Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2872349
Envie schreef: Hoe is dit te verklaren dan? Welke lever is meer geschikt voor poezels?
Ik bedoelde dat in smaak he. Zij vinden dat vergif.
Als je kat het wel lust, is het geen probleem het te voeren, maar er zijn er nogal wat die het niet lusten.

Ik denk niet dat bij lever de leeftijd van het dier meespeelt in de hoeveelheid afvalstoffen die erin zitten. De lever breekt af, maar slaat niets op. Daarom is enkel wat vlak voor de dood gevoerd is van belang. Zo is kippenlever (omwille van de AB) dus het slechtste wat je kan voeren, ookal wordt het nog zo jong geslacht. Maar het wordt vaak wel goed gegeten....
Biologische kippenlever is dan weer wel goed natuurlijk, want die krijgen die rommel niet.
Konijnen en eenden krijgen ook AB tot ietsje voor de slacht, dus ook weer niet zo goed.

Lamslever is volgens mij prima om te voeren, maar ze lusten het hier dus niet. Zowiezo is biologisch of wilde lever het beste, ook van oudere dieren.

Bij nieren geldt wel de leeftijd van het dier van belang is. Het meest belangrijke element dat in de nieren opgeslagen wordt doorheen de levensduur van het prooidier, is Cadmium. Dat komt overal voor, gewoon in de natuur (door menselijke milieuvervuiling), dus biologisch helpt daar niet aan (misschien zelf integendeel). Kalfsnieren zijn geschikt, rundernieren ouder dan 2 jaar is afgekeurd voor menselijke consumptie, maar kan je voor dierlijke consumptie wel nog vinden. Of je dat voert, moet je zelf weten, maar ik zou aanraden zeker af te wisselen dan.
Lamsnieren zijn dan wel goed, want lam wordt niet zo oud voor het geslacht wordt.
Ikzelf voer gewoon konijnniertjes omdat dat het enige is dat ik gevonden heb die ze gewoon graag eten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 12 feb 2014, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2896711
Nou, inmiddels eet ze zoveel verschillende dingen dat ik de vleesmolen afgestoft heb.

Ik wil voorlopig graag malen omdat ze nog niet erg goed knaagt en dan opgeeft.

Heb twee versies gemaakt:
1. eendennek, kwartelkarkas, kippenlever, kippenhartjes, ree- en hertenvlees
2. konijnkarkas, parelhoenkarkas, kippenhart, kippenlever, hertenhart, hertenlever en rundvlees.

Had hier gelezen over de siliconenvormpjes van de action. En die heb ik gebruikt om porties te maken. Hartstikke handig zeg! Ik heb dus nu dozen met "deelblokjes kattenvoer" ;D

invriezen:
Afbeelding

en de deelblokjes:
Afbeelding

Top :)

Heb van rest van de hertenlever meteen porties-per-kilo gemaakt (hond; ongeveer 40 gram) en die in gestapelde vormpjes in een vershouddoos gedaan. En ik denk dat ik ze ook maar ga gebruiken om groentenmixdeelblokjes te maken :D

Scheelt echt een boel zakjes.
Nu maar hopen dat madam het lust. Heb in ieder geval voor ongeveer een maand genoeg.
#2896765
koekje schreef: Wat leuk, jij gebruikt de losse siliconen vormpjes. Ik heb de 'bakplaatvariant'.
Ik heb staan twijfelen, die zag er ook echt goed uit. Maar was weer nét even duurder. En ik wist nog niet dat het zo goed zou werken :)
Echt heel erg handig dit. Die "bakplaat" stapelt denk ik wel fijner, maar ik heb nu 36 vormpjes dus als ik de eerste lading ongeveer een uur in de vriezer heb staan (die staat op -32) dan kan ik de vormpjes er al af halen en de tweede lading invriezen. Ben helemaal happy.

En nu helemaal want ze heeft vanmorgen haar eerste volledige muffin op. Inclusief de lever, jippie.
Grof gemalen dus ze moest nog lekker wat knippen en knagen. En ze kwam daarna heftig snorren en spinnen en stampen op schoot. Dus ik denk dat madam wel tevreden is.

Als die ander toch eens....zucht. ;-)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door