Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#3244738
Dat kan natuurlijk ook,
heb je het wel eens met KVV geprobeerd : wel de voordelen van vers geen 'moeilijke botten'
Daar zijn natuurlijk ook heel veel varianten en smaken in , mijn dames vinden bv de cattery van Tinlo heel smakelijk [dat is een compleet voer] en verder eigenlijk alle enkelvoudige smaken [maar 1 diersoort per rol] van bv HaaksBarf maar dat moet je dan gaan varieren. Wat jouw katten het fijnst vinden : altijd de zelfde smaak of veel afwisseling is op voorhand niet te zeggen.

Heb jij enig idee hoe dat kotsen ontstaat: is het heel haastig eten wat het veroorzaakt of een te grote hoeveelheid ineens of nog iets anders?
Zou onrust zoals Koek oppert een aspect kunnen zijn, is dat misschien eenvoudig te tackelen door die poes een eetplekje elders in huis te geven?
Door topaaz
#3244740
koekje schreef:Als je er zelf gelukkig mee bent, moet je het zo houden natuurlijk. Maar overgeven door overeten en het overeten zelf gaat weg/wordt minder door altijd een niet te grote portie rauw aan te bieden.
Overeten kan ook een teken zijn van meer behoefte aan rust en geen pottenkijkers tijdens de maaltijd.
Hey,

het is niet zozeer door overeten, eerder dat zijn maag dit eten niet verdraagt... (echt zeer vreemd)
Goh gelukkig... Ik wil natuurlijk het beste voor mijn beestjes maar het moet ook werkbaar zijn zonder dat ze tekorten hebben.

Bedankt nog eens voor al het advies
Door topaaz
#3244741
Too schreef:Dat kan natuurlijk ook,
heb je het wel eens met KVV geprobeerd : wel de voordelen van vers geen 'moeilijke botten'
Daar zijn natuurlijk ook heel veel varianten en smaken in , mijn dames vinden bv de cattery van Tinlo heel smakelijk [dat is een compleet voer] en verder eigenlijk alle enkelvoudige smaken [maar 1 diersoort per rol] van bv HaaksBarf maar dat moet je dan gaan varieren. Wat jouw katten het fijnst vinden : altijd de zelfde smaak of veel afwisseling is op voorhand niet te zeggen.

Heb jij enig idee hoe dat kotsen ontstaat: is het heel haastig eten wat het veroorzaakt of een te grote hoeveelheid ineens of nog iets anders?
Zou onrust zoals Koek oppert een aspect kunnen zijn, is dat misschien eenvoudig te tackelen door die poes een eetplekje elders in huis te geven?
Ik heb nog geen KVV geprobeerd... mijn katten eten bijna altijd maar 1 smaak. Vers heb ik kip/rund en in blik altijd zalm (iets anders wilt de ene kat die overgeeft niet eten). Is misschien wel eens een idee om te proberen :) Maar slechts 1 rol want als hij dan weer begint over te geven...

Waarom hij overgeeft weet ik niet maar hoe beter de kwaliteit van het voer, hoe meer hij het heeft. geef in enkel bucht (purina korrels vroeger of nu felix zalm) dan heeft hij dit nooit. Vanaf 2-3 maaltijden betere voeding (vers of beter voer) begint het overgeven... Nu deze van de 2 is altijd een moeilijke eter geweest (wilt meestal enkel zalm smaak en niet van alle merken)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3244743
Heb je in hoogwaardig voer altijd kip gegeven?
Kan ook zo eenvoudig zijn dat hij daar gewoon niet tegen kan. Het schijnt dat sommige katten dan gaan overgeven, soort van intolerantie.
Door topaaz
#3244944
pearlsofpassion schreef:Heb je in hoogwaardig voer altijd kip gegeven?
Kan ook zo eenvoudig zijn dat hij daar gewoon niet tegen kan. Het schijnt dat sommige katten dan gaan overgeven, soort van intolerantie.
Kip en vis mengeling van hoogwaardig voer,
maar laatst had hij het van 3x rund (vers) achtereen te eten

Hij ziet er voor de rest wel in orde uit en eet ook wel goed... maar hij is altijd aan de magere kant.

Vanmorgen heeft hij blijkbaar wel gebraakt en dat was na zijn zalm maaltijd...
Dus van bucht braakt hij ook af en toe blijkbaar...

Zou ik ermee naar de arts gaan? Zoals gezegd ziet hij er wel in orde uit (actief, eet met smaak, komt knuffelen).

Wat wel kan zijn... vroeger had hij dit maar af en toe... sinds februari hebben we een hond en heeft hij het wel vaker... geven katten over van stress? Misschien gekoppeld aan een kleine intolerantie die hierdoor uitvergroot wordt?

De relatie tussen kat en hond is er een waar de strijdbijl begraven is maar hij toch niet 100% op zijn gemak is (mede daar de hond graag eens achter hem aan loopt)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3244949
Ja, katten kunnen zeker overgeven van stress.
Maar ik zou dat pas als conclusie gebruiken als alle andere oorzaken (medisch) zijn uitgesloten. je zou immers niet willen dat je iets over het hoofd hebt gezien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3244959
Katten.braken ook af en toe wel eens, dat hoort erbij. Maar dat zal meestal niet na de maaltijd zijn...
Bij hem is het vlak erna en het is echt zijn eten dat eruit komt?

In die rundkvv zit daar ook kip in? Of enkel rund? Welke calciumbron is er dan gebruikt?
Door topaaz
#3244993
pearlsofpassion schreef:Katten.braken ook af en toe wel eens, dat hoort erbij. Maar dat zal meestal niet na de maaltijd zijn...
Bij hem is het vlak erna en het is echt zijn eten dat eruit komt?

In die rundkvv zit daar ook kip in? Of enkel rund? Welke calciumbron is er dan gebruikt?
Nee, het is niet vlak erna... hmm met dat rund denk ik dat ik ook kippennek heb gegeven (het was echt stukken vlees, geen kvv ...
Ik weet dat het geen evenwichtige voeding is daarmee dat ze maar af en toe vers krijgen (ik krijg de andere - niet overgevende - kat echt geen bot binnen :( ... daarmee dat ze 2/3de van de tijd gewoon blikvoer krijgen.

Ik wil graag kvv eens proberen maar onze dierenwinkel koopt enkel voor honden in. de dichtstbijzijnde voor katten is 30 min rijden ... dus zal moeten wachten tot ik daar nog eens in de buurt ben
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3245007
Je barft toch fulltime met je hond?
Wat voer je hem precies?

Zou je daaruit geen menuutje voor je kat zonder kip kunnen samenstellen? Voor een weekje. Om eens te proberen of hij dan ook moet overgeven.
Dan weet je dat toch al...

Een weekje wat minder compleet kan geen kwaad hoor.
Door topaaz
#3245792
pearlsofpassion schreef:Je barft toch fulltime met je hond?
Wat voer je hem precies?

Zou je daaruit geen menuutje voor je kat zonder kip kunnen samenstellen? Voor een weekje. Om eens te proberen of hij dan ook moet overgeven.
Dan weet je dat toch al...

Een weekje wat minder compleet kan geen kwaad hoor.
Hey Pearlsofpassion, ja, mijn hond barft totaal.. (de slokkop eet alles wat ik hem geef)
Maar zoals ik al zei eet mijn kat geen ander bot dan kippennek :'( En de andere kat eet helemaal geen bot...
Gaan er dan geen tekorten ontstaan? Of misschien eten ze geen bot omdat ik het niet genoeg aanbied? (Ik moet eerlijk bekennen dat ik enkel nog maar kippevleugel en fazantenbout heb geprobeerd en slechts 2x elk)
Misschien op een weekend ze eens boven voeren waar ze niet weg kunnen voor een kwartier? Want als ze hun neus optrekken zijn ze meestal al na 5 minuten terug buiten en verpieterd het vers vlees wat ik dan weer zonde vind.

groetjes
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3245794
Hmmm...
Kippenvleugels zijn wel vrij kaal en veel vel, zouden ze hier ook niet gek op zijn. En fazant is gewoon heel specifiek.

Heb je geen konijnkarkas? Evt eendennek maar dan ga je hem waarschijnlijk goed moeten meppen.
Wat voer je verder aan je hond?

De kat die steeds overgeeft is toch diegene die wel bot eet?
Ik zou gewoon eerst benieuwd zijn of dat probleem niet aan de kip ligt. De andere problemen met vers kunnen we dan daarna bekijken. Of zo zou ik het doen.

Bij een kat die geen bot knaagt kan je het malen of kvv voeren.
Door topaaz
#3246122
pearlsofpassion schreef:Hmmm...
Heb je geen konijnkarkas? Evt eendennek maar dan ga je hem waarschijnlijk goed moeten meppen.
Wat voer je verder aan je hond?

De kat die steeds overgeeft is toch diegene die wel bot eet?
Ik zou gewoon eerst benieuwd zijn of dat probleem niet aan de kip ligt. De andere problemen met vers kunnen we dan daarna bekijken. Of zo zou ik het doen.

Bij een kat die geen bot knaagt kan je het malen of kvv voeren.
Hey Pearlsofpassion :) net door dat je ook op hondenvrienden.be zit :) Nee konijnkarkas heb ik op dit moment niet (konijn is zo duur >:( ) De hond krijgt kippennek, fazantbouten, lamsribben, zalmkop, kipkarkas op dit moment. Mijn volgende bestelling bij Orinake heeft ook eendkarkas en geitenribben zitten (voor 8 oktober).

Nu vraag ik me wel af... als het kip is, zou hij er dan niet sneller last van hebben? Moet hij dan niet braken na 1 maaltijd ipv na enkele?

Ja, het is de kat dit bot eet ook die overgeeft...
Ik heb de kat eigenlijk eens goed in de gaten gehouden en ik moet zeggen dat hij wel schrokt - zeker als het vers is... zou dat de reden zijn? Ik zie hem vaak nog eten als mijn ander al weg is (dus de rest van de andere ook) Maar als mijn hond overgeeft omdat hij te snel eet, eet hij het gewoon terug op. de kat dus niet waardoor hij later nog hongeriger is.
Ik heb hem ook al 2 x horen grommen (ook al is er niemand in de buurt) terwijl hij de kippennek eet (is zo schattig een kat die gromt om te zeggen: "van mij". Zeker omdat het zo een lieveke is.

Ik ga eens proberen wat minder te geven en een langere tijd vol te houden... Misschien dat de % hier op barfplaats iets te veel is? Of dat hij teveel eet van zijn broer --> Die btw van 6kg (veel te zwaar) en op brok naar 4.7kg (super gewicht) is gegaan door af en toe vers te voeren en niet meer a volonté.

Welke botten buiten kippennek zou je geven? Konijn gaat zeker niet vaak gegeven kunnen worden maar misschien anderen?

Bedankt
Door frodo quin
#3246126
topaaz schreef:Hey Pearlsofpassion :) net door dat je ook op hondenvrienden.be zit :) Nee konijnkarkas heb ik op dit moment niet (konijn is zo duur >:( ) De hond krijgt kippennek, fazantbouten, lamsribben, zalmkop, kipkarkas op dit moment. Mijn volgende bestelling bij Orinake heeft ook eendkarkas en geitenribben zitten (voor 8 oktober).

Nu vraag ik me wel af... als het kip is, zou hij er dan niet sneller last van hebben? Moet hij dan niet braken na 1 maaltijd ipv na enkele?

Ja, het is de kat dit bot eet ook die overgeeft...
Ik heb de kat eigenlijk eens goed in de gaten gehouden en ik moet zeggen dat hij wel schrokt - zeker als het vers is... zou dat de reden zijn? Ik zie hem vaak nog eten als mijn ander al weg is (dus de rest van de andere ook) Maar als mijn hond overgeeft omdat hij te snel eet, eet hij het gewoon terug op. de kat dus niet waardoor hij later nog hongeriger is.
Ik heb hem ook al 2 x horen grommen (ook al is er niemand in de buurt) terwijl hij de kippennek eet (is zo schattig een kat die gromt om te zeggen: "van mij". Zeker omdat het zo een lieveke is.

Ik ga eens proberen wat minder te geven en een langere tijd vol te houden... Misschien dat de % hier op barfplaats iets te veel is? Of dat hij teveel eet van zijn broer --> Die btw van 6kg (veel te zwaar) en op brok naar 4.7kg (super gewicht) is gegaan door af en toe vers te voeren en niet meer a volonté.

Welke botten buiten kippennek zou je geven? Konijn gaat zeker niet vaak gegeven kunnen worden maar misschien anderen?

Bedankt
Hier eet Wolf in de badkamer met gesloten deur, ook nu hij enige kat is, gewoon omdat hij anders heel erg schrokt. Hij doet het dan nog steeds, maar niet meer zo extreem. Mijn ervaring is dat schrokkers best in alle rust zonder pottenkijkers eten. Zorg wel dat je hem kan horen, zodat je weet of alles goed gaat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3246129
Ik zou de kat ook in een rustige ruimte eten geven.
Bij mij is dat gewoon een.vervoersbench met visuele afsluiting naar de anderen toe.

Het kan een paar weken duren maar daar gaan ze echt wel minder van schrokken.
Het kan daaraan liggen uiteraard. Hoe ziet het eruit als hij het uitbraakt? Zie je grote stukken?

3% voeren is geen hoeveelheid waarop hij zou.mogen braken van teveel te eten. Als hij echter ook de andere kat zijn portie opeet kan dat uiteraard wel. Het is zowiezo een goed plan om dat te verhinderen.

Dat het aan de kip ligt kan wel nog steeds. Het kan goed zijn dat zo'n intolerantie zich opbouwd. Maar het was ook maar een idee hoor. Het kan net zo goed wat anders zijn.

Over je vleesbot, daar zit inderdaad weinig geschikt voor een kat bij. Hangt een.beetje van je kat af. Eendenkarkas is doorgaans al erg hard... nek gaat vaak nog wel, desnoods gemept.

Je bent van Gent toch? (Btw Frodo quin ook, het is altijd nuttig te weten wie er in je buurt woont, soms kan je wat voor elkaar betekenen of delen)
Hou dan ook Gwendolineken ( Erpe Mere) eens in de gaten. Zij heeft heel mooi karkas van konijn, parelhoen, fazant enz... en voor een super mooie prijs. Vorige keer ook mooi haaskarkas al zijn daar te harde stukken bij, maar hé je hebt een hond. ;)
En als je het te ver vind, er zijn altijd mensen die meebestellen en Gent passeren. Even vragen in het topic en je hoort zo wie.
Ik zit op hondenvrienden enkel omdat de bestellingen in mijn omgeving nu eenmaal via daar lopen. Buiten de barfsectie kom ik nooit... ;)
Door frodo quin
#3246137
pearlsofpassion schreef: Over je vleesbot, daar zit inderdaad weinig geschikt voor een kat bij. Hangt een beetje van je kat af. Eendenkarkas is doorgaans al erg hard... nek gaat vaak nog wel, desnoods gemept.

Je bent van Gent toch? (Btw Frodo quin ook, het is altijd nuttig te weten wie er in je buurt woont, soms kan je wat voor elkaar betekenen of delen)
Als je van de omgeving bent (of gewoon graag ver rijdt ;) ), ik ga normaalgezien de komende week portioneren, als je graag iets uit mijn vriezer uitprobeert, dan houd ik wat apart van zaken waar je interesse in hebt :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door