Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#873217
Chubby schreef: Ik heb begrepen dat er juist in kvv veel gemalen bot zit?
Als het goed is moet het precies de juiste verhouding zijn.

Groetjes Linda
Door flin
#873236
Chubby schreef: houdt een kat op als hij vol zit, of gaan ze door tot het op is? Je ziet 'm groeien met het eten (het is natuurlijk een blotertje, dus erg goed te zien), tot wij denken dat er nu vast niets meer bijkan.. Maar hij wil door en door en door en blijft gewoon ook vrolijk en fris en beweeglijk?!
leuk dattie 't echt lekker vindt!

eigenlijk denk ik dat als je wat langer dit soort menu's voert, hij zelf wel aan gaat geven en zelf gaat zien wat genoeg is, of niet...hij zit nog in een overgangsfase en 'k zou zeggen; laat maar even gaan....
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#873238
flin schreef: leuk dattie 't echt lekker vindt!

eigenlijk denk ik dat als je wat langer dit soort menu's voert, hij zelf wel aan gaat geven en zelf gaat zien wat genoeg is, of niet...hij zit nog in een overgangsfase en 'k zou zeggen; laat maar even gaan....
Daarbij gaat het hier om een blote kat, hij heeft geen vachtje om zich lekker warm te houden en moet dit doen door brandstof uit zijn voeding.
Door flin
#873240
Ja, dat had ik begrepen,

wij hebben dan geen blootjes, maar rexen;
die hebben maar een half vachtje;
de devons alleen bovenvacht en cornish alleen ondervacht...

't zijn ook van die katten die 't liefst onder je trui kruipen....
Door Chubby
#873260
Mijn schoonmoeder die gisteren bij ons was zei al "zo zie je er dus uit als je later zwanger bent"  ;D  Lekker warm hoor, zo'n kacheltje snurkend tegen je aan..

Een kat eet dus niet meer dan hij op kan?

Vanmorgen een eendagskuiken gegeven en dat was ook echt voldoende na de late schranssessie van gisteravond.. Moet zeggen dat ik dit wel een fijne verhouding vind: 's morgens een lichte maaltijd (dan heb ik ook niet zoveel tijd om er bij te blijven, wat ik met botten wel doe), 's avonds een grote maaltijd (botvlees) en dan voor het slapen gaan nog wat te snacken..
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#873306
Chubby schreef: Een kat eet dus niet meer dan hij op kan?
Ik weet niet echt of je dat zo kunt zeggen. "Voeren doe je op het oog" zeggen ze wel.

Maar vooral bij beginnende barfers & kvv-ers , katten in de groei, zwangere en zogende moeders, voer je naar behoefte. ..... van de kat ;)
Door - pien -
#873311
Chubby schreef: Een kat eet dus niet meer dan hij op kan?
Ik heb er hier 3, waarvan er eentje net zoveel mag eten als ze wil, want ze eet tot ze genoeg heeft en wordt niet dik ;)
Als ik de andere 2 hun gang zou laten gaan, zouden ze tonnetje rond worden, dus die krijgen een vaste hoeveelheid.
Het ligt aan de kat ::)
Door Chubby
#873341
Hij is ook niet gehouden aan een beperkt menu, maar ik bedoel meer "hoeveelheid per keer".

Met dat braadkuiken bijvoorbeeld; da's 1200 gram vlees wat we ze in 1x voorgezet hebben.. Bella stopt als ze genoeg heeft, maar naar mijn idee bleef Murdock proppen en proppen.. Hij at zoveel dat ik het uiteindelijk heb weggehaald, zo rond was hij na dat maaltje.. Kan een kat zich dan per keer niet overeten? Ik durfde het niet aan om te experimenteren :-[

Uiteindelijk hebben ze die hele kip tussen de late vrijdagavondmaaltijd en de zondagavondmaaltijd opgegeten.. Bella heeft echt genoeg aan 150 gram per dag, meer eet ze ook niet, dus ik denk dat zij van die kilo (even afronden) 300 gram op heeft. De rest is er bij Murdock ingegaan 8)
Door Mevroi Kruim
#873343
@Chubby: Fijn dat het zo goed gaat! Ik zou trouwens zeker nog wat lever toevoegen.

Ik heb 2 katten die aan de dunne kant zijn en blijven, al 17 resp 15 jaar. De ene stopt met eten als hij genoeg heeft, de andere is zo dement dat ze steeds vergeet dat ze aan het eten was  :(
De drie andere kan ik echt niet onbeperkt laten eten, dan kan ik ze rollen. Tenzij ik de een eend voorzet of de ander geit  ;D ;D
Door flin
#873845
'k hou niet echt bij wat onze katten krijgen,(nou, grofweg dan)
maar 'k schrijf wel altijd op hoeveel er (+/-) in is gegaan (om de voorraad bij te kunnen houden....),
dus zat ik nu even uit te rekenen wat er gemiddeld per kat (hier de rex dus) verorbert word;

's morgens; 66 gram smuldier pens compleet (vast gegeven)
's avonds  ; (gemiddeld!!) 135 gram vlees,vlees+bot
= dus zo'n 200 gram per dag per kat....

gezien 't gewicht van onze katten; zo rond de 3.8 kg, vreten ze dus veel!
maar ze zijn zeker niet te zwaar/vet!

'k zou niet verbaasd zijn als 'die blote rik' en ook nog's in de groei hier ook ergens op uit gaat komen...

je ziet 't vanzelf..
Door Mevroi Kruim
#874114
Da's idd behoorlijk veel! Hier eten ze van zo'n 70 tot bijna 200 g per kat per dag, de kleinste weegt nog geen 2 kilo (minus 1 achterpoot, dat scheelt), de grootste weegt in goeie doen zo'n 5 kilo.
Die bloters verbruiken vast wel een stuk meer dan de pluisballen. Doe je ze geen truitjes aan?
Door Chubby
#874130
Daar is 'ie toch veel te stoer voor Kruimel  :D

Ga wel schrikken van de stookkosten vrees ik. Normaal staat de verwarming overdag uit en 's avonds op 19. Nu sinds we een blote hebben continue op 20...

Heb meneer en mevrouw vanmorgen gewogen en ze zijn allebei 1 ons zwaarder dan een maand geleden.. Het houdt nog niet over voor die kleine..
Door flin
#874140
Kruimel schreef: Die bloters verbruiken vast wel een stuk meer dan de pluisballen. Doe je ze geen truitjes aan?
hmmm,

heb hier ook 2 kabouters wandelen, die net uit de poppenfase zijn..
helaas zijn ze deze fase niet helemaal goed uitgekomen,; de katten mogen er nu aan geloven...

de katten laten dit allemaal gelaten toe, en als ze liggen vinden ze 't eigenlijk wel prettig, maar zodra ze weer in beweging willen komen, blokkeren ze helemaal; ze kunnen nauwelijks meer lopen(vallen terplekke om), springen gaat niet (word dus omhoog tijgeren) en tsja,
'k snap ook niet waarom elk (?) dier wel een jas aan kan en een kat dus niet...
Door Mevroi Kruim
#874147
Wahaa, dat ken ik nog van heeeel vroeger, toen wij onze zielige toenmalige kat poppenkleertjes aantrokken en het arme beest allen nog maar een achteruit had  ;D ;D vooral die rokjes waren dramatisch ... Tuigjes zijn trouwens ook uit den boze voor het voortbeweegvermogen van een kat  ;D
Door Chubby
#877820
Afgelopen zaterdag een bestelling Herby binnengekregen. Daarmee kom ik uit op 84 maaltijden (=4 weken, 28 dagen)

- 19 spiervleesmaaltijden (5 maaltijden houtduifvlees, 4 haasspiervlees en 10 nog nader te bepalen)

- 20 vleesbot maaltijden (4 maaltijden bestaande uit konijn voorbenen, 6 maaltijden kipkarkas, 6 maaltijden kippennek en 4 maaltijden konijnkarkas)

- 14 orgaanmaaltijden (8 maaltijden lamshart, 4 maaltijden konijnniertjes en 2 maaltijden kippenlever)

- 21 pakketjes (19 maaltijden eendagskuiken en 2 maaltijden kwartel)

- 10 diversen (vis, groenten, yoghurt, pens, KVV)

De vleesbot en spiervlees maaltijden bestaan steeds uit ca. 225 gram en de orgaanmaaltijden zijn per 100 gram. Normaal krijgen de katten 's morgens een maaltijd spiervlees of KVV, 's avonds een maaltijd vleesbot of kuikens en voor het slapengaan een snack bestaande uit orgaan, een kuiken of diversen.

Volgens mij is dit geen onaardige verdeling?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door