Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kakocavi
#2868643
Doranto schreef: Zo dacht ik er dus ook over ;)
Gewoon doen dan. Ik zou het wel maximaal rond de 5% houden, zo weet je zeker dat ze genoeg dierlijk materiaal binnenkrijgen. Verder zou ik persoonlijk geen fruit geven, daar zit veel suiker in dus is niet zo goed. Maar een mixje van groente en noten en af en toe een paar gekookte rijstkorrels voor het mangaangehalte, dat doe ik zelf ook gewoon.

Eieren, zeker eidooiers, zijn ook goed, dus hou die erin. Verder voer je wel veel vette vis, kijk daarbij uit voor thiaminase. Dat zit in haring en breekt thiamine (vit B1) af. Ik zou maximaal een maaltijd per week uit haring laten bestaan. Zalm bevat geen thiaminase.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2868692
kakocavi schreef: Gewoon doen dan. Ik zou het wel maximaal rond de 5% houden, zo weet je zeker dat ze genoeg dierlijk materiaal binnenkrijgen. Verder zou ik persoonlijk geen fruit geven, daar zit veel suiker in dus is niet zo goed. Maar een mixje van groente en noten en af en toe een paar gekookte rijstkorrels voor het mangaangehalte, dat doe ik zelf ook gewoon.

Eieren, zeker eidooiers, zijn ook goed, dus hou die erin. Verder voer je wel veel vette vis, kijk daarbij uit voor thiaminase. Dat zit in haring en breekt thiamine (vit B1) af. Ik zou maximaal een maaltijd per week uit haring laten bestaan. Zalm bevat geen thiaminase.
Fruit geef ik nooit (verwacht ook niet dat hij dat zou eten). Van die rijst wist ik niet. Dat zou ik misschien ook af en toe wat toe kunnen voegen dan. Vis denk ik niet dat ik dat teveel geef. Iedere 5de dag vervang ik de helft van zijn dagortie door vette vis, wat een mengsel is van half haring en half zalm. Dus eigenlijk krijgt hij maar om de 10 dagen een hele dagportie vis, wat maar voor de helft uit haring bestaat. De eieren kook ik altijd zacht, zodat alleen het eiwit gekookt is en de dooier nog rauw. Dit omdat dit eerstens volgens mij gezonder is, en meneer lust het anders ook niet :P
Ben in ieder geval blij dat ik het al met al dus toch nog niet zo verkeerd doe :) Alleen zou ik het botgehalte waarschijnlijk wat terug moeten brengen.
Door kakocavi
#2868702
Doranto schreef: Fruit geef ik nooit (verwacht ook niet dat hij dat zou eten). Van die rijst wist ik niet. Dat zou ik misschien ook af en toe wat toe kunnen voegen dan. Vis denk ik niet dat ik dat teveel geef. Iedere 5de dag vervang ik de helft van zijn dagortie door vette vis, wat een mengsel is van half haring en half zalm. Dus eigenlijk krijgt hij maar om de 10 dagen een hele dagportie vis, wat maar voor de helft uit haring bestaat. De eieren kook ik altijd zacht, zodat alleen het eiwit gekookt is en de dooier nog rauw. Dit omdat dit eerstens volgens mij gezonder is, en meneer lust het anders ook niet :P
Ben in ieder geval blij dat ik het al met al dus toch nog niet zo verkeerd doe :) Alleen zou ik het botgehalte waarschijnlijk wat terug moeten brengen.
Er wordt op dit forum vaak heftig geprotesteerd tegen het koken van eieren en het geven van rijst of ander graan. Ik begrijp dat wel, maar een zachtgekookt ei heeft nog steeds een prima voedingswaarde en rijst is een goede bron van mangaan. Er zijn nog andere bronnen van mangaan zoals bladgroenten, noten en een klein beetje in vis en vlees. Ik denk dus niet dat het per se nodig is, maar volkoren rijst bevat naast mangaan veel mineralen en andere nutriënten. Bovendien eten wilde katten een kleine prooi als een muis vaak in zijn geheel op, en in dat muizenmaagje zitten ook vaak granen. Ik ben er dus niet tegen om er een klein beetje van te voeren. Maar wel een klein beetje dus, een muizenmaagje is niet zo groot natuurlijk ;) 5% voor al het plantaardig materiaal in totaal is zat vind ik.
Laatst gewijzigd door kakocavi op vr 07 feb 2014, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2868720
kakocavi schreef: Er wordt op dit forum vaak heftig geprotesteerd tegen het koken van eieren en het geven van rijst of ander graan. Ik begrijp dat wel, maar een zachtgekookt ei heeft nog steeds een prima voedingswaarde en rijst is een goede bron van mangaan. Er zijn nog andere bronnen van mangaan zoals bladgroenten, noten en een klein beetje in vis en vlees. Ik denk dus niet dat het per se nodig is, maar volkoren rijst bevat naast mangaan veel mineralen en andere nutriënten. Bovendien eten wilde katten een kleine prooi als een muis vaak in zijn geheel op, en in dat muizenmaagje zitten ook vaak granen. Ik ben er dus niet tegen om er een klein beetje van te voeren. Maar wel een klein beetje dus, een muizenmaagje is niet zo groot natuurlijk ;) 5% voor al het plantaardig materiaal in totaal is zat vind ik.
Uhm nee hoor, ingewanden laten ze vaak zat liggen...

Edit: Mangaan zit ook in vlees en vis dus ik zou niet weten waarom ik dan rijst toe moet gaan voegen (belastend voor oa de alvleesklier van de kat) om aan mangaan tekomen.
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op vr 07 feb 2014, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2868768
Sien eet weinig hele prooien, want snel bah, maar gevulde magen blijven liggen. Ot laat ook van grotere ratten het eea aan ander orgaan (lever of nier en galblaas) liggen.
Door Too
#2868793
Anne87 schreef: Ik voer hier 40% spiervlees, 40% botvlees en 20% orgaan (5% hart, 5% nier en 10% lever).
Kattengras staat hier altijd klaar om gewoon van te snoepen en ze krijgen geregeld een eierdooier, visje en noem maar op erbij.
Doe volgende keer maar t hele ei, eiwit en -geel, dan profiteren ze van al t goede van t eitje
Door Martine-Tom
#2868814
Anne87 schreef: Ze eten het eiwit niet op. Al vaak zat geprobeerd. Dan weigeren ze het hele ei, dus geef ik ze gewoon het geel.
Er was iets met ei waarom je het hele ei eigenlijk moest geven *klok-klepel*
Gebruikersavatar
Door Anne87
#2868819
Eiwit breekt iets af. Eigeel niet. Daarom kun je eigeel wel puur geven, maar eiwit moet je altijd in combinatie met eigeel geven. Ik geef puur eigeel, niks mis mee dus ;-)
Door Martine-Tom
#2868826
Ah gevonden, avidine verhinderd de opname van biotine, het eigeel stikt van de biotine waardoor er genoeg overblijft. Gelijk gevonden dat biotine redelijk stabiel blijft bij verhitting, gekookt ei lusten ze hier wel dus ga ze dat toch maar eens geven  :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2868885
Anne87 schreef: Eiwit breekt iets af. Eigeel niet. Daarom kun je eigeel wel puur geven, maar eiwit moet je altijd in combinatie met eigeel geven. Ik geef puur eigeel, niks mis mee dus ;-)
Dit vond ik hierover:

"Biotinetekort kan optreden bij het eten van grote hoeveelheden rauw ei, omdat ei-eiwit avidine bevat, dat aan biotine bindt en de opname daarvan in de darm blokkeert. Verhitting inactiveert avidine, waardoor bij consumptie van gekookte of gebakken eieren geen gevaar meer bestaat voor biotinedeficiëntie. Biotine bindt aan avidine en aanverwante eiwitten (streptavidine en neuravidine), met een affiniteitsconstante K van 1015 M-1."

Aangezien de goede eigenschappen van eigeel echter verloren gaan bij verhitting, kook ik het ei dus zacht en voila, twee vliegen in een klap ;) (3 eigenlijk want rauw ei lust meneer niet :P)
Er wordt echter gesproken over 'grote hoeveelheden rauw ei', dus af en toe een rauw eitje zal niet erg zijn.
Biotine wordt overigens ook wel vit. B8 genoemd.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 07 feb 2014, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2869000
koekje schreef: Sien eet weinig hele prooien, want snel bah, maar gevulde magen blijven liggen. Ot laat ook van grotere ratten het eea aan ander orgaan (lever of nier en galblaas) liggen.
Maar mijn drietal is dan weer zeer enthousiast orgaaneter. Zelfs darmen vinden ze lekker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2869316
Gekookt eiwit heeft inderdaad geen actief avidine meer, maar de eiwitten zijn wel verhit en dus minder waardevol.  Dat is dezelfde reden als waarom je je vlees rauw geeft en niet gekookt (los van taurine en dergelijke).
Als ze het rauw niet eten is zachtgekookt beter dan niets, maar als ze het gewoon rauw lusten, zie ik geen reden om het te koken, zelfs niet zacht. Zoals gezegd zit in eigeel meer dan genoeg biotine om de avidine in het eiwit te counteren.

5% plantaardig materiaal zou ik ook als absolute max aanhouden voor een kat.  Natuurlijk kunnen katten ook vitaminen en mineralen uit gepureerde groenten halen en ik ben zelf voorstander van een klein beetje goed plantaardig materiaal.  Maar je mag niet vergeten dat een kat gebouwd is op het eten van vlees en erg veel van zijn voedingsnoden uit vlees haalt.  Een kat heeft maar erg weinig nodig uit planten en katten zijn veel gevoeliger dan honden voor de plantaardige eiwitten (nierfalen) en zetmelen (diabetes ed), dus is het zeker kunst van daar een balans in te vinden.  5% is meer dan een kat in het wild zal eten (overgeefgras meegerekend), dus ik houdt zelf maar iets van 1-2% aan en enkel echt nuttige en gezonde groenten en knollen.
Granen en aardappelen zie ik zelf geen enkel nut in, zelfs niet in rijst. Wat er daar nuttig inzit, kan je ook via andere bronnen verkrijgen en de zetmelen die erbij zitten doen meer kwaad dan dat andere goed doet.  Daar sta ik dan ook niet achter om het te voeren. 
Door kakocavi
#2869409
Martine-Tom schreef: Uhm nee hoor, ingewanden laten ze vaak zat liggen...
Wilde katten niet, tenzij het grote prooien zijn.
Edit: Mangaan zit ook in vlees en vis dus ik zou niet weten waarom ik dan rijst toe moet gaan voegen (belastend voor oa de alvleesklier van de kat) om aan mangaan tekomen.
In vlees en vis zit maar heel weinig mangaan. De grootste bronnen zijn allemaal plantaardig. Dat 1% rijst in het eten de alvleesklier kan slopen geloof ik trouwens niet eens een heel klein beetje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2870157
Maar mangaan is toch een sporenelement? Daar hebben ze toch echt maar heel weinig van nodig?
Of heb jij bronnen die beweren dat de hoeveelheid mangaan in vlees en vis ontoereikend is?
Iets overdoseren is ook niet nodig en soms zelfs gevaarlijk (niet dat je met 1% rijst zal overdoseren, maar als het niet nuttig is, zie ik niet in waar je een punt van maakt).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door