Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door jolly64
#77725
Is wel verstandig denk ik ;)
Veel plezier met het wandelen
heb je wat te bekijken want zoals je weet is de uithof getroffen door een grote brand afgelopen maandag :'(
Tis vlakbij mij ,maar ik kom je helaas niet tegen ik moet morgen naar naaldwijk :P
Lekker winkelen ,maar dan zonder hond :-[
Door jolly64
#77914
Getsiederrie >:( >:(
Die vieze teken band gaat vandaag weer af
Het beest stinkt als een beer naar dat VIEZE bestrijdingsmiddel
Lag lekker vanmorgen met zijn lichaam op mijn hoofd toen ik lekker in bed lag
Ik knuffel hem ook niet meer zoveel,word er misselijk van :-X
Dan maar zonder band :-*
Door qyan
#77929
jolly64 schreef: Getsiederrie >:( >:(
Die vieze teken band gaat vandaag weer af
Het beest stinkt als een beer naar dat VIEZE bestrijdingsmiddel
Lag lekker vanmorgen met zijn lichaam op mijn hoofd toen ik lekker in bed lag
Ik knuffel hem ook niet meer zoveel,word er misselijk van :-X
Dan maar zonder band :-*
staat trouwens niet westbroekpark in de krant, maar schevingse bos en de palijstuinen.
en je wilt niet weten wat de dierenartsen oproepen:
hondenbezitters zouden er verstandig aan doen niet meer naar bossen, parken en duingebieden te gaan :-X
weet niet hoor, maar waar moet je dan in godsnaam naartoe, nooit meer los en alleen aan een lijntje :-X
Door Lizzy
#77947
Ik vraag me zo af wat op de langer termijn meer risico's opleverd..... Een hond z'n hele leven een tekenband omdoen of het niet doen en het risico lopen op tekenkoorts....

Ik neem het risico voor de laatste optie. Ik geloof niet in de zogenaamde "onschadelijkheid" van anti-teken en vlooienmiddelen....
Door qyan
#77949
Lizzy schreef: Ik vraag me zo af wat op de langer termijn meer risico's opleverd..... Een hond z'n hele leven een tekenband omdoen of het niet doen en het risico lopen op tekenkoorts....

Ik neem het risico voor de laatste optie. Ik geloof niet in de zogenaamde "onschadelijkheid" van anti-teken en vlooienmiddelen....
ik heb het met de DA overlegd en die is absoluut niet voor om een tekenband om te doen of zelfs maar om frontline te gebruiken, aangezien ook dat niet afdoende helpt (in geval van qyan dan, want hoe hij er met andere honden over denkt weet ik niet)
maar gewoon extra alert zijn en grondig controleren, wat we dus al doen.
heb vorige maand 1x frontline gebruikt en was meteen weer de laatste keer.
gebruik wel teetrea ;)
maar niet naar het bos, park of de duinen, dat kunnen ze vergeten >:( ;D
Gebruikersavatar
Door chooky
#77952
qyan schreef:

ik heb het met de DA overlegd en die is absoluut niet voor om een tekenband om te doen of zelfs maar om frontline te gebruiken, aangezien ook dat niet afdoende helpt (in geval van qyan dan, want hoe hij er met andere honden over denkt weet ik niet)
maar gewoon extra alert zijn en grondig controleren, wat we dus al doen.
heb vorige maand 1x frontline gebruikt en was meteen weer de laatste keer.
gebruik wel teetrea ;)
maar niet naar het bos, park of de duinen, dat kunnen ze vergeten >:( ;D
Ik had vorig jaar een scaliboor band gekocht voor in frankrijk, maar toen ik de bijsluiter gelezen had, heb ik 'm mooi in dde verpakking laten zitten (en mooi dat chooky geen enkele teek gehad heeft).
Enkele citaten:
"de band kan veilig gebruikt worden bij drachtige en lacterende teven"
maar:
"niet gebruiken bij puppies jonger dan 7 weken"
??? ??? ???

"na het omdoen van de halsband de handen goed wassen met koud water en zeep"
"tijdens omgang met de hond de halsband zo min mogelijk aanraken, na aanraking de handen wassen"
"beperk contact met de band en intensief contact met honden die de band dragen bij vooral jonge kinderen"
"de halsband verwijderen voordat de hond gaat zwemmen of wordt gewassen, omdat de actieve stof schadelijk is voor vissen en andere waterorganismen"
"bij toevallige inname van de halsband door de hond kunnen de volgende symptomen worden waargenomen: ongecoördineerde bewegingen, beven, overvloedige speekselafsheiding, braken en stijfheid van de achterpoten. Deze verschijnselen verdwijnen binnen 48 uur. De symptomen kunnen worden verminderd met diazepam"

Dan gaat het er bij mij niet in dat de band onschadelijk is voor de hond.
groetjes Eva
Door willy
#81959
Laatste nieuws

Van een andere e-mail groep:
------------------------------------------------------------------------------------------------------



Babesia in Nederland, update 16-04-04


--------------------------------------------------------------------------------

De afgelopen week zijn er op de Faculteit Diergeneeskunde maar enkele verdachte honden aangeboden, die mogelijk met Babesia (Tekenbloedziekte) besmet zouden hebben. Dit doet vermoeden dat het aantal honden met babesiose-verdenking in de afgelopen dagen niet ernstig is toegenomen.



Waar Tekenziekte in Nederland?

Op dit moment (half april 2004) zijn er twee beperkte gebieden (Den Haag, Arnhem) waar de teek die de ziekte verspreidt, zich momenteel ophoudt. Door het relatief slechte weer van de afgelopen tijd heeft het zoeken naar de teek Dermacentor, in de verdachte uitlaatgebieden nog niets opgeleverd. Wel zijn er inmiddels bij twee babesiose-patiënten enkele Dermacentor -teken gevonden. Daarmee de aanwezigheid van de teek die de ziekte overbrengt, in ieder geval is aangetoond.

Preventie van de Babesiose door tekenpreventie!

De nadruk bij de preventie van babesiose ligt op het gebied van tekenpreventie. Hiertoe zijn verschillende middelen geregistreerd. Het is belangrijk dat de eigenaar zich realiseert dat geen van die middelen volledige zekerheid biedt. Honden, die met name op braakliggende terreinen, verruigde graslanden of in natuurgebieden worden uitgelaten, moeten dagelijks op de aanwezigheid van teken worden gecontroleerd (vacht aftasten). Dit laatste was natuurlijk al zinvol met het oog op de inheemse teek, Ixodes ricinus.

Geen vaccinatieadvies op dit moment!

Op basis van de -nog- beperkte verspreiding van de Babesia canis-overbrengende teek is er geen reden om preventieve enting te adviseren. Voor een dergelijk advies zal eerst duidelijk moeten worden of Dermacentor-teek zich definitief in ons land heeft gevestigd en de recente bevindingen geen incidenten zijn geweest.
Dezelfde overwegingen gelden ten aanzien van preventieve behandeling met Carbesia ®.

Teken inleveren bij de dierenarts?

Er is in de media aan het publiek gesuggereerd om gevonden/verwijderde teken bij hun dierenarts in te leveren.
Dit biedt wel de mogelijkheid om het eventuele voorkomen van Dermacentor-teek enigszins in kaart te brengen. De faculteit Diergeneeskunde is bereid om de in dit kader aangeboden teken te determineren.



De teken kunnen in 70% alcohol langere tijd worden bewaard en dus eventueel worden opgespaard. Zonder fixatie zijn ze tot een week houdbaar bij kamertemperatuur.
Inzendingen met opgave van de woonplaats van de gastheer (en waar de hond de laatste week is geweest als dat afwijkt),



U kunt uw teken laten determineren als u de teek opstuurt in een afgelopen buisje naar

Dierenarts Peter Klaver

Pannerdenseweg 46

6686BG Doornenburg



Vermeld TEEKDeterminatie

Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer



Apart vermelden als u hond buiten uw woonplaats is geweest afgelopen week?



Peter Klaver, dierenarts Dierennieuws





Bron: Faculteit der Diergeneeskunde

Dr. D.J. Houwers, hoofd VMDC, HA I&I
Dr. E. Teske, haematoloog/oncoloog, HA Gezelschapsdieren
Prof.dr. F.Jongejan, tekendeskundige, HA I&I
Door ine
#82151
Al deze berichten zit ik te lezen en dan komt er bij mij een vraag naar boven!
Een schaap is een drager van tig teken, hoeveel schapen zijn er al aan deze ziekte overleden?
Of heeft een schaap van nature al antistoffen of zo? :-\
Hier zou ik graag eens een antwoord op hebben!

Is dit niet weer zoiets, waar iedereen van in paniek raakt en dat achteraf allemaal wel weer meevalt?
Bij voorbaat laat ik me niet meeslepen door paniek.
Ik kijk mijn honden regelmatig na op teken. Zal na het vinden ervan mijn hond goed observeren (net als altijd dus) en verder ga ik gewoon overal met ze naar toe!
Vaak is internet handig, maar soms .........................! :-\
Laatst gewijzigd door ine op za 17 apr 2004, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#82808
Ik heb nog nooit gehoord van een schaap met lyme of babesiosis. Nu behandel ik geen schapen, dus het kan ook zijn dat het wel voorkomt. Maar volgens mij zijn schapen resistent voor deze beestjes.
Door oebaya
#83083
Van Lyme weet ik het niet, maar babesiosis betreft een soort waar canine achter staat, dus een ziekte die alleen honden infecteert.
gr.
Nicolette
Door Timmy
#87044
Hitam schreef: Maar volgens mij zijn schapen resistent voor deze beestjes.

Een schaap kan babesiosis krijgen, net zoals geiten, varkens en paarden. Of ze Lyme kunnen krijgen weet ik niet, tenminste... ik heb daar nog nooit van gehoord.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op ma 26 apr 2004, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#87220
Met andere woorden, onder de schapenhouders moet nu ook paniek heersen?
Als onze honden er dood aan kunnen gaan, dan die schapen dus ook! Deze hebben meer kans op die teken, dan onze honden, lijkt mij!
Schapen staan erom bekend, vol teken te zitten, toch?
Door K@rin
#87222
Lizzy schreef:
Om je een voorbeeld te geven: in Zoetermeer en Den Haag hebben de parken grote overlast van papagaaien die hier eigenlijk niet in ons klimaast zouden kunnen overleven. Dus wel. Ze planten zich ook als gekken voort!
Meen je dat nou echt ...................
Echte papagaaien, zoals die "normaal" in een kooitje in de kamer staan ??? ??? ???
Door Jolly
#87225
ja in het zuiderpark( den haag) vliegen nu al 3 koppels Ara's rond, en zit het vol met halsbandparkieten, agaprinissen en al wat men niet meer leuk vind en dus maar buiten laat vliegen. >:(
Door willy
#87242
Hoi,

De afname van titers, kan dat gewoon gebeuren bij je dierenarts en moet hij dan titers nemen van alle zaken waarvoor hij geent moet worden????
Denzel moet volgende maand geent worden (is nu ruim een jaar) en ben wel van plan om dat nog 1 keer te doen, maar wil toch ook graag weten hoe dat gaat met die titers.
Gr. Willy
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door