Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#955621
Toen ik laatst in Amerika was heb ik een vriendin ook op haar kop gegeven. Ze heeft altijd katten gehad, maar nu ze allemaal zijn overleden wil ze geen nieuwe meer. In plaats daarvan zette ze brokken buiten voor de katten uit de buurt. Ze bedoelde daar helemaal niets kwaads mee, maar toen ik haar er op wees dat er misschien katten zijn die helemaal geen brokken mochten hebben vanwege een medische aandoening schrok ze toch wel even. Ze heeft sindsdien geen brokken meer buiten gezet. In plaats daarvan is ze bij een aantal baasjes gaan vragen of ze de katten af en toe iets mag geven en of het dan uitmaakt wat ze ze geeft. Er zat dus inderdaad een blaasgruis kat tussen die absoluut geen brokken mocht hebben, het baasje heeft speciale snacks voor hem en dit heeft mijn vriendin nu overgenomen. Op die manier heeft ze toch contact met katten en weet ze zeker dat ze de beestjes niet ziek maakt, ook weten de eigenaren dat ze af en toe iets van haar krijgen.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#955636
Nou ja, het voor en dus ook een beetje een nadeel van deze buurt is dat het een kattenparadijs is, er zitten hier dus heel veel katten met heel veel eigenaren die ik lang niet allemaal ken. Toevallig weet ik van eentje dat ze het voer waarschijnlijk buiten hebben staan, nu hebben die dan wel weer van die vechtersbazen als katten, dus is de kans niet heel groot dat mijn helden er van durven te eten.
Los daarvan is Simba een echte allemansvriend (kan ook languit midden op het plein op zijn rug gaan liggen, zo van: aai mij!! aai mij!!!) en loopt hij als het kan zo bij anderen naar binnen  ::) Vooral de overbuuf, en aangezien ik helaas (nog) niks te zeggen heb over wat Theo (buurkat) te eten krijgt...
Dus zit er niks anders op dan zorgen dat mijn eten gewoon het allerlekkerste is, en dat hij als hij komt vragen (wat niet heel vaak is) ook gewoon wat krijgt... which reminds me, laat ik maar weer wat kuikens ontdooien voor meneer...  ;D
En dan eens kijken of het  :o doormidden knippen ervoor zorgt dat die andere 2 mutsen er ook van gaan eten...
Gebruikersavatar
Door koekje
#955917
die van mij worden goed gevoed, en ook iedere dag lekker. maar liever niet teveel, vanwege sien haar vetzucht.
desondanks zou ik zeker sien ervoor aanzien te gaan snaaien bij de buren, ondanks dat ze niet zo van brokken houdt. eten is eten, en dat moet allemaal in sien.
ik ga er hier niet vanuit dat ze bij de buren meehappen, want dan hadden ze wel minder honger om 6 uur, en zou sien nog vetter zijn.
mijn katten hebben geen medische kwalen als blaasgruis enzo, dus als ze onverhoopt een brokje ergens meepikken, is dat niet gelijk het einde van de wereld.

ik zou in jouw geval gewoon de tuin afzetten, ervan uitgaande dat je de buren niet zover krijgt dat ze de brokken binnen zetten. zo kan je poezie wel naar buiten, maar zeker geen gekke dingen eten. ik heb al te veel verhalen gehoord van katten met dodelijke nieraandoeningen en blaasproblematiek die fataal is geworden.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#956016
koekje schreef: ik zou in jouw geval gewoon de tuin afzetten, ervan uitgaande dat je de buren niet zover krijgt dat ze de brokken binnen zetten. zo kan je poezie wel naar buiten, maar zeker geen gekke dingen eten. ik heb al te veel verhalen gehoord van katten met dodelijke nieraandoeningen en blaasproblematiek die fataal is geworden.
In Simba's geval was de blaasgruis (en al zijn andere klachten) duidelijk stress gerelateerd, en was die stress sinds hij bij mij woont vooral veroorzaakt door het feit dat meneer niet kan gaan en staan waar en wanneer hij wil.... ik heb ook nog nooit een kat zo zien opbloeien door het simpele feit dat hij naar buiten kon en mocht (ik kon hem ook echt niet langer dan 2 weken binnen houden), en het mooie van mijn tuin (ff iets anders dan het balkon van 1 vierkante meter, zie fotootjes) is dat hij zo open ligt en grenst aan een bos(je) en de glanerbeek aan de overkant van de sloot. Afzetten is dus geen optie en eerlijk gezegd denk ik dat ik Sim daar meer kwaad mee doe dan goed, dus ik laat het maar zo, probeer hem af en toe uit te leggen dat brokjes slecht voor hem zijn en hou hem verder goed in de gaten! 8)

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Door koekje
#956029
das idd een mooie tuin, en niet handig af te zetten. je zou kunnen proberen een ren te maken, als hij ook gelukkig mee kan zijn.

ik denk alleen niet dat hij zelf goed zal luisteren als je tegen hem zegt dat brokjes niet goed voor hem zijn. de buren zullen je beter verstaan  :P
Gebruikersavatar
Door EllenL
#956114
koekje schreef: das idd een mooie tuin, en niet handig af te zetten. je zou kunnen proberen een ren te maken, als hij ook gelukkig mee kan zijn.

ik denk alleen niet dat hij zelf goed zal luisteren als je tegen hem zegt dat brokjes niet goed voor hem zijn. de buren zullen je beter verstaan :P
Tja, lol, ieder zo zijn methodes :D en zou jij genoegen nemen met een ren als je weet dat er buiten de ren een veel grotere speeltuin is? ;)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#957481
Hmmm, vandaag de eerste eende-nek gegeven.... wat ruikt dat sterk zeg...
en ra ra ra, alleen berlioz luste het (met veel gegrom, lol) maar die at het zo enthousiast dat het er meteen weer uit kwam  ::)
Door flin
#958049
eendevlees vinden ze hier wel erg smakkelijk 8)

....met nek geen ervaring, maar 't is me niet opgevallen dat 't vlees sterker ruikt....

hier trouwens ook geen ren; wel 'n aardige achtertuin, waar ze meestal wel in blijven hangen,
met af en toe een uitspatting naar de buren, maar eigenlijk blijven ze redelijk op hoorafstand in de buurt ,
ze zijn in elk geval nooit lang op stap, en ze moeten voor 't donker binnen zijn.... 8)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#958264
flin schreef: eendevlees vinden ze hier wel erg smakkelijk 8)

....met nek geen ervaring, maar 't is me niet opgevallen dat 't vlees sterker ruikt....

hier trouwens ook geen ren; wel 'n aardige achtertuin, waar ze meestal wel in blijven hangen,
met af en toe een uitspatting naar de buren, maar eigenlijk blijven ze redelijk op hoorafstand in de buurt ,
ze zijn in elk geval nooit lang op stap, en ze moeten voor 't donker binnen zijn.... 8)

Dat had ik in het begin ook gedacht, om ze 's nachts binnen te houden, lol, maar ik was vrij snel door de knieën. Ze hebben denk ik goed op mijn schuldgevoel in weten te praten dat ik had omdat ik ze jaren op een flatje vastgehouden heb ;D
Maar over het algemeen komen in de loop van de nacht de 3 katten allemaal bij me op bed liggen, en als ik uitslaap ook in de loop van de morgen (soms zelfs nadat ik even ben opgestaan om eten te geven, lol), en zijn ze nooit heel lang weg. Simba in het begin een keer de hele nacht weggebleven en niet thuisgekomen voordat ik moest gaan werken. Maar die was toen vrij snel daarna heerlijk bij manlief op bed komen liggen, dus dat viel alsnog mee...

Hmmm, ik zal anders eens een topic openen over die eendenekken, je rook het zelfs al een beetje toen het nog bevroren was ???
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door