Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hokey
#866916
Hai allemaal!

Ik ben nieuw hier, maar kom meteen met een vraagje.

Nadat ik het stukje van Robin had gelezen ben ik aan de slag gegaan met mijn eigen barf-menu voor onze kat. (Hij is nog onder constructie). Nu vroeg ik me af hoe ik het beste vis kan toevoegen.

Moet ik daarvoor bijvoorbeeld 25% van het vlees/bot vervangen door vis? Of kan ik beter de groep 'vlees' in zijn geheel vervangen door vis (zalmfilet, kabeljauw, etc).

Of is alleen visolie afdoende?

Onze Jos is een beetje aan de magere kant, maar ik wil hem graag wat meer spek op z'n botjes kweken, moet ik dan gewoon zijn gewicht aanhouden en nét iets meer gaan voeren?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden, en ook ontzettend benieuwd of Jos dit nieuwe menu zal accepteren.

Wat geven jullie trouwens aan groenten? Zijn bijvoorbeeld gekookte worteltjes een idee? Of dat ook beter rauw?

Sorry, zoveel vragen ;)

Groetjes,
Hokey
Gebruikersavatar
Door koekje
#866928
ik geef geen groente, mijn katten vinden dat niet lekker, en ze hebben t ook absluut niet nodig. als ze behoefte aan groen hebben, kunnen ze aan het kattengras grazen.

ot vindt vis bijzonder vies. ze lust af en toe een beetje tonijn uit een blik, of en klein beetje sardientjes uit een blik.
otje eet geen vleesbotjes, dus zij krijgt kvv. sien barft wel.

dit is het menu van 1 sien (4,8 kilo) voor 1 week:
MAANDAG
2 kuikentjes
halve kipnek
25 gram kipmaag

DINSDAG
2 kuikentjes
halve kipnek
30 gram kalkoenfilet

WOENSDAG
2 kuikentjes
25 gram lamshart
30 gram tartaar

DONDERDAG
2 kuikentjes
halve kipvleugel
25 gram lamsnier

VRIJDAG
1 sardien
70 gram zalmgraat
25 gram koolvis

ZATERDAG
2 kuikentjes
halve kipvleugel
30 gram kalkoenfilet

ZONDAG
2 kuikentjes
25 gram kuikenlever
30 gram tartaar

sien heeft 2 eetmomenten per dag.
de 2 kuikentjes zijn het ontbijt, de rest is avond eten.
sien is netjes katholiek opgevoed, dus vrijdag is het visdag. dan worden de kuikentjes vervangen door een rauwe sardien incluus ingewanden. deze wordt wel in mootjes gesneden, anders eet ze het niet. de portie zalmgraat is dubbel, omdat vis snel verteerd.
de andere vleesbot porties (halve nekken en halve vleugels) zijn een ruime 35 gram.
spiervlees en orgaan weeg ik af met de digitale keukenweegschaal.
sien krijgt 2 tot 3 keer per week een gedroogde ansjovis als snoepje. helemaal lekker vindt ze deze niet, maar das alleen maar goed voor de lijn. verder krijgt ze soms ook een haarbalsnoepje (heb ik nog liggen en moeten toch op) en 2x per week een klodder haarbalpasta van gimpet, van het formaat grote hazelnoot.

ik zou eerst eens uitproberen of jos wel van rauwe vis houdt.
zo niet kan je wat vis uit blik geven. wel even afspoelen en niet vaker dan 1x per week vanwege het zoutgehalte en de zware metalen en overdaad aan vitamine A.
reken vis uit een blikje als spiervlees.

lust hij geen vis, kan je visolie capsules van de hema gebruiken of een flesje visolie halen.

ik zou niet gelijk teveel gaan voeren.
een kat laten afvallen is erg moeilijk.
vergeet ook niet dat het merendeel van de katten te dik zijn, en mensen met een gewoon formaat kat snel denken dat die van hun te dun is.
groot kans dat met rauw voeren (barf of kvv) hij al een stuk gespierder wordt en steviger in zn vel komt te zitten.
Door Hokey
#866940
Dank je voor je reactie!

Ik denk dat Jos toch echt iets te mager is. Niet héél veel, maar hij heeft een beetje ingevallen heupjes. Als die eraf zijn ben ik tevreden.

Over te dikke katten kan ik overigens ook meepraten. Onze laatste opvangers wogen respectievelijk 6,5 en 7,5 kilo  :o

En dat was nádat ze al een twee maanden bij ons vertoefden en in die tijd flink wat omvang verloren hadden.  ;D

Jos is in ieder geval vrij dol op haring. Hij krijgt regelmatig een staartje en dat gaat er goed in, dus ik ben benieuwd hoe het met de rest van het rauwe-vis-menu zal gaan.

In ieder geval bedankt voor de tips!
Door Mevroi Kruim
#867024
Hier eten ze graag rauwe vis, vooral zalm (luxe-katten  8)) en sardien mits ik de ingewanden er eerst uithaal, anders eten ze het niet.Ik ben niet zo'n op-de-gram-afwegen type dus ik mik de vis er gewoon af en toe eens bij. Ik zou het als spiervlees rekenen, er zit zo weinig graat in dat dat niet echt meetelt.
Blikvis gebruik ik vooral om niet zo populaire zaken op te leuken.
Groente eten ze hier nauwelijks, Eppo doet aan dhz-groente, dwz dat ze de restjes gekookte groente jat, en Sjors houdt van boerenkool (van mijn bord  >:() en komkommer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door