Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#898369
miss kun je proberen om  't blikvoer langzaamaan te vervangen door kvv?
eerst veel blik, en weinig kvv en dan later veel kvv en dus weinig blik...
en daarnaast wat barfdingen te geven?

't heeft hier ook een poos geduurt voordat ze kvv zonder toevoegingen (lees prutzakje) gingen eten...

met Muts is 't nog steeds matig, en heb 't prutzakje (wat op 't laatst nog maar een mini-theelepeltje was) nu vervangen door wat vis uit blik, (zomaar een theelepel door de kvv) om de smaak/geurversterkers ècht te laten vergeten...maar wèl om aan te moedigen om te eten!
Door Anthraciet
#898457
flin schreef: miss kun je proberen om 't blikvoer langzaamaan te vervangen door kvv?
eerst veel blik, en weinig kvv en dan later veel kvv en dus weinig blik...
en daarnaast wat barfdingen te geven?

't heeft hier ook een poos geduurt voordat ze kvv zonder toevoegingen (lees prutzakje) gingen eten...

met Muts is 't nog steeds matig, en heb 't prutzakje (wat op 't laatst nog maar een mini-theelepeltje was) nu vervangen door wat vis uit blik, (zomaar een theelepel door de kvv) om de smaak/geurversterkers ècht te laten vergeten...maar wèl om aan te moedigen om te eten!
De opzet was eigenlijk om ze gewoon meteen helemaal over te zetten op barf, zoals ik ook bij de honden gedaan heb. De blikjes heb ik even aangehouden omdat ze nog niet compleet barf eten en dus voedingsstoffen tekort komen.
De cb zou kunnen helpen om de smaakversterkers uit het blikvoer te vergeten, maar ik twijfel eraan of ze cb uberhaupt wel zouden eten en of ik dan niet veel energie moet steken om ze iets te laten eten wat ze straks toch niet meer krijgen....
Daarom ben ik elke keer bezig andere barfsoorten voor ze te verzinnen, om te zien of ik ze toch al min of meer compleet kan voeren, maar het gaat echt met ups en downs.

Als ik wist dat ze cb zouden lusten, zou ik niet moeilijk doen en ze dat direkt geven ipv blik, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat pikken aangezien ze 'erop lijkende' producten ook niet willen ::)
Door flin
#898474
ja, ik snap je opzet,

dat was hier dus ook de bedoeling; zoals je beschrijft,
maar voordat ze idd alles barf willen eten,
wil je dus niet dat ze ergens tekorten gaan krijgen (bah:geen bot, bah:geen lever...)

vandaar hier dus onze tussenoplossing;
afkikken brok en blik en ondertussen langzaamaan meer kvv en dan dus 's avonds steeds meer barf en
nu dus weer minder kvv, en bijna alles barf (soms bewerkt met 't gewèldige slagershakmes voor onze Muts)
maar gèèn smaak/geurversterkers meer (behalve wat blikvis)

't is een omweg, maar 't lijkt vooralsnog te werken....
Laatst gewijzigd door flin op za 19 jan 2008, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anthraciet
#898481
Op zich heb ik niets tegen een omweg, als ik maar zou weten dat ze die omweg ook zouden accepteren ;)
Ik vind het wel zonde als ik een kilo cb moet kopen om er achter te komen dat ze dat net zo hard met de nek aankijken als het gehakt van herby, wat ik eigenlijk wel verwacht.
Op de een of andere manier willen mijn katten gewoon niets wat gemalen is, maar ook nog geen bot (behalve mijn barfkitten dan :D).

Ik heb vandaag in ieder geval ook het nodige aan blikvis ingeslagen en ga dat vanaf morgen proberen bij de barf te geven, kijken of dat wel aanslaat. Vanavond krijgen ze eerst verse vis(filet), gevangen door mijn eigen schoonvader ;D
Door flin
#898511
Anthraciet schreef: Op zich heb ik niets tegen een omweg, als ik maar zou weten dat ze die omweg ook zouden accepteren ;)
de kvv hier begon ook met 99% blik + 1 theelepeltje kvv,
vervolgens 2 theelepeltjes...
enzovoort enzoverder, tot 100% kvv....

succes met de vis!
Door flin
#898635
nee, da's hier ook niet makkelijk te krijgen.....

....dus met de smuldier aan de gang gegaan, 
't zal miss niet 't allerbeste kvv zijn,
alhoewel de kompleet gewoon kompleet is...
en  omdat 't alleen voor de overgangsperiode is, (om van de geur/smaakversterkers af te geraken) weet ik zeker dat ze dus genoeg vanalles binnen krijgen en kunnen we nu langzaamaan door naar alleen barf...

maaruh 't blijven idd katten...beetje bij beetje ...bij beetje... ::)
Door maddoc
#898660
herbymix en de smuldier compleet dacht ik ook zit pens in, dat gaat bij de meeste katten niet goed, zekers niet als ze nog niet aan gwoon vlees gewend zijn. dus carnibest is wel anders.
Door maddoc
#898796
jawel, ik heb ook wel een kat die pens wel lekker vindt, maar ik zou toch echt niet iets met pens erin gebruiken om katten over te zetten op vers.
Door YaYa
#899013
Hier vinden ze de pens dus echt niet te vreten. Zodra er iets van pens in zit, hoeven ze het dus niet.
Dus smuldier compleet met pens is jekkie, de vleesmix van herby met pens is net zo goed jekkie.
De carnibest gaat hier prima maar ook ik heb een ontzettend groot geduld moeten hebben. Inderdaad eerst heeeeeeeel veel blik en een ieniemienie beetje carnibest en dat langzaam afgebouwd. Ben nu krap een jaartje bezig en ze eten nu pas de cb puur dus zonder iets om ze over te halen.
Honden zijn een stuk makkelijker. Sommige katten gaan ook zo in een keer over maar bij de meesten kost het een heleboel tijd en vreselijk veel geduld. Het zijn nou eenmaal katten.
Ik zou ook graag willen barfen maar zij dus niet. Nu geef ik ze wel soepvlees, kipfilet, kuikens, kippennekjes enz enz enz. ernaast. En iedere keer lusten ze dus wel ietsjes meer. Zo eten er nu ook een paar hart. En kippenlever ging door een blikje animonda en toen is het ook opgegaan maar het is echt niet zo dat ze net zo enthousiast zijn als ik.
Alles moet heel langzaam en voorzichtig geintroduceerd worden.
Door Anthraciet
#899045
Ik heb ze gisteren verse visfilet (regenboogforel jaja) gegeven en wat schetste mijn verbazing? Mijn barfkitten Tuppie moest er niets van weten, net zo min onze Ingvar en Nadia, die beiden meestal vrij goed meebarfen.

In tegenstelling tot Sun, Moon en Skodde, de drie lastigen, die ontzettend hebben zitten schransen van de vis! :o
Het ging er bij hun echt in no time doorheen, heb echt met open mond staan kijken :D

Ze zijn echt niet wijs, die katten van mij.....

Vanavond probeer ik voor het eerst kippenlevertjes, dus we zijn heel benieuwd! 8)
Door Anthraciet
#901467
De kippenlevertjes waren ook geen succes, hier en daar werd er wel wát van gegeten, maar het mocht geen naam hebben.

Gisteravond hebben ze voor het eerst eendagskuikens gekregen.
In elk bakje 1 kuiken gelegd en gekeken naar de reacties..... allemaal blikken alsof ze wilden vragen wat die indringers in hun voerbakjes deden >:(

Toch maar even gewacht en Tuppie begon zowaar een beetje te knabbelen en toen hij door had dat het echt eetbaar was, viel hij erop aan alsof hij een tijger was. Uiteindelijk heeft hij er 4 opgegeten! :D
Na lang wachten besloot Moon dat hij toch wel zoveel honger had dat hij het dan ook maar moest proberen en hij heeft er ook 1 opgegeten.

Maar de rest ging liever in hongerstaking geloof ik :-\

Ook vanochtend nog een keer geprobeerd, maar zelfs Tuppie wilde het vanochtend niet, blijkbaar is het meer een 'avondmaaltijd'. Moon heeft er nog wel 1 opgegeten. Dus toch maar weer wat blikspul neergezet voor de monsters ::)

Vanavond gaan we het nog een keer proberen met de overgebleven kuikens, kijken of ze het dan snappen.
Door YaYa
#901474
Hier wilden ze ook nooit kippenlevertjes eten. Maar vorige week heb ik ze heel klein gesneden en door blikvoer gedaan en toen ging het zomaar op. Misschien nog een idee?
Gebruikersavatar
Door koekje
#901958
4 kuikens in 1x is best veel hoor, hier krijgen de vreetschuren er maar 2 per kat per maaltijd. ik denk dat sien er zelfs geen 4 op zou krijgen.
misschien zat hij nog vol en kon hij voor de volgende ochtend?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door