Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2716916
Nou, dan bouw je toch gewoon de hoeveelheid op? Als alles op is, lusten ze misschien ook wel wat meer...

Blijf nu maar even mengen met wat blik, als ze het zo goed eten.  Dat afbouwen kan dan als ze van deze mengeling voldoende gaan eten.  Het is al heel goed dat ze vers eten met wat blik door.
Eerst wat meer eten, wat vertrouwen in het voer krijgen en dan zachtjes afbouwen. Niet te snel willen gaan, want dat gaat niet.

Zo komt het echt wel goed.  ;)
#2717096
Goed ik begin me nu toch echt zorgen te maken.
Ze hebben vanmorgen allebei gegeten met wat blk voer erdoor.
Maar Vito heeft echt alles uit gespuugd.
Hij komt best wel ziek over naar mijn mening.
ik heb hem dus nu echt noodgedwongen brokken gegeven.
Hij heeft natuurlijk al een paar dagen heel weinig gegeten.
Ik ben bang dat ik het met Vito op moet geven.
Ik wil niet dat hij ziek gaat worden en tekorten gaat krijgen.
hij heeft werkelijk waar boven de hele gang onder gespuugd zag ik net.
En het stopt niet.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2717137
Heb met mijn poes wel meegemaakt dat ik een portie van 50 gram gaf wat dan in mijn ogen te gulzig op werd gegeten waardoor het naast de voerbak er weer uitkwam (en ze daarna vrolijk verder ging eten). Dat was echter slechts 1 keer en bleef zeker niet doorgaan. Sindsdien geef ik per portie grofweg de helft van de 50 gram en gaat het wel goed.

Enige keer dat ik meemaakte dat een poes bleef spugen was toen er bij Loulou een grasspriet in de neus vast zat die door de DA verwijdert moest worden.
Door bincie
#2717153
Ja als het gulzig opgegeten word dan kan ik er wat bij voorstellen. Maar hij heeft het langzaam gegeten en met tegenzin.
bak is niet leeg maar hij heeft wel veel gegeten.
Alles is er onverteerd weer uit gekomen binnen 15 minuten na het eten ervan  :'(
Mijn gevoel zegt me nu dat ik dit Vito niet aan wil en kan doen.
Ook al wil ik het nog zo graag.

Een grasspriet kan hij niet hebben.
Sterker nog, ik heb geen 1 plant in huis omdat Vito daarvan wil eten.
Hij at ook wel eens bieslook en basilicum als ik het op het aanrecht had staan.
Maar ook is meneer dol op plastic  :o ik zorg dus dat er nerven plastic in huis ligt wat hij op kan eten.
En de kruiden bewaar ik buiten zijn bereik.
Laatst gewijzigd door bincie op wo 17 jul 2013, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JosJ
#2717220
Hoi Bianca,
Ik ben ook nieuw hier, met bijna dezelfde ervaring met Jippie toen hij pas bij ons kwam: diarree en nog eens diarree... Carnibest lammix gegeven, weg diarree.
En Jee, hetzelfde verhaal: spelenderwijs lepeltje voor lepeltje gegeven, er iets voor laten doen, zelfs een beetje op een bewegend insect (van de Action) "geplakt", na een dag was de diarree over. (De rest van de "ziekte" werd behandeld met antibiotica, maar dat is een ander verhaal)
Misschien helpt lammix bij jouw katten?
In ieder geval sterkte!
Door bincie
#2717228
Hallo Joj

Ja het is best lastig inderdaad.
Mijn verhaal lijkt inderdaad op jou verhaal.
Alleen toen de katten bij ons kwamen in april van dit jaar hadden ze geen diarree.
Ik ben van sanabelle over gestapt op applaws.
En sindsdien is het met rossi foute boel.
Ik heb toen ik eerder begon met carnibest wel lam mix gegeven.
Nu heb ik deze nog niet geprobeerd.
Heb alleen een bijkomend probleem met Vito dat hij het eten dus gewoon uit spuugt.
En hij is nu de hele dag niet lekker. Er zit weinig activiteit in en wil nu ook echt niks te eten hebben.
ben dus toch aan het speuren voor een goeie brok om achter de hand te hebben.
Maar wat mij op valt is dat bij heel veel brokken de verhouding omega 3 en 6 niet goed zijn.
Het omega 6 gehalte is in kattenvoer hoger dan omega 3 terwijl dit nu juist andersom zou moeten zijn.
Teveel Omega 6 veroorzaakt ontstekingen in de gewrichten.
Nu las ik op de verpakking die ik van applaws nog heb staan dat er 9% aan omega 6 in zit. Welliswaar op natuurlijke basis.
Weet even niet meer welke smaak. Maar omega 3 was dus niet terug te vinden.
De andere smaak iets minder maar het lijkt mij toch niet in verhouding.
Ik hou vandaag Vito sterk in de gaten.
Hij zal wel met zijn broer mee moeten eten omdat het niet te doen is ze afzonderlijk eten te geven.
Maar Vito deed het op de applaws wel weer goed.
Als ik voor Vito weer brokken neer ga zetten gaat Rossi daar weer van mee eten.
Ik raak er echt helemaal de kluts van kwijt  :o
Door JosJ
#2717263
Ik denk dat Carnibest lammix wel compleet is, dus dat je die elke dag mag geven, maar ikzelf geef die alleen maar als "medicijn"...

Op dit moment ben ik aan het experimenteren met 's morgens kvv en 's avonds barf, met allerlei soorten vlees, maar daarbij heb ik hulp van dit forum  :) 

Maar als een van de katten diarree heeft (wat nog zelden voorkomt), dan sprint manlief naar de dierenwinkel om de lammix te halen... dan is het weer gauw over... en dan natuurlijk uitzoeken waar de diarree van gekomen is...
Door bincie
#2717270
Ik ga morgen de lam mix halen en proberen.
Maar ik had zelf echt begrepen dat je 4 keer in de week een andere soort vlees moet geven.
Dat zei de mevrouw van de winkel waar ik de carnibest haal.
Ik ga het dus morgen halen en dan hoop ik het morgenavond te kunnen geven.
Wellicht helpt dit ook bij Rossi.
Word dus vervolgt.
Door JosJ
#2717271
bincie schreef: .. Maar ook is meneer dol op plastic :o ik zorg dus dat er nerven plastic in huis ligt wat hij op kan eten...
Ook dit herken ik; mijn Jopje beet op alle plastic -ik was erg ongerust-, maar sinds ik hem (met de hamer voorgeplette) kippennek geef, is dat duidelijk minder.
Soms geef ik hem een twijgje van een wilg om op te kauwen, eerst mee spelen natuurlijk, wie weet wil Vito dat ook wel, misschien is dat ook wel goed voor hem.
Alleen de plastic boodschappentassen van de Appie, daar kan Jopje nog echt niet van afblijven. Ik laat hem dan maar even, maar ik let wel op dat hij niets daarvan binnenkrijgt.
Door JosJ
#2717279
bincie schreef: Maar ik had zelf echt begrepen dat je 4 keer in de week een andere soort vlees moet geven.
Dat zei de mevrouw van de winkel waar ik de carnibest haal.
Bij mijn dierenwinkel zeiden ze dat 1 soort in principe genoeg is, als je maar een versie "compleet voer voor katten" voert.
Maar om andere redenen is meer soorten voeren beter, maar dat is op dit moment even niet belangrijk toch, als dit nu helpt?
Door bincie
#2717296
Ik ben echt zo een leek wat planten betreft…ik zou eerst moeten op zoeken hoe een wilg eruit ziet  ???
Ik kan het hem natuurlijk altijd geven maar dan moet ik een blaadje plukken van een wilg?
Nu voel ik me pas echt een muts  :biggrin2:
Het probleem is wel dat als Vito iets groens eet zoals gras wat ik in het verleden gaf dan gaat ie ook gelijk overgeven….en inderdaad alles van plastic is hier onveilig  :-\

Als het helpt tegen diarree is het oké maar ik wil toch liever niet te lang op 1 soort zitten.
Bij mij krijgen ze dan ook geen kippen nekken omdat ze er toch niks mee doen.
Evenals kuikens vooralsnog niet.
Jij geeft hem ook nog ander vers vlees naast de carnibest. Dan is het wel iets anders inderdaad.
#2717313
Ideaal is om zo afwisselend mogelijk te voeren, dus meerdere varianten is beter dan één variant. Maar dat is van later zorg nu, al zouden ze weken maar één variant eten dan bouwen ze echt geen tekorten op, variatie is voor later. Nu gaat het om dat ze linksom of rechtsom voldoende vers gaan eten en dat mag ook best een week totaal incompleet zijn, bv paardenvlees of kipfilet gemengd met welk blik ze ook maar lekker vinden, alleen bij wijze van overgang.
Door Too
#2717334
.... hou je hoofd koel!
Echt die meerdere soorten/smaken/merken is op dit moment geheel niet van belang, zelfs al zou hij voorlopig een lepel gecrunchte snoepjes of gourmet gemengd met 2 theelepels kvv eten [bijna] alles is geoorloofd.
Volgens mij heeft Koekje tijdenlang overal kattenmelk doorheen geroerd, t 'spul' van Kruim dus vers met blikvis.... ze moeten links- of rechtsom erachter komen dat eten niet stijf hoeft te staan van de geur- en smaakstoffen.
Toen ik besloot dat ze kuikens moesten/konden eten... kuikens zijn werkelijk overal mee behandeld tot aan roomboter-massages toe, nu is kuiken gewoon lekker eten.

Zijn ze bij jou trouwens gewend dat er 24/7 eten beschikbaar is/was, ik heb nl sterk de indruk dat wanneer ze al weten dat eten niet oneindig blijft staan t al een stukkie makkelijker is. Hier eten ze al vanaf dag 1 [toen nog brok] gescheiden zodat ik precies weet hoe iedereen eet

Succes
Door bincie
#2717399
Ja ze zijn bij mij gewend dat er altijd brokjes stonden.
Dit waren ze bij de vorige eigenaar ook gewend.
Ik ben dat zelf toen ze hier kwamen na een paar dagen terug gaan draaien. Maar helaas was het gevolg daarvan ineens heel snel eten en alles als een stofzuiger naar binnen te schuiven op het moment dat ze brokjes kregen.
Gevolg, 2 overgevende katten.
Daarom koos ik er op een gegeven moment voor om ze toch ongelimiteerd brokken te geven.
Zal straks proberen de kuikens met boter te behandelen en dan nog maar wat gemalen temptations eroverheen.

Alleen maak ik me zorgen dat ze zoveel van het slechte mogen. Ik begin er echt stress van te krijgen.
Misschien is wat ik nu ga zeggen helemaal niet relevant in verhouding tot de katten, maar ik zelf heb ook nog eens vanwege reuma een aangepast voeding advies gekregen van een natuur diëtiste.
Dat is voor mij zelf momenteel nog ingewikkeld genoeg en moet daar al heel veel over nadenken en vaak in de keuken staan.
Het helpt gelukkig echt wel en de klachten zijn zo goed als verdwenen. Alleen nu met de verandering van voer erbij voor ook nog Rossi en Vito ben ik met niks anders meer bezig dan met voeding zowel voor mezelf als voor Rossi en Vito, maar ook nog voor mijn vriend die dus bijna niks lust en niet met mij mee eet.
En begrijp me niet verkeerd alsjeblieft ik heb echt alles over voor ze maar ik begin te merken dat het mij kopzorgen begint te geven.
Hoe behulpzaam iedereen ook is :'(


Too schreef: .... hou je hoofd koel!
Echt die meerdere soorten/smaken/merken is op dit moment geheel niet van belang, zelfs al zou hij voorlopig een lepel gecrunchte snoepjes of gourmet gemengd met 2 theelepels kvv eten [bijna] alles is geoorloofd.
Volgens mij heeft Koekje tijdenlang overal kattenmelk doorheen geroerd, t 'spul' van Kruim dus vers met blikvis.... ze moeten links- of rechtsom erachter komen dat eten niet stijf hoeft te staan van de geur- en smaakstoffen.
Toen ik besloot dat ze kuikens moesten/konden eten... kuikens zijn werkelijk overal mee behandeld tot aan roomboter-massages toe, nu is kuiken gewoon lekker eten.

Zijn ze bij jou trouwens gewend dat er 24/7 eten beschikbaar is/was, ik heb nl sterk de indruk dat wanneer ze al weten dat eten niet oneindig blijft staan t al een stukkie makkelijker is. Hier eten ze al vanaf dag 1 [toen nog brok] gescheiden zodat ik precies weet hoe iedereen eet

Succes
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door