Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075189
Je zal het moeten uittesten, maar als ze niet te veel tanden meer heeft, kan het zijn dat parelhoen (of bepaalde delen van toch) al te hard is. En dan is eend zeker te hard.
Konijnribbetjes zullen wel gaan, maar de ruggen moet je misschien ook doorknippen of platmeppen.
Let op met de kaal bot, zelfs al voer je dan een lager botpercentage.  Katten durven al eens vaker problemen maken van het knagen op kalere stukken bot (laten ze liggen) en vinden dat niet erg aangenaam eten, net zoals ze niet houden van vet of erg vliezig spiervlees.

Kuikentjes kan je ook zeker in je menu toevoegen. 2 per week is leuk, dus dat is iets minder als een dagportie, of je geeft ze gewoon eens extra.  Het is ook erg zacht en zal ze ook kunnen eten. 

Ik vind 5% lever voor een kat een erg mooi richtgetal.  In muis zit ook 5% lever.  Bij honden is dat een absoluut maximum en voer je liever iets minder, katten mogen iets meer lever hebben dan honden (en dus is 6% ook geen echt probleem). 
Gebruikersavatar
Door koekje
#3075191
Je kan met een volgende bestelling weer afwisselen in diersoorten, bv ander spiervlees en andere orgaantjes. Zo doe ik dat ook.
Door little-wolf
#3075253
pearlsofpassion schreef: Je zal het moeten uittesten, maar als ze niet te veel tanden meer heeft, kan het zijn dat parelhoen (of bepaalde delen van toch) al te hard is. En dan is eend zeker te hard.
Konijnribbetjes zullen wel gaan, maar de ruggen moet je misschien ook doorknippen of platmeppen.
Let op met de kaal bot, zelfs al voer je dan een lager botpercentage. Katten durven al eens vaker problemen maken van het knagen op kalere stukken bot (laten ze liggen) en vinden dat niet erg aangenaam eten, net zoals ze niet houden van vet of erg vliezig spiervlees.

Kuikentjes kan je ook zeker in je menu toevoegen. 2 per week is leuk, dus dat is iets minder als een dagportie, of je geeft ze gewoon eens extra. Het is ook erg zacht en zal ze ook kunnen eten.

Ik vind 5% lever voor een kat een erg mooi richtgetal. In muis zit ook 5% lever. Bij honden is dat een absoluut maximum en voer je liever iets minder, katten mogen iets meer lever hebben dan honden (en dus is 6% ook geen echt probleem).
Kippennek eet ze wel en gaat haar wel goed af alleen dan niet in 1 stuk. Even in 3 stukjes snijden en ze eet t met smaak op :D
Ik zal het idd gaan uittesten of ze t wat vind, die karkassen, anders wat anders bedenken.

Kuiken vind ze ook lekker. Kunnen die ook een barfdag vervangen zeg maar? Of moet het dan verekend worden in het menu?

De lever uit het barf menu kan ik dus weg laten. Ze gaat 2 dagen/week muizen gevoerd krijgen.
Door little-wolf
#3075254
koekje schreef: Je kan met een volgende bestelling weer afwisselen in diersoorten, bv ander spiervlees en andere orgaantjes. Zo doe ik dat ook.
Ga ik zeker doen, de opzet is er nu.
Eerst nog ff de kvv opvoeren en dan aan de slag :D
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3075275
Je orgaantjes kloppen alleen nog niet helemaal.
little-wolf schreef: Orgaanvlees 20% 18gr/dag 126gr/week

Orgaanvlees (max.5% lever)
80 gr kalkoen hart
06 gr geitenlever
40 gr lamsnier
Bedoel je 6 gram? Want dan voer je dus 12,6% hart in je totale menu, bijna een procent lever en 6,3% nier? Het kan aan mij liggen maar hoe kom je bij zo'n specifieke verdeling? ::)

En als je 60 gram bedoelt zit je al op ruim 10%.. dat lijkt me niet de bedoeling?
Laatst gewijzigd door Ligaa op do 19 feb 2015, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075312
little-wolf schreef: Kippennek eet ze wel en gaat haar wel goed af alleen dan niet in 1 stuk. Even in 3 stukjes snijden en ze eet t met smaak op :D
Ik zal het idd gaan uittesten of ze t wat vind, die karkassen, anders wat anders bedenken.

Kuiken vind ze ook lekker. Kunnen die ook een barfdag vervangen zeg maar? Of moet het dan verekend worden in het menu?

De lever uit het barf menu kan ik dus weg laten. Ze gaat 2 dagen/week muizen gevoerd krijgen.
Nee nee, muizen en kuikens vallen buiten je menu. Ze zijn complete prooien.
Als je 2 dagen prooi geeft, en de andere dagen barf, dan reken je gewoon een menu uit voor die 5 dagen. Alles wat compleet is, breng je niet in die verhoudingen, enkel spiervlees, vleesbot en orgaan in je percentage's. Die je dan die 5 dagen voert.

Als je elke dag compleet wil voeren, dus vleesbot, spier en orgaan, dan kan je gewoon uitrekenen per dag. Als je bepaalde dagen orgaan wil voeren en bepaalde niet, moet je het uitreken dat over het geheel van de 5 dagen je percentage's kloppen.
Over die 5 barfdagen moet je dus 5% lever hebben (van je volledige 100% voer he, niet 5% van de 20% orgaan (dan voer je maar 1% ipv 5)). Net als de andere orgaan- en vleespercentage's moeten kloppen.
Om specifiek te zijn, zou je dus 35% vleesbot, 45% spier, en 20 orgaan willen voeren. Dat orgaan verdeel je dan, met liefst ongeveer 5% lever en vb 8% hart, 3% nier en dan heb je nog 4% over om in te vullen. Kan je maagjes, of long voeren, of nog iets anders; of je orgaan een beetje verlagen ipv 20%.
Meer dan 8% hart, zou ik ook niet aanraden. Gelijk verdelen mag ook maar dan vind ik 20% orgaan nogal veel als je gewoon in 3 deelt. Dan krijg je namelijk bijna 7% van elk, en das (zeker voor nier) erg aan de hoge kant. Als je echter ook maagjes zou voeren kan je van alles 5% voeren en das prima. Het is maar wat je zelf wil, net als bij de percentage's voor honden.
Door little-wolf
#3075367
Ligaa schreef: Je orgaantjes kloppen alleen nog niet helemaal.

Bedoel je 6 gram? Want dan voer je dus 12,6% hart in je totale menu, bijna een procent lever en 6,3% nier? Het kan aan mij liggen maar hoe kom je bij zo'n specifieke verdeling? ::)

En als je 60 gram bedoelt zit je al op ruim 10%.. dat lijkt me niet de bedoeling?
Ik ben geen rekenwonder. Ik heb een 4 voor wiskunde :(

Ik heb 5% genomen van het percentage orgaan wat ze /week nodig heeft. Wekelijks 126 gr orgaan en dat is 6,300000. (Het gaat om lever, niet om hart.)

Als iemand mij kan helpen met de juiste hoeveelheden orgaan, heel graag.
Door little-wolf
#3075371
pearlsofpassion schreef: Nee nee, muizen en kuikens vallen buiten je menu. Ze zijn complete prooien.
Als je 2 dagen prooi geeft, en de andere dagen barf, dan reken je gewoon een menu uit voor die 5 dagen. Alles wat compleet is, breng je niet in die verhoudingen, enkel spiervlees, vleesbot en orgaan in je percentage's. Die je dan die 5 dagen voert.

Als je elke dag compleet wil voeren, dus vleesbot, spier en orgaan, dan kan je gewoon uitrekenen per dag. Als je bepaalde dagen orgaan wil voeren en bepaalde niet, moet je het uitreken dat over het geheel van de 5 dagen je percentage's kloppen.
Over die 5 barfdagen moet je dus 5% lever hebben (van je volledige 100% voer he, niet 5% van de 20% orgaan (dan voer je maar 1% ipv 5)). Net als de andere orgaan- en vleespercentage's moeten kloppen.
Om specifiek te zijn, zou je dus 35% vleesbot, 45% spier, en 20 orgaan willen voeren. Dat orgaan verdeel je dan, met liefst ongeveer 5% lever en vb 8% hart, 3% nier en dan heb je nog 4% over om in te vullen. Kan je maagjes, of long voeren, of nog iets anders; of je orgaan een beetje verlagen ipv 20%.
Meer dan 8% hart, zou ik ook niet aanraden. Gelijk verdelen mag ook maar dan vind ik 20% orgaan nogal veel als je gewoon in 3 deelt. Dan krijg je namelijk bijna 7% van elk, en das (zeker voor nier) erg aan de hoge kant. Als je echter ook maagjes zou voeren kan je van alles 5% voeren en das prima. Het is maar wat je zelf wil, net als bij de percentage's voor honden.
Ooo van de totale hoeveelheid wat ze wekelijks nodig heeft.
630 gr/week voeding. Van die 630 gr is max. 5% lever?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3075400
Ligaa schreef: Die 5% is inderdaad van het totaal. Dus als je het in drie wil delen voer je dus ongeveer 40 gram van elks. Je kan ook wat meer hart geven dan lever en nier, ik hou hier ongeveer 7/5/3% aan (hart/lever/nier).
:P
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075568
little-wolf schreef: 50 gr kalkoen hart
31 gr geitenlever
19 gr lams nier

Bij elkaar 100 gram. Dan kan ik nog 26 gram maagjes erbij doen?
Ja, dat zou prima zijn.
Wel afronden he.
Dus:
50gr hart, 30gr lever, 20gr nier en 25gr maagjes. Of 25gr niertjes en 20gr maagjes mag ook he, zo nauw komt het niet. ;)


Maar wacht, ik ben wel niet mee. Je sprak in de vorige berichten van 2 dagen in de week muis te voeren? En de andere dagen barf?
Dat zijn dan maar 5 dagen barf, terwijl je nu aan het uitrekenen bent voor 7 dagen barf.
Je moet natuurlijk niet voor 7 dagen verdelen over 5 dagen, want dan voer je veel meer dan wat je zou willen. De verhouding blijft normaal wel hetzelfde, maar je stelt vooraf vast hoeveel je wil gaan voeren he.

Als ik het goed begrijp wil je 90gr per dag voeren. En daarvan 20% orgaan= 18gr, 35% vleesbot= 32gr, 45% spier= 40gr. Precies 32gr vleesbot afwegen gaat natuurlijk niet lukken. Tussen 30 en 35gr zal al moeilijk genoeg zijn. En trek je dat ook niet aan, de ene dag ietsje meer, de volgende ietjes minder is prima.
Deze percentage's zijn goed, vooropgesteld dat je vrij kaal vleesbot gaat voeren.
Als je later zou merken dat je toch wat meer bevleesd bot zou gaan voeren, of dat je kat nogal slappe ontlasting heeft, kan je overgaan op 20% orgaan, 40% vleesbot en 40% spiervlees. Je moet ook nog wat afwachten of ze met 90gr per dag voldoende voer heeft, of dat ze wat meer of net minder nodig heeft. Het kan zijn dat je nog een beetje moet aanpassen eens je bezig bent. Je kan daar altijd raad komen over vragen he, dan rekenen we wel even mee. ;)


Goed, ben je dan van plan om vleesbot en spier per dag te verpakken? En voor orgaan? Wil je een orgaanmixje gaan maken en dat dan voeren? Of telkens een orgaansoort afwisselen? Het is het eenvoudigst een orgaanmixje te maken op voorhand en dan in dagporties van ongeveer 18gr in te vriezen. Wederom, een gram meer of minder moet je je niet druk in maken he.
Je kan het orgaan in kleine stukjes snijden en dan allemaal mengen. Het hoeft niet té klein te zijn, het maakt niet uit dat ze de ene dag wat meer hart en de volgende wat minder binnen krijgt. ;)
18gr orgaan per dag is 90gr orgaan over 5 barfdagen/week. En dus geen 126 gr orgaan per week, maar maar 90gr. De muisdagen tel je niet mee, want muizen zijn compleet en vallen buiten je verhoudingen.
Zo voer je over die 5 dagen in totaal ook ongeveer 160gr vleesbot en 200gr spiervlees.

Als je dan volgens de verhoudingen die je nu hebt voor je orgaan, door elkaar wil husselen wil dat zeggen dat je met 1kg orgaanmix, 11 barfdagen (dus twee weken en een dag in jouw geval, want de muizendagen tellen niet mee) kan voeren. Daarvoor heb je dan 500gr hart, 300gr lever, 200gr nier en 250gr maagjes nodig. Of 250gr nier en 200gr maagjes, wat je zelf het liefste wil.
Die organen worden natuurlijk doorgaans wel per kg verkocht, dus ik zou de percentage's persoonlijk iets eenvoudiger verdelen (vb in 4 gelijke delen, allemaal 250gr of allemaal een kg voor 4kg orgaanmix), maar goed, ik wil je nog niet meer in de war brengen.

Ik moet wel zeggen dat het wel heel erg kleine hoeveelheden zijn allemaal... Heel moedig van je, vind ik wel, om te gaan barfen met 1 kleine eter-kat. Je zal er dan ook wel rekening mee moeten houden dat de ene keer het vleesbot wel wat kaler zal zijn dat het andere. Karkassen zijn namelijk niet overal evenveel bevleesd. Ik zou je aanraden de borstkammen op gevogelte-karkassen er gewoon af te knippen en weg te gooien ipv te proberen voeren. Het restje vlees dat er eventueel nog ophangt, kan je eraf schrapen, en dan bij de kaalste stukken van de rest van het karkas voegen. Maar de kam zelf is vrijwel altijd erg kaal.
Persoonlijk zou ik gevogeltekarkasjes (behalve evt kwartelkarkas) vermijden om de reden dat ze heel onregelmatig bevleesd zijn en doorgaans kale stukken bevatten. Je kan het wel proberen hoor, dan merk je vanzelf wat ik bedoel en zo leer je bij. ;)
Konijnkarkasjes zijn wel een aanrader, die zijn doorgaans heel regelmatig bevleesd en dus gemakkelijk in stukjes te knippen die allemaal evenveel bevleesd zijn. Kippen- en eendennekken zijn eenvoudiger te verdelen. Enkel parelhoen vind je volgens mij enkel in karkasvorm. Gevogelte-rugstukken zijn trouwens wel heel goed geschikt, daar zit dat kale borststuk er niet meer bij. En doorgaans zijn rugstukjes ook mooi bevleesd. 2 voordelen, zeker bij zo'n kleine porties.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 20 feb 2015, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door little-wolf
#3075610
:D :D

Wow, wat een cijfers.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Ik zal er vanavond of morgen er even voor gaan zitten, ik moet t een paar keer lezen en hopelijk begrijp ik t dan.
Ik dacht dat ik er al was haha.

Senna is een oosters korthaar poesje van iets meer dan 3,3 kilo en ze is wat aan de dikke kant. (en 10 jaar, maar sinds Toby er is, beweegt ze meer)
Ik heb het afgerond op 3 kilo.
Ik heb nog een kater van hetzelfde ras die mooi op gewicht is, 4.6 kg. Hij zal misschien nog iets uitzwaren, hij is 2.5 jaar.
Misschien kan ik hem op 5 kg zetten voor t berekenen van het menu.

Slank kattenras, slanke porties  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075690
Ah, je hebt nog een kat.
Het zal wel eenvoudiger zijn om voor hen samen te barfen, dan enkel voor je meisje.  De portie's worden toch al wel wat groter, om te beginnen, als je ze voor hen beide samen invriest en pas voor het geven verdeelt.

In principe kan je normaal dezelfde percentage's aanhouden voor beide katten, alleen de hoeveelheid verandert.
Door little-wolf
#3076838
Ik ben idd van een week uitgegaan.
Maar of ik nu 7 dagen barf of 5, het blijft toch 90gr/dag?
Ik wilde geen 7 dagen verdelen over 5 dagen ;)

Hoe ik het precies in ga vriezen, weet ik pas als het er is. Iig in dagporties.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door