Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door K&D
#739795
ik ent ook niet tegen Weil, maar ik heb makkelijk praten. Die van ons zwemmen niet en we wonen niet in een waterrijk gebied. Ik neem dus het risico.
Op de site van de RIVM is te achterhalen hoevaak Weil bij mensen gemeld wordt. Dat is ongeveer een keer of 30 per jaar met enige pieken en dalen. De najaarsmaanden pieken erboven uit.
Waar ik bloednieuwsgierig naar ben is inderdaad: hoe lang is de enting werkzaam, en wat is de titer na bv een half jaar of 3/4 jaar.
Tot nu toe heb ik dat nergens kunnen achterhalen.
Door Ine
#739811
Lizzy schreef: En je ent geen van je honden tegen Weil Ine?

Ik heb Brutus en Pinkel al een paar jaar niet meer tegen Weil laten enten. Pinkel is er hartstikke ziek van geworden. Met Linga loop ik te twijfelen... Vorig jaar heb ik haar wel laten enten tegen Weil.... Lastig he, to ent or not to ent, that's the question!
Mijn honden zijn in 2003 en 2006 geënt met de cocktail. Voor de nu 8 en 9-jarige honden was dat de laatste keer.
Ik heb dus volgens veel mensen een enorm risico genomen, maar daar trek ik me niets van aan.
Dus nee, die Weil doe ik niet tussendoor, alleen bij de cocktail.
Eigenlijk ook onzin dus, want ze kunnen die cocktail ook met zoutoplossing verdunnen!
Door Ine
#739813
Dubhe en Kyrah schreef: ik ent ook niet tegen Weil, maar ik heb makkelijk praten. Die van ons zwemmen niet en we wonen niet in een waterrijk gebied. Ik neem dus het risico.
Ik ben 2 dagen op de Zuid-Hollandse eilanden en rond Delft/Rotterdam om te trainen met de honden.
Ze zwemmen in elk water en ook hier in Limburg.
Ik woon aan de Roer en in mijn tuin bivakkeren regelmatig bever- en muskusratten.
Laatst gewijzigd door Ine op ma 09 apr 2007, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
#739886
Dit jaar gaan Jonas en Floor mee naar Hongarije. Rabiës is bij beiden verlopen, dus dat moeten ze sowieso krijgen. En dan toch maar Weil. Denk ik...


Iemand enig idee of er een site is waar je de risicogebieden oid in Europa kunt bekijken?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#739898
Lijkt me een erg interessant boek, alleen is mijn duits niet zo best.
Die onderzoeken die Tannetje noemt, dat het maar 3 maanden werkzaam zou zijn, zijn die ook ergens te vinden?

Blijft moeilijk hoor, ik wil de honden zowiezo nu niet enten, nu ze nog niet lekker in hun vel zitten.
Maar hoe voorzichtig moet je dan worden, wil ze toch hun waterplezier ook niet ontzien. :-\
Vind het te makkelijk om maar te zeggen; ik ent ze, want anders ben ik zelf altijd bang dat ze Weil oplopen, zeker als blijkt dat die Weil enting maar heel kort werkzaam is, mijn honden werden al helemaal op het verkeerde tijdstip dan geent, namelijk in december.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#740330
Wij hebben onze oude honden (10 en 12) helemaal niet meer geent en de jonge honden alleen als pup. Geen weill dus.
Gina wordt van de zomer 4 en heeft alleen haar puppyentingen gehad, volgens mij. Chekro is nu 8 maanden en heeft alleen bij de fokker en op 12 weken een enting gehad. Dus geen herhaling van de weill.

Ze zwemmen geregeld in ellerlei soorten water. Wel enigszins schoon water maar dat is meer in verband met de geur.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#740343
Bernie schreef: Lijkt me een erg interessant boek, alleen is mijn duits niet zo best.
Die onderzoeken die Tannetje noemt, dat het maar 3 maanden werkzaam zou zijn, zijn die ook ergens te vinden?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Door conleeuw
#740349
tja, ik weet het ook niet meer altijd hoor, ik was altijd erug bang voor weil, maar mischien ook omdat ik niet voor iedere wiezewasje naar de dierenarts loop, dus ben ik bang dat als ik ga dat het te laat is. Nou moet ik even erbij melden, Jazz was met enig regelmaat zwak ziek en misselijk, zeker tot haar tweede. En Dot vooral toen we overstapten naar Barf, mijn hemel, wat heeft zij toen vaak gespuugd, diaree gehad, ziek geweest. Als ik voor elk van deze gevallen naar een da moest lopen, dan zat ik zeker een a twee keer per week met een van beide op spreekuur. Dus niet. Nou moet ik ook zeggen, ik heb Bess nooit tegen weil ingeent, en zij ging ook in alle waterpoelen, het is volgens mij maar de afgelopen tien jaar of zo dat er zoveel ophef wordt gemaakt over weil. Ik zou wel heel graag de statestieken willen zien over hoe vaak een hond weil heb en zo ja, welke percentage er aan sterven...... hoe dan ook. Ik ben er nog niet uit. !! >:(
Door "inge"
#740665
Bij mij ook geen extra Weil. Django is de enige die volledig ge-ent is omdat ik daar shows mee loop. Music had zijn laatste coctail in 2005 en Richa ent ik al 4 jaar niet meer. In Oisterwijk bij de camping is het één en al water,en ze zitten er dan ook regelmatig in.Tsja ik neem het risico gewoon op de koop toe.
Door Helen
#740683
Ik ben idd benieuwd naar het onderzoek dat Weil maar 3 maanden geldig zou zijn. Is het een wetenschappelijk onderzoek? Waar kan ik het terugvinden?

Mijn honden hebben beiden absoluut geen last van de enting. Ze zijn afgelopen donderdag geent en ik merk helemaal niets aan ze. Gelukkig.
Door Sennaruby
#740699
Aan mijn honden merkte ik ook niet dat ze last van de enting hadden, maar als ik lees wat er intern en over langere tijd allemaal kan ontstaan door die Weil-enting dan neem ik liever het risico op een eventuele besmetting.

Groetjes,

Fieke
Gebruikersavatar
Door Hitam
#742008
Ok, ben ik weer. Er staat:
Volgens onderzoeker Professor Richard Ford tonen nieuwe, tot nu toe nog niet gepubliceerde, onderzoeken aan de Universiteit van Cornell en die van Wisconsin aan dat het nieuwe schema voor immunisering met het vaccin tegen L.pomona en grippotyphosa (nieuwe serotypen in de US, TK) zelfs na twee entingen niet voldoende antilichamen opwekken. Daarvoor zijn 4 entingen nodig. En dan houdt de bescherming niet eens drie maanden aan. Hoewel de fabrikant natuurlijk wat anders beweert.
Door Helen
#742134
Hitam schreef: Ok, ben ik weer. Er staat:
Volgens onderzoeker Professor Richard Ford tonen nieuwe, tot nu toe nog niet gepubliceerde, onderzoeken aan de Universiteit van Cornell en die van Wisconsin aan dat het nieuwe schema voor immunisering met het vaccin tegen L.pomona en grippotyphosa (nieuwe serotypen in de US, TK) zelfs na twee entingen niet voldoende antilichamen opwekken. Daarvoor zijn 4 entingen nodig. En dan houdt de bescherming niet eens drie maanden aan. Hoewel de fabrikant natuurlijk wat anders beweert.
Weet je toevallig waarom deze onderzoeken niet zijn gepubliceerd? Kwamen ze niet door de keuring van de onderzoekscommissies?
Door K&D
#742139
Hitam schreef: Ok, ben ik weer. Er staat:
Volgens onderzoeker Professor Richard Ford tonen nieuwe, tot nu toe nog niet gepubliceerde, onderzoeken aan de Universiteit van Cornell en die van Wisconsin aan dat het nieuwe schema voor immunisering met het vaccin tegen L.pomona en grippotyphosa (nieuwe serotypen in de US, TK) zelfs na twee entingen niet voldoende antilichamen opwekken. Daarvoor zijn 4 entingen nodig. En dan houdt de bescherming niet eens drie maanden aan. Hoewel de fabrikant natuurlijk wat anders beweert.
Dat zijn twee andere types serovar dan de 2 waartegen honden hier geënt worden.
Hoe meer ik lees, hoe meer vragen het oproept over Weil. :-\
Ratten, vooral de bruine rat (Rattus norvegicus), zijn het reservoir voor de Serovars icterohaemorrhagiae en copenhageni, runderen het belangrijkste reservoir voor Serovar hardjo en veldmuizen (Microtus arvalis) en muskusratten (Ondatra zibethicus) het belangrijkste reservoir van serovar grippotyphosa. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de huisspitsmuis (Crocidura russula) een reservoir voor het Serovar mozdok (type 3) kan vormen. In principe kan bijna elk zoogdier een infectiebron of reservoir vormen, maar vooral knaagdieren en insecteneters. (aldus het KIZA)
Laatst gewijzigd door K&D op za 14 apr 2007, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door