Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#2650630
Als je barft, lijkt het me ook wel logisch om er wel een beetje gemalen groenten bij te geven.

Mijn katten eten volledige prooi, en die eten ze ook volledig, inclusief maag en darmen. Alleen de kropinhoud van duiven blijft wel eens liggen (goed ook, als die wel naar binnen gaat, gaan ze kotsen, hele graankorrels kunnen katten echt niet verteren), en bij een konijn vind ik zelf de darmen smerig, dus die haal ik eruit.
Door dutchdebs
#2653731
Een kat heeft 0 groenten nodig, terwijl een hond dat wel heeft. Dus de groenten geven is niet nodig. Dat is nu net het verschil tussen een obligate carnivoor en een carnivoor.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2653798
Een hond heeft ook geen groenten nodig.
Maar het voegt wel wat bij (staat een heel topic over in de bib), naast het vlees. Maar er zijn ook zoveel honden die het prima doen zonder groenten.
Een hond kan groenten wel beter verteren dan een kat, dat is een punt.  Ookal zullen ze uit onvermalen rauwe groenten nog steeds weinig halen.
Het obligate carnivoor slaat op het feit dat katten vlees echt nodig hebben, zonder niet kunnen overleven, terwijl honden in principe ook vegetarisch kunnen leven.  Het grote verschil zit hem in het feit dat ze taurine zelf aanmaken.  Maar dat verschil hangt natuurlijk samen het verteren van de groenten, dus ik geef je helemaal gelijk.  Ik vond je uitspraak gewoon een tikkeltje kort door de bocht.  ;)

Maar goed, dit gezegd zijnde, vind ik wel dat een heel beperkt beetje groenten ook bij katten iets kan bijdragen om dezelfde redenen als bij honden.
Er zitten veel goede stofjes in groenten (chlorofyl, anti-oxidanten, vitaminen enz... ) en bio-industrievlees is niet hetzelfde als wild.  De vezels van de vacht zitten in een doordeweeks barfmenu ook erg weinig (enkel kuikens bij mij), maar daarvoor zou je het eigenlijk dagelijks moeten geven. 

IK heb gewoon het topic over honden doorgelezen en tot de conclusie gekomen dat vele argumenten ook voor katten gelden.  Dat ene grote argument dat wolven ook groenten eten en katten niet, natuurlijk ook in rekening gebracht, dus zeker maar een zeer beperkt percentage groen voor katten!  Katten buiten knabbelen trouwens ook wel aan vanalles en nog wat, en heel wat katten lusten graag fruit.  Dus zo tegennatuurlijk is het ook niet...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door