Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#1223609
Honden likken ook urine op. Maar ik denk dat het risico voor een mens maar ietsje kleiner is dan bij een hond. En ik denk niet dat honden gebvoeliger zijn of zoiets.
Ik ent mijn honden dus niet voor lepto.
Vergeet ook niet dat honden inderdaad ook gewoon immuniteit kunnen opbouwen.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1223641
Hitam schreef: Vergeet ook niet dat honden inderdaad ook gewoon immuniteit kunnen opbouwen.
Maar die van lepto is niet te meten doormiddels van een titerbepaling toch!?
Door kojak
#1223893
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1223938
Ik vind het ook allemaal lastig. Weil doe ik dit jaar wel. Maar het was allemaal een stuk simpeler toen ik nog niet beter wist dan dat je je hond elk jaar voor alles ent :-X
Door java
#1223987
Onze honden worden al jaren nooit geënt voor weil...ze lopen iedere dag 2 uren in de bossen..springen en zwemmen in iedere sloot en meer..drinken uit plassen en vreten alles wat er maar te vinden is..ze hebben van het niet enten (gelukkig) nog nooit iets neg. ondervonden.

gr. Will
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1224666
MarijeEnBoomer schreef: Maar die van lepto is niet te meten doormiddels van een titerbepaling toch!?
Dat moet eigenlijk wel mogelijk zijn want ik lees wel over onderzoeken waarbij er titerbepalingen worden gedaan bij honden. Maar de fabrikant van de sneltest beweert dat zijn test daar niet geschikt voor is.
Het kan zijn dat ze van een enting te weinig antilichamen aanmaken, maar wel als ze met lepto in aanraking zijn geweest of zoiets.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1225218
ik weet het niet  :-\
mijn honden liggen elke dag in vieze sloten, drinken het liefst uit een vieze sloot en Indy lebbert aan hondenurine.
Sita was nog nooit gevaccineerd tegen weil, vorig jaar besloot ik dat toch maar te doen. Ze zou 2 vaccinaties moeten hebben, maar toeval of niet na de 1e prik raakte ze een paar dagen later dusdanig kreupel dat ze aan de prednison moest.  :-\
Die 2e prik heb ik niet meer durven geven.
Indy is ook al anderhalf jaar niet gevaccineerd. Nu het warme weer er weer aankomt, beginnen de twijfels weer.
Door ~anna~
#1225227
wij wonen vlakbij het water en de honden komen dagelijks in contact met water.
balou heeft precies 6 jaar geen entingen meer gehad,ook geen weil.hij is bijna 12 en soms denk zal ik het doen weil enten..omdat oudere honden minder weerstand kunnen hebben?maar aan de andere kant..
crystal heeft 3 jaar geleden voor het laatst een enting gehad,ze is allergisch dus voor haar is het beter om niet te enten.
de pup is toen ze 12 weken was voor het eerst in het water geweest en toen had ze nog geen weil enting gehad omdat het nog winter was,alhoewel er mensen zijn die zeggen dat weil het hele jaar speelt :-\
wij hebben de rivier en in de polder sloten en in het bos is ook vaak wel een watertje..ze moeten dus wel weerstand hebben.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1225284
Hitam schreef: Honden likken ook urine op. Maar ik denk dat het risico voor een mens maar ietsje kleiner is dan bij een hond. En ik denk niet dat honden gebvoeliger zijn of zoiets.
Ik ent mijn honden dus niet voor lepto.
Vergeet ook niet dat honden inderdaad ook gewoon immuniteit kunnen opbouwen.
Ik heb juist het idee dat mensen gevoeliger zijn, juist omdat ze geen immuniteit opbouwen. Wellicht overlijden er jaarlijks nog meer mensen dan honden aan leptospirose. Hier in het durp is iemand overleden aan weil doordat ie z'n handen met een wondje had afgespoeld in sloot.
Door zurca
#1225332
Ja hoor...ook hier slaan de twijfels weer toe..
"Wel..niet..wel ...niet..."

Wij wonen/wandelen met de honden in de polders, veel slootjes...veel ratten. Voornamelijk woelratten maar er zijn ook bruine ratten.
Tous koelt met warm weer graag af in die sloten en is dan niet vies van een slokje slootwater.
Tous vangt ratten, vaak woelratten maar vorig jaar ook twee bruine ratten.

Ziggy komt niet veel in een sloot en drink er ook niet vaak uit. Zij vangt geen ratten maar eet wel de muizen op die Tous vangt (Niet de ratten en weet eigenlijk niet of muizen ook Weil bij zich hebben)
Maar ze loopt wel de slootkanten af te zoeken en te snuffelen.

Beide honden zijn nog nooit voor Weil ingeent en elk jaar slaat de twijfel weer toe.

Ik ben er nog niet uit hoewel ik dit jaar erg neig naar "wel enten". Waarom? geen idee eigenlijk..puur gevoel...

Dan vraag ik me af; Is er iets wat ik kan doen/geven om de enting zo soepel mogelijk te laten verlopen? Al van te voren iets voor de weerstand geven oid?
Of iets wat na de entin gegeven kan worden?

En wanneer is een goede periode om te laten inenten? zodat ze goed beschermd zijn op het juiste moment zeg maar?
Door conleeuw
#1225373
vorig jaar heb ik al twijfelend de voorjaar doorgebracht, en zo twijfelend de zomer in gefietst en voor ik het wist liep ik nog in de najaar te twijfelen dus zijn ze weer niet gevaccineerd tegen lepto, de derde jaar al.

wat mij zo irk (geen woord maar het geeft wel een gevoel weer) is dat, jaren geleden werd er heelmaal niet zo gehamerd op de lepto vaccinatie, mijn Bess is als jonge hond volledig gevaccineerd en toen niet meer, ik stond er niet bij stil, de dierenarts riep ook niet ja maar je moet tegen lepto wel vaccineren, hij vondt mij met name dom omdat ik niet jaarlijks wilden vaccineren en snapten echt niet waar ik mij druk om maakten, toen had ik nog geen barfplaats als steun dus ik twijfelde heel even maar goed, ook dat passeerde in de loop der tijd ;D
Nu lijkt het alsof de afgelopen paar jaar hoe langer hoe meer druk op de lepto vaccinatie gezet wordt, ik vraag mij enigsinds af of het niet mede te maken heb met het feit dat er niet meer zo vaak gevaccineerd hoef te wroden tegen parvo, hcc, distemper en rabies... dus komen de hondjes niet jaarlijks langs dus inkomsten verlies?? of ben ik nu veels te synisch??
Ik blijf bij mijn verhaal dat, mits ik met mijzelf kan leven als er bij mijn honden een besmetting is met alle gevolgen van dien, dan hoef ik niet te vaccineren, maar ik ben er nog niet uit, ik ben bang dat ik nog een jaar van twijfel tegemoed gaat  :-\
Door ~anna~
#1225443
er was jaren geleden toch een topic hierover.
honden die ziek geworden waren en bleken allemaal honden te zijn die gewoon gevaccineerd waren.
Door Sietie
#1225847
ik neig nu toch naar niet enten...al blijft de twijfel ::) hier komen ze elke dag wel met rattenurine in aanraking....wat zijn de symptomen van weil? als ik die symptomen zie kan er dan nog iets tegen gedaan of is het dan einde verhaal?
Door Cathelijn
#1226278
Mijn honden zijn al een aantal jaar niet ingeënt, ook niet tegen Weil. Ik twijfelde ook elk jaar van het voorjaar tot de herfst  :-\

Nu gaan ze waarschijnlijk mee naar Frankrijk dit jaar. Heeft iemand een idee of je daar meer risico loopt dan hier?
Door Sella
#1228068
Ik ent niet, maar mijn kanjers mogen alleen in zee zwemmen en de brave herders drinken niet dat vieze water :D
Mocht ik weer een labje hebben die overal in wil duiken zal ik toch nog eens diep nadenken omdat er hier ook veel mensen weil krijgen in een bepaalde sloot, en de hond van mijn tante( die niet ente uit geldelijke standpunten) is er aan overleden >:(
Maar in die sloten mogen de honden van mij ook niet, wel in diep water zoals de vaart en het noordhollands kanaal.
Dan blijft het water veel langer koud waardoor de lepto veel minder explosief tot ontwikkeling komt.( en zeker het noord hollands kanaal wordt niet warm genoeg voor een explosie van weil)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door