Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2769232
cath schreef: Het is eigenlijk wel grappig, bij ons is het net rundsvlees, en ja, ook konijn zelf gemalen, waar ze het gekst op zij.
, inderaad wel duur,maar als, ze het dan opeten is het ok. En zoals je zegt, vlees, weggooien vind ik persoonlijk ook erger dan andere dingen! Hoogllanderrund, daar begin ik niet mee, das zeker 24 euro de kilo, das misschien goed als je der maar eentje hebt. Het gewoon rundsvlees is hier 10euro is duur genoeg. Kip vinden ze eigenlijk niet lekker, ik heb de indruk dat er veel katten zijn die niet zo dol zijn op kip! Is tegenwoordig ook niet meer, goedkoop trouwens. Wild, dat is dan fazant enzo, neem ik aan?
Waar koop jij je vlees?
Gebruikersavatar
Door cath
#2769274
Ik koop  vlees bij delhaize, carrefour, soms makro, en colruyt.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2769356
Katten niet gek op kip? Die van mij wel. Als ik kip voor ons zelf heb en ik steek het mes nog maar net in de verpakking dan staat madam al naast mij te miauwen dat zij ook wil :-p
Moet wel rauwe kip zijn, bewerkte kip uit blikjes (schesir) liet madam wel staan  ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2770566
cath schreef: Het is eigenlijk wel grappig, bij ons is het net rundsvlees, en ja, ook konijn zelf gemalen, waar ze het gekst op zij.
, inderaad wel duur,maar als, ze het dan opeten is het ok. En zoals je zegt, vlees, weggooien vind ik persoonlijk ook erger dan andere dingen! Hoogllanderrund, daar begin ik niet mee, das zeker 24 euro de kilo, das misschien goed als je der maar eentje hebt. Het gewoon rundsvlees is hier 10euro is duur genoeg. Kip vinden ze eigenlijk niet lekker, ik heb de indruk dat er veel katten zijn die niet zo dol zijn op kip! Is tegenwoordig ook niet meer, goedkoop trouwens. Wild, dat is dan fazant enzo, neem ik aan?
;D
24 euro/kg? :o :o
En jij geeft 10 euro/kg uit?
Nee, mijn hooglanderrund kost geloof ik (nu moet ik denken ze) 2,50 euro/kg. Denk ik. Het is dan wel het kopvlees en daar zitten nog een deel lippen bij. Die kan je drogen maar ik maal ze hier onder de kvv wanneer ik zelf eens moet malen. Als je het puur zuiver mooi vlees bekijkt komt dat dan wel wat duurder uit, maar nooit meer dan 5 euro/kg.
Ik geef aan spier heel zelden meer dan 3-3,5 euro/kg uit. Vaak wat minder, en als ik het ontvet, en bereken hoeveel ik dan weggooi, gaat het mooie vlees nooit boven de 5euro/kg.
Maar mager vlees is vaak goedkoper: vb kalkoen voor 2,5 euro/kg, gans voor 3,5 euro/kg, enz... Bij uitzondering eens 2 kg fazant gekocht aan 5 euro/kg. Maar dan ook maar 2kg, geen 10.

Kip is gekent als lekker en goedkoop, maar ik voer er enkel vleesbot en orgaan van. Geen filet, geen billen enz... Gewoon uit principe. Die kippen worden gedood voor hun billen en filets voor menselijke consumptie. Al de rest is afval. En dat krijgen mijn katten dus, maar geen zaken waar extra kippen voor zouden sterven.

Ik moet zeggen dat ze hier het laatste half jaar voornamelijk bio-kip gehad hebben. Das iets gezonder, maar ook wel een stuk harder en wat anders van smaak.
Van wild voer ik dus gans, wilde eend, fazant, patrijs,... Haas vind Luis niet lekker, Kleintje en Cuzco wel maar dan verse haas, niet diegene die voor menselijke consumptie bestorven is. En das altijd een risico, dus ik koop het waarschijnlijk niet meer. Haas is ook erg hard, van karkas.
Hazenlever koop ik wel eens graag, als ik eraan kan komen.
Fazant en patrijs heb ik niet veel, das meer als extra, maar wilde eend en gans staan hier standaard op het menu.

Maar het is maar rondkijken waar je aan kan geraken en dan uitproberen of ze het lusten. En een beetje volhouden is ook altijd aan te raden. Dus een paar keer opnieuw proberen. Zo luste Luis in het begin geen parelhoen. IK had een kg ergens overgenomen om te proberen en hij moest het niet. OOk niet gemalen en gemengd onder een beetje kip. Ale, onder veel kip en konijn ging het er toch in, maar vaak met lange tanden. Tot de laatste portie. Die werd plots lekker bevonden.
Een dik half jaar later kon ik aan mooi bevleesde karkassen geraken (ik vind parelhoen doorgaans te kaal, maar die van Job zijn mooi) en nu is het een favoriet.
Gebruikersavatar
Door cath
#2770589
Ik weet niet waar jij vlees koopt, maar zo'n prijzen vind ik niet hoor.  24 euro, de kilo, die koop, ik niet hoor! 10 euro voor stoofvlees is toch niet abnormaal? Soepvlees is ook 8, 5 euro.
En kip is ook niet bepaald goedkoop.  Waar koop jij dat vlees zo goedkoop? Trouwens  de kvv kost ook al, gauw 7 , 8 euro de kilo.


:
Laatst gewijzigd door cath op vr 27 sep 2013, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2771489
cath schreef: Ik weet niet waar jij vlees koopt, maar zo'n prijzen vind ik niet hoor. 24 euro, de kilo, die koop, ik niet hoor! 10 euro voor stoofvlees is toch niet abnormaal? Soepvlees is ook 8, 5 euro.
En kip is ook niet bepaald goedkoop. Waar koop jij dat vlees zo goedkoop? Trouwens de kvv kost ook al, gauw 7 , 8 euro de kilo.


:
Nee, voor vlees in de supermarkt of bij de slager is dat niet abnormaal. Maar dat krijgen de katten hier niet. Bijna niemand hier op BP. Kan je je voorstellen voor mensen met honden? Een grote hond eet al gemakkelijk 500gr tot een kg per dag. Das gewoon onbetaalbaar.
Barfvlees kan je kopen bij barfleveranciers, bij slachters als je ze zelf vind, of je kan meebestellen met anderen die contact hebben met een leverancier en het hier in de Vraag en aanbod aanbieden. Zo koop ik het meeste van mijn vlees.
Neem eens een kijkje in de 'vraag en aanbod' en kijk daar ook eens in de 'a la carte' voor barfleveranciers. Kijk niet enkel in je eigen provincie, want velen zoals Lupa en Degomeat leveren over het hele land.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2771490
cath schreef: Ik weet niet waar jij vlees koopt, maar zo'n prijzen vind ik niet hoor. 24 euro, de kilo, die koop, ik niet hoor! 10 euro voor stoofvlees is toch niet abnormaal? Soepvlees is ook 8, 5 euro.
En kip is ook niet bepaald goedkoop. Waar koop jij dat vlees zo goedkoop? Trouwens de kvv kost ook al, gauw 7 , 8 euro de kilo.


:
Nee, voor vlees in de supermarkt of bij de slager is dat niet abnormaal. Maar dat krijgen de katten hier niet. Bijna niemand hier op BP. Kan je je voorstellen voor mensen met honden? Een grote hond eet al gemakkelijk 500gr tot een kg per dag. Das gewoon onbetaalbaar.
Barfvlees kan je kopen bij barfleveranciers, bij slachters als je ze zelf vind, of je kan meebestellen met anderen die contact hebben met een leverancier en het hier in de Vraag en aanbod aanbieden. Zo koop ik het meeste van mijn vlees.
Neem eens een kijkje in de 'vraag en aanbod' en kijk daar ook eens in de 'a la carte' voor barfleveranciers. Kijk niet enkel in je eigen provincie, want velen zoals Lupa en Degomeat leveren over het hele land.

Mijn katten eten soms vis. IK ben nog een beetje aan het sukkelen om de juiste formule te vinden. De ene lust dit, de andere dat en Kleintje doet steeds moeilijker over zalm. Voorheen ging het nog, nu niet meer eigenlijk. Maar makreel vind ze wel lekker en met een stukje makreel uit blik voor mensen erdoor, eet ze gelijk wat. Maar ik weet niet of ik daar al aan toe wil geven. ;)
Gebruikersavatar
Door cath
#2771634
Ik dacht daar ook aan, mensen met honden moeten zich blauw betalen aan vlees!
Wist niet dat jullie dat zo deden!  Het is inderdaad wel duur als je het gewoon in de supermarkt koopt, dat wel! Ik woon in antwerpen, zal eens zien of ik die kan vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2772664
Degomeat levert in Belgie.
Je moet wel aan een minimumbedrag komen natuurlijk, dus kan je best eens kijken of je mensen uit je buurt kan vinden die mee willen bestellen. Of zelf aansluiten natuurlijk.
Ik ken iemand uit Bornem die nogal eens bij Degomeat besteld.

Je kan hier zoeken, maar BP is toch vooral mensen uit Nl die heel actief zijn.  De belgen groeperen zich meer via Hondenvrienden.be  Daar is een barfsectie.  Ik ben er ook enkel lid om mee af te spreken voor vlees, ookal heb ik geen hond.  Ik moei me gewoon niet in de rest van het forum en dan vind iedereen dat prima.
Gebruikersavatar
Door cath
#2782871
oh, dankjewel, heel intressant om te weten.

groetjes

cath
Door Jacoba
#2782990
dutchdebs schreef: http://tinlo.nl/wp-content/uploads/2013 ... u-v4.0.pdf
hier zie je wel dat er duidelijk verschil zit tussen de honden en de kattenvariant. Wanneer je gaat afwisselen maakt het niet zoveel uit, maar ik zou het niet standaard doen. Daarbij is de maling voor de hond uiteraard grover.
De verschillen tussen de hond en kat worsten zijn de moeilijk verteerbare delen in de premium varianten (hond) en een 'fractie' verhoogt percentage hart (kat) en inderdaad de maling. Dit staat op de site te lezen. Als daardoor de analyses variëren, zou ik persoonlijk gerust de hondworst aan mijn poes durven voeren (wat IK dus ook doe). Eventueel met extra taurine toegevoegd als je daar bang voor bent.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door