Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door poesiemauw
#83898
aha op die manier.dan moet ik dus gewoon een paar verschillende soorten maaltijden maken.en hoe zit t met de groente en de vis precies?kan je dit door t vlees mengen of moet dit ook apart gegeven worden?
heeft een kat eigenlijk wel groente en vis nodig?je leest daar zoveel verschillende dingen over. ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#83906
Ik zelf geef geen groenten en ook niet zoveel vis.
Als je vis geeft zou ik het apart doen,en de meeste katten eten dat niet zomaar rauw zeker niet as ze het niet gewend zijn,dus dan kan je 1 maaltijd gekookte vis geven en dan proberen het steeds minder lang te koken.
Door poesiemauw
#84248
is er eigenlijk iets wat je als een soort smaakstof kan gebruiken door t eten?iets wat de meeste katten graag lusten?ik dacht al aan kippenbouillon ofzo.weet je nog meer?

ik las het bericht van roger "zelf maken van fyto/kefirmix" kan ik dit toevoegen ipv groentes en cottage cheese?
Laatst gewijzigd door poesiemauw op wo 21 apr 2004, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#84259
Ik denk dat ze alle bouillons wel lekker vinden ruiken,dus dat kan je eens proberen.
en ja een fyto /kefir mix kun je ook geven,maar bij katten is toch de meets nijpende vraag eten ze het.
Door poesiemauw
#84836
is het eigenlijk slecht om het bot te vervangen door een calciumsuplement?ik las op barf-natuurlijk dat ze dan nog andere voedingsstoffen mislopen die wel in een bot zitten??welk supplement vervangt de botten het best?
ik heb dit gevonden op de site van spat:

CALCI-PLUS (beendermeel)
Een zuiver kalkproduct zonder enige toevoegingen. Dit product heeft de juiste verhoudingen in calcium, fosfor en magnesium.
CALCI-PLUS wordt slechts in kleine hoeveelheden aan het dagelijks voer toegevoegd. Vooral bij snel groeiende rassen toe te passen; voorkomt kalkgebrek en houdt gebit en beenderen in goede staat.
Wij raden aan tegelijkertijd een kleine hoeveelheid Zeewier, Zeewier extra (met karoteen; speciaal voor rode en roodbruine vachten) of Zeewier Plus (met knoflook en brandnetel) aan het voer toe te voegen ter bevordering van de opname en verwerking van de kalk.

ik vind t erg goed klinken en het lijkt me toch een goed alternatief voor botten...
Laatst gewijzigd door poesiemauw op do 22 apr 2004, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#84847
Dit supplement klinkt mij ook goed in de oren,er zit natuurlijk een verschil tussen beendermeel en een chemisch supplement.Supplementen van dierlijke afkomst zijn altijd beter,je zou ook kippenbotten kunnen malen en iedere dag een hoeveelheid door het voer doen. Kijk alleen uit met het direkt in de maaltijd kiepen van zeewier want voor je het weet hoeft je kat het niet.

Misschien wil Paul hier ook even naar kijken en zijn expertise erover laten gaan.
Door poesiemauw
#84857
moet ik m even een pbtje sturen?

gedaan ;D
Laatst gewijzigd door poesiemauw op do 22 apr 2004, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door poesiemauw
#85296
heb een reactie gehad van paul.de groentes zijn dus niet echt nodig,en het vlees moet bestaan uit 50% bot en 50% vlees.hoe weet ik hoeveel bot en vlees er ergens inzit?bijvoorbeeld in kippengehakt of vleugeltjes??ik ga vanmiddag even een vleugeltje halen in de supermarkt,kijken wat ze ermee doen als ik m platgeslagen heb.hoe moet ik dat precies doen?gewoon het bot platslaan ofzo?
Door poesiemauw
#85334
ik heb mijn menu aangepast.ik heb inmiddels een hand-vleesmolen op de kop weten te tikken dus dat wordt botten malen.
ik heb nu voor het voorbeeld van het menu alleen kippenbotten genomen omdat ik zo niet weet wat voor botten ik in de winkel nog meer kan kopen.(eet zelf geen vlees dus vandaar).
kan het kwaad om alleen kippenbotten te geven?
voor het overige vlees wat in de gf mix zit gebruik ik dan een andere vleessoort.
pffff wat een vragen!!
dit is mn nieuwe menu:

Poes1: 4 kg
Poes2: 2,5 kg

Totaal gewicht 6,5 kg

Voer per dag: 2 % tot 4% van het lichaamsgewicht

Gewicht: 6500 gr
65 x 3 = 195 gr, afgerond 200 gr

totaal 200 gr voer per dag

per week : 200 gr x 7 = 1400 gr voer per week

waarvan : 50 % rauwe botten met vlees

50 % van 1400 gr = 700 gr gemalen kippenvleugels per week

50 % vlees- groentemix

komt neer op 700 gr vlees- groentemix

waarvan : 90 % vlees

90 % van 700 = 1 % = 7 x 90 = 630 gr vlees

waarvan : 400 gr vlees en 230 gr orgaanvlees

10 % groente en fruit = 70 gr groente ( incl yoghurt,kruiden,eidooier etc)
Laatst gewijzigd door poesiemauw op vr 23 apr 2004, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door poesiemauw
#85458
;D
Laatst gewijzigd door poesiemauw op vr 23 apr 2004, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door