Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2546352
:D Vanuit de koelkast serveren gaat idd prima.

Kan iemand me vertellen waarom er in sommige KVV maar 15% bot zit (Darf) 30% (Haaksbarf) en we hier op de site van hogere waardes uitgaan?
Mijn kat poepte best wel wit en ik ging er altijd vanuit dat de KVV's meer bot in hun maaltjes hadden.
Bij navraag in de dierenzaak bleek dat niet zo te zijn, omdat hij altijd al wit poept ook bij Darf eko die maar 15% bot bevalt .. snap ik het eigenlijk even niet meer.
In de dierenzaak opperde ze dat door dat hij schrokt misschien niet goed verteerd???  :-X is dat mogelijk?
Zij hier ervaringen mee?
Door Mowgli
#2546358
Het bot percentage bij de kvv's is kaal bot dus ZONDER vlees. Op BP gaan we uit van 40-50% VLEESbot, dus bevleesde botten, waarbij we uitgaan dat de verhouding vlees-bot 50% vlees en 50% bot is. Dit maakt dus het percentage kaal bot (zonder vlees) 20-25%.

Als je kat witte drollen heeft, krijgt hij teveel bot, dan dus extra spiervlees toevoegen.

Edit: Limpy was me al voor
Laatst gewijzigd door Mowgli op do 20 dec 2012, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2551085
Fijne feestdagen allemaal, dat als eerste!!!

Heb een vraagje weer voor mijn beginnende barfer wero.
Ik heb nu 2 mixen gemaakt (zie plaatje) en geef 1 x per week zalm.
Afbeelding
Omdat de eerste mix wat veel orgaan in zat heb ik de tweede mix minder orgaan gedaan en die twee wissel ik af, zodat het percentage gemiddeld wordt.
Zoals jullie weten eet mijn kat alles wat ik hem voor schotel en dat is natuurlijk top.
De zalm is hij iets minder gek op, maar eet het uiteindelijk wel op.

Nu is het sinds 4 dagen dat hij zijn mixen niet meer helemaal wil opeten .... en sinds gisteren braakt hij alles gewoon weer uit.
Hij is tierig en speels en vraagt om eten, maar als ik het neer zet loopt hij weg en als hij het eet kotst hij het weer uit. :-\
Vandaag geven we mix 2 dus even afwachten.

Ik weet van mijn vorige kat dat als die eenmaal niet lekker geweest was van een bepaald eten raakte ze het nooit meer aan.
Hopelijk is dit niet zo'. snuiter want mijn la ligt nog vol met de mixen.
Wil eigenlijk niet te snel iets anders voor zetten, maar uitgooien van voedsel doet een kat toch niet zomaar?
Heb trouwens wel gedacht aan misschien een even een beetje niet lekker zijn, maar dan moet het met een paar dagen ook wel weer over zijn.

Heeft iemand idee, waarom hij het barfvoer dat hij echt lekker vond nu laat staan?
Groetjz en een fijne dag,
Caro
Laatst gewijzigd door Caro2012 op wo 26 dec 2012, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2551479
Als hij zich niet helemaal lekker voelt, is het niet vreemd dat hij niet wil eten.
Het is dan niet enkel barf dat hij niet wil, maar gewoon geen eten.
Als hij overgeeft ,is dat een duidelijk teken dat hij zich niet lekker voelt.
Het kan perfect niets met het vers te maken hebben.  Kan ook dat het daar toch ergens aan ligt, maar daar zou ik nu nog niet vanuit gaan. 
Zet hem gewoon een paar dagen eten voor zijn neus, maar laat hem als hij niet wil eten.  Hij zal zelf wel weten wanneer hij zich goed genoeg voelt om terug te gaan eten.  Als hij meer dan 24u niet wil eten, zou ik wel even naar de DA gaan.
Pas als het een aantal keer zou voorvallen dat hij een paar dagen er alles uit gooit en niets wil eten, kan je denken dat het ergens aan zijn eten ligt.  Dat kan natuurlijk altijd, maar lijkt mij nu echt niet waarschijnlijk.

Even wel geen zalm geven, maar mager vlees.  Dat valt beter, vet valt nogal zwaar.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2559002
Uitslag van het niet willen eten is zeer waarschijnlijk de te weinig variaties die ik had.
Had 2 mixen gemaakt en ingevroren.
Nu heb ik wat dingen bijgehaald en wissel ik meer af en gaat het beter.
Ben afgestapt van de kant en klare mixen maken, omdat het nu veel makkelijker te zien is wat hij niet lust. ;)

Reuze bedankt voor het meedenken ;)
Beste wensen allemaal
#2559088
Het kan ook zijn dat hij van zuivere smaken houdt en al dat mengen maar niets vind.
Dat is hier ook wel.  Liever zuiver en in 1 stuk dan gemalen en gemengd.
Maar als ze iets niet graag eten, gaat dat gemalen (of in kleine stukken) en gemengd met wat lekkers natuurlijk wel gemakkelijker binnen dan zuiver.
Dus wissel ik wat af bij de kieskeurige eter.  Mengen of zuiver afhankelijk van of hij het graag lust of niet.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2559385
Hij leek niet kieskeurig, eet wel het allerliefst eten dat je zo kan weg zuigen, maar ja omdat het zo'n schranser is kan hij dat wel op zijn buik want hij is jong en er is niks mis met de tandjes dus hij doet zijn best maar hi hi.
Tis met barfen ook een beetje uitproberen wat het beste werkt.
Wordt weer vervolgt .. we zullen eens kijken hoe dit gaat voor wat langere tijd.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2586922
Zo mensen weer wat dagen verder, enkelvoudig voeren blijkt beter te gaan.
De kuikens die als proef gekocht heb, zijn een succes.
De eerste keer kreeg hij grote ogen en ging er even mee spelen, toen heb ik het buiten neer gezet, helaas bracht hij het steeds weer mee naar binnen naar zijn eetplek  ;D.
Al gauw waren het kopje en de voetjes eraf en de rest volgende later.
Nu eet hij hem binnen 15 seconde op .. het is een echte snack geworden.  :D
Tis super gaaaf.

Ik zou graag even van jullie weten een aantal dingen:
1. Voeren jullie ook wel ratten en muizen?
2. Wat betreft qua orgaanvlees kan ik eigenlijk alleen lever, hart en niertjes vinden, lever lust wero heel duidelijk niet.
Nu las ik dat er jullie ook maagjes en hersenen voeren, maar hoe kom je daar aan?
3. Zou je ook alleen hart kunnen voeren als je slecht de rest kan krijgen?

Groetjz Caro
#2586998
Hoi

Ik voer verder alleen kwartels als hele prooi dus over muizen en ratten kan ik niks zeggen.

Over lever wel: dat is in mijn ogen een absoluut essentieel voedingsmiddel. Er is lever van heel veel verschillende diersoorten te krijgen dus het zou goed kunnen dat hij bv runderlever niet moet maar konijnen- eenden- lams- of andere lever wel eet. Ik zou dus zeker op zoek gaan naar lever van een andere diersoort.
Ook andere organen zou ik zoveel mogelijk voeren, iig hart en nier, maag is minder belangrijk.
Kippenmagen zijn bij de gemiddelde poelier te koop, anders ff op de markt kijken.
Hersens voer ik hier alleen als ze in een kop zitten, dus gekraakte konijnenkop, kwartelkop of kuiken.
#2587000
Lever is echt een noodzakelijk orgaan en nog niet zo'n klein beetje.
Daar moet hij echt voldoende van eten hoor, anders krijg je snel tekorten.  Niet te veel van voeren, maar ook niet te weinig.
Welke lever heb je al geprobeerd?
Want hier gaat lams en geitenlever vb ook niet in. Andere grote grazers heb ik zelfs nooit geprobeerd.
Kip, eend, konijn gaat wel. Al wat AB krijgt dus  :-X
Dat krijgen ze hier af en toe, sinds ik hazenlever heb en ze dat ook lusten krijgen ze voornamelijk dat.

Mijn vlees haal ik via de lijntjes op BP, maar je kan ook lever en nier bij barfleveranciers vinden. 
Het is toch echt wel belangrijk dat je hem dat voert!

Maagjes vind je vooral van kip en zowat elke islamiet heeft die wel, zeker als je ernaar vraagt.
Ik heb ze van bij Nadia.
Je kan ook lobsnit van eend kopen bij VSE. Dat is ook maag.

Hersenen heb ik toevallig op de kop getikt, maar Luis walgt er van dus dat koop ik niet meer.  In de kuikens en de viskoppen die ik voer zit er ook iets van hersenen, daar moeten ze het maar mee doen. 
Enkel hart, lever en nier zijn noodzakelijk, de rest is leuk als ze het lekker vinden.
Zo krijgen ze hier heel soms ook pens.  Cuzco vers en de rest gedroogd, ieder naar zijn voorkeur.  Maar das eerder bijkomstig.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 31 jan 2013, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2587047
Ik ga met de rest mee over lever.

Ik voer wel eens rat of muis aan Otje, want Sien moet dat niet. Ot vindt zulke dingen erg lekker (zie onderschrift) en geeft ze wel eens een rondleiding. Zo ook met gerbils, die zijn nog lekkerder en die van Heloise zijn superieur van smaak.
Die dingen zijn wel duur, dus krijgt ze niet iedere dag. Ik merk overigens wel als ik wat meer ratten achter elkaar voer, Ot sneller een haarbal krijgt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door