Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#325768
Okay, dan ga ik m'n eigen wiel toch maar uitvinden denk ik... Ik heb er nml. toch ook wel positieve berichten over gehoord! Laat over een maandje ofzo hier nog wel even weten of het wat geworden is bij onze kat.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#325838
amber2 schreef: Okay, dan ga ik m'n eigen wiel toch maar uitvinden denk ik... Ik heb er nml. toch ook wel positieve berichten over gehoord! Laat over een maandje ofzo hier nog wel even weten of het wat geworden is bij onze kat.
Ik dacht dat je eerst nog wat meer info ging verzamelen !
Maar ik denk dat er zeer weinig over te vinden is wat daadwerkelijk een beeld geeft van vegetarischvoer voor de kat en de gevolgen hiervan over een geheel leven vegetarisch gevoerd en al helemaal niet over generaties katten die vegetarisch zijn gevoerd. Er is wel zo'n onderzoek naar het geven van gekookt voer ( waaronder dus ook brokken vallen) aan katten en de degeneratie die dat geeft over enkele generaties.

Dus misschien moet je een soort van journaal gaan bijhouden, dan dient jouw kat als proefkonijn, eigenlijk zou je er ook mee moeten fokken (eventuele nadelen van de voeding komen het snelst naar voren als er gereproduceerd moet worden , miskramen, degeneratieve afwijkingen en het sterieler worden van het nageslacht, allergieen, maag darm problemen enz)
Door amber2
#325857
Uuhm..., volgens mij heb je op de verkeerde threat gereageerd Sylvia! Hier ging het over de hokamix! Daar heb ik inmiddels genoeg positieve berichten over gehoord waardoor ik besloten heb het een maandje te gaan proberen.
Wat betreft vegetarische voeding (zie threat vegetarische brok onder discussie bij zelf samenstellen, voor mensen die er nu niets meer van snappen!); dat ga ik idd nog verder onderzoeken voor ik dat zou gaan voeren! Met het onderzoek dat gedaan is bedoel jij zeker het katten-experiment van Pottenger (oid)? Die katten die het gekookte voedsel aten kregen alerlei aandoeningen en bleven niet erg lang in leven geloof ik toch? Achteraf blijkt nu, dat deze effecten waarschijnlijk met name terug te voeren zijn op het feit dat deze katten geen taurine gesupplementeerd kregen... Dus dan kun je natuurlijk verwachten dat er problemen optreden aangezien vrijwel alle taurine aangetast wordt bij verhitting van voedsel. En mijn dieren zouden zeker niet als proefkonijn dienen aangezien er al minimaal honderden mensen zijn die hun dieren vaak als levenslang vegetarisch voeren mbv een speciaal ontwikkeld supplement. Ik ga iig nog uitzoeken of er bekend is hoe het nageslacht van deze dieren het doet wanneer er mee gefokt wordt. Hoewel ik vrees dat hier niet veel informatie over te vinden is aangezien dit vrijwel altijd mensen zijn die niet doelbewust nog meer dieren gaan fokken terwijl de asiels al volzitten (meestal hebben ze ook een dier uit het asiel of een die ze op straat gevonden hebben oid). Dat fokken met onze eigen kat gaat ook niets worden, want het is een 15-jarige gecastreerde kater! ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#325866
amber2 schreef: Uuhm..., volgens mij heb je op de verkeerde threat gereageerd Sylvia! Hier ging het over de hokamix! Daar heb ik inmiddels genoeg positieve berichten over gehoord waardoor ik besloten heb het een maandje te gaan proberen.
Wat betreft vegetarische voeding (zie threat vegetarische brok onder discussie bij zelf samenstellen, voor mensen die er nu niets meer van snappen!); dat ga ik idd nog verder onderzoeken voor ik dat zou gaan voeren! Met het onderzoek dat gedaan is bedoel jij zeker het katten-experiment van Pottenger (oid)? Die katten die het gekookte voedsel aten kregen alerlei aandoeningen en bleven niet erg lang in leven geloof ik toch? Achteraf blijkt nu, dat deze effecten waarschijnlijk met name terug te voeren zijn op het feit dat deze katten geen taurine gesupplementeerd kregen... Dus dan kun je natuurlijk verwachten dat er problemen optreden aangezien vrijwel alle taurine aangetast wordt bij verhitting van voedsel. En mijn dieren zouden zeker niet als proefkonijn dienen aangezien er al minimaal honderden mensen zijn die hun dieren vaak als levenslang vegetarisch voeren mbv een speciaal ontwikkeld supplement. Ik ga iig nog uitzoeken of er bekend is hoe het nageslacht van deze dieren het doet wanneer er mee gefokt wordt. Hoewel ik vrees dat hier niet veel informatie over te vinden is aangezien dit vrijwel altijd mensen zijn die niet doelbewust nog meer dieren gaan fokken terwijl de asiels al volzitten (meestal hebben ze ook een dier uit het asiel of een die ze op straat gevonden hebben oid). Dat fokken met onze eigen kat gaat ook niets worden, want het is een 15-jarige gecastreerde kater! ;)
Ja ik reageerde op het vegetarische menu, maar heb je nog een mail gestuurd met de vraag wat er verder nog inzit. Fokken met een 15 jarige castraat gaat inderdaad niet lukken, maar ik neem wel aan dat als hij er niet meer is je wel een andere neemt die je ook vegetarisch wilt voeren, waar ik dan nog steeds de mening hebt dat als het niet met je overtuiging en principes strookt om een dier de voeding te geven waar hij optimaal op kan leven dat je dan zo'n dier niet moet nemen.
Maar waarom ga je trouwens niet zelf kruiden samenstellen die je wilt geven als suplement, waaraan je nog eventueel zalmolie aan kunt toevoegen.
Ikzelf ben van plan een kruidentuin aan te leggen, voor mezelf en voor de honden (moet eerst de voliere slopen/verwijderen ) Overschot aan kruiden wil ik gaan invriezen zodat ik het hele jaar zelf gekweekte kruiden heb.
Door amber2
#325888
Ja dat zit hier ook nog altijd in de planning, om zelf een kruidentuin aan te leggen; goed dat je me er aan helpt herinneren..!! Wat bedoel je trouwens met dat je me een mail hebt gestuurd? (e-mail, pb of bericht hier op het forum?) Ik zal nog wel even een lijstje opzoeken met de ingredienten die gebruikt worden in zo'n vegetarisch menu.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#325899
amber2 schreef: Ja dat zit hier ook nog altijd in de planning, om zelf een kruidentuin aan te leggen; goed dat je me er aan helpt herinneren..!! Wat bedoel je trouwens met dat je me een mail hebt gestuurd? (e-mail, pb of bericht hier op het forum?) Ik zal nog wel even een lijstje opzoeken met de ingredienten die gebruikt worden in zo'n vegetarisch menu.
Ik bedoelde of je nog een mail hebt gestuurd naar de hokamix om te vragen wat er voor de rest aan kruiden inzit?
Door amber2
#326118
Ja heb een mail gestuurd, maar ze zeiden dat ze het momenteel erg druk hebben dus dat het even wat langer duurt voor ik antwoord krijg... Ben benieuwd!
Door 202spots
#326310
sylvia schreef: Ik bedoelde of je nog een mail hebt gestuurd naar de hokamix om te vragen wat er voor de rest aan kruiden inzit?
Er is geen Hokamix 35...maar wel deze:
http://www.naturalpets.net/catsupplements.htm
Hokamix 30
Hokamix is an all natural herbal blend of 26 different herbs including: alfalfa, almond powder, arnica, balm, cascara sagrada (woodwort), cayenne, chamomile, comfrey, couchgrass, dandelion, fennel, kelp, lavender, sage, soildago, star anise, and yellow dock. Hokamix 30 contains balanced vitamins, antioxidants, minerals, enzymes, amino acids, chlorophyll, trace elements, essential fatty acids and other nutrients found naturally. Hokamix rebalances the whole metabolic system: blood, organs, intestines - toxic blood results in toxic body and joints. Profound results with chronic skin problems and bone and joint problems such as arthritis and hip dysplasia. Strengthens tendons and ligaments, stimulates health and growth of cartilage, prevents many allergy problems, etc. Excellent as a daily dietary supplement and disease preventative and overall good health. Additional information.

Suggested daily dosage - 1/2 to 3/4 scoop (5 gram scoop included) per day, with 1/2 scoop being the norm. At 3 grams daily, a 400g container would last 133 days; and an 800g container would last 266 days. A superior supplement at economical prices. Best if dosage is divided daily.


http://www.naturalpets.net/cat-ingredients.htm
Hokamix 30 - Hokamix is made up of natural minerals, trace elements, and vitamins obtained from herbs. Vitamins include: A, C, folic acid, K, B2, B3, B1, B12, E, B6, biotin, B5 (paniothenic acid). Minerals and trace elements include: calcium, phosphorous, sodium, magnesium, zinc, manganese, chromium, potassium, selenium, iodine, iron, and copper. Herbs include: alfalfa, almond powder, capsicum, woundwort, arnica, balm, cascara sagrada, couchgrass, chamomile, comfrey, dandelion, kelp, yellow dock, fennel, lavender, sage, and star anise.
http://www.naturalpets.net/hokamix.htm
:-\ :-X
Door amber2
#326354
He, dankjewel! Maar er bestaat wel hokamix 35 hoor, dat is nml. die voor katten: de catmix 35! Neem aan dat daar wel veel overeenkomsten in zitten met de hokamix 30 voor honden. Wat ik verwarrend vind is dat ze het nu in dit tekstje ook weer hebben over die natuurlijke vitamines... Volgens hun website zijn dit alleen vitamines/spoorelementen die van nature in de kruiden zitten, maar uit dit stukje lijkt het of er wel extra vitamines/mineralen aan toegevoegd zijn (wel uit kruiden verkregen). Zal dat ook nog maar eens even navragen...!
Door 202spots
#326475
amber2 schreef: He, dankjewel! Maar er bestaat wel hokamix 35 hoor, dat is nml. die voor katten: de catmix 35! Neem aan dat daar wel veel overeenkomsten in zitten met de hokamix 30 voor honden.
Ja,wel vreemd dat alleen de dierenvriend de hokamix 35 verkoopt,verder is er nergens iets over de 35 te vinden.
http://www.dedierenvriend.nl/dddArt.php?cat=4&grp=41 -

De link die ik eerder had gegeven is de site met cattensupplements.
http://www.naturalpets.net/catsupplements.htm
maar ik neem aan dat de hokamix 30 voor honden en katten word gebruikt,want ergens anders zegd het:
Hokamix 30
Hokamix, a complete natural herbal product for dogs and cats, is a unique, all natural blend of different herbs.
Door amber2
#326502
Denk ook eigenlijk niet dat er veel verschil tussen de hokamix en de catmix zit. Wel heeft de catmix een natuurlijk vleessmaakje als toevoeging omdat veel katten het anders niet lusten (gold voor onze kat dus ook want we hebben het al uitgeprobeerd met proefmonsters die we aangevraagd hadden).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door