Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3076909
Ja, maar je had het over twee dagen muis voeren, en als je dan nu uitrekent wat je op een dag voert, uitgaande van een week, kom je dus per dag hoger uit. En voer je dus teveel. Maar je kan ook gewoon af en toe een muis erbij geven, zo groot zijn die toch niet?

Ik vind het voor de katten erg handig om iedere dag een ander orgaan te geven, zodat je niet 3 gram van dit moet voeren en 5 gram van dat. Ik voer dus 15 gram nier, 20 gram lever, 25 gram hart, zoiets. De ene dag zitten ze dan wat lager in orgaanpercentage en de andere dag weer iets hoger. Je kan natuurlijk ook gewoon een mix maken waar alles inzit. ;) Maar dat merk je gauw genoeg. Ik heb beide gedaan en ik vind dit het makkelijkst. Met drie katten heb ik al gauw 100 gram hart nodig, dat portioneert een stuk makkelijker dan alles in pielstukjes snijden zodat het een beetje in gelijke verhoudingen uitkomt, en dan 75 gram afwegen. 8)
Door little-wolf
#3076939
Pff, ik snap er niet veel meer van, ben echt geen rekenwonder.  :(
Ik wil die muizen voeren als volledige maaltijd, ik kan er gratis aan komen.

Hoeveel gram moet ik nu per dag voeren als ik 5 dagen barf
en welke percentages?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3076948
Gewoon die 90 gram per dag wel. Maar als je eerst uitrekent 90 gram per dag = zoveel gram per week, en je voert maar 5 dagen Barf, kom je later misschien in verwarring. Als je met dagporties gaat werken en iedere dag gewoon kiest wat je de dag erna gaat voeren, heb je niet echt iets aan een weekmenu en kun je gewoon uitgaan van die 90 gram per dag, en in ieder zakje vlees en vleesbot ongeveer evenveel doen. Maar dat zie je wel als je gaat portioneren. De muisjes kun je dan wanneer je wil geven als compleet. Of andere hele prooidiertjes, je kan ook een visje toevoegen of kwartel of duif als ze dat lusten.

Percentages blijven gewoon gelijk, want je muizen zijn compleet, dus dan hoef je dat niet te verrekenen met je menu.

Wat snap je nu precies niet? Je hebt uitgerekend hoeveel je per dag voert, je hebt bekeken wat je in welke verhouding aan orgaan wil voeren.. welke informatie mis je nog? :)

Als je dagporties gaat maken, kan je dus uitrekenen wat je twee katten per dag samen aan spiervlees eten, en dat in één zakje doen. Datzelfde kan je met vleesbot doen. Als je dat handig vindt kun je zelfs dat van je hond er nog bij doen, maar houd er dan wel rekening mee dat niet alle botten die een hond eet, geschikt zijn voor een kat. Voor een kat houdt het bij fazantenboutjes en karkas wel een keer op. Mijn kater eet nog wel ganzennekken maar bijvoorbeeld ganskarkas, ribben etc. (behalve van konijn bijvoorbeeld) en haaskarkas is voor een kat echt te hard.

Dan kun je nog even nadenken over wat je met je orgaan wil, in een mix of toch losse orgaantjes, en dan één soort op een dag of nog weer anders. Dat is ook gewoon uitproberen wat je zelf het makkelijkste vindt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3077477
Ja, het ging er mij gewoon om dat je uitrekende van 126gr orgaan per week nodig te hebben. Maar dat was voor 7 dagen (7x18gr orgaan). Als je maar 5 dagen in de week barft en geen 7 dagen, hoef je natuurlijk maar 5x18gr=90gr per week orgaan te voeren. 
De overige 35gr zit dan in je muizen op de andere twee dagen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door