Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#258274
Hitam schreef: Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat in alle open wateren in Nederland ratten voorkomen. Wij hebben ze ook om huis, hoewel er geen water direct in de buurt is.

En om de discussie te compliceren wil ik even opmerken dat in Amerika er een verschuiving is van icterohaemorrhgiae naar gripposa en pomona. Er is geen kruisbescherming voor deze soorten als de hond geënt is tegen icterohaemorrhgiae.
En het is niet bekend met welke soort honden die ziek worden besmet zijn, want dat wordt bij mijn weten niet onderzocht.

Toen er een aantal jaren geleden een uitbraak van leptospirose was in Nunspeet zijn zowel geënte als niet-geënte honden ziek geworden. Maar ik weet niet hoe lang geleden de geënte honden geënt waren.
Ja, dat had ik ook gezien Tannetje, van die veschuiving. Jammer dat we alleen niet weten hoe dat in Europa/Nederland zit....

Overigens is het dus ook nog maar de vraag van welke lepto bacterie in Nunspeet ze werkelijk ziek zijn geworden. Misschien wel een andere als in de enting zat... Of hebben ze dat onderzocht?

Maar goed, ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat je er wel vanuit kunt gaan dat er ratten zijn. Overal. Vind jij deze enting daarom wel of toch niet verstandig?
Door Lizzy
#258276
OK, ik had dus je tweede opmerking gemist....

Ik begrijp dat je risico loopt, maar het is verroest jammer dat het niet beter te calculeren is hoe groot het risico werkelijk is....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#258281
Ik denk dus dat het toen in Nunspeet een andere was dat er voor geënt wordt. Voor zover ik weet is dat niet onderzocht.
Of de enting werkt zo slecht dat het in veel gevallen niet werkte. Dan kun je helemaal je vraagtekens zetten bij de enting.
Door Peet
#258465
Persoonlijk zou ik een pup / jonge hond wél enten. Een oudere (zeg maar, vanaf 5 of 6 jaar) niet meer, mits ze daarvoor altijd geent zijn geweest. Zo doe ik het nu nog......en zowiezo een kuurtje Thuja voor en na de enting.
Door yalla
#258552
Ja ik heb hier dus ook altijd discussie over met mijn DA. Hij ent sowieso 'maar' eens per drie jaar en hij kan er helemaal inkomen dat ik niet meer wil inenten. Maar..... hij vindt mij heel erg dom dat ik niet Ziekte van Weil ent. :(
Door Lizzy
#258555
yalla schreef: Ja ik heb hier dus ook altijd discussie over met mijn DA. Hij ent sowieso 'maar' eens per drie jaar en hij kan er helemaal inkomen dat ik niet meer wil inenten. Maar..... hij vindt mij heel erg dom dat ik niet Ziekte van Weil ent. :(
Maar kan hij ook goed uitleggen en onderbouwen waarom? Want dAAr ben ik dan wel benieuwd naar. Als hij een echt goed verhaal heeft: ik ben niet te beroerd om mijn mening te herzien en Weil te gaan enten.
Door yalla
#258562
Lizzy schreef: Maar kan hij ook goed uitleggen en onderbouwen waarom? Want dAAr ben ik dan wel benieuwd naar. Als hij een echt goed verhaal heeft: ik ben niet te beroerd om mijn mening te herzien en Weil te gaan enten.
Je weet zijn naam en telefoonnummer, dus wat let je 8)
Door Lizzy
#258573
yalla schreef: Je weet zijn naam en telefoonnummer, dus wat let je 8)
Heb jij daar dan niet om gevraagd?
Door yalla
#258586
Lizzy schreef: Heb jij daar dan niet om gevraagd?
Nou hij geeft gewoon het standaard antwoord, zo van: besmettingsgevaar in Nederland is aanzienlijk dus waarom niet enten?
Door Sjalot
#258589
Een van mijn 5 honden heeft een leverziekte (vermoedelijk hepatitis). Even hebben ze ook gedacht aan de Ziekte van Weil, maar haar nieren waren goed dus hebben ze haar verder niet daarop onderzocht.
Toen ik vroeg of Weil dan nog veel voor kwam zeiden ze dat ze bij hun (Dierenziekenhuis Rotterdam) jaarlijks wel een paar zien binnen komen. De honden zijn dan doodziek en overleven het vaak niet.
Mensen lopen de kans de ziekte via de hond te krijgen via de besmette urine, vooral als je ergens een wondje hebt zitten. Je andere honden lopen de kans het op te lopen ook bijvoorbeeld als ze aan de urine likken en die kans is redelijk groot. Ziekte van Weil kan ook voor mensen dodelijk zijn.
Om die reden zou ik dus nooit meer (vorig jaar wel gedaan) de vaccinaties overslaan.
Door yalla
#258598
Sjalot schreef: Een van mijn 5 honden heeft een leverziekte (vermoedelijk hepatitis). Even hebben ze ook gedacht aan de Ziekte van Weil, maar haar nieren waren goed dus hebben ze haar verder niet daarop onderzocht.
Toen ik vroeg of Weil dan nog veel voor kwam zeiden ze dat ze bij hun (Dierenziekenhuis Rotterdam) jaarlijks wel een paar zien binnen komen. De honden zijn dan doodziek en overleven het vaak niet.
Mensen lopen de kans de ziekte via de hond te krijgen via de besmette urine, vooral als je ergens een wondje hebt zitten. Je andere honden lopen de kans het op te lopen ook bijvoorbeeld als ze aan de urine likken en die kans is redelijk groot. Ziekte van Weil kan ook voor mensen dodelijk zijn.
Om die reden zou ik dus nooit meer (vorig jaar wel gedaan) de vaccinaties overslaan.
Ik schrik hier eerlijk gezegd wel een beetje (veel) van. Ga toch nog eens overwegen wat te doen. Pffffff..... moeilijk
Door Lizzy
#258611
yalla schreef: Ik schrik hier eerlijk gezegd wel een beetje (veel) van. Ga toch nog eens overwegen wat te doen. Pffffff..... moeilijk
Ik vind dit soort berichten ook niet fijn en twijfel ook wel eens. Maar ja, de meeste dierenartsen zeggen wel dat ze regelmatig dodelijke slachtoffers zien aan allerlei ziektes. Mijn ex-dierenarts zag zelfs tientalle doden aan kennelhoest ::).

En blijft raar dat de hond dus wel gevaccineerd wordt en de mens niet... Maar goed, het is altijd goed om dit soort dingen steeds opnieuw te blijven onderzoeken enzo!
Door Eef+Stippels
#258612
Ik ent die van mij ook wel tegen weil. Ik zou het mezelf niet vergeven als ze zouden sterven aan weil (en daarnaast misschien ons ook nog eens zouden besmetten). Dan is de chaos compleet :-\ Dat risico durf ik gewoon niet te nemen.
Door Eef+Stippels
#258613
Lizzy schreef: En blijft raar dat de hond dus wel gevaccineerd wordt en de mens niet... Maar goed, het is altijd goed om dit soort dingen steeds opnieuw te blijven onderzoeken enzo!
En dat vind ik nou ook zo raar.... waarom hebben wij het niet nodig en onze honden wel? Wij worden toch ook alleen als kind geent? Ik snap niet goed waarom honden dan " officieel" elk jaar geent moeten worden. Maar alsnog durf ik het risico niet te nemen om helemaal niet meer te enten.
Door Lizzy
#258673
Evelyn schreef: Ik zou het mezelf niet vergeven als ze zouden sterven aan weil (en daarnaast misschien ons ook nog eens zouden besmetten). Dan is de chaos compleet :-\ Dat risico durf ik gewoon niet te nemen.
Een gevaccineerde hond die besmet raakt is nog steeds besmettelijk. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.... En ook een gevaccineerde hond kAn dus besmet raken (met dezelfde of met een andere Lepto bacterie).

Overigens vraag ik me altijd wel af, bij dit soort dingen, als je hond dood gaat aan een auto-immuunziekte, juist door de enting (en die van Weil is een rottige enting. De rotste): vergeef je het jezelf dan wel?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 10 feb 2005, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door