Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2700783
Hier is de tuin 5 bij 5, en mogen de katten er alleen onder toezicht in, en nóg vangen ze voortdurend dingen.

Maar bij mijn weten hebben alle duiven het bij mij overleefd, mijn katten laten los als ik dat naar ze roep, en de meeste duiven kunnen dan gewoon wegvliegen (eentje niet, maar die had Kai onder mijn bed losgelaten, toen ik hem daar eenmaal weghad, lukte het wel).
Één van mijn bovenburen heeft een afgezet balkon, en toen ik vorig jaar - toen het wél zomer was - zag ik een aanvaring tussen duif aan de ene kant van het net en de kat aan de andere, en die duif heeft het niet overleefd.
Muizen laat ik door Puk (de fret) doodmaken. Gelukkig hebben mijn katten tot nu toe nog geen andere dingen gevangen.
#2701374
Muizen heb ik ook nog niet geprobeerd, maar heb je kuikens al geprobeerd want die blijken bij veel katten wel favoriet. ;)

Wat betreft het zelf doden van de ekster die wero had gevangen, dat kon ik niet.
HIj was nog spring levend, alleen een lam vleugeltje.
Waarschijnlijk hebben jullie gelijk dat hij uiteindelijk door de beet het loodje legt maar ik vind dat echt te moeilijk.
Ja .... zeg het maar WATJE  :-\
#2702944
Ik weet niet of ekster wel eetbaar is...  :-\

Maar ik zou het ook erg jammer vinden als mijn katten iets zouden vangen dat ze niet opeten.
Ik heb dat gelukkig nog maar een keer meegemaakt en dat was een spitsmuisje. Die schijnen ook niet eetbaar te zijn volgens katten (niet alleen de mijne, maar in het algemeen). Normaal eet Kleintje muizen meteen na het vangen op. Ale, ze speelt er een tijdje mee zonder het muisje te verwonden (krijgt wel klop natuurlijk) en dan beslist ze te gaan eten en bijt eerst de ruggengraad door. 

Moesten ze nu vb een mus vangen en die dan niet opeten, dan zou ik de vanger daar wel toe proberen verplichten.  Wil zeggen: enkel dat aanbieden voor een paar dagen.  Maar veel kans dat het weinig tot niets uithaalt. 
Ik heb gelukkig ook wel een kliko kat. De kans is groot dat als Luis iets vangt, Cuzco er al grommend mee aan de haal gaat nog voor ik erbij kan eens Luis genoeg gespeeld heeft.  En Cuzco eet het wel degelijk op, zelfs als dat wil zeggen dat hij het er daarna weer uitkotst.  In het geval van een vogel zou ik dus wel opletten dat hij ze pluimt en anders zou ik ze wel degelijk afpakken ( en de krassen op mijn hand erbij nemen) en eerst even pluimen voor hem terug te geven.  Zodat hij tenminste niet erna op mijn deurmat eindigt.  >:(

Ik zie dat nog wel gebeuren als de katten in de tuin mogen.  Dat Luis een duif vangt (hij is een vrij goede jager, zeker voor een binnenkat), en dat lust hij niet...
#2703804
Nee, vandaar dat ik ook verwacht dat Luis wel eens met een duif zal thuiskomen. Maar die lust hij dus niet.  En ik verwacht niet dat hij ze zou eten omdat hij ze toevallig zelf gevangen heeft. Hij is niet zo bezig met eten.

Vliegjes overleven hier doorgaans nog geen half uur als Luis ze in het oog heeft.  Eens ze binnen zijn bereik naar de grond komen heeft hij ze meer dan de helft van de keren als hij toespringt. En die eet hij wel op.

Cuzco probeert ook wel vliegjes te vangen, maar zijn zicht is ietsje minder en zijn reactievermogen ook.  Luis is gewoon ontzettend snel en precies en grits ze zelfs in een sprong uit de lucht door ze tussen zijn voorpoten te pletten.  Heel grappig om zien.  :)
Sinds we Luis hebben, hebben we echt geen last meer van vliegen in huis.  Spijtig genoeg vind hij muggen niet interessant genoeg om te vangen...  :(  8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door