Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2712174
NoaKaj schreef: Zijn het binnenkatten? Ik heb er 9, in gewicht variërend van 3,3 tot 7 kilo, en bij mij gaat er een kilo per dag doorheen zonder dat ze afvallen. 120g zou best veel kunnen zijn.
:o
Ik heb er 2 en die eten samen al een pond 8)
Door marjolijntjuh
#2713488
3,6 is echt veel te laag hoor...
Als ze echt compleet graanvrij eet zou ik de insuline weg houden en der spiegel even in de gaten houden, tussen de 5 en 10 zit je safe.
Anders even checken vlak voor je insuline gaat spuiten wat haar piek/dal waardes zijn, zit die onder de 10 zou ik de volgende spuit niet zetten.
(je houd je insuline nog even in de koelkast, dat mocht ze wel weer omhoog schieten je haar kan helpen)
Niet vergeten dat je de koolhydraten compleet weg haalt, en dus de alvleesklier geen insuline af hoeft te geven om die KH af te breken (en zo te horen aan de waardes doet ie nog wel een klein beetje mee)

Wat Tyson zijn waardes waren heb ik echt geen idee meer van, hij zit nu een ruime 4 maanden op kvv en alle typische suiker kwalen zijn zo goed als verdwenen! (doffe vacht, slechte nagels etc)
Maar smorgens dat we het bed uit kwamen hebben we hem dus zijn eerste kvv hapje gegeven en toen niet gespoten, de avond ervoor de brokken weg gehaald.

Ik heb hier ook 7 maffialeden rond lopen, en ik heb dus 7 kleine benches staan, ieder zijn eigen afgewogen brokkie of kvv (heb nog niet alle katten kunnen verleiden) zodat de een wat meer kan eten en de ander minder omdat er wel wat af mag!
Ze lopen hier nu zelf de bench in met etenstijd.
Kwa hoeveelheid voeren moet je een beetje op gevoel doen, tyson krijgt wanneer die loopt te zeuren, maar tijger daarintegen zit nu op de 100 gram en begint nu eindelijk voorzichtig af te vallen.
Onthoud wel dat katten 1x in de 24 uur moeten, met nadruk op moeten in verband met leververvetting.

Super veel suc
Door Martine-Tom
#2713499
marjolijntjuh schreef: 3,6 is echt veel te laag hoor...
Als ze echt compleet graanvrij eet zou ik de insuline weg houden en der spiegel even in de gaten houden, tussen de 5 en 10 zit je safe.
Anders even checken vlak voor je insuline gaat spuiten wat haar piek/dal waardes zijn, zit die onder de 10 zou ik de volgende spuit niet zetten.
(je houd je insuline nog even in de koelkast, dat mocht ze wel weer omhoog schieten je haar kan helpen)
Niet vergeten dat je de koolhydraten compleet weg haalt, en dus de alvleesklier geen insuline af hoeft te geven om die KH af te breken (en zo te horen aan de waardes doet ie nog wel een klein beetje mee)

Wat Tyson zijn waardes waren heb ik echt geen idee meer van, hij zit nu een ruime 4 maanden op kvv en alle typische suiker kwalen zijn zo goed als verdwenen! (doffe vacht, slechte nagels etc)
Maar smorgens dat we het bed uit kwamen hebben we hem dus zijn eerste kvv hapje gegeven en toen niet gespoten, de avond ervoor de brokken weg gehaald.

Ik heb hier ook 7 maffialeden rond lopen, en ik heb dus 7 kleine benches staan, ieder zijn eigen afgewogen brokkie of kvv (heb nog niet alle katten kunnen verleiden) zodat de een wat meer kan eten en de ander minder omdat er wel wat af mag!
Ze lopen hier nu zelf de bench in met etenstijd.
Kwa hoeveelheid voeren moet je een beetje op gevoel doen, tyson krijgt wanneer die loopt te zeuren, maar tijger daarintegen zit nu op de 100 gram en begint nu eindelijk voorzichtig af te vallen.
Onthoud wel dat katten 1x in de 24 uur moeten, met nadruk op moeten in verband met leververvetting.
Super veel suc
Nah...zo zwart wit is dat nou ook weer niet...voor dikke katten zou ik idd voorzichtig zijn, maar gezonde jonge en slanke katten vallen echt niet om als ze een keer een dag niet eten.
Ik heb er hier 1 lopen die uit zichzelf wel eens een dag overslaat...leeft nog steeds ;)
Door marjolijntjuh
#2713804
Martine-Tom schreef: Nah...zo zwart wit is dat nou ook weer niet...voor dikke katten zou ik idd voorzichtig zijn, maar gezonde jonge en slanke katten vallen echt niet om als ze een keer een dag niet eten.
Ik heb er hier 1 lopen die uit zichzelf wel eens een dag overslaat...leeft nog steeds ;)
Misschien is het niet zo zwart-wit, maar toch word er voor gewaarschuwd.
En als mijn katten 24 uur (is 1 dag overslaan) niet gegeten hebben ga ik er toch wel wat meet moeite voor doen zodat er niet nog eens 24 uur bij komen.
Door Martine-Tom
#2713807
Ik zorg er ook zeker voor dat de 2e dag gegeten word, maar ik schiet nog niet in de stressvlekken hoor, zodra we richting de 36 uur gaan word het anders. 24 uur hebben ze hier al zovaak gedaan...daar maak ik me echt niet druk meer om....
Door NoaKaj
#2713857
Bij mij mogen ze zich ook 24 uur aanstellen en dan komt de A/D te voorschijn. Komt omdat ik een kat met overgewicht heb gehad en de da heeft erop gehamerd dat die beslist niet langer dan 24 uur mocht vasten. Voor de veiligheid houd ik die termijn nu voor elke kat aan.
Door Nadine
#2713904
Ik heb vandaag een pre gemeten bij Yari en ze zat op 15,0 met 3/4 EH.
De brokjes zet ik pas weer neer (laatste dag morgen!) als ik naar bed ga en ze heeft net het laatste restje kvv op.
Wil rond 23.00 meten hoe laag ze zit, best kans dat ik haar dosering nog verder moet verlagen.
Hoopte eigenlijk dat haar pre rond de 10 zou zitten. Misschien als ik de brokjes weg haal.
Die eet ze meestal pas als haar laagste punt al is geweest, dus misschien loopt haar curve dan wat minder ver omhoog. Alhoewel ze niet veel brokjes eet en er maar 17% koolhydraten in zitten.

Weet eigenlijk nog steeds niet hoe ik het precies aan ga pakken.
Morgenochtend misschien minder insuline afhankelijk van haar waarde straks.  En als ik uit mijn werk kom haal ik de brokjes voorgoed weg en dan lijkt het me het beste om haar 's avonds gewoon insuline te geven, de brokjes at ze toch pas na haar laagste punt.
Vervolgens 's ochtends een pre meten en hopen dat ze rond de 10 zit en dan hoef ik niet te spuiten.
Daarna in de gaten houden natuurlijk.
Maar als ze 's ochtends hoger zit kan ik beter wel iets toedienen denk ik, vind het moeilijk om dit in te schatten, omdat ze al zo weinig krijgt.
Even afwachten maar hoe hoog/laag ze straks zit.
Zie er wel weer tegenop, moest net ook weer 4x prikken om genoeg bloed te krijgen. Wrijven hielp niet genoeg, mijn handen waren ook niet echt warm. Straks maar even anders aanpakken.

Ze is trouwens 2 ons aangekomen in 2 maanden tijd en ik was ervan overtuigd dat haar buik minder dik is.
Of zou het kunnen zijn dat ze door de kvv meer spierweefsel heeft gekregen ipv vetweefsel en spieren wegen zwaarder...?
Ze weegt nu 4,2 kilo en daar mag best wat van af, heeft hopelijk ook een goede invloed op haar suikerwaardes.

Ze eten de laatste week 100 gram brokjes per dag met z'n zessen en dan Toby nog het meest, omdat hij (nog) maar 1 soort kvv lust (Darf) en die geef ik alleen 's ochtends. Dus dan eet hij in ieder geval 1x per dag en ben daar al erg blij mee, doet hij pas sinds een week.
Zoë likt alleen nog steeds van haar eten en krijgt hooguit een kleine eetlepel binnen per dag, maar ze lust het wel en eet van alle smaken.
Dus denk dat ik me geen zorgen hoef te maken over dat ze niet eten, ze doen er alleen een paar uur over om alles op te eten. Zoë zal dus moeten leren om meer en sneller te eten aangezien ik niet altijd thuis ben om dat in de gaten te houden.
Maak me meer zorgen om de variatie, Gijs is erg kieskeurig, eet uiteindelijk wel, maar als hij het echt met tegenzin eet zit het me niet erg lekker.
En Toby doet ook niet echt mee met de rest, op de Darf na.
Hopelijk een kwestie van tijd en honger door afwezigheid van brokjes.
Wouter, Max en Yari eten altijd goed van hun kvv, dus dat is geen probleem.

En volgens mij heb ik de eerste echte drolletjes ooit van Gijs gespot, weet inmiddels precies welke drollen van wie zijn, haha.
Vond ook nog een plakkaatje, maar ook stevige, maar lichtgekleurde drolletjes. Moet het eerst zelf uit zijn kontje zien komen om het echt te geloven. Wouter zal dan ook wel beter gaan, hij poept altijd buiten.

Thanks weer!
Door Nadine
#2714331
Heb Yari gisteren nog gemeten en ze zat op 2,3! Dat was 4 uur na 3/4 EH.
Ik heb haar vanmorgen geen insuline gegeven, alleen rauw voer en de brokjes heb ik meteen maar weggehaald in de hoop dat ze niet meer omhoog zou schieten.
Ze krijgt vanaf vandaag dus volledig rauw (de rest ook trouwens) en heb net een pre bij haar gemeten.
Ze zat op 19,6, had niet verwacht dat ze zo hoog uit zou komen.

Heb mijn vraag ook op het suikerkattenforum gezet, maar misschien is hier ook iemand die mij kan adviseren in of ik wel of niet moet spuiten en hoeveel dan.
Ik ga ze over ongeveer een uurtje eten geven en ik denk dat ik het niet ga redden om haar dan na 4 uur te meten.
Zal ik haar 1/4 EH geven of moet ik een wachten tot ze stabiliseert i.v.m. de brokjes die ze niet meer krijgt?

Anybody please?
Door Nadine
#2714342
Heb haar gisteravond rond 24u wel nog veel zoetigheid gegeven aan haar omdat ze zo laag zat, zou ze daarom nog zo hoog kunnen zitten?
In dat geval kan ik misschien beter geen insuline geven straks en haar morgen weer meten...
Door Martine-Tom
#2714356
Even getjekt, een consulente van suikerkatten zegt 1/4e eenheid spuiten, en door de hypo en de gegeven khs kan het de komende dagen nog een ontregelde waarde geven, dus hou daar in je achterhoofd even rekening mee  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2716362
Lukt het nu met je katten op kvv?

Ivm je vragen over samenstellingen, ken je deze site: www.voerwijzer.com?
Daar kan je samenstellingen van kvv's vergelijken. Misschien dat dat je vragen beantwoord.

En ik zag ook ergens een vraag voorbij komen ivm verschil in gewicht nu ze vers krijgen. Katten op vers kweken idd meer spieren en minder vet dan op brok, dus geeft het gewicht een verkeerde indicatie. Het is normaal dat ze nu een stuk meer wegen, ookal hebben ze dezelfde lijn.
Gewoon goed voelen, zou ik dus zeggen.  Ribbetjes moet je goed kunnen voelen, maar niet te veel en heupbenen moeten ook niet gaan uitsteken of zo.
Door Nadine
#2716900
Ja, die site ken ik, erg handig inderdaad.
Heb nog een mail gestuurd naar Carnivoer met de vraag waarom er zo'n 5% koolhydraten in zit, maar heb nooit bericht terug gekregen.

Sinds afgelopen vrijdag staan er geen brokjes meer. ik geef ze nu 2x daags 350 gram voor z'n 6en, met nu nog voor een deel kipfilet om eventuele verstoppingen te voorkomen.

Max, Yari en Wouter zijn het meest aangepast en eten eigenlijk alles wel.

Max, 16 jaar is altijd slank geweest en weegt nu 3,4 kilo, vind hem er beter uit gaan zien sinds hij kvv eet en is 2 ons aangekomen vergeleken met 2 maanden terug.

Yari, mijn suikerkatje heeft nu nog maar 2x daags een 1/4 EH insuline nodig. Ik meet haar regelmatig, misschien dat ze nog verder zakt.

Wouter is een voorbeeldig katje, een echte tijger, eet altijd mee en is hopelijk van z'n diarree af (poept altijd buiten).

Gijs is dol op rauw, maar is nog steeds erg kieskeurig, uiteindelijk eet hij wel, maar ik vrees dat ik zal moeten blijven mengen met smaken. Volgens mij is hij van z'n diarree af, een paar dagen geleden vond ik drollen waarvan ik overtuigd was dat ze van hem waren, maar nu vind ik niks meer. Ik vermoed dat hij nu ook buiten poept, diarree vind ik ook niet meer in de kattenbakken.

Toby lust alleen Darf en dat geef ik alleen 's ochtends. Vanmorgen moest ik hem wel met de hand voeren. En hij geeft soms gal over, z'n Darf houdt hij wel goed binnen. Heb hem 1x 's nachts van een restje van de avond ervoor zien eten, maar zelfs met gekookte kip erdoor eet hij behalve Darf meestal van niks anders. Maar gelukkig is hij ook enigszins te dik, dus hij heeft nog wat vetreserves.

Zoë snapt nog steeds niet dat eten meer inhoudt dan alleen likken en af en toe een hapje, dus is 4 ons afgevallen binnen een week tijd, maar ze eet wel altijd mee en is toch te dik. Ik neem aan dat ze vanzelf wel meer gaat eten.

Heb trouwens helemaal geen drollen gevonden de afgelopen dagen in de kattenbakken, 3 van mijn katten deden het al buiten en nu het mooi weer is is de rest ook veel buiten.
Ik hoop dus maar dat Zoë en Toby goed doorstromen van binnen zeg maar, de rest at er al een tijdje vrij veel van.

Echt soepel verloopt het dus (nog) niet allemaal, maar ik hou vol. Terug naar blik of brok zit er niet in, is geen optie voor mijn diarreekatjes en mijn suikerkatje doet het ook beter op kvv.

Dus als er nog tips of adviezen wat betreft Toby en Zoë zijn graag.
Heb ze maandenlang op laten wennen aan het voer, mijn trucendoos is leeg.
Vrees dat geduld mijn enige optie is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door