Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#968446
Ik geef ze hier 125 gr per kat per dag, het maakt daarbij niet uit welk merk ze krijgen. Dat lijkt weinig voor 2 katers van 6 en 7 kilo maar meer willen ze niet. Wel krijgen ze tussendoor kipfilet, kippennekken en rundvlees en binnenkort ook prooidieren.

Als je de hondenvariant wilt gaan geven moet je met je blaasgruispatienten heel erg uit kijken. In de hondenvariant zitten (veel) meer koolhydraten en hier zitten vaak ook granen en groentes in, dat wil je je katten het liefst niet geven. Je zou ook eens naar Haaksbarf kunnen kijken. Die hebben 6 verschillende smaken. Paard werd hier niet gegeten en de rest ben ik nog aan het proberen (morgen krijgen ze zalm). Verder hebben ze gewoon standaard smaken die ze ook in de CB, Bandit en Bibi hebben, neem maar eens een kijkje op http://www.shaweca.nl en dan in de webshop Haaksbarf katten.
Door verwonderd
#968687
YaYa schreef: Die 30 gram per kg zijn meestal wel prima voor een katje van 1 jaar want dan zijn ze wel uitgegroeid. Voor verwonderd met haar bosliefje geldt dit niet. Bosliefje is een noorse boskat en die groeien (net als maine coons) tot ze 3-4 jaar oud zijn. Bosliefje zal dus meer nodig hebben dan 30 gram per kg. Gewoon op het oog voeren. Wil ze nog wat, gewoon geven. En anders barfdingetjes ernaast die ze lekker vindt.
hmm blijf het lastig vinden Yaya, ik heb nl geen flauw idee wat haar uiteindelijke gewicht zal kunnen zijn. Een goede fokker die hier is geweest, schatte haar op een uiteindelijk gewicht van 4,5 kg omdat ze nogal klein en tenger is.
CB natuur overigens heeft nu volgens mij 2x geleid tot een fledder :( dus ik heb ook cb voor de diabetes maar weer aangeschaft, maar dat eet ze niet zo graag. Ze zit momenteel aan de 100 tot 125 gram CB per dag met 1 tot 2 kuikens e/ een kippennek en wat vlees( ong 40 gram). Ze weegt nu 4,4 kg :o :o
;D ;D ;D ;D Ik heb haar een tijdje niet gewogen!
Ze is overigens een binnenkat he, wel afgezet balkon en natuurlijk spelen we met haar, maar mij is wel opgevallen dat ze na de sterilisatie veel rustiger is geworden...stel je toch eens voor dat ze moet bewegen ;)
Door verwonderd
#968688
Annibal schreef: @ El Grillo: Wij hadden dus ook al bedacht dat er geen of bijna geen brokjes meer gegeven gaan worden. Leek ons beter.. Dank voor de bevestiging dus :D En ja, eigenwijsjes zijn het zéker. Met name bij Max heb ik het gevoel dat hij er geen zín in heeft, maar dan heeft hij pech, bant ik ben pas écht koppig, haha!
Goed zo!
Door verwonderd
#968693
el-grillo schreef: @ verwonderd; ook al is de vraag niet aan mij gericht, geef ik toch even een antwoord ;)
Ik maakte mij in het begin ook druk over de aangegeven hoeveelheden op de verpakking, vooral omdat die per merk nogal verschilt. Ik verbaasde mij vooral over de aangegeven hoeveelheid op de Bandit verpakking. Deze was veel minder dan op de CB verpakking. Ik wilde het graag goed doen, maar kreeg de indruk dat ze met Bandit te weinig kregen. Hier op BP heb ik toen het antwoord gekregen dat de aangegeven hoeveelheden van Bandit niet klopt en dat je alles gewoon "op het oog" moet voeren. Dit houdt in; kijk naar je kat. Wordt deze te dik, voer je minder, wordt deze te dun, voer je meer. Zo simpel is het! Ik zou er zeker niet te moeilijk over doen. Het overgrote deel hier voert volgens mij op deze manier. Als uitgangspunt heb ik de richtlijnen van de CB genomen (30 gr per kg lichaamsgewicht) en dat voor het lichaamsgewicht van wat uiteindelijk een gezond gewicht voor ze zal zijn. Die van mij zijn namelijk ook net 1 jaar. Dit werkt tot op heden perfect voor mijn boefjes. Ze komen overigens niet buiten (behalve ons balkon). Anders hebben ze waarschijnlijk meer nodig.
WOW dus gecombineerd met volgende bericht: 7x 30 gram per kat per dag?!?!? Dat haalt ze hier werkelijk bij lange na niet.....
Door maddoc
#968707
@verwonderd; jouw bosliefje is gigantisch aangekomen de afgelopen maand/11/2 maand, dus eet ze meer dan voldoende om haar behoefte te dekken en hoef je mi ook niet te proberen om er meer in te krijgen. zou ze er niet meer genoeg aan hebben door groei/uitzwaren dan merk je dat doordat ze reserves kwijt raakt en je alle botjes weer te goed gaat voelen (en geen vetreserves meer in de buikplooi aanwezig zijn), dat is het moment dat je wat meer kunt aanbieden en waarschijnlijk zal ze het dan ook wel opeten. ;)
Door YaYa
#968773
Helemaal mee eens. Als ze nu echt niet meer opkan en eten laat liggen als je meer voert, geef je voldoende. Tuurlijk is het moeilijk en zeker als het opeens superwarm wordt (eten ze hier tenminste stukken minder) maar gewoon kijken wat ze lust.
Als ze niet meer opkan, heeft ze gewoon genoeg. Die 7 kg zal ze niet halen dat is iets teveel voor een noorse dame maar een kg of 5-6 kan best. En ze is misschien klein en tenger maar dat was voor ze vers ging eten en kan dus veranderen.
Magic was ook een heel klein, tenger en armetierig katje totdat ze 1,5 was en ik haar al haar kiezen heb laten trekken. Er hielp helemaal niks tegen die tandvleesontstekingen (dus ze at niet echt superveel want het deed pijn) en nadat de kiezen getrokken zijn, is ze helemaal opgebloeid.
Tijdens het trekken van de kiezen was ze net 3 kg dus veel te weinig voor een coon. In november wordt ze 5 en ze weegt nu bijna 7 kg. Had ik ook nooit gedacht. Dus wie weet waar bosliefje nog naar toe gaat :)
Voorlopig gaat het super en als ze van de natuur wat diarree krijgt, laat je die toch lekker in de winkel. En als ze de diabetes niet zo lekker vindt, neem je toch gewoon een andere smaak/ander merk.
Hier vinden ze de diabetes erg lekker en hebben ze hem liever als de gewone smaken. Ik vind het prima. Heb toen bij cb ook gevraagd of dit kon. En ze gaf aan dat de diabetes in principe prima aan alle katten gevoerd kan worden, behalve aan zogende/drachtige poezen en kittens. Nou die heb ik dus niet. Dus ze eten hier best veel diabetes. Mijn laatste bestelling was 60 kg diabetes, 20 kg lam, 20 kg, natuur en 20 kg vlees.
Door verwonderd
#968848
maddoc schreef: @verwonderd; jouw bosliefje is gigantisch aangekomen de afgelopen maand/11/2 maand, dus eet ze meer dan voldoende om haar behoefte te dekken en hoef je mi ook niet te proberen om er meer in te krijgen.
:) Ja dat is ook zo, ik moet me ook niet zo laten afleiden door andere katten! Nu is het nl zo dat Prins (hetgeen ze iig wel eet en dat voor mij als overspannen (ja helaas) bediende heel fijn is verdeeld in blokjes van 25 gr, aangegeven hoeveelheid notaben 3 blokjes voor poezen van 4 kg!!) niet meer levert en ik dus noodgedwongen naar de CB moest overstappen. Wat een drama, want poes eet dat zoooooooo moeilijk plus ze heeft in 1 week weer 2 fledders gehad (CB natuur, omdat ze CB diabetes en CB lam niet goed eet, zucht; net weer CB diabetes voorgeschoteld: ze gedraagt zich als vreet dat zelf maar op). Vandaar dat ik weer even van mijn a propos was. Natuurlijk was het wel hartstikke warm geweest en ik hoor meer klachten van ontregelde darmen vanwege de hitte ;D ;D maar toen ze vrijdag weer een fledder had en het niet warm was, integendeel, toen werd ik wat sip.

Ze woog overigens op 5 april rond de 3,2 kg en nu, 18 mei rond de 4,4 kg. Ja, is wel flink aangekomen he?!?!?
Door verwonderd
#968856
YaYa schreef: Helemaal mee eens. Als ze nu echt niet meer opkan en eten laat liggen als je meer voert, geef je voldoende. Tuurlijk is het moeilijk en zeker als het opeens superwarm wordt (eten ze hier tenminste stukken minder) maar gewoon kijken wat ze lust.
Als ze niet meer opkan, heeft ze gewoon genoeg. Die 7 kg zal ze niet halen dat is iets teveel voor een noorse dame maar een kg of 5-6 kan best. En ze is misschien klein en tenger maar dat was voor ze vers ging eten en kan dus veranderen.
Ah, ik gaf haar van Prins dus 4 blokjes=100 gram, de voorgeschreven hoeveelheid voor katten van 5-6 kg, omdat ik dacht: ze moet groeien! Plus dan nog vlees enz. :) Ze zat in april gemiddeld aan 200 gram per dag, incl kvv. De reactie van een dierenwinkelmeneer (pro-vers) was JEMIG dat is veel. Ja maar, ja maar, mompelde ik toen...
YaYa schreef: Magic was ook een heel klein, tenger en armetierig katje totdat ze 1,5 was en ik haar al haar kiezen heb laten trekken. Er hielp helemaal niks tegen die tandvleesontstekingen (dus ze at niet echt superveel want het deed pijn) en nadat de kiezen getrokken zijn, is ze helemaal opgebloeid.
Tijdens het trekken van de kiezen was ze net 3 kg dus veel te weinig voor een coon. In november wordt ze 5 en ze weegt nu bijna 7 kg. Had ik ook nooit gedacht. Dus wie weet waar bosliefje nog naar toe gaat :)
:o :o :o :o
Nou, wie weet!!!
YaYa schreef: Voorlopig gaat het super en als ze van de natuur wat diarree krijgt, laat je die toch lekker in de winkel. En als ze de diabetes niet zo lekker vindt, neem je toch gewoon een andere smaak/ander merk.
Is helaas wel de variant die ze dus WEL eet. Mss is het een oplossing daar gewoon 75 a 100 gram van te geven, haar dagelijkse 2 kuikens en dan nog wat BARF?? Vind je dat een goede optie????
YaYa schreef: Hier vinden ze de diabetes erg lekker en hebben ze hem liever als de gewone smaken. Ik vind het prima. Heb toen bij cb ook gevraagd of dit kon. En ze gaf aan dat de diabetes in principe prima aan alle katten gevoerd kan worden, behalve aan zogende/drachtige poezen en kittens. Nou die heb ik dus niet. Dus ze eten hier best veel diabetes. Mijn laatste bestelling was 60 kg diabetes, 20 kg lam, 20 kg, natuur en 20 kg vlees.
Trutjemehul hier vindt diabetes dus niet lekker, de lams mwahhh... Af en toe word ik niet goed van haar, tut, en dan zet ik weer zuchtend iets anders neer....ja ja ja ik weeeeeet het: ik verpest haar. >:(
Door flin
#969027
mirdj schreef: Ik geef ze hier 125 gr per kat per dag, het maakt daarbij niet uit welk merk ze krijgen. Dat lijkt weinig voor 2 katers van 6 en 7 kilo maar meer willen ze niet. Wel krijgen ze tussendoor kipfilet, kippennekken en rundvlees en binnenkort ook prooidieren.

Als je de hondenvariant wilt gaan geven moet je met je blaasgruispatienten heel erg uit kijken.
In de hondenvariant zitten (veel) meer koolhydraten en hier zitten vaak ook granen en groentes in, dat wil je je katten het liefst niet geven. Je zou ook eens naar Haaksbarf kunnen kijken. Die hebben 6 verschillende smaken. Paard werd hier niet gegeten en de rest ben ik nog aan het proberen (morgen krijgen ze zalm). Verder hebben ze gewoon standaard smaken die ze ook in de CB, Bandit en Bibi hebben, neem maar eens een kijkje op http://www.shaweca.nl en dan in de webshop Haaksbarf katten.
uhhh, de groentes ben 'k met je eens, waarom of waarvan weet je dat er ook meer granen en dus koolhydraten in de hondenvariant zitten tov de kattenvariant? of verschilt dit per merk...?
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#969052
@verwonderd; jouw Noorse poes zal waarschijnlijk ook niet zo zwaar worden als mijn katers, dus helemaal niet vreemd dat ze bij lange na niet zo veel eet als mijn mannetjes. Alhoewel ze met het warme weer ook veel minder eten hoor! Je moet je inderdaad alleen richten op de behoeftes van je Bosliefje en niet op die van andere katten... En zolang ze goed aankomt, doe je het in mijn ogen perfect!
Door mirdj
#969061
flin schreef: uhhh, de groentes ben 'k met je eens, waarom of waarvan weet je dat er ook meer granen en dus koolhydraten in de hondenvariant zitten tov de kattenvariant? of verschilt dit per merk...?
In de hondenvariant vaak rijst, meer als in de kattenvarianten. Ik weet van CB zeker dat er een groot verschil in zit, de andere merken zou ik na moeten kijken, maar voor zover is weet zitten er over het algemeen meer koolhydraten in hondenvarianten.
Door flin
#969074
kan geen grote verschillen vinden in de honden-/kattenvarianten, behalve:
  miss wat meer groente in de hondenvariant
  hondenvariant zit vaker pens in (mijn katten vinden dit heerlijk)
  hondenvariant is wat grover

verder zijn alle onderlinge specifieke merken wèl afwijkend; de ene wat rijst, de ander wat meer granen koolhydraat, dan de ene met schapevet, de ander met plantaardige olie,...
kortom allemaal wel wat verschillend, (en dan zijn er nog de speciale varianten)
maar 'k zie geen grote verschillen,
tussen hond en katten kvv...

jij wel?
Door verwonderd
#969635
el-grillo schreef: @verwonderd; jouw Noorse poes zal waarschijnlijk ook niet zo zwaar worden als mijn katers, dus helemaal niet vreemd dat ze bij lange na niet zo veel eet als mijn mannetjes. Alhoewel ze met het warme weer ook veel minder eten hoor! Je moet je inderdaad alleen richten op de behoeftes van je Bosliefje en niet op die van andere katten... En zolang ze goed aankomt, doe je het in mijn ogen perfect!
Dank je el-grillo! Soms gaat het heel goed (met mij), ben ik vol vertrouwen en dan weer even helemaal niet. En dan ben ik toch blij dat ik mijn twijfels hier neerschrijf, ook al vind ik het vaak best genant en dat er zo lief word gereageerd! Ik kan er weer even tegenaan! Vandaag haalt ze niet eens 100 gram kvv vrees ik. Heb ik met tartaar, een kippennek en een kuiken opgevangen. En dan hoop ik maar dat dat goed is. Ze zit trouwens wel nog de hele tijd te miepen hier, dus ik geef haar nog wat cb diabetes maar ik denk niet dat ze dat gaat opeten. Dan zet ik het maar neer voor mijn eigen gemoedsrust!
Door Annibal
#970271
Alloow!

Daar is ze weer eens met een update :) Hiero gaat het over het algemeen wel goed met de poezebeesten, maar wel een beetje wisselvallig. Ondertussen eet Loki ook KVV (wel nog aangemengd met blik), eet Beertje nagenoeg alleen nog maar KVV (jeej!), maar Max blijft mutsen. Hij wil er gewoon niet aan ofzo, hij wil alleen nog maar brokjes eten. Vanmorgen kreeg ik uit wanhoop en frustratie (hij leeft al een paar dagen op een klein handje brokjes per dag, want hem laten vasten vind ik ook niet echt een goed plan) een ingeving en heb een paar brokjes door de KVV geplet. En hey, dát ging goed: hij had toch zéker de helft van zijn bakje (nouja, de inhoud dan) achter de kiezen toen ik weer keek. Vanavond heb ik er dus opnieuw brokjes doorheen gedaan, maar deze keer haalde hij zijn neus er weer voor op.

Pas toen zijn broer eraan begon te snuffelen zag hij het licht en heeft hij het grotendeels opgegeten, om het er vervolgens nog geen tien minuten later állemaal weer uit te gooien. Ik heb goede hoop hoor, dat wel, maar het is wel even doorbijten op deze manier. Waren ze alledrie maar zo makkelijk als Beertje, die is er helemaal happy mee geloof ik :) Loki en Beertje eten trouwens niet altijd hun bakjes leeg (gisteravond en vanochtend niet, gisterochtend weer wel), maar ik vraag me af of dat niet een beetje komt doordat ze in de gaten hebben dat het met Max niet echt soepel loopt. Ze zijn nog nooit zonder elkaar geweest (behalve een handjevol dierenarts-bezoeken van één van de drie), dus ze gedragen zich nog steeds als één nestje en hebben hetzelfde ritme. Logisch dan misschien dat als er iets is met één van hen, de andere twee zich misschien ook een beetje raar voelen?

P.S.: Dit had Max jullie te vertellen: 788888888 ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door