Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esther-M
#2706347
Ik ben een beginnende barfer en begin even te twijfelen.
Ody is een blaasgruis ( struviet ) kater waar ik vlg de week de 1e keer de urine van moet na laten kijken.
Xeon heeft nergens last van.
Ik heb nu afgelopen weken voornamelijk kvv gegeven en daarbij kippennekjes en kuikens en afgelopen vrijdag voor het eerst een hele sardine.
Ik ben nog zoekende wat ze lekker vinden maar merk dat ze het groffe werk  ( bv stukken kipfilet, sardine ) toch lekkerder vinden dan het gemalen kvv.

Nu gaf ik ze vroeger altijd een klein beetje brokjes voor de nacht. Sinds ik over ben op barf  geef ik ze savonds afwisselend een eendagskuiken of 1 of 2 kippennekjes. 
Maar hoe vaak per week mogen ze eendagskuikens hebben ?  Ik weet voor de voedings waarde (bot ) het niet uitmaakt omdat er weinig in zit maar hoe zit het dan met het eigeel ?  Is dat regelematig  ( +/- 4 a 5 x per week ) wel goed ?
Begin te twijfelen of dit niet teveel is ?

gr Esther


 
Door Haasm
#2706879
Bij ons eten ze 150gram per dag barf en krijgen ze 2 keer per week een kuikentje en 2 keer per week een stukje zalm (mensen filet van de jumbo). Om de dag een kuikentje is volgens mij wel iets te veel. Mogelijk kan je het afwisselen met een ander barf hapje zoals een stukje vlees oid.

Goed dat je over bent op kvv/barf in verband met Ody. Onze Puk had er ook last van en dat gaat sinds hij over is op barf (ruim een half jaar nu) helemaal goed. De klachten zijn niet meer teruggekomen terwijl het met dat speciale DA onderhoudsvoer om de paar maanden terug bleef komen. Het is weer een happy kat geworden. We meten om de paar maanden wel de pH als indicatie om te zien of het goed blijf gaan en dat gaat het.
Laatst gewijzigd door Haasm op ma 01 jul 2013, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther-M
#2707260
Tnx  beide !

Het is alleen maar als extraatje voor het slapen gaan , zeg maar.  Was al bang dat het te vaak was.
Ik zal eens kijken naar andere dingen.
Verder krijgen ze de rest over 2 maaltijden.

Ik heb 2 weken geleden Ody zijn urine nagekeken met urine stick voor mensen. De PH was toen 6.
Ik moet deze week even urine langs de dierenarts brengen voor de 1e controle.  Ben benieuwd wat ze zeggen. 
Door Anne in Zweden
#2707862
Toen onze Bambi nog in haar overgangsperiode brok>barf zat, kreeg ze iedere dag een kuiken, wel een maand of twee geloof ik. Ze had tot dan toe altijd geweigerd vers te eten, dus ik was allang blij dat ze ineens iets rauws lustte. Na een maand of wat ging ze ineens volledig overstag, en nu eet ze alleen maar gemalen barf; brokken wil ze niet meer - en kuikens ook niet. ::)

Maar Bambi heeft geen gezondheidsproblemen, dus in jouw geval durf ik niet zomaar te zeggen: joh, iedere dag een kuiken, geen punt...
Door Mevroi Kruim
#2708727
Mee eens, iedere dag een kuiken lijkt me geen punt. Het is niet compleet nee, maar dat is geen enkel prooidier in z'n eentje. En kuiken heeft wel heel hoogwaardig eiwit en ook nog eens donsjes voor de vezels.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door