Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#2042346
... oepsie, heeft zo'n DA me toch aan het twijfelen gekregen.... ;-)

Ik heb haar beloofd dat ik er serieus over na ga denken en dus wil ik graag ook jullie imput.

Feiten:
Guinnie is 14,5 nu, we hebben haar ruim 2 jaar en ze is totdat ze bij ons kwam jaarlijks "conform schema" :busted:
met een volledige cocktail-enting gezegend. Laatste enting dateert van febr 2009 dus.
Ze komt op straat incidenteel wel in aanraking met andere honden, maar speelt daarmee niet. Ze komt natuurlijk in aanraking met onze andere honden, waar ze ook niet mee speelt. Deze andere honden komen OOK weer in aanraking (bijv. cursus) met andere honden.
Guinnie komt niet veel met risico-verhogende situaties in aanraking. ZE gaat net dit weekend een keertje mee naar een behendigheidswedstrijd, maar dan heb je't wel gezegd.

Ik was vast van plan "niet meer enten" .. voegt niets toe.

Maar, deze nieuwe DA vind "juist oudere honden zijn kwetsbaarder".

Ja, dat is wellicht waar, maar ik ben er niet van overtuigd dat ik in DEZE situatie er goed aan doe haar toch te laten enten.

Titeren.. kan een optie zijn, maar dan terug naar de basisvraag ;-)  zou ik DAN laten enten? Is dat voor haar nou echt nog nodig? Loopt ze (vanuit de praktijk gezien) nou wel zoveel risico? Dat is wat ik wil inschatten. Ik denk oprecht dat ik haar niet wil belasten met een enting; ik schat in dat ze in de praktijk gewoon "te weining risico loopt" om die belasting te rechtvaardigen.

Rabies staat hierbuiten; die enting krijgt ze, als ze tijd van leven heeft op tijd; zodat ze mee kan naar het buitenland. Zolang ze die reis nog aankan natuurlijk ;-)

Mag ik jullie imput?

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op do 23 jun 2011, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2042366
Ik had ooit een da, die toen ik met mijn 10 jaar oude bouvier binnen kwam zetten voor zijn jaarlijkse enting de mening...zou je die hond nog wel vaccineren, dat is echt niet meer nodig hoor (deze was duidelijk zijn tijd vooruit), die is tot zijn 25ste beschermd. Toen ben ik dus gestopt met het oudjes vaccineren, want ik vaarde blind op hem, maar denk dat hij...zeker met wat we nu weten, gelijk had.

IK...ik...doe het dus niet.
Door Mevroi Kruim
#2042702
Ik ook niet. Juist omdat een oudere hond kwetsbaar is, een vaccinatie een aanslag op het immuunsysteem en de hond idd tot haar 100-ste immuun is.
Je gaat ouwe mensen toch ook niet ineens weer de DKTP-enting geven?
Door Lizzy
#2042723
Ik doe het ook niet. Als jouw hond nu nog niet beschermt is tegen de virussen DHP, dan raakt ze nooit meer beschermt. Oude honden reageren juist slecht op entingen. Typisch commentaar van een DA die zich niet voldoende ingelezen heeft in de materie, vind ik.
Door Suzanne
#2042991
Ben weer zo blij met jullie he? ;-)

Ik was van zulks ook wel overtuigd, maar, haar argumentatie klonk niet onlogisch. En dan vind ik het toch fijn om weer even hier die bevestiging te (mogen) vinden.

Ze wordt niet meer geent, hooguit bij tijd van leven nog Rabies, dat hoeft pas over 1 jaar weer... als ze dat dan nog aankan (enting en reis).
Ik heb een uiterst vriendelijke dame bereid gevonden om indien nodig een dagje op haar te passen; dus mocht dat aan de orde zijn... ;-)  weet ik Carine te vinden ;-)

Suzanne
Door Bieke
#2048919
Ik ga als ik kan, ieder jaar naar een stel lezingen van Felcan. Een paar jaar geleden was er ook een lezing over het onderwerp, dat oudere honden vaker per jaar gevaccineerd moesten worden. Toen de "geleerde heer" zijn praatje gedaan had voor dierenartsen en leken stelde ik het volgende:Als er op de bijsluiter(die wij nooit te zien krijgen ) staat, dat alleen gezonde honden gevaccineerd mogen worden, hoeveel honden boven de 10 zouden er nog gezond zijn? En daar had hij niet van terug. Een dierenarts zei nog, dat hij bij het vaccineren van zijn kind ook niet op de bijsluiter keek. Ik zei toen, dat hij dat maar beter wel kon doen. Ik heb sindsdien het misschien wel foute idee, dat ik door de inleider extra in de gaten word gehouden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2053020
[quote="Bieke"]
Ik ga als ik kan, ieder jaar naar een stel lezingen van Felcan. Een paar jaar geleden was er ook een lezing over het onderwerp, dat oudere honden vaker per jaar gevaccineerd moesten worden. Toen de "geleerde heer" zijn praatje gedaan had voor dierenartsen en leken stelde ik het volgende:Als er op de bijsluiter(die wij nooit te zien krijgen ) staat, dat alleen gezonde honden gevaccineerd mogen worden, hoeveel honden boven de 10 zouden er nog gezond zijn? En daar had hij niet van terug. Een dierenarts zei nog, dat hij bij het vaccineren van zijn kind ook niet op de bijsluiter keek. Ik zei toen, dat hij dat maar beter wel kon doen. Ik heb sindsdien het misschien wel foute idee, dat ik door de inleider extra in de gaten word gehouden.

[/quote]
;D ;D ;D ;D Wijsneus.
Door dogsunlimited
#2053294
[quote="Suzanne"]
Maar, deze nieuwe DA vind "juist oudere honden zijn kwetsbaarder".

Mag ik jullie imput?

Suzanne
[/quote]

Ik ben er al een tijdje van overtuigd dat een dier het maar beter kan hebben van geheugencellen. Dat is ook de reden dat ik mijn toekomstige honden alleen op 9-10 weken laat titeren en met een jaar en voor de rest niet meer vaccineer of titer. Heb hier al verschillende discussies met vaccinatieonderzoekers over gehad.
Heb je het niet nodig voor sport of wat dan ook, waarom dan nog verder vaccineren na die 'booster'? Het is overduidelijk dat geheugencellen er zijn, anders had een dr. Ronald Schultz zelf never nooit het statement neer gezet dat een pup gevaccineerd met drie maanden al levenslange immuniteit kan genieten. De geheugencellen kunnen daar voor zorgen. Als je hier bovenop dan ook nog eens zorgt voor adequate voeding en verzorging (geen chemische rotzooi etc.), dan zorg je indirect voor een giga weerstand.
Jouw hond op gigantisch hoge leeftijd heeft waarschijnlijk voldoende titers voor nog een heel leven en zo niet, dan zou je kunnen vertrouwen op geheugencellen.
Er zijn visies die stellen dat oudere honden vatbaarder zijn voor ziektes als Parvo, HCC en Distemper vormen geen risico. Mocht je al twijfelen, dan is Parvo geheel apart te vaccineren.
Mijn honden zijn inmiddels bijna 8 en 10 jaar en krijgen geen enkele vaccinatie meer.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door