Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Robian
#3462785
pearlsofpassion schreef: ma 04 sep 2023, 16:12 Klinkt als gezonde kittens. :biggrin2:
De laatste keer dat ik en paar weken kittens had aten ze ook 10% van hun lichaamsgewicht...
Als het aan Muis ligt eet hij volgens mij een hele koe op ::)
Ik kan hem dus niet als maatstaf nemen, dus voer ik gewoon op het oog.
Hij is niet mager dus dan zou het genoeg moeten zijn toch?

Raafje laat vaak één hapje liggen dus zodra hij meer wil eten dan gooi ik het totaal gewicht voor beide heren omhoog.
Door -sanne
#3466715
Mijn kittens zijn met 12 weken gecastreerd. Is dat de reden dat ze nu met 10 maanden echt geen 8 a 10% eten? Eerst liet ik ze onbeperkt eten en dat was al niet veel en toen werden ze ineens dikker en ben ik het gaan afwegen 😬
ze wegen nu rond de 4kg en eten maar ongeveer 150 per kitten per dag.
volgens de richtlijnen te weinig maar ze werden echt vet. Dus ik twijfel of ik het wel goed doe.
dinky89 schreef: do 06 jul 2023, 16:42 Kittens mogen in het begin gewoon onbeperkt eten.
Over het algemeen geldt dat ze na de castratie/sterilisatie minder energie nodig hebben en je dan wat meer op het gewicht moet gaan letten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3466724
-sanne schreef: do 04 jan 2024, 19:59 ze wegen nu rond de 4kg en eten maar ongeveer 150 per kitten per dag.
volgens de richtlijnen te weinig maar ze werden echt vet. Dus ik twijfel of ik het wel goed doe.
Hier krijgen ze nog minder.

Je zou ook eens kunnen kijken hoeveel kcal het is. Als ze bv 250kcal mogen hebben en de KVV die je geeft is al gauw tussen de 180 tot 200kcal per 100 gr, dan is 150gr dus niet teveel.
Door Robian
#3467362
De heren zijn in de tussentijd gecastreerd en ik ben ze nu minder gaan geven.
Ondanks dat ze allebei hetzelfde krijgen is Muisje zo ongeveer een tien-tonner terwijl Raaf veel ranker en slanker is.
Er zit ongeveer een kilo tussen beide heren.

Ze krijgen per dag zo rond de 175 - 200 gram per dag met voor het slapen gaan een snack in de vorm van een kuiken of vis.

Muis is nu 6 kilo en meneer Robian is een beetje bang dat hij te veel krijgt.
Raaf krijgt echter hetzelfde en is super slank.
Dus ik ben een beetje aan het dubben of we wat aan de hoeveelheid moeten doen of niet.
Het zijn natuurlijk nog wel katers in de groei, ze zijn 9 maanden nu.
#3467376
Als je eentje te slank vind kan je die meer geven. Als er eentje te dik vind, geef je die wat minder.
Dat moet je zelf een beetje voelen en uitmaken. Sommige katten zijn slanker van bouw dan andere, maar ik zou verwachten dat 2 katers van hetzelfde ras wel ongeveer dezelfde bouw hebben.
Maine Coons groeien idd nog wel even door en de katers worden wss wel zwaarder dan 6kg. Maar als je aangeeft dat hij ook echt dik is, zou ik hem wel minder gaan geven voordat hij echt serieus op dieet moet. Nu kan het er nog af groeien als het ware.

Het kan idd perfect dat ze verschillende hoeveelheden nodig hebben. Mijn katers hebben ook jaren hetzelfde gewogen waarbij eentje daar een beetje te dik op was, maar die kreeg maar 115gr terwijl de andere 140 of 150 gr kreeg.
Das meer dan een kwart meer.
Stofwisseling verschilt gewoon, activiteit misschien ook, en als er eentje een tikje groter wordt, wordt die nu misschien slanker omdat hij meer nodig heeft.
#3467392
Was hier ook met onze jonge heren. Dat is eigenlijk vanzelf opgelost waardoor ze nu beiden prima op gewicht zijn en het puppyvet bij de oudste nu weg is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Robian
#3467409
hannabelgje schreef: di 23 jan 2024, 08:55 Was hier ook met onze jonge heren. Dat is eigenlijk vanzelf opgelost waardoor ze nu beiden prima op gewicht zijn en het puppyvet bij de oudste nu weg is.
Nou dat dus... ik heb dus echt het idee dat het bij Muis echt puppyvet is.
Het verschil tussen hem en Raaf is ook qua lichaamsbouw enorm.
Ik kijk het gewoon nog even aan en biedt Raaf wel wat meer en Muis wat minder aan.

Dank je wel allemaal voor het meedenken.
#3467423
Rik01 schreef:Puppyvet? Bij een kitten?
Ik wist niet eens dat er zoiets bestaat.
(Zelfs van kitten-vet heb ik nooit gehoord.)
Nou onze Raf ( kater) is met 14 wkn gecastreerd en 2 maanden geleden werd hij een beetje een driehoek. Er staat hier heel de dag eten omdat de oudste dat nodig heeft. Normaal kan dat bij oosterlingen ook gewoon zonder dat ze te dik worden. Bij Raf kreeg ik twijfels. Maar nu 2 mnd verder ziet hij er weer prima slank uit. Hij is nu net een jaar oud. Hij blijft qua bouw wel iel. De jongste van 9 mnd is met 7 mnd gecastreerd en heeft veel meer spieropbouw, is veel forser en super mooi qua bouw.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door