Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3200201
Wauw, ik leer een hoop. Super bedankt.
Ik ga kijken wat ik met het snijden doe. Natuurlijk ga ik geen bevroren vlees snijden met mijn goeie broodmes, maar heb er nog eentje over. Net als een zwaar koksmes. Gaat lukken.

Het hart wilde ik inderdaad in kleine stukjes verdelen zodat ik waar nodig kan aanvullen tot zo'n 7%. Mij leek die 10% echt veel te veel en elders op het forum wordt er geloof ik ook tegen gewaarschuwd om al te veel hart te geven.
Als je dan nog steeds te veel bot hebt aanvullen met spiervlees dus. Begrepen :) Kan ik met bot in eerste instantie beter aan de lage of aan de hoge kant beginnen? Je hebt nogal wat marge.

Varken komt er bij mij toch al niet in... allergie... ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3200268
Ik zouo een beetje in het midden gaan zitten. Je katten zijn nog redelijk jong en daarom vast energieker dan bejaarden van bijna 20. Poesjes in de herfst van hun leven hebben vaker wat minder bot nodig, omdat ze minder bewegen en lamgzamer hun eten verteren.
Door frodo quin
#3200278
Het merken afwisselen hoeft niet perse om compleet te voeren, dat doe je al door de smaken af te wisselen, maar het is wel slim om het risico te beperken als de producent iets niet al te snugger doet met de verhoudingen in de mix, want dan is je kat daar anders het dupe van. Voer je meerdere merken, dan verdeel je het risico (wel enkel als je andere merken ook goede merken zijn natuurlijk), want een vervelend aspect van kvv is dat je de fabrikant moet vertrouwen dat die ook echt doet wat hij beweerd, je kan het namelijk zelf niet zien aan de mix als er een beetje te veel of te weinig van het één of het ander in zit, maar op termijn kan dat wel gevolgen hebben.

Leuke bende :)
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3200335
Dank dank...
afwisselen ga ik zeker doen. Dat houdt het voor de katjes ook plezierig. Dat deed ik ook al toen ze nog allerlei meuk uit de diersuper kregen (per slot van rekening eet ik ook niet elke dag spaghetti...)

De eerste succesjes zijn inmiddels een feit.
De Animonda met eend ging er bij alle katertjes in als koek. Ik was best verbaasd, want heb hier veel verhalen gelezen over katten die eerst moeten wennen aan de afwezigheid van smaakstofjes.
Zo niet mijn mannetjes. Zelfs Pung en Hessel waren enthousiast. In theorie konden de bakjes zo wel weer terug in de kast nadat ze uitgegeten waren... :biggrin2:
Voor hun gebitjes had ik Tigeria kauwstaafjes meebesteld. Die zijn gemaakt van puur gedroogd vlees. Wie schetst mijn verbazing toen uitgerekend Hessel - de moeilijkste eter - zijn staafje in een mum van tijd op had en kwam vragen om nog eentje. Die heeft hij gekregen.

Stemt mij in elk geval hoopvol voor de volgende stap.
Door hannabelgje
#3200423
Hier gaan ze juist aan de slinger van blikvoer. Met vers nooit een probleem. Een beetje honger helpt vaak het beste met overzetten naar vers. Ik wisselde met overzetten barf af met kvv en blik. Kvv eten ze minder graag hier dan barf. De barf knipte ik in het begin in kleine stukjes met een schaar/snoeischaar.
Veel succes met de poezels!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Door frodo quin
#3200436
Dat klinkt al hoopgevend voor de overstap naar vers. :) katten kunnen verbazen hoor, hier wouden ze het allemaal van in het begin en hoe ouder bij overstap hoe enthousiaster ze waren, terwijl katten en zeker oudere katten toch bekend staan als lastig mbt voer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3200754
In animonda zitten ook nog smaakstoffen hoor ;) , maar goed, je kan van daaruit wel beginnen overzetten op rauw. Die kauwstaafjes zijn er toch met graan ook? Ik heb deze nooit gehad maar als ze zoals dezelfde van Whiskas zijn, is het rommel. Als je wat wil geven zou ik echt puur gedroogde vleesreepjes geven. Waarbij je dus ziet dat het droog vlees is. Niet geperst of dergelijk. Gewoon rauw spierversterkende in repen werkt nog het beste voor de tanden, op voorwaarde dat ze erop.kauwen natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3200774
:) Ik heb kauwstaafjes van Tigeria. Dat is 100% gedroogd eendenvlees. Nix geen rotzooi erin.

Smaakstoffen komen we wel overheen denk ik. Ik zie met Meneer Jip nu al verschil nu hij geen granen meer in zijn dieet heeft. Hij heeft de laatste twee dagen een stuk minder jeuk en ik vind echt minder uitgetrokken plukken op de vloer!
Verder zijn alle katzels nu een beetje gewend aan twee keer per dag eten en maken ze hun maaltijden echt op. En dan bedoel ik schoon op, het lijken wel afwasmachientjes. :biggrin2:

Wel een idee om alvast met spiervlees te beginnen. Ik weet zeker dat jattebakjes Jip en Pung dat lusten. (Die pikken weleens van mijn aanrecht, of uit de pan, de boeven... ;) ) Haal wel een paar onsjes biokip voor ze bij de slager.
En misschien een beetje zalm als ik dat kan vinden met MSC keurmerk.
Kunnen ze alvast een beetje leren kauwen.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3202343
Nou zeg, die Meneer Jip van mij is ook een aso .
Blijkt dat hij al een tijdje Hessel zijn voer jat zodra hijzelf klaar is met eten. Geen wonder dat Hesseltje wat aan de lichte kant is.
Gelijk maatregelen genomen en Hessel nu even apart bij mij zijn verantwoorde voer laten eten. Wat een trek had dat kleine beestje. Hij ligt nu tonnetje-rond uit te buiken.

En allemaal een lekker reepje verse kip gekregen als toetje. Geen gemiep, ze hebben het allemaal met veel plezier weg zitten kauwen.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3205096
Zo, even een verslagje van hoe het gaat.
Katten zijn toch echt persoonlijkheden, zo blijkt maar weer...
Ze zijn bijvoorbeeld alle vier gek op vis, maar de kvv met haring blieven ze niet.

Meneer Jip doet erg moeilijk over de kvv. Ik meng nu Prins graanvrij met telkens lepeltjes kvv voor hem. En dan nog eet hij er soms omheen. Kip en eend vindt hij nog te nassen, maar de rest haalt hij echt zijn neusje voor op. Wordt een lang verhaal met deze oude vent, maar de aanhouder wint. En hij knapt zienderogen op van graanvrij eten. Die vacht! Heel apart is dat hij wel gek is op sommige soorten spiervlees: kip, sprotjes en zalm is hij dol op. Een kippennekje lust hij ook, maar dan knaagt hij netjes om de werveltjes heen :)

Uitgerekend kieskauwertje Hessel slaat de kvv het liefst over en wil BARFen. Grote stukken en vers. Hij eet werkelijk alles als het maar BARF is. Met botjes kauwen zijn we nog even voorzichtig, hij moet zijn kaken nog wat sterker maken. Dat zie je ook aan hem, het vleesbotje eet hij meestal in twee keer: even knagen, tijdje rusten en dan de rest.

Pung is inmiddels bij Hessel aangeschoven wat de BARF betreft, vooral omdat hij zo veel plezier heeft met zijn BARFhap. Hij is wel een knoeikont. Heeft gisteren zijn kippennekje de halve kamer door gemept ;D

Tandeloze Fritz is net een kliko. Kun je alles in douwen als het maar fijn gemalen of kleingesneden is (spiervlees en kleine visjes krijgt hij in stukjes als traktatie).
Door Too
#3205120
Klinkt helemaal niet slecht hoor, voor je het weet heb je een vers etend gezelschap

En om de werveltjes heen prutsen... is ook een vorm van tandenpoetsen, een bezigheid en leuk en lekker. Heb je zo'n nekje al eens gemept ik vermoed dat ie dan het hele ding opeet

Ik lees veel over visjes.... hou je dat een beetje in de gaten, dat je ze niet teveel geeft.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3205271
Nee hoor, zeker niet te veel vis :-)

Ik geef het een keertje in de week als maaltijd en 1 á 2 keer in de week als een snackje (een sprotje of reepje vlees). Het komt gewoon zo uit dat ik vier enorme visliefhebbers heb. Vooral Meneer Jip, die kijkt het zo uit mijn boodschappentas met zijn grote groene ogen... Al met al zit ik ergens tussen de 5% en 7% per week met de vis.

Verder eten alle vier de heren graag gevogelte, konijn en lam. Rund, ree en hert moet ik een beetje mee puzzelen omdat sommigen het wel lekker vinden en anderen niet. Maar al met al lukt het zo prima om goed af te wisselen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door