Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2662368
[quote="Irza"]
Hier komen enkele voorbeelden van de worsten (ik weet niet of het aantal eiwit en vet nog iets zegt, ik zet het erbij)
- Kalkoenworst 20-25% bot "gemalen vlees en karkas van kalkoen" 22% eitwit, 3,8% vet
- Gansworst 20-25% bot "gemalen vlees en karkas van gans" 22% eiwit, 5,8% vet
- Kippenworst 20-25% bot "gemalen vlees en karkas van kip" 21,5% eiwit, 5,8% vet

Als ik dit zo lees denk ik juist dat het bot percentage voor katten wat hoog is dus als je er bv wat orgaan bij doet dat je goed zit.
Mits er geen orgaan in de worst is verwerkt.
#2662374
Ok, Pearlsofpassion :) Ik denk dat je gelijk hebt over de 50% vleesbot en 50% spiervlees. Daar ga ik nog even achteraan. Ik weet vrij zeker dat er geen organen in zitten, omdat ze dat bij hun andere producten heel netjes vermelden. Ik moet dus alleen uitzoeken of jouw idee van die 50% spiervlees klopt en hoe de kwaliteit is. Fingers crossed voor 50% goede kwaliteit spiervlees, want dat maakt het allemaal weer een stuk makkelijker :)

Voor de duidelijkheid: met mixen bedoel ik eigenlijk niet deze vlees/bot mixen of de hart-vleesbot mix (is wel een mix maar er zit veel van hetzelfde in zeg maar :P). Ik heb geen mixen genoemd omdat het me dus zo'n gedoe leek met de scheve verhoudingen. Maar zoals jij het uitlegt, kan ik ze nog eens in overweging nemen.

Hier zijn wat voorbeeldjes van mixworsten:
- Konijn "50% vlees/bot (karkas), 35% orgaan en vlees (hart, vlees, nier), 15% maag"  <-- deze lijkt het bedrijf niet langer te verkopen :(
- Kippenorgaanmix: "40% maag, 40% lever, 20% hart"
- Wild: "Vlees van wild zwijn, ree, hert en eland. Vleespoets*, lever, keel, long"
* vind ik moeilijk te vertalen, volgens mij restvlees dat er overal tussenin hangt, omdat ze organen en andere onderdelen apart noemen.

Als de fabrikanten toch eens gewoon heel precies in percentages erbij konden zetten wat erin zat! :P

Nog een andere vraag: op welk vetgehalte moet ik mikken? En zit er dan verschil tussen of het kittens zijn, gecastreerde kittens of volwassen katten?
#2663110
Gezien aan het vetgehalte, denk ik dat de kwaliteit van het vlees heel behoorlijk is!

Lotgering (kvv hier) heeft 20% vet, om je een idee te geven. Das wel erg vet, maar zo'n 10% zou voor mij prima zijn.
Dit is lager, dus vast mooi vlees, zou ik denken.

Ik moet zeggen dat ik er nog moeilijk aan uit kan met die orgaanmixen. 
Die konijnmix zou wel vrij handig zijn om mee te beginnen om je menu op te maken. Dus als ze die nog zouden verkopen, zou dat helpen.
Daar zit ook nier in.
Dan een beetje kiporgaanmix en zo moet je wel in je orgaandeel komen, misschien met wat extra hart.
En dan in combinatie met die mixen met spier en zonder orgaan.  Moet dat normaal wel goed komen.
Ik geloof wel dat Thea gelijk heeft dat er in die mixen vleesbot genoeg zit.
Maar dan zou je eigenlijk alles eens op een rijtje moeten zetten van waar je aan kan geraken en wat er inderdaad zo precies mogelijk in zit.
Ik ben nu het overzicht een beetje kwijt.
#2663795
Hej Irza,

Wat leuk om te lezen dat je je kattungar op barf ga zetten. Komen ze uit Zweden en is het een bepaald ras?

Omdat we over een jaar of vijf ook naar Zweden zullen emigreren (we hebben een huis in Härjedalen) heb ik een tijdje geleden gekeken wat daar te koop is. Op deze link stond per regio wat er vwb barf in Zweden te koop is:
http://barf.ifokus.se/articles/4d712e76 ... cussions-1

Onze poezen zijn ook met KVV begonnen maar waren dat na een paar weken zat. We zijn nu over op barf en dat gaat best goed al is het wel veel werk. Bij ons krijgen ze als extra alleen kuikens, zalm en konijnoren. Fruit/groente, ei vinden ze maar niks en melkproducten ben ik niet zo'n voorstander van.
#2663804
Haasm schreef: Hej Irza,

Wat leuk om te lezen dat je je kattungar op barf ga zetten. Komen ze uit Zweden en is het een bepaald ras?

Omdat we over een jaar of vijf ook naar Zweden zullen emigreren (we hebben een huis in Härjedalen) heb ik een tijdje geleden gekeken wat daar te koop is. Op deze link stond per regio wat er vwb barf in Zweden te koop is:
http://barf.ifokus.se/articles/4d712e76 ... cussions-1

Onze poezen zijn ook met KVV begonnen maar waren dat na een paar weken zat. We zijn nu over op barf en dat gaat best goed al is het wel veel werk. Bij ons krijgen ze als extra alleen kuikens, zalm en konijnoren. Fruit/groente, ei vinden ze maar niks en melkproducten ben ik niet zo'n voorstander van.
Gezellig! Kunnen we nog een eigen barfplaatsprovincie starten straks! :biggrin2:
#2664188
Wat leuk!  :D
Ja, het zijn Zweedse katten en het zijn ragdolls. Onze eerste katten, maar volgens mij is het hek dan ook van de dam, dus er zullen vast nog wat katten in allerlei soorten en maten volgen in de toekomst  ;D

Aan dat ifokus topic heb ik eerder geloof ik al gerefereerd. Op dat forum heb ik onlangs ook wat vragen over bepaalde worsten gezet, het inhoudsoverzicht wordt langzaam iets completer.
Ik werk in Stockholm, dus ik wil ook eens naar o.a. Hälsofoderbutiken. Misschien hebben ze daar die mysterieuze konijnworsten nog in stock  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door