Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door GretaPetersen
#3465384
Hallo iedereen.

Ik heb 2 rode broers van 15 jaar. Beiden hebben chronische pancreatitis en eentje heeft daarbij triaditis, diabetes en artrose. Hij krijgt verschillende medicijnen masr sfgelopen jaar was hij niet stabiel te krijgen.

De laatste weken had hij een flare up met ernstige diarree. Afgelopen jaar bijna continu diarree gehad. Niks hielp helaas. Ozzy wilde niet meer eten en ik moest dwangvoeren.

Uit wanhoop carnibest diabetes gehaald en dit voorgezet. Had ik eerder geprobeerd maar toen wilde hij er niets van weten. Nu wordt alles heerlijk opgegeten!

Blije baas en blije kat. Ontlasting is ook een stuk beter. Zelfs zijn broer vindt het lekker en eet deels mee.

Ik hoop dat ik een paar vragen mag stellen?
Ozzy weegt 6.4 kilo, hij mag wat afvallen naar 6 kilo. Hij krijgt nu 5 keer per dag 40 gram. Kleine beetjes vanwege zijn darmen.maar hij wil veel meer. Kan het zijn dat hij in het begin meer nodig heeft? Richtlijn was toch 30 tot 40 gram per kilo?

Hoe vaak heeft een kat ontlasting op kvv? Ik ben zo gewend dst hij tig keer per dag diarree heeft dat ik nu ineens bang wordt voor obstipatie :D

Ze eten niet alles in 1 keer op. Meestal is er binnen half uur een 2e ronde. Kan ik het laten staan?

Op dit moment voer ik dus carnibest kvv diabetes. Kan ik dit blijven voeren en dat ze wel aan hij voedingstoffen komen? Ben allang bljj dat hij dit eet en wil even niet eraan tornen. Ben zo blij met wat rust voor hem en mij :)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3465385
GretaPetersen schreef: wo 29 nov 2023, 17:01 Hij krijgt nu 5 keer per dag 40 gram. Kleine beetjes vanwege zijn darmen.maar hij wil veel meer.
...
Ze eten niet alles in 1 keer op. Meestal is er binnen half uur een 2e ronde. Kan ik het laten staan?
Hij wil meer... maar eet het niet in 1 keer op? Hoe moeten we dat zien?
Als hij 5x op een dag zoveel krijgt en het niet in 1 keer opeet... hoe kan hij dan meer willen?

Ik denk dat ik mijn katten ondervoer :-[
Die krijgen maar 120 en 130 gram per dag over 3 maaltijden, voor 5 en 6,5 kg gewicht.
Af en toe krijgen ze wel wat tussendoor... maar 200 gram... dat zou Bono ook wel willen denk ik ;D

Ik laat het normaal niet staan (want dan begint Bono aan het schoteltje van Yuna).
Maar hier eten ze het altijd gelijk op.
Yuna laat heel soms wat staan maar dat zet ik dan naast mij neer zodat Bono eraf blijft.
Dan komt ze 2 minuten later het toch nog opeten.
Door GretaPetersen
#3465386
Ozzy gaat tussendoor zoeken naar eten en vindt letterlijk elk kruimteltje wat zijn broer bv buiten de surefeed laat leggen.

Het ia voor mij helemaal nieuw dus ik heb geen idee hoeveel ze zouden moeten krijgen. Kan me voorstellen dat ozzy met zijn chronische diarree afgelopen jaar wat voedingstoffen tekoet ia gekomen? En nu probeert in te halen?

Als ik 40 gram per kilo aanhoudt voor zijn juiste gewicht van 6 kilo zou ik op 240 gram uitkomen toch?

Als ik uitga van 30 voor zijn huidig gewicht kom ik op ongeveer 200 gram. Vandaar mij verwarring. Hoeveel moet hij hebben?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3465388
GretaPetersen schreef: wo 29 nov 2023, 17:55 Ozzy gaat tussendoor zoeken naar eten en vindt letterlijk elk kruimteltje wat zijn broer bv buiten de surefeed laat leggen.
Net zo eentje als Bono ;D
GretaPetersen schreef: wo 29 nov 2023, 17:55 Als ik 40 gram per kilo aanhoudt voor zijn juiste gewicht van 6 kilo zou ik op 240 gram uitkomen toch?
Ja, de 30/40 gr/kg is een richtlijn. Je moet daarna ook kijken naar activiteit maar ook hoe ze het erop doen. Als ik Bono zoveel geef ben ik bang dat het een tonnetje wordt :o En Yuna is al aardig op gewicht met 5+kg voor een schildpad poesje.

Dus als jij het goed doet op die 200gr dan is dat prima. 5x per dag lijkt mij ook geen probleem. Misschien zelfs wat veel. Je zou kunnen kijken of minder vaak maar grotere portie niet meer voldoening geeft bij hem.

Er bestaat voor de surefeed ook nog een slow feed bowl als inzet (met puntjes). Misschien dat dat ook kan helpen dat er niet geschrokt wordt (mocht hij dat doen). Geen idee hoor want ik heb geen ervaring met feeders.
Door GretaPetersen
#3465389
Hij schrokt gelukkig niet ;D

Hij eet net aan 30 gram per keer. Het fijnste zou idd zijn minder vaak te voeren maar lastige met suikerkat is dat er bij laagste punt wat ongeveer 6 uur na insuline is, er wel war voer moet staan. Bij voorkeur met koolhydraten ivm een hypo. Alleen carnibest heeft geen koolhydraten.

Ben blij dat ik thuis ben, kan ik kijken hoe de suiker gaat op de voer. We moeten er even doorheen denk ik. Hopen dat de insuline ook minder kan straks :cool:

Dank je voor het meedenken. Wist niet dat er een anti schrok van de surefeed is. Handig!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3465390
Met 5x 30 zit je op 150gr.
Je gaf al aan dat hij wat af mocht vallen (van 6.4 naar 6kg). Dan denk ik dat je wel goed zit. Het gedrag (altijd meer willen) zit er bij sommige katten nu eenmaal in (zoals ook bij Bono). Ik ga binnenkort een Lickimat proberen om te kijken of hij wat langzamer kan eten en misschien wat meer voldaan is.

Maar als hij dus ook af moet vallen moet je zeker niet naar meer gaan (en die 30/40 is maar een richtlijn ;) ) maar meer naar voldoening geven in wat hij krijgt (voerpuzzels?). Zo zie ik het (maar ik ben geen expert hoor, zeker niet in triaditis en diabetes ::) ).

Ontlasting is op KVV in ieder geval veel minder dan op de brokken of natvoer. Ideaal eigenlijk :)
Door GretaPetersen
#3465393
Hij krijgt u 5 keer 40 gram dus 200 gram op een dag. Ik houd hem hierop. Ozzy js idd een allesvreter. Hij was boven de 7 kilo maar was door de diabetes afgevallen.

Uiteindelijk zou hrt fijn zijn te kunnen afwisselen maar voor nu is dit prima!

En helemaal eens minder ontlasting is veel beter dan meerdere keren p3r dag spuitdiaree :-X
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3465394
GretaPetersen schreef: wo 29 nov 2023, 19:44 Hij krijgt u 5 keer 40 gram dus 200 gram op een dag.
O, ok. Ik dacht dat je de laatste keer zei 30gr per keer (x5).
GretaPetersen schreef: wo 29 nov 2023, 18:23 Hij eet net aan 30 gram per keer.
Maar als dat voor hem werkt (en hij komt niet aan) dan is het prima.
GretaPetersen schreef: wo 29 nov 2023, 19:44Uiteindelijk zou hrt fijn zijn te kunnen afwisselen maar voor nu is dit prima!
Misschien dat andere nog tips hebben om mee af te wisselen (voor een diabeet).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465396
Ok.
Houdt hem dan even op 200gr per dag. In het begin moet hij afkicken van de koolhydraten en dat geeft idd wat meer honger. Dat gaat over en dan kan je nog wat minder gaan geven.
Voor een kat van die leeftijd is 200gr idd wel erg hoog. Maar laat het nu dus nog maar even zo je ziet vanzelf hoe zijn gewicht evolueert. Misschien heeft hij dat nu wel nodig. Mijn kat van 14 lijkt sinds een jaar ook weer meer voedsel nodig te hebben dan de voorbije 10 jaar. Heel gek.

Ivm de insuline, ik ben niet geheel thuis in de materie maar ik weet wel dat vele katten op kvv idd insuline kunnen afbouwen en na een tijdje vaak zonder kunnen.
Ik hoop dat je doseert via oorprikken en niet blind? Anders zijn er veel Facebook groepen of zo over dit topic. Misschien dat hier nog iemand anders je daarmee verder kan helpen.

Dat een kat met diabetes regelmatig kleine beetje moet eten kan ik begrijpen, maar dat hij koolhydraten zou moeten eten ben ik redelijk zeker van dat dat onzin is. Het zijn net de koolhydraten die hem ziek maken. Als een hypo toch gebeurt, krijgt hij naar mijn idee op dat moment te veel insuline.
Maar dat je dat wat tijd moet geven allemaal, kan ik ook volgen.

Ivm de pancreas moet je dan opletten dat je niet te vet voert ( kan je nakijken op de verpakking) en rood vlees vermijden. Dus zeker geen geit of lam voeren.
Ivm de diabetes kan gewoon alle kvv waar geen rijst of ander graan aan toegevoegd is, en misschien voor de zekerheid ook zonder groenten kiezen. Die kan je uiteraard zelf wel toevoegen als je wil, maar kies dan vnl bladgroenten en blijf weg van zetmeelrijke groenten als wortels en pompoen.
Maar voor te beginnen lijkt het mij belangrijker dat ze het goed doen op het voer dan dat er veel afgewisseld wordt. Dat kan altijd nog, is wel beter uiteraard. Maar dus wel op het vet ed letten.

En oh ja, een kat op rauw poept idd zelden vaker dan een keer per dag en het is minder dan de helft van eentje op brok of blik.
Door GretaPetersen
#3465400
Dank voor de uitleg en meedenken!

Ik check hem idd 3 keer op een dag momenteel qua glucose. Enninderdaad glucose is deels om koolhydraten op tr vangen maar kan ook als de pancreas niet meer voldoende insuline aan kan maken.

Moet hrt gewoon checken en hopelijk kan hij straks wat minder eten. Beter goor zijn maag darmen en pancreas.

Brn allang blij dat hij het eet en lekker vindt! ;D
Door hannabelgje
#3465404
Krijgt hij pijnstillers? Hier na naag/darm problemen overgegaan op injecties en dat scheelt ook enorm.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door GretaPetersen
#3465424
Hij krijgt cerenia tegen misselijkheid. Doe ik jneen lege capsule ivm de smaak. En qua pijn krijgt hij elke maand een solensia i jectie en 2 keer per dag buprenorfine. Is in de wangzak dus ontziet se maag gelukkig.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door