Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#253438
Ik ent ook tot op een bepaalde hoogte.

Pups moeten ten alle tijde geent worden in mijn optiek en een herhaling met 1 jaar daarna niet meer.
Mijn honden worden jaarlijks geent voor de show en ook de rabies als ik naar het buitenland ga (naar de show) degene die niet meer showen worden ook niet meer geent.
Ik ben voor enten maar zeer tegen overenten en ieder jaar enten voor iets waar ze al een immuniteit tegen hebben opgebouwd doe ik dus niet.
Door Laura2004
#253458
Ik moet deze maand mijn hond in laten enten, maar na het lezen van dit stuk zit ik ook te twijfelen om het weer te doen. Maar weten jullie misschien wel welke entingen verplicht zijn als je op vakantie gaat naar Spanje? Ik dacht alleen de rabies. En als je een puppy krijgt is het dan verstandig om de volwassen hond in te enten?
Ik doe ook altijd een zo'n scalibor om als ik naar Spanje ga dat is tegen teken en zandvliegjes. Heeft dit wel nut?

Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over enten. Ik krijg gewoon een keer per jaar een briefje van de dierenarts dat Kai weer aan de beurt is voor zijn entingen en dan doe je dat domweg gewoon zonder er bij na te denken.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#253466
Laura2004 schreef: Ik moet deze maand mijn hond in laten enten, maar na het lezen van dit stuk zit ik ook te twijfelen om het weer te doen. Maar weten jullie misschien wel welke entingen verplicht zijn als je op vakantie gaat naar Spanje? Ik dacht alleen de rabies. En als je een puppy krijgt is het dan verstandig om de volwassen hond in te enten?
Ik doe ook altijd een zo'n scalibor om als ik naar Spanje ga dat is tegen teken en zandvliegjes. Heeft dit wel nut?

Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over enten. Ik krijg gewoon een keer per jaar een briefje van de dierenarts dat Kai weer aan de beurt is voor zijn entingen en dan doe je dat domweg gewoon zonder er bij na te denken.
Welke entingen je nodig hebt voor Spanje zul je even na moeten vragen, ik neem aan in iedergeval de rabies in de meeste landen is het alleen rabies wat verplicht is.
Hoe bedoel je dat met die pup?
ik neem aan dat als je die pup haalt dat die gewoon netjes geent is dus kan het geen kwaad je volwassen hond te laten enten omdat je naar het buitenland moet.
(kan geen kwaad voor de pup bedoel ik)
Het is in iedergeval een goeie zaak dat je vanaf heden niet meer klakkeloos een vaccinatie in je hond laat duwen. Als er nu een vaccinatie ingaat neem ik aan dat die weloverdacht gegeven wordt :D
Door Laura2004
#253467
Ik bedoelde dat als je je volwassen hond bv niet meer tegen parvo laat enten of hij dan een puppy (die overigens wel gewoon ingeent is) kan besmetten ofzo?
Misschien een hele domme vraag, want een pup is dan natuurlijk al beschermt tegen die ziekte.
Maar ik ga hem denk ik dit jaar niet meer zomaar laten inenten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#253470
Laura2004 schreef: Ik bedoelde dat als je je volwassen hond bv niet meer tegen parvo laat enten of hij dan een puppy (die overigens wel gewoon ingeent is) kan besmetten ofzo?
Misschien een hele domme vraag, want een pup is dan natuurlijk al beschermt tegen die ziekte.
Maar ik ga hem denk ik dit jaar niet meer zomaar laten inenten.
Ik dacht al dat je dit bedoelde , maar je maakt hier een denkfout.
De volwassen hond heeft namelijk al een immuniteit tegen bv parvo (parvo is eigenlijk ook helemaal niet gevaarlijk voor een volwassen hond , alleen voor pups, bij volwassenhonden moet er eerst ook nog het coronavirus tegelijk met het parvovirus zijn om de hond echt ziek te maken)

Maar het is dus zo , zou de pup nog niet geent zijn en je laat een volwassen hond uit zijn leefomgeving enten tegen parvo dat deze geente hond jouw pup kan besmetten, tenslotte heb je net die volwassen hond middels een vaccinatie ingespoten met het parvo virus.

En wat doe je bij de volwassen hond, die al een immuniteit had tegen parvo, je spuit een ziekte in die het lichaam kent, dus het lichaam komt in verweer, slaat de ziektemaker neer (weg enting) en het immuunsysteem van je hond is tijdelijk verzwakt waardoor hij bevattelijk is voor ziektekiemen.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 02 feb 2005, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#253597
Laura2004 schreef: Ik blijf dingen leren hier op barfplaats ;D ;)
Ik ook :D
Door Femke
#253914
Laura2004 schreef: Ik blijf dingen leren hier op barfplaats ;D ;)
stuur Titia (Mayka) anders eens een PB. Zij heeft precies uitgezocht hoe het zit met de 'geldigheid' van rabiës enting, en als ik me niet vergis is hij 3 jaar geldig. Ze is een discussie aangegaan met haar DA en nu heeft ze een (gezondheidsverklaring??) gekregen zonder dat haar hond opnieuw inge-ent is.
Tja ik weet niet meer precies hoe het zit, maar misschien kun je het aan haar vragen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#253960
Femke schreef: stuur Titia (Mayka) anders eens een PB. Zij heeft precies uitgezocht hoe het zit met de 'geldigheid' van rabiës enting, en als ik me niet vergis is hij 3 jaar geldig. Ze is een discussie aangegaan met haar DA en nu heeft ze een (gezondheidsverklaring??) gekregen zonder dat haar hond opnieuw inge-ent is.
Tja ik weet niet meer precies hoe het zit, maar misschien kun je het aan haar vragen?
Het ligt aan het land waar je heengaat, niet alle landen accepteren dat, en als je in nederland blijft is een rabies gewoon overbodig.
Door Laura2004
#253968
Femke schreef: stuur Titia (Mayka) anders eens een PB. Zij heeft precies uitgezocht hoe het zit met de 'geldigheid' van rabiës enting, en als ik me niet vergis is hij 3 jaar geldig. Ze is een discussie aangegaan met haar DA en nu heeft ze een (gezondheidsverklaring??) gekregen zonder dat haar hond opnieuw inge-ent is.
Tja ik weet niet meer precies hoe het zit, maar misschien kun je het aan haar vragen?
Er is mij altijd verteld dat rabies een jaar geldig is en mijn moeder beweerde ook dat als je je hond niet laat inenten ieder jaar dat het moeilijk is naar het buitenland te gaan, maar ik zal Tita wel een pb-tje sturen, want ik wil niet nog meer in de maling genomen worden door de dierenarts.
Het probleem is dat ik meerdere keren per jaar met de honden naar Spanje ga (mijn vader woont daar). Dus de rabies moet ik wel geven.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#254048
De Nobyvac enting van Intervet is voor drie jaar geldig. Voor alle landen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#254054
Hitam schreef: De Nobyvac enting van Intervet is voor drie jaar geldig. Voor alle landen.

Dank u ;D
Door Mayka
#254072
Volgens de 'nieuwe' regels voor het meenemen van huisdieren naar het buitenland (binnen EU) is een rabiësenting geldig naar wat in de bijsluiter van de fabrikant staat. Bij Nobivac is dat dus drie jaar. Mayka had in juni 2003 een rabiësenting gehad en toen ik in september 2004 een dierenpaspoort ging halen ben ik in discussie gegaan over de geldigheid van de enting, had de verordening uitgeprint en meegenomen om mijn da te laten lezen.
Hij heeft einde geldigheidsdatum in het paspoort op juni 2006 gezet :).
Er staat overigens niets in de verordening over de 'gewone' jaarlijkse inentingen, dus zijn die niet verreist.

Volgens de verordening Europees parlement via de website van Ministerie LNV:
Hoofdstuk 2 Bepalingen betreffende het verkeer tussen lidstaten
Artikel 5:
vergezeld gaan van een paspoort dat is afgegeven door een
door de bevoegde autoriteit aangewezen dierenarts en
waarin wordt verklaard dat een
overeenkomstig de aanbevelingen
van het laboratorium van productie geldig vaccin
dan
wel een nieuw vaccin tegen rabiës is toegediend aan het
betrokken dier met een geïnactiveerd vaccin met ten minste
één antigeneenheid per dosis (WHO-norm).


Als iemand geïnteresseerd is in de hele verordening (in PDF) wil ik het wel mailen. Stuur me dan even je email-adres per pm.
Door Laura2004
#254099
Mayka schreef: Volgens de 'nieuwe' regels voor het meenemen van huisdieren naar het buitenland (binnen EU) is een rabiësenting geldig naar wat in de bijsluiter van de fabrikant staat. Bij Nobivac is dat dus drie jaar. Mayka had in juni 2003 een rabiësenting gehad en toen ik in september 2004 een dierenpaspoort ging halen ben ik in discussie gegaan over de geldigheid van de enting, had de verordening uitgeprint en meegenomen om mijn da te laten lezen.
Ik heb je een pb-tje gestuurd, ik ga nl. meerdere keren in een jaar naar Spanje.
Hij heeft einde geldigheidsdatum in het paspoort op juni 2006 gezet :).
Er staat overigens niets in de verordening over de 'gewone' jaarlijkse inentingen, dus zijn die niet verreist.

Volgens de verordening Europees parlement via de website van Ministerie LNV:
Hoofdstuk 2 Bepalingen betreffende het verkeer tussen lidstaten
Artikel 5:
vergezeld gaan van een paspoort dat is afgegeven door een
door de bevoegde autoriteit aangewezen dierenarts en
waarin wordt verklaard dat een
overeenkomstig de aanbevelingen
van het laboratorium van productie geldig vaccin
dan
wel een nieuw vaccin tegen rabiës is toegediend aan het
betrokken dier met een geïnactiveerd vaccin met ten minste
één antigeneenheid per dosis (WHO-norm).


Als iemand geïnteresseerd is in de hele verordening (in PDF) wil ik het wel mailen. Stuur me dan even je email-adres per pm.

 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door