Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3276083
Ik heb er hier ook zo eentje lopen, maar meneer hier is wel nog wat erger. Rust, regelmaat en voorspelbaarheid zijn hier belangrijk.

De zaken dat hier de boel onder controle houden:
-Achter gesloten deur alleen eten (hij is nu wel de enige, maar ook tov mij en eventuele inbrekers ofzo ::) is dat nodig)
- Op vrij vaste tijden eten (een beetje schommeling kan, maar niet te veel)
- Barf is beter dan kvv, kvv is volgens hem niet echt eten
- hij krijgt zijn eten met een klein soepje, wat warm water uit de waterkoker met een flintertje kvv (voor zo'n kat is alles met een beetje smaak eten). Dit is voor het vocht, maar hij is er ook meer verzadigd door
- Ik geef drie keer per dag eten maar dat zijn twee grote maaltijd met een klein soepje en eentje enkel een groot soepje, anders zijn de andere maaltijden te klein en dan heeft hij het idee dat hij niet gegeten heeft.
- hem niet wegzetten voor het eten, Wolf draait dan volledig door, maar bij hem is dat wel heel extreem en eigenlijk ook wel zijn persoonlijkheid. Ik maak het dus in de keuken klaar met hem erbij en hij krijgt het dan in de badkamer met de deur toe. Als hij klaar is schreeuwt hij of ramt hij de deur er uit, dus ik merk het wel :)

Wolf is wel een heel ander geval dan Jimmy. Hij is nog een stuk erger als wat jij beschrijft, maar bij hem is dat dus niet enkel ivm eten, maar hij is in het algemeen heel snel overprikkelt en ik heb niet de indruk dat dat op Jimmy van toepassing is. Toch is het gedrag wat jij beschrijft bij Jimmy heel gelijklopend, maar gewoon wat milder dan bij Wolf, dus hopelijk heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3276102
frodo quin schreef:Ik heb er hier ook zo eentje lopen, maar meneer hier is wel nog wat erger. Rust, regelmaat en voorspelbaarheid zijn hier belangrijk.

De zaken dat hier de boel onder controle houden:
-Achter gesloten deur alleen eten (hij is nu wel de enige, maar ook tov mij en eventuele inbrekers ofzo ::) is dat nodig)
- Op vrij vaste tijden eten (een beetje schommeling kan, maar niet te veel)
- Barf is beter dan kvv, kvv is volgens hem niet echt eten
- hij krijgt zijn eten met een klein soepje, wat warm water uit de waterkoker met een flintertje kvv (voor zo'n kat is alles met een beetje smaak eten). Dit is voor het vocht, maar hij is er ook meer verzadigd door
- Ik geef drie keer per dag eten maar dat zijn twee grote maaltijd met een klein soepje en eentje enkel een groot soepje, anders zijn de andere maaltijden te klein en dan heeft hij het idee dat hij niet gegeten heeft.
- hem niet wegzetten voor het eten, Wolf draait dan volledig door, maar bij hem is dat wel heel extreem en eigenlijk ook wel zijn persoonlijkheid. Ik maak het dus in de keuken klaar met hem erbij en hij krijgt het dan in de badkamer met de deur toe. Als hij klaar is schreeuwt hij of ramt hij de deur er uit, dus ik merk het wel :)

Wolf is wel een heel ander geval dan Jimmy. Hij is nog een stuk erger als wat jij beschrijft, maar bij hem is dat dus niet enkel ivm eten, maar hij is in het algemeen heel snel overprikkelt en ik heb niet de indruk dat dat op Jimmy van toepassing is. Toch is het gedrag wat jij beschrijft bij Jimmy heel gelijklopend, maar gewoon wat milder dan bij Wolf, dus hopelijk heb je er wat aan.
Dank je! Hier kan ik zeker wat mee! Hoe heb jij Wolf geleerd dat hij niet via je broekspijpen omhoog mag klimmen terwijl jij zijn eten klaarmaakt? Of het gewoon onder je vingers vandaan trekken omdat je ziet dat het eten is? Of, ook leuk, gewoon aan die vingers beginnen omdat die vlees vast hebben? ::)

Jimmy is niet overprikkeld. Het is een schat, een echte luie knuffelkont. Hij is puur en alleen rond etenstijd zo hysterisch.
Door frodo quin
#3276187
Hope schreef:Dank je! Hier kan ik zeker wat mee! Hoe heb jij Wolf geleerd dat hij niet via je broekspijpen omhoog mag klimmen terwijl jij zijn eten klaarmaakt? Of het gewoon onder je vingers vandaan trekken omdat je ziet dat het eten is? Of, ook leuk, gewoon aan die vingers beginnen omdat die vlees vast hebben? ::)

Jimmy is niet overprikkeld. Het is een schat, een echte luie knuffelkont. Hij is puur en alleen rond etenstijd zo hysterisch.
Naar omhoog klimmen in brokspijpen doet hij niet vanaf hij kon springen, dus dat is geen probleem. Het proberen stelen en bijten herken ik, nagels kwamen er bij hem ook wel aan te pas. Bijten en uithalen doet hij binnen deze context niet meer, echt aanvliegen en in mij hangen in het geheel al jaren niet meer. Wolf is het type dat je met fluwelen handschoenen moet aanpakken, eerder tegenhouden dan wegzetten, zomin mogelijk prikkels toevoegen (en zeker geen negatieve), zachte stem en vriendelijk vragen. Het is heel belangrijk dat hij er niet in slaagt iets te pakken te krijgen voordat ik het hem geef, anders is het hek van de dam. Ik vraag hem dus telkens van het aanrecht te gaan als hij er op springt en soms heeft hij naast tegen houden wat begeleiding nodig. Het is heel belangrijk voor hem dat ik super zacht met hem om ga en alles volgens een vastte manier verloopt, zodat hij exact weet wat en hoe. Hij weet dat stelen geen zin heeft, al probeert hij wel, maar hij is nu makkelijk op andere gedachten te brengen. (als ik portioneer kan hij zelfs bij mij, moet wel niet weg wandelen ;) ) De rest is tijd.

Het merendeel van de littekens dat ik van hem heb zijn van zijn eerste levensjaren. Ik denk dat het een combinatie is van ik die beter met hem heb leren omgaan (bij andere katten altijd kordate neen en wegzetten toegepast) en hij die wat meer impulscontrole kreeg met volwassen worden. Hij is trouwens een hele lieve en erg aanhankelijke kat die respect heeft (of toch probeert te hebben) voor grenzen, anders was het denk ik niet gelukt met zijn probleem met prikkels.

Is alles bij jouw al in porties of moet je nog knippen of snijden? Hoe langer het duurt hoe moeilijker voor hem en hoe meer hij opgedraaid geraakt. Alles moet hier gewoon maar in de bak en een soepje maken, dus dat is een halve minuut werk.
Door Droppie
#3276216
Dat gedrag tijdens eten klaar maken is herkenbaar. Doet onze Roady ook. De andere 3 wachten geduldig. Als hij een keer op de grond wacht dan hangt hij in mijn broek. Meestal zit hij op de aanrecht. Op de aanrecht mogen ze niet opkomen, maar ik heb het opgegeven om het hem af te leren. Ik probeer hem nu aan te leren om in de vensterbank te laten wachten. Ergens had ik gelezen dat katten graag zien wat je doen. Wanneer wij ooit gaan verhuizen, zorg ik dat er in de nieuwe keuken een wachtplankje voor roady naast het aanrecht komt. Misschien is dit een optie voor je.

Roady is nu 6 jaar en het agressieve is er bij hem een beetje af is gegaan. De laatste tijd is hij iets geduldiger aan het worden. Zelfs onze kattenoppas, die wel wat gewend is, was geschrokken van zijn gedrag, bijten en slaan, wanneer het niet snel genoeg gaat.
Het schrokken gaat helaas niet weg (gelukkig spuugt hij niet). Ook niet toen ik ze verder uit elkaar heb gezet, ieder aan een kant van de keuken. De KVV is al op voordat de rest eten heeft. Hij wil nog weleens schrokken tijdens het barfen en dat komt er dan wel weer uit, maar dat gaat de laatste tijd ook beter.

Zo'n katten kongetje zit ik ook aan te denken voor roady, alleen vond ik het gaatje zo klein. Ze krijgen daar dan wel kvv uit?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3276228
Hij heeft gisteren en vanmorgen barf gehad en niet gespuugd :)

Zijn gedrag tijdens het eten klaarmaken ga ik pas aanpakken na de zwangerschap. Ik heb nooit toxoplasmose doorgemaakt (bleek uit het bloed) dus ik ga nu niet het risico van een flinke kras nemen. Hij wacht nu maar even in de garage.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3276245
Tegen het schrokken helpt het echt van de kat apart eten te geven en zelf ook niet in beeld te zijn.
Gewoon ruimte tussen is niet voldoende dan hebben ze nog steeds het gevoel dat men zijn eten kan komen afnemen. Of dat er elders ook iets te halen valt.

Hier eet Cuzco alleen in een benchje. Er gaat hier zelfs een dekentje over zodat hij de anderen en mij niet ziet. Een andere kamer werkt hetzelfde.

Stop hem erin, geef eten en laat hem met rust tot hij grondig klaar is. Als hij het kot afbreekt, moet je hem wel los laten maar als dat niet zo is, is het zelfs goed hem iets langer te laten zitten.
Als je andere katten tegelijk eten krijgen krijgt hij eerst en mag pas weer vrij als al de anderen klaar zijn en evt restjes weggehaald.
Op die manier heeft hij geen reden om zich te haasten. Dat leren ze snel en brengt rust en dat is de eerste verreiste om schrokken te verminderen.

Ik merkte meteen verschil in schrokken en vooral niet steeds omkijken en grommen tijdens het eten, maar het duurde wel meer dan een jaar voor ik kon zeggen dat hij relatief rustig at.
Kvv wordt wel nog steeds binnen gewerkt in een paar happen, dat lijkt mij logisch. Maar hij kauwt tenminste een paar keer op een kuiken of stuk spier ipv slurp. Vleesbot wordt nu zelfs rustig gekauwd, soms wel meer dan 5 min!
Als hij af en toe eens wat toegestopt krijgt samen met de anderen schrokt hij nog steeds tot hij bijna stikt als hij de kans krijgt.


Ivm tijdens het klaarmaken of portioneren kan ik niet van meespreken. Cuzco heeft gelukkig niet zo'n ontzettende honger want ik geef hem een hoeveelheid waarop hij wel.een halve kg te zwaar is maar waar hij tenminste mee kan leven. Ik.vind dat ook belangrijk.
Al weet ik niet of dat bij alle katten wel mogelijk is...

Hij hangt niet in mijn broek want ik zou dat echt niet accepteren. Als er iets is waar ik niet tegen kan, zijn het nagels in mijn benen of handen. Als hij dat zou doen zou ik echt kwaad worden en kreeg hij niets. Srr, ik kan daar echt niet tegen.
Tijdens het portioneren krijgt hij af en toe wel wat als hij flink is. Hij weet dus dat nagels niet helpen maar kopjes kan ik niet weerstaan. Dus krijg ik kopjes tijdens het portioneren. :smitten:
Alleen moet ik goed opletten waar ik loop. :biggrin2: ::)

Het is natuurlijk zo dat nagels al niet mochten voor hij rauw kreeg en brok schep je gewoon uit een doos naast het eetbakje.... dus was er niet zo'n ruimte voor voedselnijd al heb ik me ook wel eens kwaad gemaakt als hij het bakje uit mijn handen sloeg.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3276269
Klopt, hij kan echt niet eten met het idee dat er iemand mee kijkt. Hij eet dus boven, Lotje in de garage en Nelson in de bijkeuken. Er zit een deur voor de trap en die zit dicht. Dat geeft het meeste rust.

Het gaat hier nu zo:

Nelson wacht in de bijkeuken braaf in zijn mand. Lotje en Jimmy zitten buiten.
Ik maak voer klaar Jimmy, zet dit boven en sluit de deur. Dan laat ik de katten binnen. Jimmy is dan he-le-maal hysterisch. Ik zet Lotje in de garage en doe de deur naar de trap open zodat Jimmy naar zijn eten kan. Als Lotje in de bijkeuken blijft en mee naar de bak van Jimmy rent breekt de hel los :-X

Dus Jimmy zit boven, Nelson in zijn mand, Lotje in de garage. Ik geef Lotje haar eten, madam is gewoon rustig. Dan maak ik het eten van Nelson klaar en laat hem rustig eten. Pas als hij uitgelikt en gesnuffeld is komt er weer beweging. Lotje is meestal nog niet klaar, Jimmy wel. Die mag beneden nog in de bak van Nelson kijken en de bakjes dooivocht leeglikken.

Jimmy zou waarschijnlijk wel minder hysterisch zijn als hij kon zien wat ik deed tijdens het klaarmaken, maar dat gaat nu gewoon even niet.
Door frodo quin
#3276282
Hope schreef:Klopt, hij kan echt niet eten met het idee dat er iemand mee kijkt. Hij eet dus boven, Lotje in de garage en Nelson in de bijkeuken. Er zit een deur voor de trap en die zit dicht. Dat geeft het meeste rust.

Het gaat hier nu zo:

Nelson wacht in de bijkeuken braaf in zijn mand. Lotje en Jimmy zitten buiten.
Ik maak voer klaar Jimmy, zet dit boven en sluit de deur. Dan laat ik de katten binnen. Jimmy is dan he-le-maal hysterisch. Ik zet Lotje in de garage en doe de deur naar de trap open zodat Jimmy naar zijn eten kan. Als Lotje in de bijkeuken blijft en mee naar de bak van Jimmy rent breekt de hel los :-X

Dus Jimmy zit boven, Nelson in zijn mand, Lotje in de garage. Ik geef Lotje haar eten, madam is gewoon rustig. Dan maak ik het eten van Nelson klaar en laat hem rustig eten. Pas als hij uitgelikt en gesnuffeld is komt er weer beweging. Lotje is meestal nog niet klaar, Jimmy wel. Die mag beneden nog in de bak van Nelson kijken en de bakjes dooivocht leeglikken.

Jimmy zou waarschijnlijk wel minder hysterisch zijn als hij kon zien wat ik deed tijdens het klaarmaken, maar dat gaat nu gewoon even niet.
Klinkt eigenlijk wel goed. Mijn ervaring is dus dat het buiten wachten wel zijn gedrag kan verergeren, maar in jouw situatie is het nu even niet anders.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3276637
pearlsofpassion schreef:Ik vind het ook goed klinken. Als je dit goed te doen vind zou ik het prima vinden.
Ik hoop wel dat zijn hysterie minder kan worden. Hoe is hij de rest van de dag?
Lui en ooooh zo lief. Hij komt graag even buurten en een knuffel halen (lees: als een papegaai in je nek zitten ;D ) en ik zie hem geregeld in het weiland op zoek zijn naar prooidieren. Maar over het algemeen ligt hij in het stro of in de tuinstoel in de zon. Hij is dan echt niet hysterisch, ook niet als iemand naar binnen gaat. Dat hysterische is 's ochtends zodra hij me hoort, omdat ze altijd eerst eten krijgen en dan pas buiten gaan. Rond vijf uur haal ik ze weer binnen. Lotje moet ik dan roepen, Jimmy zit vanaf een uur of drie/half vier op de vensterbank en begint bij iedere beweging te krijsen. Ik laat hem buiten, binnen sloopt hij de boel. En ik ga niet eerder voeren want dan gaat hij er eerder zitten, maar sneu vind ik het wel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3276658
Oh ja, het is echt bij de eetmomenten dan. Dat is dan al een geluk.
Het stomme is dat Lotje net het tegenovergestelde is. Anders zou ik kunnen aanraden om eens te proberen geen vaste voertijden aan te houden. Dan hebben ze niet zo'n hongermomenten.
Maar ik denk dat de kans reëel is dat Lotje dan niet meer komt. Dus dat helpt dan toch niet.
En voor hetzelfde geld heeft Jimmie dan plots wel de hele dag honger. Het is wss best het zo te laten, dan heeft hij tenminste duidelijkheid en rust de rest van de dag.

Hoeveel eten krijgt hij nu eigenlijk?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3276698
Hij krijgt nu 200 gram per dag, dat is 3 % van zijn ideale lichaamsgewicht. Maar het is wel exclusief wat hij zelf nog vangt buiten. Ik heb daar niet altijd evenveel zicht op omdat hij meestal op de zolder gaat zitten en ik dan niet kan zien of hij daar 1x of 3x is geweest die dag.

Als ik hem een groot dier zie vangen (konijn, fazant, duif, patrijs), dan krijgt hij rustig twee dagen niets van mij erbij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3276704
En heb je het idee dat hij dat echt nodig heeft? Ik wil zeggen, wordt zojn gedrag echt veel erger als je wat minder geeft? Gaat hij dan wel doorheen de dag schooien?

Want ik vind dat nogal veel, eerlijk gezegd... Als hij al wat dik is toch...
Een jong slank energiek ding is wat anders. Maar een gezellige luie kater kreeg van mij gerust maar 2 of 2,5%. Het is te zien hoe zijn gedrag eronder is. Dat vind ik belangrijk. Kwaliteit van het leven staat voorop.
Cuzco is ook nog steeds wat te dik maar als ik hem nog minder geef dan geeft hij de hele dag duidelijk honger aan. En dat wil ik ook niet. Hij krijgt dus net die hoeveelheid waarop hij normaal functioneert.

Vorige winter gaven ze ook honger aan en dus gaf ik ook wat meer. Deze winter om 1 of andere reden niet...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3276744
pearlsofpassion schreef:En heb je het idee dat hij dat echt nodig heeft? Ik wil zeggen, wordt zojn gedrag echt veel erger als je wat minder geeft? Gaat hij dan wel doorheen de dag schooien?

Want ik vind dat nogal veel, eerlijk gezegd... Als hij al wat dik is toch...
Een jong slank energiek ding is wat anders. Maar een gezellige luie kater kreeg van mij gerust maar 2 of 2,5%. Het is te zien hoe zijn gedrag eronder is. Dat vind ik belangrijk. Kwaliteit van het leven staat voorop.
Cuzco is ook nog steeds wat te dik maar als ik hem nog minder geef dan geeft hij de hele dag duidelijk honger aan. En dat wil ik ook niet. Hij krijgt dus net die hoeveelheid waarop hij normaal functioneert.

Vorige winter gaven ze ook honger aan en dus gaf ik ook wat meer. Deze winter om 1 of andere reden niet...
Hij is tijdens de periode dat ik zo vreselijk ziek was zo dik geworden en de da zei me dat ik hem heel langzaam moest laten afvallen.
In gedrag maakt het niet zo heel veel uit. Ik zat op 3% omdat de da dat zei :-\
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door