iets aangeraden dat Trovet ASD heet, iets dat háár pietluttige kat als enige graag eet. Ik heb het hem daarstraks voor het eerst gegeven.. En hij heeft zo ongeveer zijn bakje erbij opgevreten en níet gespuugd! Ik ben héél blij dat er nu éindelijk weer iets anders in gaat als die stomme brokken en ik hoop écht heel erg dat dit zo blijft, zodat we er overmorgen weer KVV bij kunnen gaan geven.. Ik hoop dat dat goed zal gaan allemaal en dat ik nu niet een verkeerde keuze heb gemaakt, maar ik kan geen verkooppunten vinden van Almo Nature en via het internet bestellen kost meer tijd dan ik hem nog op de brokken wil laten zitten. Weg ermee!
Kruimel schreef: Jammer joh! Misschien is z'n maag nog geirriteerd, misschien heeft hij een virus, wie zal het zeggen? En misschien is z'n maagzuur nog niet zuur genoeg. Brokken weglaten vind ik sowieso een goed idee, aanmengen met blik wil vaak wel werken.

Als snoepje krijgen ze hier gedroogde visjes van de dsz, vinden ze heel lekker.
Wie zal het zeggen he? Ik heb ondertussen ook al zitten denken dat hij er ondertussen waarschijnlijk behoorlijk gestressed over is, hetgeen waarschijnlijk ook niet echt een positieve werking heeft op zijn eetgedrag. Die visjes heb ik wel eens gehad geloof ik (blauw zakje?), een hele tijd terug, maar volgens mij was Max daar geen fan van. Maar ik ga het zéker opnieuw proberen zodra ik hem over heb op de KVV :)
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#973238
Fijn dat je wat met mijn advies gaat doen en de br*kken de deur uit gaan! ;D
Ik denk dat je voor dit moment ook een goede keuze hebt gemaakt! Laat Max maar eventjes tot rust komen en daarbij kom je zelf ook wat tot rust. ;) Het is fijn dat hij dit natte voer lekker vindt en binnenhoudt. Dit verbaast mij overigens niet, omdat gekookt spul, bij een kat die geen vers gewend is, over het algemeen altijd goed verdragen wordt. En ik heb ook even gezocht op Trovet ASD en gezien dat het lekker veel vocht bevat, dus perfect voor nu.

Ik wist eigenlijk niet dat Almo Nature zo moeilijk verkrijgbaar was. Ik heb toevallig het geluk vlakbij een grote speciaalzaak van dierenvoeders te wonen (waar ze ook CB verkopen :) ) en daar hadden ze het gewoon staan. Ik heb het dus helemaal niet bij en speciale bio-winkel gekocht ofzo. Je kan ook kijken voor blikjes van Shiny Cat (Gimpet) en Animonda Carny. Daar hoor ik ook veel goede berichten over en deze zijn zeker gewoon bij een goede dierenspeciaalzaak te koop. De exacte samenstelling weet ik daar niet van, maar de Shiny Cat blikjes bevatten in ieder geval geen granen, smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Kijk maar. Je kan het natuulijk ook gewoon even bij de Trovet houden.

Als max goed tot rust gekomen is, zal ik héél voorzichtig een theelepeltje kvv door het voer mengen en kijken hoe dat gaat. Volgens mij kan dat ook gewoon door de Trovet...

Succes, en houd ons op de hoogte!
Laatst gewijzigd door el-grillo op ma 26 mei 2008, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annibal
#973717
Jah, we moesten maar eens wat strenger gaan worden he? ;) Ik merk gewoon dat dat halfslachtige gedoe niets helpt, en daar worden mijn poekies en ik niet blij van. Dan dus maar wat rigoreuzer ;)

De dierenarts-blikjes gaan er nog steeds in als koek en je raadt het nooit: vandaag liep ik even binnen bij de ienie-mienie dierenwinkel om de hoek bij mijn werk.. En ze hebben er dus gewoon Almo Nature én Bandit te koop! Ik moest er eigenlijk wel om lachen dat ik dus al met een hele reis om de wereld bezig was, terwijl ik dáár nog niet had gekeken. Ik heb Max dus zojuist heel voorzichtig de rund-smaak van de Almo Nature voorgezet, maar dat moest hij dus weer niet :( Toch maar weer dierenartsenvoer, dus.. Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen met die blikjes van de DA en tussendoor af en toe nog eens die Almo neer probeer te zetten, maar ik wil hem nu niet meteen wéér over de zeik helpen. Ik ga morgen denk ik ook nog even Bibi kopen, en wanneer we Max dan weer beginnen te laten wennen zien we dan wel even. Misschien morgen, maar misschien pas over een paar daagjes. Even kijken hoe het hem vergaat.

Hij is trouwens zó blij met eten dat hij lust dat hij elke keer een trilstaartje van blijdschap krijgt als hij aan zijn bakje snuffelt nu :)

En El-Grillo, nogmaals dank je wel, en dat zal ik zeker doen :)
Door Mevroi Kruim
#973734
Aaaah, wat lief, dat trilstaartje  :-*

Sommige katten zijn en blijven gewoon mutsen. Doe je weinig aan vrees ik. Het lijkt me zo handig om weer eens een jong kitten te krijgen dat je gewoon alles kunt voorzetten en dat nergens over zeurt. Alhoewel ik niet mag mopperen over mijn bejaardenbrigade, de drie ouwetjes zijn echt goeie en weinig kritische barfers, Hoewel niet blij met een doooie mus, die brengen ze wel thuis maar vreten ze niet op  >:( vandaar ook dat ik niet zo sta te springen om peperdure prooien aan te schaffen die dan vervolgens niet gegeten worden.
Bij mij zijn de 'jongsten' eigenljk de grootste zeurpieten, ze barfen wel en vol enthousiasme maar alles wat nieuw en vreemd is wordt in den beginnen afgekeurd. Pas als ze dan een tijdje niks anders krijgen eten ze het onder protest en weer een tijd later is het 'gewoon'.
Door flin
#973885
Kruimel schreef:in den beginnen afgekeurd. Pas als ze dan een tijdje niks anders krijgen eten ze het onder protest en weer een tijd later is het 'gewoon'.
dit kan 'k helemaal beamen! niet te snel iets willen afwisselen; natuurlijk zijn er dingen (zoals kip filet, of rund) wat bijna elke kat direct lekker vindt,
andere smaken of beetje moeilijk te knagen, of ineens met vacht, of veren :o , hebben ze echt wat langer voor nodig om aan 't idee te wennen...en daarna is't goed, en lekkur!

maar goed , dat heeft nix met 't spugen te maken natuurlijk, hier snort ook een supergrote vreselijke Muts, (kwa eten dan hè..) maar da's meer omdattie alles wat rauw vlees is veuls te weinig lekkere geur vindt hebben...
en nieuwe BARF-dingetjes voor hem wil 'k nog wel n's 'besprenkelen' (Pffff) met één enkel gekrunsjt brokje ....(dan vreetie ''t de 2e keer al zonder dat ieniemienie brokje...)

miss als je de DA-blikjes langzaam aan gaat mengen met cb, of de A-nature, of de Bibi, je er langzaamaan wel uitkomen....maar geef 't tijd, en wissel 't niet teveel af...sterkte ermee hoor!
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#974122
Laat de Almo Rund nou net de versie zijn die ze bij mij niet zo heel geweldig vonden. De kip versie vonden ze in ieder geval wel heel erg lekker. Nu krijgen ze alleen nog maar de Zalm en de Makreel versie voor de Omega-3 omdat ze absoluut geen rauwe vis lusten.

Als ik jou was, zou ik het gewoon even bij de Trovet houden en niets anders. Over een paar daagjes kan je dan proberen om er een heel klein beetje kvv door mengen. Omdat hij de Trovet al zo lekker vindt, maak je goede kans dat hij het dan wel lust.
Door Annibal
#974309
Kruimel schreef: Aaaah, wat lief, dat trilstaartje :-*

Sommige katten zijn en blijven gewoon mutsen. Doe je weinig aan vrees ik. Het lijkt me zo handig om weer eens een jong kitten te krijgen dat je gewoon alles kunt voorzetten en dat nergens over zeurt. Alhoewel ik niet mag mopperen over mijn bejaardenbrigade, de drie ouwetjes zijn echt goeie en weinig kritische barfers, Hoewel niet blij met een doooie mus, die brengen ze wel thuis maar vreten ze niet op >:( vandaar ook dat ik niet zo sta te springen om peperdure prooien aan te schaffen die dan vervolgens niet gegeten worden.
Bij mij zijn de 'jongsten' eigenljk de grootste zeurpieten, ze barfen wel en vol enthousiasme maar alles wat nieuw en vreemd is wordt in den beginnen afgekeurd. Pas als ze dan een tijdje niks anders krijgen eten ze het onder protest en weer een tijd later is het 'gewoon'.
Vond ik ook al, het is ook zo'n schatje :)

Haha, dat zal je altijd zien he? Degenen van wie je gemiep verwacht doen niet moeilijk, maar dán de rest ;) Ik ga nu met Max lekker rustigaan doen, het komt vast vanzelf wel. Ik wil hem niet meer zo erg aan de stress hebben, da's zo sneu..
flin schreef: dit kan 'k helemaal beamen! niet te snel iets willen afwisselen; natuurlijk zijn er dingen (zoals kip filet, of rund) wat bijna elke kat direct lekker vindt,
andere smaken of beetje moeilijk te knagen, of ineens met vacht, of veren :o , hebben ze echt wat langer voor nodig om aan 't idee te wennen...en daarna is't goed, en lekkur!

maar goed , dat heeft nix met 't spugen te maken natuurlijk, hier snort ook een supergrote vreselijke Muts, (kwa eten dan hè..) maar da's meer omdattie alles wat rauw vlees is veuls te weinig lekkere geur vindt hebben...
en nieuwe BARF-dingetjes voor hem wil 'k nog wel n's 'besprenkelen' (Pffff) met één enkel gekrunsjt brokje ....(dan vreetie ''t de 2e keer al zonder dat ieniemienie brokje...)

miss als je de DA-blikjes langzaam aan gaat mengen met cb, of de A-nature, of de Bibi, je er langzaamaan wel uitkomen....maar geef 't tijd, en wissel 't niet teveel af...sterkte ermee hoor!


Jah, dat is zo'n beetje het plan inderdaad :) Gisteren was ik zó enthousiast dat ik die Almo gevonden had dat ik éven wilde proberen wat hij ervan vond, maar toen hij het niet wilde heb ik het ook meteen weer weggehaald. We gaan nu niet moeilijk doen, rustigaan doet het 'm. en dat brokje krijgt hij niet meer voorlopig, ik raak er steeds meer van overtuigd dat dat gespuug daarvan kwam.
el-grillo schreef: Laat de Almo Rund nou net de versie zijn die ze bij mij niet zo heel geweldig vonden. De kip versie vonden ze in ieder geval wel heel erg lekker. Nu krijgen ze alleen nog maar de Zalm en de Makreel versie voor de Omega-3 omdat ze absoluut geen rauwe vis lusten.

Als ik jou was, zou ik het gewoon even bij de Trovet houden en niets anders. Over een paar daagjes kan je dan proberen om er een heel klein beetje kvv door mengen. Omdat hij de Trovet al zo lekker vindt, maak je goede kans dat hij het dan wel lust.
Haha, juist, dat zul je natuurlijk zien. Achteraf zat ik me ook al af te vragen of die rúnd nou wel de meest handige keuze was.. Maar uiteindelijk was het meer om te kijken of hij dit ook zo lekker vond als de Trovet, maar nu hij het niet wilde hou ik er ook maar meteen weer mee op. De blikjes die ik nog heb kan ik later misschien nog geven. De meeste smaakjes die ik nog heb zijn vis (en kip), dus vis is sowieso wel een keer goed voor mijn andere 2 poekies.

Hartgrondig mee eens, op dit moment even rust in de tent voor hem. Laat 'm maar even bijkomen.. Ik ga Beertje trouwens wel op dieet zetten, want ondanks de KVV is ze nog stééds dikker aan het worden. Logisch ook, want na het stofzuigen van haar eigen bakje loopt ze ook nog resten bij Loki weg te snaaien (die eet wat meer gespreid, zeg maar)..
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#974359
Annibal schreef: Ik ga Beertje trouwens wel op dieet zetten, want ondanks de KVV is ze nog stééds dikker aan het worden. Logisch ook, want na het stofzuigen van haar eigen bakje loopt ze ook nog resten bij Loki weg te snaaien (die eet wat meer gespreid, zeg maar)..
HAHAHA!! ;D Dat komt mij heel bekend voor!
Door Femke
#974525
heb je ook al eens geprobeerd om de KVV minder rauw te geven? Ik vraag dit omdat hij van rundergehakt ook gaat spugen. Als hij het zelf weer op wil eten is het vaak een teken dat de maag zegt: Hooo, dit is te koud/te rauw/teveel tegelijk/te snel achter elkaar naar binnen gekomen, dat doen we nog even een keer overnieuw.

Je kan kokend water over het voer gieten, dan een poosje laten staan zodat het rauwe eraf gaat, afgieten, afkoelen en dan geven. Kijken of het dan wel goed gaat. Het voer is dan minder rauw (en ook meteen niet koud meer  :P) waardoor het voor een 'brokkenmaag' makkelijker te accepteren is.
Door Annibal
#974981
Nou, vandaag heb ik héél sneaky een heel klein beetje vlees-vocht uit de CB door Max' blikvoertje gegoten en dát is er in elk geval ingebleven. Meer durfde ik nog niet, en eerlijkgezegd vind ik het nog even niet nodig om meer te doen.. Ohja, en het eerste bakje Bandit staat te ontdooien in de koelkast (vis-mix, ze zijn nl. dol op vis), kunnen we die morgen eens proberen bij Loki en Beertje :D

Trouwens ook nog zo'n raar verhaal: die DA waar ik Bibi zou moeten kunnen kopen was afgelopen woensdagmiddag dus óók dicht, ondanks dat 'ie open had moeten zijn volgens de openingstijden. Eerst dacht ik nog dat ze misschien pauze hadden ofzo (al waren de lichten uit en al), maar toen ik thuis kwam en een mailtje stuurde om te vragen wanneer ik dán het beste even langs kon fietsen kreeg ik een bericht van de server terug dat dat adres niet (meer) bestaat?? Ik snap er niets van :( Er hing ook geen briefje op de deur ofzo, dus ik krijg er een beetje een raar gevoel bij. Als ze met vakantie zijn hangen ze toch wel ff een blaadje voor het raam ofzo? Baal er ook wel van, ik wil heel graag Bibi kopen, maar wáár dan? Op de website van Bibi zelf staat ook geen mailadres ofzo, en bellen is lastig omdat ik overdag op mijn werk zit..
el-grillo schreef: HAHAHA!! ;D Dat komt mij heel bekend voor!
Whehe, bou jou thuis ook zo eentje? Wel grappig, ik heb haar nu drie maaltijden weggehouden bij de restjes van Loki, en ze líjkt alweer een beetje afgevallen te zijn. Kan dat zo hard gaan? Of vergis ik me gewoon?
Femke schreef: heb je ook al eens geprobeerd om de KVV minder rauw te geven? Ik vraag dit omdat hij van rundergehakt ook gaat spugen. Als hij het zelf weer op wil eten is het vaak een teken dat de maag zegt: Hooo, dit is te koud/te rauw/teveel tegelijk/te snel achter elkaar naar binnen gekomen, dat doen we nog even een keer overnieuw.

Je kan kokend water over het voer gieten, dan een poosje laten staan zodat het rauwe eraf gaat, afgieten, afkoelen en dan geven. Kijken of het dan wel goed gaat. Het voer is dan minder rauw (en ook meteen niet koud meer :P) waardoor het voor een 'brokkenmaag' makkelijker te accepteren is.
Helaas wel, maar dat hielp dus niet.. Ik deed sowieso altijd weken in heet, gekookt water tot de kleur goed was veranderd, zeg maar, vandaag was eigenlijk de eerste dag (na afbouw) dat ik Loki en Beertje écht rauw heb gegeven.
Laatst gewijzigd door Annibal op do 29 mei 2008, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
#975095
De vismix van bandit werd hier na 2x resoluut geweigerd. Ik vond het er zelf ook niet helemaal lekker uitzien, veel te nat. Nou heb ik ook geen viseters hier want de haaksbarf zalm werd ook niet van harte gegeten.
Door Annibal
#975223
Whehe, noujá zeg: Loki wilde de vismix niet, maar Beertje vond 'm zo lekker dat ze bij elk hapje dat ze nam een soort van 'mjam'-geluidje maakte.. En Max kwam vervolgens het beetje (iets van een eetlepel ofzo) dat Beertje had laten staan tegen en heeft het volkomen uit zichzelf opgegeten! Ik was er eigenlijk niet helemaal gelukkig mee want er zat geen gekookt water overheen, maar ik heb 'm toch maar laten eten en HIJ HEEFT NIET GESPUUGD :D :D :D

Zo maar! Max aan de KVV! ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door