Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#2329242
als ik een bep smaak lang niet gevoerd heb, dan kan ik de eerste maaltijd meestal weg gooien. Geeft ik het een paar dagen later weer, dan is het in eens super lekker. Met nieuwe smaken wil dit ook wel eens zo gaan ???

Als ik iets nieuws heb, dan leg ik er altijd een hapje haas bij. Dat is namelijk  :D en als hij dat op heeft is hij toch al begonnen met eten en gaat de rest er ook wel in.  Heel typisch, maar het werkt.

Ooit ook met vis gelukt. 2 sec later lag de vis terug op de grond. Dat moet hij dus echt niet, dus ik voer geen vis.  Dieren die op de weide lopen en ook wild hebben al een veel betere verhouding omega 3:6, ik voer dus maar zelden rund en veel wild. (discussie: hoe wild is wild loopt ook al ergens ;)  )

Mocht je echt van de lama af moeten, dan kan k wel een lijntje naar NL maken. Wil dan zelf ook wel een kilo ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2329423
Oh ja, dat juist, jij komt hier wel eens langs. Dus dat is wel een optie als ik er vanaf moet.

Tis goed, maar ik ga dus eerst eens kijken of hij hiet niet alsnog gaat eten of niet.

Vanmorgen wilde hij zijn hert weer niet. Dat had hij nochtans de eerste keer wel gegeten  ::) 
Je kan er dus niet aan uit en dus ga ik gewoon een paar keer blijven proberen, we zien wel wat hij vind. 
Als ik iets ter overname heb, dan horen jullie het wel. ;)

Vanmiddag kwartelkarkas. Dat aten ze bij het proeven ook allemaal, dus ik verwacht ergens wel dat ze dat allemaal lekker gaan vinden.  Ik ben benieuwd. :)
Door *Flip*
#2329427
kwartel is volgens mij voor elke kat een feest :)

De kwaliteit van hert / ree (er schijnt een verschil te zijn, maar ben vergeten wat) kan nog wel eens wisselen. De ene levering is dan ook veel lekkerder dan de andere levering. Nog maar 1x heb ik een kilo aan porties in de kliko moeten doen, werd met grote boog omheen gelopen en rook ook wel erg sterk naar wild, niet bedorven, maar niet kat-waardig, haha
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2329986
Kwartel gisteren ging redelijk. Niet echt een feest maar hij at er toch van.
Ook Kleintje heeft een deel laten liggen.  Ik denk dat ze beiden de helft opgegeten hebben.
Vanmorgen kreeg hij een orgaanmengeling die hij de eergisteren mooi heeft opgegeten en hij hoefde ze weer niet. 
Maar gisteren had hij alsnog dat hert opgegeten en dat is er een hele tijd later weer uitgekomen.  Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken, maar ik zal dus maar een tijd geen hert meer geven aan Luis...  :-\
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij zich toch niet helemaal goed voelt (al dan niet door het hert, waar hij misschien niet tegen kan?) en daardoor nu wat minder eet.  Kwartel maar half en nu zijn orgaan niet...

Ik blijf dit nog maar even aanbieden, want hij heeft het wel al met smaak gegeten, dus ik veronderstel dat hij het wel lust.  Dat hij ofwel niet lekker is, en dan wacht ik wel tot dat beter is, of dat hij minder eetlust heeft door te weinig te eten gisteren, maar dat merk ik dan ook wel en dan krijgt hij even wat anders met dat orgaan er (hopelijk) achteraan.  En dus even geen hert meer...
Door Mowgli
#2332729
Ik lees nu pas je topic (met veel interesse), omdat ik op vakantie was.
Heel erg bekend verhaal, Mowgli miept ook zo ontzettend met barfen / eten. De eerste maanden at hij alles en ineens begon hij te miepen. Gevogelte en dus ook rauw/gekookt ei is bah, geen grote stukken vlees, niet knagen, geen droge stukken vlees, geen vetranden, van zijn rauwe ansjovisjes laat hij de koppen liggen en a.u.b. ook niet teveel visjes. Na 2 zonder kop wil ie niet meer. Niet alles in 1 keer willen opeten en raar genoeg wel uit mijn hand willen eten maar niet van zijn bord.

Door de buikoperatie 2 weken voordat we op vakantie gingen, moesten we hem noodgedwongen overzetten op blikvoer tot na de vakantie. Ook hier heeft hij duidelijk voorkeur. Ik had van 2 merken voer gekocht met een hoog percentage vlees, geen kunstmatige toevoegingen en netjes alles gedeclareerd wat er in zit. 1 merk is koud geperst (op een lage temperatuur gekookt) en 1 merk niet. Dat koud geperste eet meneer dus gewoon niet.

Aan mij nu de opgave hem weer aan het barfen te krijgen, wat niet alleen een probleem met Mowgli is, maar ook met mijn partner. Die is ondertussen nog steeds van mening dat de loodvergiftiging door de gehaktmolen komt. daarover meer in "Mowgli's operatie topic".
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2333645
Nou, Luis miept niet ontzettend hoor.

Ik geloof dat hij spier en vleesbot gewoon lekkerder vind dan orgaan en dan bij orgaan even denkt: oh, daar heb ik geen zin in.  Hij is niet echt een hongerkat, dus wacht dan wel mooi tot de volgende maaltijd. Alleen krijgt hij dan dat orgaan weer voor zijn neus, en zo houdt hij dat langer vol dan gezond is.
Maar de tip van Flip werkt fantastisch.  Leg ik er een stukje van iets lekkers bij, en snij ik het orgaan erg fijn, dan gaat het meestal mee naar binnen.  Eergisteren nog zag ik hem de stukjes konijn er vantussen halen en echt zoeken in zijn potje naar wat hij lekker vond en plots zag je hem duidelijk een knop omdraaien, stoppen met zoeken en gewoon zonder morren zijn hele potje leegeten.  :biggrin2:
Was wel flink he.

Zo gaat elk orgaan ondertussen wel binnen.  Hart meng ik meestal met lever en dan gaat het vrij goed, nier met maagjes.  Maar ik kan het ook gewoon bij wat lekkers geven dus, want dan gaat het ook vrij goed naar binnen.
Vanmorgen heeft hij zo ook wat long gegeten bij zijn geitenvlees.  Daar maak ik wel niet zo'n punt van, van long, omdat het niet noodzakelijk is. Maar ik heb de rest nu tussen de konijnenkarkasjes gelegd en daar mag het even marineren.  Waarschijnlijk eet hij het dan vanmiddag allemaal mee op.  En als dat niet zo is, geef ik het maar aan de anderen.

Vis ga ik gewoon nog even mee wachten en eerst aan zalm proberen geraken. Dat heeft hij wel ooit gegeten.  Ik wil ook gewoon niet teveel druk zetten op vanalles van in het begin. Gewoon zachtjesaan uitbreiden en eerst zaken geven die hij lekker vind met dat orgaan erbij.  Als dat goed gaat kan ik nog wat toevoegen.
Hert geef ik dus niet meer aan hem.  Het bevalt hem blijkbaar niet goed.  Ik heb er wel 6 kg van, maar dat is 5kg van bij Jolanda en een kg die ik al langer had.  Het is op die laatste dat hij nu reageert, dus misschien valt die 5kg van Jolanda wel goed.  Dat zal ik dan wel nog eens proberen.
Van Jolanda is industrievlees, ik weet niet of die eerste kg geen wild is.  Ik heb dat van iemand kunnen overnemen, vandaar dat ik het niet precies weet.

Maar hij eet graag kip, eend, konijn, lam, geit, kalkoen en kwartel.  Das al mooi vind ik.  Ik heb ook nog parelhoenkarkas, maar dat kunnen ze nu nog niet wegkrijgen denk ik.  En dan lama en hert voor de anderen en binnenkort zal ik die lama ook nog eens proberen bij Luis.  Ik heb ook nog runderlippen maar die ga ik malen of in de oven eens drogen, want ze zijn wel erg taai. 
En dan dus nog vis (sardien, makreel en tong en dan wil ik nog aan zalm geraken).
Een eitje van de eigen kipjes, krijgen ze ook elke week en vind Luis heerlijk, en binnenkort ga ik nog om kuikens. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 07 mei 2012, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2336167
Het gaat hier steeds beter.
En het blijven wel katten natuurlijk, steeds als je het denkt te kunnen voorspellen, verrassen ze je toch weer.  ;D
Gisteren ging de lever mooi naar binnen.  Ik had me al voorbereid op weer heel wat moeilijkheden, maar nee hoor.  Eerst nog wat eendenvlees en dan mooi en vol smaak de lever erachteraan.  Hij heeft zelf een paar likjes genomen van wat gemalen rundsvlees wat hij nog nooit gewild had (ik dacht: aanbieden kan geen kwaad). 
Vanmorgen een paar stukjes lama tussen het kalkoenvlees en het bakje ging zonder aarzelen helemaal schoon. 
Het komt dus wel goed.

Ik begin me nu eerlijk gezegd af te vragen of ik me bij het portioneren niet vergist heb tussen de lama en hert naar wat hij lust.  Ik weet zeker dat het juist label op de juiste zak staat hoor, maar misschien luste hij net hert niet en lama wel....  ???  Zou wel kunnen natuurlijk...
Enfin, doet er niet toe wat hij toen deed, de lama lukt nu wel en de hert valt niet goed dus laat ik even zo.
Ik voer de rest van die ene kg die ik al wat langer heb wel aan de anderen en dan proberen we later nog eens met het hert van Jolanda.

Nog eens bedankt voor alle tips.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door