Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3467431
Je merkt het vanzelf of het echt te dik is of niet.
Als het blijft toenemen, of als het duidelijk te dik wordt.
Cuzco werd voor zijn castratie al te dik en dat was niet te missen.

Plus moet je de hoeveelheid ook niet meteen drastisch aanpassen he. Begin met 10gr minder en kijk hoe het gaat. Als hij niet terug slanker wordt of zelfs nog verder dikker wordt, weet je dat het echt te veel was. Als hij weer normaal wordt, was het wss onschuldig en gewoon een fase in het opgroeiproces.

Maar dit gaat over 2 volle broertjes, raskatten. Ik zou verwachten dat die bouw toch ook gelijkaardig moet worden. Je hebt binnen Maine Coon wel serieuze grootteverschillen en 1 van beide kan natuurlijk net de grote genen en 1 de kleine genen gekregen hebben. Maar qua bouw, forsheid of slankere bouw, zou ik dan toch minder verschil verwachten. Want dat is normaal redelijk uniform binnen het ras, voor zover ik weet.
En dus kan je wel vergelijken tussen de broers. Gewoon een beetje als indicatie.
Want je zegt dat er een kg verschil op zit, maar dat zegt niet zo veel. De klinkt heel veel.. maar ik ga er maar vanuit dat Muis geen kg te zwaar is, want dan kan je hem normaal zowat rollen.
Door Robian
#3467444
pearlsofpassion schreef: di 23 jan 2024, 22:48 Maar dit gaat over 2 volle broertjes, raskatten. Ik zou verwachten dat die bouw toch ook gelijkaardig moet worden. Je hebt binnen Maine Coon wel serieuze grootteverschillen en 1 van beide kan natuurlijk net de grote genen en 1 de kleine genen gekregen hebben. Maar qua bouw, forsheid of slankere bouw, zou ik dan toch minder verschil verwachten. Want dat is normaal redelijk uniform binnen het ras, voor zover ik weet.
Er zit qua bouw en lichaamsverhoudingen echt veel verschil in beide heren.
Ik heb er met de fokster nog over gehad en die vertelde dat zij met een zo laag mogelijk kloon percentage werkt, wat inhoud dat er binnen en nest aanzienlijke verschillen kunnen ontstaan.
Hoe hoger het kloon percentage des te meer lijken de katten op elkaar.
Ze is ook erg bezig met inteelt percentages en gezondheid van de Maine Coon in het algemeen.

Ik heb foto's gezien van hun twee broers (die ook bij 1 eigenaar terecht zijn gekomen), die zijn zelfs nog groter en zwaarder dan Muis.

Dus ik denk dat ik het kereltje niet meer zo onder de microscoop moet gaan leggen qua gewicht ;D
#3467446
Nee, gewicht zegt zowiezo weinig als je niet weet hoe zwaar hij moet gaan worden. En zelfs dan nog.
Je moet voelen waar er een vetlaagje is en waar niet. Op de buik is niet goed, en de ribben moet je licht kunnen voelen. Maar de ruggegraad of heupbenen niet en de schouders ook niet overdreven.
Het is ook niet de bedoeling dat de buik breder wordt dan de borst, van bovenaf bekeken. Maar bij langharige katten is dat een beetje afhankelijk van de vacht of je dat wel kan zien.
Door Robian
#3470612
De heren zijn in bot-staking.. vlees, orgaan, vis en eendagskuikens gaan er prima in maar bot? Dat is bah…

Ik heb al geprobeerd om het voer te malen maar dan wordt het geweigerd.
Ook heb ik al allerlei merken kvv geprobeerd maar ook daar lopen ze bij weg..

Omdat er toch calcium in de heren moet heb ik nu eierschaalpoeder besteld.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en dan kom ik op 1 tl op 500 gram vlees en dan 80/20 vlees/orgaan?
Klopt dat? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden voordat ik dit ga uitproberen?
Door Robian
#3470614
Dank je voor je snelle reactie POP

Ik heb het nog niet geprobeerd om ze alleen bot te voeren.
Raaf is altijd al een middelmatige eter geweest en is daarom ook aan de dunne kant.
De laatste keer heeft hij twee dagen zijn eten geweigerd en dan geef ik toe en geef hem alleen vlees of bot.
Muis is nu sinds een paar weken aan het mutsen.
Dus het is niet tegelijkertijd begonnen.

Ik kan er erg slecht tegen als ze niet willen eten. Dus misschien ga ik wel te snel overstag
Door Robian
#3470717
De raggende mannen willen een klacht bij je indienen POP.
Ze krijgen nu gewoon hun normale barf hap en eten ze het niet... jammer dan.. :cool:

Ze vinden nu zelf dat ze doodgaan van de honger :D :P
Door Robian
#3470749
Bij Muis in ieder geval. Die heeft vandaag besloten dat verhongeren geen optie is ::)

Raaf is een ander verhaal. Een hapje of twee en dan is meneer er klaar mee.
Bot eten is een: no-no
vlees is een: nou ja vooruit voor deze keer
orgaan is een: ohh ja... dat vond ik volgens mij wel lekker.

Ik ga nu even over op vlees en orgaan met eierschaalpoeder.
Dan steel ik zo nu en dan wel wat botwerk van die grote grijze geitenbreier, en kijk of het er dan wel weer in wil.

Waarom wilde ik ook al weer katten? :D ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door