Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door essie
#131890
[quote="Paul_Barte"]

Contra-indicaties
De tolerantie bij Collies, Bobtails of Shelties voor dit middel is niet specifiek onderzocht. Daarom wordt het gebruik bij deze dieren niet aanbevolen.

[/quote]

Dus gewoon hardstikke stom om dit te geven aan een Collie >:( >:(

Maar zou de oorzaak wel het ontwormen zijn? Ik vond dat er veel tijd zat tussen het ontwormen en het reageren daarop. Maandag ontwormd, woensdag begon hij raar te doen. ???
Door Petra de Jong
#135496
Even een vraagje: sommige mensen hier ontwormen dus blijkbaar niet. Wat doe je dan om wormen te voorkomen? Ik ontworm mijn honden af en toe en gebruik dan gewoon het eigen-merk middel van de da (Exil NoWorm).
Gebruikersavatar
Door chooky
#135504
Sommigen hier geven af en toe een knoflookkuurtje (receptje is hier wel ergens te vinden) en wormenkuurtjes worden alleen gegeven als er daadwerkelijk wormen aanwezig zijn, aangetoond met een mestonderzoek. Een wormenkuur heeft namelijk alleen zin als er ook echt wormen aanwezig zijn en werkt niet preventief. Een hond die vandaag ontwormd is, kan morgen weer een wormbesmetting oplopen.
Een gezond spijsverteringsstelsel kan trouwens heel goed het evenwicht handhaven. En daaraan staat een goede voeding weer aan de basis.
Door Petra de Jong
#135577
[quote="chooky"]
Sommigen hier geven af en toe een knoflookkuurtje (receptje is hier wel ergens te vinden) en wormenkuurtjes worden alleen gegeven als er daadwerkelijk wormen aanwezig zijn, aangetoond met een mestonderzoek. Een wormenkuur heeft namelijk alleen zin als er ook echt wormen aanwezig zijn en werkt niet preventief. Een hond die vandaag ontwormd is, kan morgen weer een wormbesmetting oplopen.
Een gezond spijsverteringsstelsel kan trouwens heel goed het evenwicht handhaven. En daaraan staat een goede voeding weer aan de basis.
[/quote]

Ik dacht altijd dat wormenkuren juist wèl preventief werkten en dat je elk halfjaar moet ontwormen omdat ze na een half jaar zijn 'uitgewerkt'. Weer een mythe ontkracht... In ieder geval, ik ontwormde al minder vaak dan aanbevolen en ik controleer zelf hun poep altijd goed. Laat je dan alleen een mestonderzoek doen als je wormen vermoedt, of gewoon eens in de zoveel tijd?
Door Femke
#135626
[quote="Petra de Jong"]
[quote="chooky"]
Sommigen hier geven af en toe een knoflookkuurtje (receptje is hier wel ergens te vinden) en wormenkuurtjes worden alleen gegeven als er daadwerkelijk wormen aanwezig zijn, aangetoond met een mestonderzoek. Een wormenkuur heeft namelijk alleen zin als er ook echt wormen aanwezig zijn en werkt niet preventief. Een hond die vandaag ontwormd is, kan morgen weer een wormbesmetting oplopen.
Een gezond spijsverteringsstelsel kan trouwens heel goed het evenwicht handhaven. En daaraan staat een goede voeding weer aan de basis.
[/quote]

Ik dacht altijd dat wormenkuren juist wèl preventief werkten en dat je elk halfjaar moet ontwormen omdat ze na een half jaar zijn 'uitgewerkt'. Weer een mythe ontkracht... In ieder geval, ik ontwormde al minder vaak dan aanbevolen en ik controleer zelf hun poep altijd goed. Laat je dan alleen een mestonderzoek doen als je wormen vermoedt, of gewoon eens in de zoveel tijd?
[/quote]

Ook dat doet iedereen anders ;D om het makkelijk te maken.
De één doet regelmatig een mestonderzoek
de ander alleen als ze wormen vermoeden
sommigen ontwormen periodiek voor-het-geval-dat
en sommig ontwormen meteen als ze wormen vermoeden (ik ook)
Door Petra de Jong
#135682
[quote="Femke"]
Ook dat doet iedereen anders ;D om het makkelijk te maken.
De één doet regelmatig een mestonderzoek
de ander alleen als ze wormen vermoeden
sommigen ontwormen periodiek voor-het-geval-dat
en sommig ontwormen meteen als ze wormen vermoeden (ik ook)
[/quote]

Die laatste optie lijkt mij ook het handigst. 't Lijkt me een beetje prijzig om regelmatig een mestonderzoek te doen, of valt dat mee? Ik heb trouwens bij beide honden nog nooit wormen gezien, de ene is nu drie, de ander vier (maar die heb ik nog maar twee jaar).
Door Lizzy
#135706
Wormen zie je niet altijd in de ontlasting. Vandaar dat een mestonderzoekje aan te bevelen is. Gewoon van drie dagen ontlasting verzamelen, in een potje doen en dit naar de DA brengen. Bij iedere DA liggen de kosten weer anders dus daar is niet veel over te zeggen.
Door essie
#135889
Ik heb die bijsluiter uitgeprint en aan haar gegeven, ze denkt nu dus wel dat die dierenarts een fout heeft gemaakt. Maar ze blijft gewoon bij deze dierenarts :o
Ze vind dat iedereen weleens een fout kan maken en dat ze haar hond er toch niet mee terug kan krijgen.

Wel heb ik aan haar beloofd dat ik zou vragen welke wormmiddelen wel geschikt zijn voor Collie's.
Door Petra de Jong
#135902
[quote="Lizzy"]
Wormen zie je niet altijd in de ontlasting. Vandaar dat een mestonderzoekje aan te bevelen is. Gewoon van drie dagen ontlasting verzamelen, in een potje doen en dit naar de DA brengen. Bij iedere DA liggen de kosten weer anders dus daar is niet veel over te zeggen.
[/quote]

Dat wordt nog een behoorlijke hoeveelheid stront om mee over straat te lopen. ;D Ik zie me al wandelen met twee potjes. Natuurlijk poepen ze straks wel minder als ze helemaal over zijn op Energique, gelukkig. :) Die man van Energique zei op TV dat hun voer zorgt voor 'keutels die je gemakkelijk tussen duim en wijsvinger kunt oppakken. LOL

Hoe vaak doe jij zo'n mestonderzoek?
Gebruikersavatar
Door Binno
#135931
Tot een tijdje terug hebben we onze honden altijd regelmatig ontwormd.
Maar als ik het hier zo'n beetje volg doet zeker niet iedereen dat. We gaan het nu gewoon maar wat uitstellen. Vooral omdat onze Labrador nadien bijna elke keer dagenlang aan de diarree gaat en dat lijkt me ook niet gezond.
Hij heeft een heel gevoelig darmstelsel en kan echt heel weinig hebben.
Ik heb me steeds afgevraagd of dit nog een gevolg kan zijn van het Parvovirus dat hij als pup gehad heeft (en gelukkig ook overleefd)???
Hij is intussen wel al een oude lieverd van meer dan 11 jaar...
Voorlopig dus ook hier geen ontwormingskuur tenzij het moet.
Door Lizzy
#135984
Hoe vaak doe jij zo'n mestonderzoek?
Een maal per jaar. En als ik vermoed dat ze wormen zouden hebben, dan laat ik het extra controleren (is nog nooit gebeurd). Ik heb eerder dit jaar een keer ontwormt zonder te weten of mijn hond werkelijk wormen had en da's me niet bevallen.
Door Lizzy
#135985
[quote="essie"]
Ik heb die bijsluiter uitgeprint en aan haar gegeven, ze denkt nu dus wel dat die dierenarts een fout heeft gemaakt. Maar ze blijft gewoon bij deze dierenarts :o
Ze vind dat iedereen weleens een fout kan maken en dat ze haar hond er toch niet mee terug kan krijgen.

Wel heb ik aan haar beloofd dat ik zou vragen welke wormmiddelen wel geschikt zijn voor Collie's.
[/quote]

Nou ja, ik ben het er wel mee eens dat een dierenarts ook maar een mens is en dus fouten kan maken. Ik denk dat het een beetje afhangt (of je blijft of weggaat bij zo'n DA) van de situatie, hoe hij zelf heeft gereageerd, wat voor band je hebt met haar/hem, etc.
Door essie
#135990
[quote="Lizzy"]
[quote="essie"]
Ik heb die bijsluiter uitgeprint en aan haar gegeven, ze denkt nu dus wel dat die dierenarts een fout heeft gemaakt. Maar ze blijft gewoon bij deze dierenarts :o
Ze vind dat iedereen weleens een fout kan maken en dat ze haar hond er toch niet mee terug kan krijgen.

Wel heb ik aan haar beloofd dat ik zou vragen welke wormmiddelen wel geschikt zijn voor Collie's.
[/quote]

Nou ja, ik ben het er wel mee eens dat een dierenarts ook maar een mens is en dus fouten kan maken. Ik denk dat het een beetje afhangt (of je blijft of weggaat bij zo'n DA) van de situatie, hoe hij zelf heeft gereageerd, wat voor band je hebt met haar/hem, etc.


[/quote]

Ze zit al negen jaar bij deze dierenarts en is altijd heel tevreden geweest.

Maar hij heeft volgens mij gewoon dat eiwit-verhaal verzonnen om er onder uit te komen dat hij een fout heeft gemaakt. En dan zou ik persoonlijk niet twijfelen om een andere dierenarts te zoeken, ook al ben je al zolang tevreden.

Ik houd van eerlijkheid.
Door Lizzy
#136029
essie schreef:

Ze zit al negen jaar bij deze dierenarts en is altijd heel tevreden geweest.

Maar hij heeft volgens mij gewoon dat eiwit-verhaal verzonnen om er onder uit te komen dat hij een fout heeft gemaakt. En dan zou ik persoonlijk niet twijfelen om een andere dierenarts te zoeken, ook al ben je al zolang tevreden.

Ik houd van eerlijkheid.
Eiwit-verhaal? Ik geloof dat ik dat heb gemist! Maar ik ben het helemaal met jou eens: Als ik ook maar 1 seconde het gevoel zou krijgen dat hij zijn fout probeerde te verdoezelen, dan was ik pleitos.... En een (voor een collie) verkeerd middel voorschrijven is ook wel een ernstige fout....
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door