Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sylvia
#738399
Als je je kittens zo natuurlijk mogelijk wil afspenen dan moet je ook een beetje de geijkte ideeen over "hoe het moet" laten gaan. Een vers etende moederpoes heeft namelijk veel meer en betere melk en net als ind e natuur drinken de kittens langer en bestaat hun voeding een lanegere tijd voor een groot deel uit moedermelk. Ze gaan namelijk pas meer vlees eten als de melk minder wordt en dat heeft als voordeel dat hun systeem optimaal klaar is voor de vertering van vaste voeding (dus weinig kans op latere voedsel intoleranties en andere intoleranties) Ik ben mijn kittens vanaf week 4 wat gemalen vlees aan gaan bieden en dat aten ze niet volop, sommige aten een hapje en anderen hadden helemaal geen interesse die kwamen pas een paar dagen later. Ik heb niemand tot eten gedwongen zolang ze groeien en ze zien er goed uit laat ik ze gewoon gaan. Kittens eten in principe hetzelfde als hun ouders alleen in het hele begin gemalen ) ik heb geruime tijd gemalen kippenvleugels als calciumbron gegeven en daar naast over de rest van de dag andere vlees soorten' al vrij snel kun je het ipv malen gewoon in klein gesneden stukjes geven.


hier is nog een linkje naar afspenen van kittens
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 708.0.html
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 06 apr 2007, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door giulia
#738846
Hoi Silvia
Ik kijk  zowiezo altijd naar het nest an sich, het ene nest snapt het soms eerder dan het andere en  zolang ze goed groeien maak ik me ook niet direct  zorgen.
Moederpoes was deze week even een dag of wat minder in conditie en ik zag inderdaad dat de kittens ineens meer behoefte aan vlees hadden.
Nu is moeders weer in orde (ik denk dat ze wat misselijk was van het kontjes wassen, had ze de vorige keer ook in deze periode van het nest) en kittens liggen meteen meer te drinken.
Mooi om te zien hoe ze dat  best zelf kunnen regelen.
Door goudengoudvis
#775320
Mijn Thai'tjes heb ik met 5 weken voor het eerst wat gegeven. Of eigenlijk aten ze gewoon uit zichzelf met moeder mee. Die kreeg toen namelijk gemalen kipkarkas en sleepte dat naar de kittens toe en ging dan luid mauwen met het vlees in de bek. Daarna legde ze het voor een kitten neer met zo'n blik van: ga dit nu maar opeten. De kittens leken het allemaal lekker te vinden, dus ik heb wat in een bakje gelegd.
Carnibest vonden ze ook prima, dus ik heb ze 2dd Carnibest gevoerd. Wel brokjes erbij, want ik kan kitteneigenaren niet helemaal verplichten om Carnibest of Barf te voeren. Als aanmoediging krijgen ze 1 kg carnibest mee.

kittens, kipkarkas aan het eten
Afbeelding

Zeus aan het eten
Afbeelding

In het begin was ik niet zo gecharmeerd van het voergedrag van moeder, want Lyla sleepte de kipkarkas naar de kittens toe, ook als ze op de bank liggen. Dan heb je opeens 5 stukken kipkarkas op de bank en een mauwende moeder die vind dat ze dat moeten eten. :o
Door Nelly
#779844
Simply Red, mijn kruising Somali/ eur. korthaar eet zolang als ik weet kvv.en barf; zoals kippenekken, eendagskuikens; hart, spiervlees, kopvlees, en nou ja noem maar op, zelfs pens. En hij is dan weliswaar geen moederpoes, maar brengt wel prooi naar binnen, vaak nog levend. Voor mij? Gelukkig ontfermt Zipper, m'n ouwe kater zich meestal over die prooi en vreet hem op.
Door djmuis
#780360
Ik heb me een aantal maanden geleden aangemeld en ben eigenlijk niet meer teruggeweest, sorry... De reden van mijn aanmelding was toendertijd de allergie van de hond van mijn moeder en wat voeding volgens de barfmethode daar voor invloed op zou kunnen hebben.

Nu heb ik zelf een poes zwanger lopen die vanaf de derde week alleen maar kuikens wil eten, als ik haar dr gang zou laten gaan dan gaan er met gemak vijf per dag in..
Ik neem aan dat kuikens geen compleet voer is voor een zwangere dame, vandaar dat ik er vanaf de vierde week van de zwangerschap Bibi bij ben gaan geven, de natuurmix en de beefmix, en die gaan er gelukkig ook grif in.
Verder geef ik haar er de vitaminepasta van Gimpet bij als toevoeging.
Voordat ze zwanger was taalde ze niet naar eendagskuikens, er werd alleen maar mee gespeeld en ik kon ze een dag later onder de struiken vandaan vissen.

Hebben jullie verder misschien nog tips over welk versvoer ik er nog bij zou kunnen geven?
Ze krijgt nu smorgens en aan het einde van de middag een kuiken, en een half pond bibi per dag.
Ik heb ook nog geprobeerd om haar kittenbrokjes te geven maar die gaan er niet echt van harte in.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reakties,
Groetjes, Marina
Door *Robin*
#788729
Hoe lang is ze al zwanger?
Misschien mag ze wel meer hebben als 100 gram BIBI en 1 kuiken....
Ik vind het voor een zwangere poes een beetje weinig eigenlijk.
Ik vind het wel geweldig dat ze vers eet!! Ze heeft dan zo veel meer voedingsstoffen voor haar kittens straks! :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door