Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nadine
#2823678
Hoi Jantje, zie nu pas je reactie. Ben niet zo actief op het forum, maar dacht laat ik weer 's kijken.
Wat goed dat Max z'n oren schonen zijn geworden. Zelf kan ik er maar niet aan wennen dat ze zo zacht zijn geworden, vooral nu ze hun winterpakje aan het kweken zijn.
Zoë heeft nog zelden een traanoogje, Wouter is van zijn smoezelige vacht af, Gijs heeft geen diarree meer, Yari haar diabetes is sterk verbeterd, Max is fysiek sterker geworden en Toby is wat beter op gewicht.

En inderdaad, mijn ervaring is ook dat mensen niet te overtuigen zijn. Als ik er over vertel, wat ik vaak dus maar niet meer doe, vinden ze het wel positief allemaal, maar op de 1 of andere manier is de stap om het alleen maar te overwegen al te groot voor de meeste mensen.
Ik heb een collega die een kat van nog geen 2 kilo heeft met chronische diarree waarbij medicatie niet helpt, ze wil het maar niet proberen om hem op volledig rauw te zetten. Nu heeft ze zich weer een ander dieet aan laten smeren. Tsja ik moet ieder z'n keus respecteren, maar het frustreert me. Misschien kan ik het beter maar niet meer vragen, ze komt wel naar mij toe als ze de oplossing heeft gevonden, wat het ook moge zijn.

Wel goed dat je aan gebitsonderhoud doet, mijn Max en Yari zijn bijna al hun kiesjes kwijt.
Was "ondermijnt" volgens de dierenarts, bijna alles moest eruit, inmiddels 2-3 jaar geleden.
Gaat nu prima met het rauwe voer, ze zijn er dol op.
Denk dat ik ze meer moet gaan geven, ze krijgen nu 100 gram/kat/dag. Ik zie nog steeds verandering in hun eetpatroon, ze hebben hun eten de laatste tijd steeds sneller op en lijken vaak nog trek te hebben.
Tonijn is erg zout inderdaad, als ik het geef spoel ik het sowieso af, maar niet te vaak geven inderdaad.

Hoe gaat het nu met jouw Max? Die van mij zit nog regelmatig vol pit, alleen heb ik het idee dat hij een beetje slechthorend is geworden.
Verder is het nog steeds mijn trouwe tijgertje, hij wacht me buiten altijd als enige op als ik thuis kom. En als ik hem dan naar binnen breng omdat ik nog even boodschappen moet doen, staat hij er weer als ik thuis kom.
Ben dol op al mijn katten, maar met Max heb ik toch de meest bijzondere klik, misschien ook omdat hij mijn 1e kat was.

Succes weer met jouw Maxje, de groetjes van die van mij!
#2882538
Zo zit ik ook op Barfplaats en dan weer een tijd niet. Maar dacht nu ineens even een berichtje plaatsen. Helaas Zaniematsu, Max heeft weer tandsteen, begon een beetje vieze adem te krijgen. Ben met hem naar een andere dierenarts geweest en die heeft me laten zien dat er links achter in z'n bek een flinke ontsteking zat. Ik heb nu een soort tandpasta voor hem wat ik in z'n wangzakken moet doen, pfff niet makkelijk, en wat dan zou moeten helpen. een week later ben ik terug geweest bij die dierenarts en ze zei dat Max z'n tandvlees er rustiger uitzag, maar de ontsteking zat er nog, en hij heeft wel weer tandsteen. Nu moeten we het nog een dikke week gebruiken, dan is dat totaal 3 weken. De pasta heet Dentisept en ik vroeg me af fof hij het veilig kan gebruiken, dat het niet schadelijk is voor zijn nieren. Max ziet er weer flossig uit, z'n vacht s weer plukkerig. De dierenarts zei dat dat kon komen door zijn leeftijd, maar ook doordat hij zich niet fit voelt door de ontsteking. Ze zei dat ze wel eens preventief bij katten en honden het gebit trekken, ter voorkoming van ontstekingen.  :o
En dat het daarna stukken beter gaat met het dier. Nadine fijn dat het met jouw diertjes zo goed aat, en leuk dat jouw Max je opwacht. Wij hadden vroeger thuis ook een kat die dat deed. En ben blij dat ik bij jou kan lezen dat een kat zonder gebit nog goed kan eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2883857
Dat weet ik niet, ik ben niet medisch onderlegd, laat staan veterinair.
Als dentisept of AB voldoende werkt om de ontsteking(en) goed weg te halen, zou ik daarvoor kiezen. Ik heb alleen zo het idee nav ervaringen van anderen dat het mogelijk niet voldoende zal zijn. De ontstoken gebitselementen laten trekken, incluus gehele wortel, is dat zeker wel.
Zelfs met helemaal zonder tanden en kiezen is het goed mogelijk een rauw menu te eten.
#2883951
Ze kunnen ook nog ontstekingen krijgen wanneer de tanden weg zijn, maar de kans is wel kleiner.
Als de ontstekingen blijven en niet weg te krijgen zijn met de tanden erin, zie ik ook geen zin om de tanden te laten staan.  Eens tanden getrokken, kan het gaan genezen, maar dat gaat dus niet altijd zomaar zonder slag of stoot.  Het is wel altijd beter dan ze te laten staan en doorgaans een verademing voor de kat in kwestie. 

Gebitsonstekingen worden geregeld gevolgd door nierfalen. Deels door belasting door de ontsteking, deels door de sterke pijnstilling en ontstekingsremmers die daarbij gegeven worden.  Zorg dus zeker voor voldoende drinken en vocht door het eten en als je de kans hebt om hem een dagje aan het infuus te hangen, zeker doen. Is potentieel levensreddend.
#2901771
Pearlsofpassion en Koekje Max heeft 14 dagen antibiotica gehad en het was daardoor wel wat verbeterd, maar niet genezen. En de dierenarts heeft gezegd dat er bij katten en ook honden de tanden en kiezen wel worden getrokken en idd dat er ook daarna nog wel eens ontstekinkjes kunnen zijn. Ze vertelde ook dat ze er in Amerika achter waren gekomen dat je niet het hele ebit hoeft te trekken, de tanden kunnen blijven staan maar de kiezen gaan er dan uit. Dat gaat onder narcose, hebben jullie npg tips ook over de narcose, vorige keer had iemand iets gepost over gevaarlijke narcose.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2901915
Het gaat om een al wat oudere kater met ook nog eens nierfalen.
Dan zou ik kiezen voor gasnarcose (beter te doseren dan vloeistof) en tijdens de narcose spoelinfuus waardoor de afvalstoffen van de narcose sneller uit het lichaam gaan aangezien de nieren dit niet goed meer zelf kunnen ;)
#2932628
Ja zeker nieuws, sorry voor late reactie. Met Max is het goed gegaan. Hij heeft geen pijn meer, geen slechte adem meer. Dus het lijkt erop dat het nut heeft gehad. Ik zag er zo tegenop vreselijk. Ook omdat hij een wat onregelmatige hartslag heeft. Hij wil nu de hele dag eten.
Wat betreft de foto's, ik krijg ze er niet op.
verder kom ik niet als ik een foto wil toevoegen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door