Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2845097
Ik zou al mijn orgaan in zakjes van 100 gr maken.
Of alles door elkaar mengen en dan zakjes van bv 100 gr maken.
Of zoals ik eerder zei zakjes van 320 gr gemengd en dan 2x pw ;)
Anders moet je en zakjes van 75 gr en van 100 en van 150 gr maken.
Dat is enorm veel werk.
Zo ook met je spiervlees 5x 290 gr Je hoef echt niet op 1 dag en paard en hert te geven bv.
En je vleesbot allemaal per 160 gr verpakken.
Je pak dan iedere dag 1 pakje vleesbot en 1 pakje orgaan of spiervlees.
Buiten dat het enorm veel werk scheelt heb je ook veel minder zakjes nodig ;)
En niet zo een gezoek in je vriezer waardoor hij weer langer open staat en meer ijsvorming maak :D
#2845235
Goed,

Ik vond je plan inderdaad heel slim, scheelt veel nadenkwerk, en is een stuk makkelijker (ver)pakken. Waarom ik het mezelf zo moeilijk maak snap ik ook even niet.

Het idee is dus als volgt:
- Al het vleesbot malen per week. Dit verdelen in 7 porties van ongeveer 200 gram. Hiervan krijgen ze één portie per dag.
- Al het spiervlees klein snijden en door elkaar mengen. Dit verdelen in porties van ongeveer 200 gram. Hiervan krijgen ze één portie per dag.
- Al het orgaanvlees klein snijden en door elkaar mengen. Dit verdelen in porties van ongeveer 100 gram. Hiervan krijgen ze één portie per dag.
- En dan op zondag voor alletwee de katten een rauw ei erbij.

Het weekmenu zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeelding

Volgens mij heb ik nu aan alles gedacht.
#2845285
Ja dit gaat om katten. Ik lees op verschillende pagina's 3 - 5 % van het lichaamsgewicht, dus ik heb 4% genomen. Ze zijn ook nog in de groei en dat gaat hard! Met KVV (Tinlo) aten ze gezamelijk ongeveer 600 - 750 gram per dag weg, zonder dat ze dik waren / werden. Dus ik verwacht wel flinke eters. ;)
#2845371
Je katten eten best veel, maar als het voor hun goed werkt is dat geen probleem natuurlijk. Niet elke kat heeft dezelfde behoeften.
Het menu heb je mooi neergezet nu, ik denk dat je qua verhoudingen enzo goed zit. Wel zou ik op termijn proberen om meer diersoorten toe te voegen, je hebt nu 4 diersoorten en dat is net genoeg, maar meer is altijd beter. Of geef je orgaan van andere diersoorten?
Ik zou tot slot nog wat vette vis proberen toe te voegen, zo'n 5 tot 10 procent van het totaal, of anders een paar capsules visolie erbij geven. Je zou als extraatje bijvoorbeeld af en toe een heel ansjovisje kunnen geven als ze dat lusten. Dat is compleet dus hoef je niet mee te rekenen in je menu.

Edit: Wat je ook kunt doen is één keer per week bijvoorbeeld zalmkarkas als vleesbot geven, als ze dat lusten. Sardines zijn misschien te groot om heel te geven als extraatje (150 gr per stuk), maar af en toe een stukje kan op zich wel denk ik.
Laatst gewijzigd door kakocavi op ma 06 jan 2014, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#2845381
Ze krijgen visolie omdat Noodle chronische niesziekte heeft. Dus dat zit er sowieso al elke dag bij. Vis geef ik geregeld ook apart. Gewoon zalm uit de diepvries van de supermarkt, of witvis enzo.

Ik had konijnenniertjes besteld, kippenlevertjes, lamshart en runderhart. Dus dat zijn alweer drie andere diersoorten erbij. Dan heb ik er zeven in totaal, maar wil op den duur wel meer toevoegen. Alleen wil ik het mezelf niet te moeilijk maken de eerste weken, en zeven is toch al best wel wat, geloof ik.

Ik zal zeker kijken naar ansjovis, sardines en dergelijke. Als het voor Milo te groot is, valt het altijd wel wat kleiner te krijgen.

Morgen komt het als het goed is binnen, spannend! Ik ben heel benieuwd, heb geen idee wat voor voorstelling ik me ervan moet maken.

Ze eten inderdaad veel, maar ze zijn dan ook heel erg actief. Ach, zolang ze zich keurig op een goed gewicht bevinden mogen ze van mij lekker dooreten. Sowieso zijn ze in de groei, de komende jaren nog, dus het kan allemaal veranderen. Mochten ze te dik worden, dan verander ik wel wat in het menu.

Haal je die sardines etc gewoon bij de supermarkt / visboer? Of kan ik ze beter bestellen?
Laatst gewijzigd door Anne87 op ma 06 jan 2014, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2845570
Toen Mowgli (Europese Korthaar) nog in de groei was, kreeg hij zo veel hij kon eten. Ik hield niet een bepaald percentage van zijn lichaamsgewicht aan. de ene dag at hij 350 tot 400 gram, de andere dag maar 200 gram. Ik ontdooide per dag 250 gram en zodra ik merkte dat hij meer nodig ging hebben ontdooide ik snel nog wat. Nu voer ik hem op het oog. Toen Mowgli ca. 19 maanden was, groeide hij niet meer echt en werd hij wat spekkig, toen ben ik van 200 gram naar 160 gram per dag gegaan en ik denk dat hij nu zelfs genoeg zou hebben aan 150 gram, maar ik wil nog even het eind van de winter afwachten.

Mowgli krijgt trouwens zelfgemalen barf (is nogal een mieperd met eten), dat is wat makkelijker te doen, ik heb 3 tot 4 verschillende complete menu's voor hem geportioneerd in porties van 80 gram. Toen hij nog jong was had ik alles per 50 gram geportioneerd.
#2845754
Daar zit ook wel wat in. Met KVV had ik vrij snel door dat 1.5 rolletje van 500 gram wel voldoende was, soms bleef er een beetje liggen, maar meer hoefden ze eigenlijk niet. Dus dat was wel prima.
Met brokken krijgen ze onbeperkt brokken en dan een vaste hoeveelheid natvoer per dag erbij. Maar ja, dat is wat makkelijker aanvullen dan vlees ontdooien en dan tot de conclusie komen dat ze het niet hoeven.
Ik ga het wel gewoon even aanzien. Ik heb toch meer besteld dan ik voor één week nodig heb volgens mijn berekening, dus ik kan altijd wat bijmaken.

Ik wilde zelfgemalen vleesbot geven, is dat wat jij onder zelfgemalen barf verstaat? Dit omdat ik vandaag bij de dierenarts te horen heb gekregen dat ook Milo's voortandjes en hoektandjes er op den duur uit zullen moeten, omdat zijn stomatitis door blijft zetten, helaas. Bot knagen gaat hem dan niet meer worden denk ik. Spiervlees en orgaanvlees wil ik voor Milo gewoon klein snijden (kan eventueel voor Milo ook gewoon gemalen / geblenderd / whatever worden), en voor Noodle in wat forsere stukken aanbieden, zodat hij in ieder geval wel zijn gebit moet gebruiken.
#2845759
Hai ;)

Alleen gemalen vleesbot is inderdaad geen zelfgemaakte KVV die compleet is.

Barf is de term die hier gebruikt wordt voor de complete onderdelen (dus het knaagwerk)
Wanneer je het maalt is het gemalen barf of zelfgemaakte KVV (beide termen worden wel gebruikt)
Wanneer je het gemalen in de winkel koopt is het (commerciële) KVV

Die termen staan dus los van het feit of het een compleet menu is of niet. Je hebt namelijk ook commerciële KVV die niet compleet is (bijvoorbeeld degomeat: http://www.voerwijzer.com/degomeat-enkelvoudig-2).
#2845761
Prima! Weet ik dat ook weer. ;)
Maar goed, als het met Milo tegenzit moet ik (in ieder geval voor hem) alles gaan malen. Dat zien we dan wel weer. Noodle wil ik zoveel mogelijk zelf laten knagen / kauwen, omdat hij wel een compleet gebit heeft.
#2846027
dinky89 schreef: Barf is de term die hier gebruikt wordt voor de complete onderdelen (dus het knaagwerk)
Volgens mij niet hoor, is barf zelf samen stellen, ongeacht of je het maalt of niet, en KVV is kant en klaar versvoer, en dus kant en klaar gekocht.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door